Video van de 15-jarige Stefan Simmons met de 6HV

Mag ik eens een domme vraag stellen...
Ik ben geen helivlieger, maar verbeeld mezelf dat ik het een en ander van vliegmechanica snap. Maar een heli die vliegt (of hoovert?) met een dwarshelling van 90 graden... hoe kan dat? (Ik zie het toch wel goed in dat filmpje hè...?) De enige manier waarop ik me dat kan voorstellen is als de rotorbladen de éne helft van een omwenteling extreem negatief, en de andere helft extreem positief staan... kan dat? En dan nog... zie ik niet hoe het ding dan zijn hoogte kan bewaren... :confused:

De boodshap is denk ik wel duidelijk zo.
Dat er veel oefening en tijd in 3D gaat zitten (en aanleg) is een feit, weet er alles van.
Het heeft alleen bar weinig zin om het te degraderen of om jezelf te verdedigen/ op te waarderen...
Zinloze discussie wat mij betreft.
Als iemand nog iets leuks heeft te melden over het filmpje dan hoor ik het graag.
Dat gepoets moeten we nu maar achterwege laten, krijgen we alleen maar ruzie door, en dat willen we niet hebben ;)

grt,
Eric

Laatst bewerkt door een moderator:
Mag ik eens een domme vraag stellen...
Ik ben geen helivlieger, maar verbeeld mezelf dat ik het een en ander van vliegmechanica snap. Maar een heli die vliegt (of hoovert?) met een dwarshelling van 90 graden... hoe kan dat? (Ik zie het toch wel goed in dat filmpje hè...?) De enige manier waarop ik me dat kan voorstellen is als de rotorbladen de éne helft van een omwenteling extreem negatief, en de andere helft extreem positief staan... kan dat? En dan nog... zie ik niet hoe het ding dan zijn hoogte kan bewaren... :confused:

Domme vragen bestaan niet... :mrgreen:
Ik heb het niet opgezocht in het filmpje, ga ik zo even doen...
Maar wij vliegen meskant op twee manieren,
Oftewel met micro tictocs of met Snake figuren.
Dat kan voorwaards/achterwaards en stil hangend.

Omdat de heli zo staat afgesteld dat we even veel negatieve als postieve bladverdraaiing hebben op de hoofdbladen (pitch) en een stevige staartrotor/servo met een zeer goede gyro...
Kunnen we dus wisselen van negatieve naar positieve pitch en daarmee het gewicht van de heli dragen terwijl hij op zijn kant hangt.
Doe je dat wisselen heel snel en kort (micro tictocs) dan lijkt het of de heli stil hangt op zijn zij.
Maar eigenlijk laat je hem iedere keer iets omkantelen.
Is trouwens niet makkelijk, vraagt heel veel van het vermogen, en het kleinste foutje in timing of stickuitslag (teveel correcties) kost vermogen en dus hoogte en het op zijn plek houden.

Edit:
Heb even gekeken, Wow mooi gevlogen :)
Als je goed luistert hoor je de korte wisselingen in pitch waar ik het hierboven over had heel goed.
De rondraaiende tictoc figuren (soort traploze Big-ben) zijn erg indrukwekkend gevlogen trouwens.

Laatst bewerkt:
Dankjewel voor de uitleg.
Ik wilde eerst nog vragen hoe snel die tictocs ongeveer gingen... maar nog een keer kijken en luisteren hebben dat al zo'n beetje duidelijk gemaakt...
Ik begin er maar nooit aan, met 63 jaar mag je blij zijn om een coaxiaaltje door de huiskamer te kunnen sturen...
Overigens lijkt me dit een typische demo van een vijftienjarige; volgens mij zou een volwassene eeerder hier en daar wat relatieve rustpunten inbouwen om even zijn concentratie bij mekaar te vegen. Op deze leeftijd heb je dat niet nodig...
Vergelijk het ermee dat je als volwassene nooit een potje Memory kan winnen van zo'n kid... je mist gewoon de concentratie.

