Verzamel topic BIG LIFT ,foto’s en ideeen

Kap opbouwen... Eerst de vele gaten dichten...
Boorgat voorop moet geruimd worden naar +35 mm. Om dat strak te doen eerst weer vullen.
Kap is van styreen. Aftekenen, knippen en overzetten op plastic styreen restmateriaal uit de grabbelbakjes.
Vreemde restjes verpakkingsmateriaal etc... bewaren, kamt altijd voor iets van pas...

Sjablonen afgeteken, strak geknipt, en dan onder de figuurzaag, op lage toeren...
anders heb je smeltbad...


IMG_6679.jpg



Passen... styreen restmateriaal...

IMG_6681.jpg



Twee gevuld, met CA versmolten en dan maar schuren...
Gat wat er was even opronden met een rol grof schuurlinnen.
Doorsnee kan je bijstellen. Het canvas en schuurlaag maken het zeer stug.
Dus stellen en toveren...
Maar dit geeft houvast voor een gat richting 40 mm... beginnen met 37 of 38...
Gaat via een plakprintje...


IMG_6689.jpg


En zo fietsen we de hele kap af met praktisch restmateriaal...
Basis om verder te boetseren...

Gr Bas
 
Spinner-time... Even de variaties op mijn gemenedelerdeelverzameling P40 spinners...
Dus hup even de zaak het pashokje in... MBF vintage Burdapieper in de achtergrond...
De motor prikt nabij 15 mm voort af de voorzijde propmeenemer door de kap.
Daarmee ook een verstandige afstand tot de kap...Komt immers een stevige knaap op de motor te staan.

Klein beginnen... even op een pedestal van een oude servo... met tegenzin... grootte 70 mm

IMG_6706.jpg



Zeer gepoetste 82 Protech...


IMG_6704.jpg



Geheel niet onaardig... meer een lijn... 82 mm spinner...

IMG_6702.jpg



Nog een Lindingerspinner, eigenlijk een elektro diabolotolletje van 82 mm

IMG_6703.jpg



En dan last but not least... Warbird-hoerentoeter!
Olive Drab gaat er niet van komen... Haaiebekkie ook niet.
En dan ook nog iets van 15 mm er van af...
Smoort de koelopeningen... Mocht ik een ernstig CG probleem hebben... het kèn?


IMG_6701.jpg



We gisten nog wat voort...
Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Tekenwerk, en vastplakken en eerste gat ruimen,
zodat de kap nu over de propmeenemer kan...


IMG_6708.jpg



Bijstellen... en correctie in de tekening... center corrigeren...
Afstanden gemeten voor nieuwe referentie...
Waar het gat zit, is niet centraal, en staat dus iets verschoven...
Propmeenemer staat wel in de harlijn van het model...


IMG_6710.jpg



Nieuwe print, spinner diameter 83 mm even meegenomen...
center bijgesteld...
Kan ook een 70 mm spinner inzetten... maar dat later...

IMG_6719.jpg



De doorsteek is fors... en wil ik ophogen met een mooie aansluiting met de spinner...
De kap zit om en nabij de oorspronkelijke stan met wat tape...


IMG_6720.jpg



Tot zovers... ploeteren lekker verder...
Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Verkenning en optiek, maar voor nu ook even meten. Met zo een grote spinnerplaat is dat makkelijker.
Spinner? Wat zal het helpen? Is al een vliegend droogtrek. Mooie vorm vind ik wel belangrijk. Zeker als dat flow is.
Dacht er ook al aan om een Auster Aiglet snuitje te bouwen. Heeft ook wel wat…

De koelopening wordt anders. Ik ben nog wel effe zoet ermee. Die was al bar slecht eigenlijk. Motor koelt niet als de warme lucht niet weg kan.
Vooral die uitgang is heel erg belangrijk.

Dit ding wordt een plug. Dus de nieuwe lamineer ik uit epoxy op. Is ook lichter dan het dikke en broze styreen van 2 mm
Kan dus het model ervan naar de hand zetten…

Gist het voort, gist het voort…
Til er niet te zwaar aan… bouwen en verzinnen is leut…
 
Laatst bewerkt:
Gisteren avond weer een beetje kunnen flansen...
De plaatjes...

