vintage rc vliegtuigen

Hallo,

ik ben op zoek naar plannen of kits van vintage rc vliegtuigjes die er speciaal ogend uitzien...

span vanaf 1m60 tot.... moet zeer traag kunnen vliegen en lekker kort bochten
(rollen en loopen zal wel niet van toepassing zijn op een toestel zonder ailerons)

iets in de richting van een record breaker ofzo(die heb ik al eens gebouwd)

Groeten Chris
 
bedankt: ik heb er 4 uitgepikt die me wel wat zeggen, de southerner kan ik mss een lasercut bestandje van hebben.

falcon.JPG
playboy.JPG


southerner60.JPG
super%2Bslicker.JPG
 
De Black Magic ziet er ook heel mooi uit. Ik weet niet of Flair die kit nog maakt. Hele elegante lijnen, maar wel wat kleiner dan die 1,6 meter die je daar vermeldt.
 
De Falcon zou een mooie keuze zijn , ben ik ook aan bezig , alhoewel de bouw momenteel stil ligt , nog met verschillende andere dingen bezig :)

Als je de Southerner moest (laten) uitlaseren mag je voor mij (indien dit mogelijk is ?) ook een setje reserveren , uiteraard tegen vergoeding !

Groeten Jef
 
ik heb van de southerner zeer mooie pdfs gekregen, de tekenaar heeft me ook de coreldraw bestanden gestuurd, maar ik werk via autocad, dus zou ik iemand nodig hebben die de coreldrow even kan openen en opslaan als dxf... setje is geen probleem dan!!

desnoods teken ik alles over in autocad.
 
ik heb van de southerner zeer mooie pdfs gekregen, de tekenaar heeft me ook de coreldraw bestanden gestuurd, maar ik werk via autocad, dus zou ik iemand nodig hebben die de coreldrow even kan openen en opslaan als dxf... setje is geen probleem dan!!

desnoods teken ik alles over in autocad.

Zelf teken ik in Inventor en om van dwg of dxf naar coreldraw te converteren vind ik wel op 't net maar niet andersom , moet toch te doen zijn zou je denken ?

Groeten Jef
 
in coreldraw is het blijkbaar mogelijk om op te slaan als dxf.
ik heb een converter geprobeerd, de vleugelribben blijken redelijk gelukt te zijn, maar andere dingen zijn minder goed gelukt...

eens zoeken of ik iemand ken met coreldraw
 
Dit zijn vanuit Illustrator CC exportheden?...
AutoCad kon ik binnenhalen...

Schermafbeelding 2016-05-12 om 22.17.35.png



Vroegah wel Corel gehad, maar dat draait niet meer op m'n modernste systeem...
Workflow van Abobe is zo veel beter... onnuttig Corel op te waarderen, hoewel daar mooie dingen in gemaakt konden worden...
 
Laatst bewerkt:
Wat op mij wel grappig overkomt is dat de topicstarter vraagt on vintage RC modellen, maar dat wat getoond wordt toch vrije vlucht modellen zijn.
Eigenlijk doodzonde dat we die modellen niet meer in hun oorspronkelijke glorie kunnen vliegen in Nederland.
Ga maar eens op de heide staan met een model met een dieseltje van 0,5 cc (6000 toeren, je hoort het op 50m al niet meer). Die lol duurt geen half uur, dan staat er al iets geuniformeerds naast je "wat wij wel denken hier aan het doen te zijn"....
 
van de modellen die ik aangaf zijn er ook conversies gebouwd hoor, een clublid heeft er nog eentje met zo van die servo's de grootte van een zender:)
cox motortjes zijn gewoon verboden bij ons, alleen voor het geluid al... maar de lol is er daarom niet minder denk ik...
 