Ja klopt zeker Bart.
Ben zelf op mijn 38e begonnen met heli's vliegen, wat al niet echt ideaal meer is ;).
Maar met veel trainen en jezelf erin verdiepen kan je toch nog best wat leren, en ik ga nog altijd goed vooruit (vind ik zelf dan :mrgreen: ).
Het allerbelangrijkste voor mij, het laat de adrenaline lekker stromen en ik heb er enorm veel plezier in!

Nou, voor de adrenaline heb ik al wat anders (zie avatar)....
Ik hou het bij het ontwijken van de plafondlampen.
Maar het is evengoed fascinerend om te zien.

De boodshap is denk ik wel duidelijk zo.
Dat er veel oefening en tijd in 3D gaat zitten (en aanleg) is een feit, weet er alles van.
Het heeft alleen bar weinig zin om het te degraderen of om jezelf te verdedigen/ op te waarderen...

À propos boodschap...? Volgens mij is hij degene die een andere benadering van de werkelijkheid hanteert.

Ik was zoals al eerder gezegd uitermate genuanceerd in mijn uitspraken en schroomde zelfs niet te beweren dat ik zelf geen diehard 3D vliegenier ben.

Dan moet je mij niet kwalijk nemen dat ik geen zin heb op zijn sarcastische wensen te gaan reageren ofzo hè om mijn geloofwaardigheid te waarborgen, wanneer hij de idiote opmerkingen maakt. :p

Voor wat betreft de film. Die mag er zeker zijn. Misschien toch maar naar Venlo dan. :rolleyes: :mrgreen:

@ quasti

Ik had ook niet anders verwacht,want bij sommige kan je het nooit goed
doen.:(
Ik vraag me af wat er sarcastisch aan is aan een uitnodiging om bij ons te komen vliegen.Maar ja als je niet wil moet je het laten.
1 tip wil ik je nog wel meegeven.Als je naar Venlo gaat hou dan je mening
voor je als je die niet wil (of kan)onderbouwen,en bewonder gewoon de vliegkunsten van die gasten.;)
Ik zeker en waarschijnlijk jij ook zullen dit niveau nooit bereiken.

gegroet

À propos boodschap...? Volgens mij is hij degene die een andere benadering van de werkelijkheid hanteert.
:
Ik had het dus over beide boodschappen, niet alleen die van jou...
@ quasti
doen.:(
Sommige zaken moet je eerst echt in levende lijve ondervinden om het goed te begrijpen.
Wil niet zeggen dat je er geen mening over kan hebben, maar niets is zo veranderlijk als een mening.
Een tictoc of een roll is natuurlijk geen 3D, er komt veel meer bij kijken dan dat.
Om de 3DMasters maar even als voorbeeld te nemen...
Het wil helemaal niet zeggen dat de spectaculairste piloot gaat winnen.
Als je je echt gaat verdiepen in waar de jury naar kijkt en wat je allemaal fout kan doen, en de druk die erbij komt...
Ik kom ook naar Venlo natuurlijk, hoop jullie daar allebei te zien :).
Kom je vanzelf wel tot elkaar en tot inzicht.

@ quasti
doen.:sad:

Sommige zaken moet je eerst echt in levende lijve ondervinden om het goed te begrijpen.
Wil niet zeggen dat je er geen mening over kan hebben, maar niets is zo veranderlijk als een mening.
Een tictoc of een roll is natuurlijk geen 3D, er komt veel meer bij kijken dan dat.

Ik sluit me daar helemaal bij aan, maar je insinueert wel zaken die ik nooit beweert heb. Ik wil er niet over doorzagen hier, maar mijn opmerking was uiterst genuanceerd.

Dat betekent niet dat ik het niet kan, noch dat ik daar geen gefundeerde mening over kan hebben op grond van mijn eigen ervaring en voorkeur. Een potentieel veranderlijke mening of zoals je suggereert onwetendheid heeft daar niets mee te maken.

Overigens vindt ik jouw opmerking over tictoc en roll wel weer opvallend. :rolleyes:

Het gaat je tegenwoordig geen prijzen meer winnen natuurlijk, maar een roll en een tictoc zijn weldegelijk onderdeel van het 3D vliegen. Dat het dan gaat om uiterst basale vliegfiguren spreekt voor zich natuurlijk!