Eerst wat hout gestapeld onder een printje... ruime maat...
Doorboort met en houtboortje. In de spinner bovenin M6 getapt.
Boorgat was al 5,5... stuk draadeind en wat moeren de zaak opgespannen
gecentreerd op de print... en afgestoken onder een hoek, op het oog, met gewoon een staalbeitel...
Schuurlat erlangs... geeft een resultaat.


IMG_6801.jpg



IMG_6800.jpg



Dan met de rondingen van de kap rekening houdend het passend schuren.
De indicaties stonden al in de print... waar in te schuren met de schuurrol (stijf schuurlinnen en een stukje rondhout, dat is beplakt...)


IMG_6802.jpg


Met de spinner er op... geeft weer even een indruk (70 mm spinner)
Wiggetjes er tussen voor de tijdelijke fixering...
Het ruwe balsa moet ik goed afstoppen, verdichten. G4 of met spiritus aangelengde
30 minutenepoxy en wat vulmiddel.. katoen, glas of verdikkingsmiddel...
Wil er ook geen liters CA in mikken... immers...


IMG_6803.jpg



Het stilleventje vanuit een andere hoek...
met dat schuurrolletje kan je keer op keer prima modelleren...


IMG_6805.jpg



En zo weer een stapje om verder te verzinnen... want er 'moet' nog wat bijkomen.
Inlaat en goede warmte afvoer, en vooral, de plug moet losbaar blijven.
Complexe vormen zijn lastig te lossen.
Moet ik het verzonken deel, daar waar ik de print heb geplakt, afvullen tot glad vlak...

Gr Bas
 
Nee. Clarke Y wordt dan gesteld.
Maar online zijn er wel sites waar je profilen in kunt bewerken en uitprinten.
Vergelijken. Veelal gaat het om een variant, met enige theorie er achter van de ontwerper.

Een betaalde site met grogramma is Profili.
Een ander leuk vergelijk is deze.
http://airfoiltools.com/airfoil/nac...loseTe]=0&MNaca4DigitForm[closeTe]=1&yt0=Plot

Daarmee kon ik een Kwik-Fly profiel herleiden, en dat van de Graupner Foka 4
om eventueel een nieuwe vleugel te snijden, of om op een ander profiel over te stappen etc.

Zoekrondje Google en Duitse fora of daar over iets is geschreven.

Maar vliegen doet het profiel feilloos. De Big Lift was ontworpen om door een '10cc oude tijden', rond te kunnen slepen.
De zwevers van die tijd, zonder dat deze in tweeën werden getrokken.
 
Laatst bewerkt:
Nee, maar ik durf wel een gokje te wagen.

Flaps: zo ver als gaat naar beneden, bij voorkeur tot een graad of 70. Je kunt ook een "tussenstap" programmeren
van een graad of 45 voor de landing, en een kleine stand van een graad of 20 kan nuttig zijn voor slepen van kleine kistjes.
En natuurlijk een "0" stand voor normaal vliegen.

Rolroeren: een graad of 20 a 30 omhoog en omlaag. Vaak is het verstandig wat differentiering toe te passen, meer omhoog dan omlaag.
Ik zou zorgen dat ze fysiek in ieder geval de 30 graad halen beide kanten op. Reduceren in de zender of (beter) op de servohevel kan altijd.

Richtingsroer: niet zo kritisch maar vaak "hoe meer hoe beter" tot een graad of 30-40 beide kanten op.

Hoogteroer: net als rolroer, maar waarschijnlijk heb je minder nodig. Handig als het fysiek 30 graden haalt, maar ik zou invliegen met een
graad of 20 beide kanten op.
 
Als kind waren er op onze club destijds 2 grote modellen (ja toen was dat groot, eind 70er jaren als ik me niet vergis)
De biglift en de snoopy 2.
Ik vond de snoopy veel mooier.
Dat was in mijn beleving een deftig vliegtuig.
De biglift vond ik een vierkant hok.
Toch zie je bijna nooit de snoopy 2 en wel veel de biglift.
Kunnen jullie mij dat eens uitleggen als biglift liefhebbers?
 