van de modellen die ik aangaf zijn er ook conversies gebouwd hoor, een clublid heeft er nog eentje met zo van die servo's de grootte van een zender:)
Volgens mij draai je het nu om. De originelen hadden helemaal geen RC aan boord. Dat was juist wat ze zo bijzonder maakt.
cox motortjes zijn gewoon verboden bij ons, alleen voor het geluid al... maar de lol is er daarom niet minder denk ik...
Ik kan me niet zo snel zo'n vintage FF kistje voor de geest halen dat ooit voor een Cox ontworpen is, die bestonden toen nog niet.
Ik denk dat de meeste huidige modelvliegers de motoren die er wel in zouden moeten, nog nooit gezien, laat staan gehoord hebben.
Overigens blijf ik er bij dat uitsluiten van pietepeuterige hoogtoerige glow motortjes als sommige Coxen een dubieuze, niet op feitelijke metingen berustende zaak is. Ga maar eens op 500 m van een vliegterrein af staan en luister dan goed wat je nog hoort. Zijn altijd van die 50 - 200 cc benzinemotoren, die zijn pas echt superirritant.
Dat kleine spul is dan allang in de achtergrondruis verdwenen, hoor je niet meer op zo'n afstand.
Meet het maar na.
 
Lage frequenties dragen veel verder dan hoge. Vroeger toen ik nog enduro reed kon je de viertakten van ver horen afkomen , pas later hoorde je de tweetaktmotoren. Het geluid van die laatste is wel irritanter.
Maar het is zo dat een 1.3 mills dieseltje zonder uitlaat minder lawaai maakt dan menige hoogtoerige elektro vliegtuigen.
En hoe lang draait zo een vrijvlucht , 1 minuut?

Dirk
 
Ga maar eens op de heide staan met een model met een dieseltje van 0,5 cc (6000 toeren, je hoort het op 50m al niet meer). Die lol duurt geen half uur, dan staat er al iets geuniformeerds naast je "wat wij wel denken hier aan het doen te zijn"....

Is ook niet zo raar, he? Vrijwel alle heidegrond in NL is natuurgebied....

Je moet gewoon in een willekeurig weiland gaan staan, heb je veel minder gezeik (tenzij men denkt dat je achter de vogeltjes aan jaagt, zoals mij eergisteren overkwam...).

Overigens, als jij een 0.5 cc dieseltje op 6000 toeren niet meer hoort na 50 meter, is er toch wel iets mis met je gehoor, hoor ;)
 
Laatst bewerkt:
En hoe lang draait zo een vrijvlucht , 1 minuut?
Minder, anders gaat 'ie veel te hoog.
Een F1C motor draait maar 4 seconden na het lanceren.
Overigens heeft deze categorie de volgende geluidsregel:
3.3.12. Noise
The noise level at the perimeter of the field where F1C is being flown shall be no more than 6
dB(A) above the ambient noise level at all parts of the field boundary where there is a noise
sensitivity. If the perimeter noise level exceeds this limit, the launch line shall be moved away
from the field boundary to a point where the level is in compliance with the limit.

Is ook niet zo raar, he? Vrijwel alle heidegrond in NL is natuurgebied....
Dat was het ook al toen daar nog gewoon gevlogen kon worden.
Ergens is het ons op een onbewaakt ogenblik gewoon door de vingers geglipt.:weetnie:

Je moet gewoon in een willekeurig weiland gaan staan, heb je veel minder gezeik (tenzij men denkt dat je achter de vogeltjes aan jaagt, zoals mij eergisteren overkwam...).
Tja, vrije vlucht heeft de onbedwingbare neiging om dan in ieder voorhanden zijnd slootje te landen...:hammer:

Overigens, als jij een 0.5 cc dieseltje op 6000 toeren niet meer hoort na 50 meter, is er toch wel iets mis met je gehoor, hoor ;)
Ja, daar hoorde inderdaad nog een context bij: tussen het gebruikelijke modelvliegverkeer... Ik heb inderdaad een merkbare dip op ~ 6,3 kHz. Maar desondanks zijn die VV dieseltjes heel stil vergeleken bij de gemiddelde modelverbrandingsmotor.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top