Verzekeren van vliegtuigen in huis

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door rcmichel1976, 4 jan 2016.

1. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Los van het feit dat die "mede-hobbyist" zich de ogen uit z'n kop moet schamen om jou zo te laten zitten:

Er zijn in ieder geval 2 verzekeringen (van de tegenpartij, dus die mede-hobbyist) die in aanmerking komen om jouw schade te vergoeden:
    a) zijn auto-verzekering. Hij is wettelijk verplicht minimaal WA-verzekerd.
    WA staat voor "Wettelijk aansprakelijk". Als hij "iets" aanrijdt, moet zijn verzekering de schade vergoeden. Of dat nu een andere verkeersdeelnemer is of jouw model: daarvoor is juist die WA-verzekering. En die is (nogmaals) verplicht.
    b) zijn particuliere aansprakelijkheidsverzekering. Als op één of andere wazige manier zijn auto-verzekering de schade niet zou vergoeden, zal hij zijn particuliere aansprakelijkheidsverzekering moeten inschakelen.
    c) als ook deze in gebreke blijft: jammer, dan moet hij jouw schade uit eigen zak betalen.

Deels kan ik met je meegaan, Martin, deels ook niet.
    Sommige risico's wíl ik niet nemen. Simpelweg omdat een potentiële tegenpartij me financieel compleet uit zou kunnen kleden, zeker in deze tijd met toenemend "claimgedrag".
    Ik heb nu een prima baan met bijbehorend salaris, evenals mijn echtgenote. Wij kunnen ons redelijk wat veroorloven. Dat is ook wel eens anders geweest. Toen wij net getrouwd waren moesten we rondkomen van het salaris van een beginnend onderofficier KL. Toen was ik maar wat blij dat ik voor sommige zaken verzekerd was, zodat wij niet, bij een tegenslag, in ons financiële hemd stonden.
    En ja: risico's horen bij het leven. Financiële schade die je zelf kunt betalen hoef je inderdaad niet te verzekeren. Maar ja... dan moet je het dus wel zelf kúnnen betalen. En dat is niet iedereen gegeven.

Sommige mensen zeggen dan: Je kunt het geld wat je normaal aan verzekeringen kwijt bent, toch ook sparen? Stel dat er dan iets gebeurd, dan heb je dat geld liggen. En gebeurd er niets, kun je er later leuke dingen van doen...
    In theorie klopt dat. Nu de weerbarstige praktijk: stel, ik besluit om vanaf vandaag alle niet wettelijk verplichte verzekeringen de deur uit te doen en dat geld braaf op een spaarrekening te zetten. (levert nu ook niets op, maar dat terzijde)
    Een mooi voornemen. Echter over twee maanden gebeurd te iets waar ik voorheen tegen verzekerd was. Shit.... Ik heb in twee maanden exact twee tientjes gespaard. Daar is de tegenpartij niet blij mee...

2. Nevermore

Nevermore

Lid geworden:
    8 aug 2013
    Je modellen in huis verzekeren is iets anders dan wat jij aanhaalt Roel. Jij doelt op bv. een brandverzekering of particuliere aansprakelijkheid. Zaken die schade moeten vergoeden die ofwel erg hoog ofwel aan derden (of een combinatie van) zijn.

Als je morgen je ganse RC hobby kwijt bent zal dat zeker een heel bedrag vertegenwoordigen.
    Maar je kan verder met je leven zonder die modellen. Dus is de vraag: "waaron verzekeren?"
    Trouwens, het emotionele verlies kan je toch niet verzekeren.

Verder heb je helemaal gelijk. Wie schade lijdt door een andere, moet vergoed worden. Of die nu met zijn 1:1 auto over een model, voet, thermoskan, cavia,.... rijdt maakt helemaal niet uit.

Laatst bewerkt: 31 mrt 2016

Deel Deze Pagina