Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
volgende bel: 2 kapmeeuwen blijven stil in de wind hangen( geen helling, blue-air) geen bochten en stijgen desalnietemin als de brandweer: maak hier maar chocola van!
En jij denkt dat zo'n thermiekbel ook op zijn plek blijft hangen (ofwel: met jouw vliegsnelheid tegen de wind in beweegt?)als de wind daarboven maar voldoende hard is kun je met een groundspeed van luttele km/h nog blijven zweven.
Een clubmaatje van mij heeft exact dit 4 jaar geleden gedaan tijdens een vliegweek op de Banne d'Ordanche. Het was de hele dag een mengsel van dynamisch en thermisch vliegen. Er was vrijwel geen wind. Op een moment kwam er een dikke wolk aan die alle thermiek stopte, en door het vrijwel ontbreken van wind duurde het bijna een half uur voordat hij voorbij was.Als je dit lukt loop je de hele dag met een grijns op je gezicht rond.
Een clubmaatje van mij heeft exact dit 4 jaar geleden gedaan tijdens een vliegweek op de Banne d'Ordanche. Het was de hele dag een mengsel van dynamisch en thermisch vliegen. Er was vrijwel geen wind. Op een moment kwam er een dikke wolk aan die alle thermiek stopte, en door het vrijwel ontbreken van wind duurde het bijna een half uur voordat hij voorbij was.
De eerste landingspoging mislukte, en voor de tweede was hij al te ver weggezakt. Uiteindelijk na 25 min. cirkelen verdween de wolk, en was hij binnen 5 min. weer boven en geland. Precies als in het filmpje.
Hij loopt nu soms nog met die grijs op z'n gezicht rond ...
Dirk.
En jij denkt dat zo'n thermiekbel ook op zijn plek blijft hangen (ofwel: met jouw vliegsnelheid tegen de wind in beweegt?)
Niet dus. De thermiek drijft met de wind mee dus als jij geen rondjes draait (en je met de wind mee laat drijven) zul je al heel snel de bel uit vliegen.
Dat was de chocolade-vraag nou net, hoe kan het dat die meeuwen zonder draaien toch in de thermiek lijken te blijven?
Zelf hou ik het er op dat het een langgerekte bel was. Op wat grotere hoogte kom je ook wel eens van die "velden" tegen waarin het blijft stijgen, ook al vlieg je rechtuit (met een vario kom je daar snel achter).
Tenslotte zag ik in de reply van Peter Den ook niet staan over hoe lang, hoe hoog en over welke afstand deze actie van de meeuwen zich voltrok.
Dus gebaseerd op die specifieke gegevens dit voorbeeld erbij betrokken.
Ik ga er vanuit dat Peter zelf ook wel kan bedenken dat als het om "even" gaat dat een langsdrijvende bel is.
Maar, dan doen we daar toch wat aan?Het is jammer dat thermiek niet zichtbaar is, dan zouden we het weten![]()