--off topic--
Heb je zeker gelijk in.
Ik dacht van beide zijden wat irritatie te bespeuren in de manier van schrijven, en bij jou het minst moet ik toegeven (meest genuanceerd).
Maar ik heb nu eenmaal een hekel aan het uitdelen van kaartjes, zou toch niet nodig moeten zijn..
En er is nu ook niets aan de hand, Ik probeer alleen maar de stemming goed houden op dit forum, en hoop dat iedereen daar aktief en enthousiast aan mee werkt (met plezier).
Dat is iets waar sommige nog wel eens erg graag over klagen als ik ze in levende lijve ontmoet, maar we doen er allemaal aan mee ;)
-- einde off topic wat mij betreft --

Over 3D / geen 3D.
Natuurlijk valt het onder 3D, maar zoals je zegt kom je er niet erg ver mee tegenwoordig als je ze niet perfect beheerst of je eigen stijl er niet in verwerkt.
Je kan ze ook op heel verschillende manieren uitvoeren, met voldoende hoogte kan je bijna alles "proberen" wat er een beetje op lijkt en er mee weg komen.
Dat noemen ze "stickbangen" wat mij betreft.
Ik ben er zelf wel aktief mee bezig, op de sim en in het echt...
En het kost gewoon enorm veel sticktijd en opgebouwde finesse, en een perfect aanvoelende setup om je stappen met vertrouwen te kunnen maken.
Met als doel de figuren echt gestuurt (in jouw vliegstijl en tempo) en met volledige controlle in elkaar over te laten vloeien.
Dat is 3D in mijn ogen namelijk.

Grt,
Eric

Ja, dat ben ik ook met je eens.

Dat 'stickbangen' beschouw ik ook niet écht als wedstrijdniveau 3D hoor. Maar voor minder getalenteerde (of ervaren zo je wilt) 3D vliegeniers is een enkelvoudige tictoc of roll natuurlijk al heel wat. Zeker wanneer ze die verder perfect kunnen uitvoeren. ;)

Overigens vind ik persoonlijk het van enorm veel stijl getuigen om bijvoorbeeld al die 3D figuren juist langzaam en soepel uit te voeren, zodat de beheerste controle perfect zichtbaar is (en elke fout ook pijnlijk zichtbaar kan zijn :p ).

Dat supersnel heen en weer ge-tictoc, ge-pirouette en ge-chaos doet mij dan weer echt helemaal niets. Zeker wanneer het nauwelijks te volgen is. :p

Op voldoende hoogte is dat chaotische werk naar mijn idee relatief appeltje-eitje, ook al moet de vorm en sequentie voor serieus wedstrijdniveau natuurlijk nagenoeg perfect zijn om te scoren bij een jury.

Je mag best weten dat ik bij mijn eigen 3D vliegen meestal geen ellelange serie figuren vlieg, maar een paar 3D figuren en dan weer rust pak in het vliegen. Zo vlieg ik namelijk liever gewoon voor de lol een keer inverted, een paar rolls, tictocs of een snake etc., dan dat ik mijzelf op zo'n moment serieus aan het voorbereiden ben op het hardcore 3D werk voor een wedstrijd.

Het is uiteindelijk een beetje filosofisch misschien, maar los van de indrukwekkende vereiste kundigheid, vind ik dat moderne 3D werk al haast geen echt heli vliegen meer. :)

He Joh!...Kom op mannen ;)
Iedereen heeft op zijn manier wel een beetje gelijk, je beleeft het allemaal anders.
Helivliegen is altijd super leuk, wel of geen 3D, en de heli maakt ook niet uit zolang het maar goed vliegt en doet wat jij ermee wilt doen.
En het hoort altijd te ontspannen (als je knieen zijn uitgeklappert).....
Dus laten we daar mee beginnen :mrgreen:

Grt,
Eric

:D:D:D:D Goed verhaal!!!! (is niet sarcastisch bedoeld)

Eerst interesseerde 3D me ook totaal niet , ik was meer geïnteresseerd in rustig rondvliegen links rechts stallturn en terug. Ik doe zelf nog geen 3d , maar kvind het wel sjiek :) kan op sim al piroloops , tic tocs , death spirals etc, vind het leuk. De klapperende geluiden van de rotorbladen vind ik ook leuk :)

Back