Kunnen jullie mij dat eens uitleggen als biglift liefhebbers?
Ja hoor: Jij hebt gewoon geen smaak en de BigLift is vééééél mooier.... :D :D :D :D

Geintje Bertus! Ik kan het je niet uitleggen, maar ik weet wel dat ik destijds als 15 jarig beginnertje de BigLift veel mooier (lees: imposanter) vond, JUIST omdat ie zo groot en bonkig was. Het destijdse exemplaar bij ons op de club had een Tartan 22 cc, en dat was een "indrukwekkende" motor in mijn destijdse kinder-oogjes... Daar STÓND wat op het veld: Groot! Sterk! Stoer! Huckepack er op, zwevers mee omhoog. Gaaf! Hele dikke wielen, en als die dikke Tartan gestart werd, dan stond de boel indrukwekkend te blaffen, rammelen en schudden.

Een Snoopey 2 was er niet op onze club, maar wel een Hummel (meen dat die kit van WiK was) en dat was op zich ook niet geheel een lelijk ding, maar met de 10 cc Webra Speed die er op zat, vond ik dat toch duidelijk "minder mooi". Vond ook toen al grote langzaam draaiende props mooier, mischien dat ik daarom wel heli ben gaan vliegen...
 
Ja, die op drijvers heb je dacht ik in het verleden gepost.
Kist viel sowieso op door mooi kleurenschema.

BigLift wat ruimere romp.
Kon een foto camera in.
Of voor snoepdroppings.
En stabiel bij Hückepack met zwever.

Snoopey wat ranker. Big Lift kit wat langer nog in productie geweest. Zal ook meetellen.
Mij is het om het even. Beide ogen prima. De lift wat koddiger.
Maar een mooie folie opzet doet ook zeer veel.
 
Gisteren avond weer een beetje kunnen flansen...
De plaatjes...

Eerst wat hout gestapeld onder een printje... ruime maat...
Doorboort met en houtboortje. In de spinner bovenin M6 getapt.
Boorgat was al 5,5... stuk draadeind en wat moeren de zaak opgespannen
gecentreerd op de print... en afgestoken onder een hoek, op het oog, met gewoon een staalbeitel...
Schuurlat erlangs... geeft een resultaat.


Bekijk bijlage 456061


Bekijk bijlage 456063


Dan met de rondingen van de kap rekening houdend het passend schuren.
De indicaties stonden al in de print... waar in te schuren met de schuurrol (stijf schuurlinnen en een stukje rondhout, dat is beplakt...)


Bekijk bijlage 456064

Met de spinner er op... geeft weer even een indruk (70 mm spinner)
Wiggetjes er tussen voor de tijdelijke fixering...
Het ruwe balsa moet ik goed afstoppen, verdichten. G4 of met spiritus aangelengde
30 minutenepoxy en wat vulmiddel.. katoen, glas of verdikkingsmiddel...
Wil er ook geen liters CA in mikken... immers...


Bekijk bijlage 456065


Het stilleventje vanuit een andere hoek...
met dat schuurrolletje kan je keer op keer prima modelleren...


Bekijk bijlage 456066


En zo weer een stapje om verder te verzinnen... want er 'moet' nog wat bijkomen.
Inlaat en goede warmte afvoer, en vooral, de plug moet losbaar blijven.
Complexe vormen zijn lastig te lossen.
Moet ik het verzonken deel, daar waar ik de print heb geplakt, afvullen tot glad vlak...

Gr Bas

Hoe gaat het verder met deze BigLift aflopen, Bas?
 
Nu even on hold. Vakantie gevierd in Zwitserland.
En moet weer verder met de Heuss… anders komt er niets van dat proefvaren.
Voor de vakantie had de wagen een grote beurt nodig, waarbij ik er een nieuwe distributieriem op moest monteren. Das een nogal precisieklusje met gefixeerde nokkenassen en losse verstelbare poelies… ‘variators’ op oliedruk gestuurde verstelling. Riem aan z’n tijd, onverstandig om dan daarmee afstanden te gaan rijden.
Week ervoor ging de ‘dynamo’ in rook op. Die moest ook uitgegraven worden. En moest de motor flink verschoven worden. Dat hield me ook al flink van de straat…

Big Lift blijft leut. Eerst ‘das H Boot’, dan weer verder met de P40… en dan Liften we weer verders. Want die Biggy moet ook eens toch weer de lucht in.
Gr Bas
 
Back
Top