Verwijderen verweerde half opgeloste folie

Sleurhutje

Forum veteraan
Ik heb een kistje dat ik wil gaan opknappen maar doordaat er diverse malen folie op folie is geplakt voor reparaties leek het mij verstandiger alle folie te verwijderen en de boel opnieuw met een enkele laag te bespannen. ;)

Probleem is, de huidige folie is meer dan 15 jaar oud op veel plaatsen doorweekt geweest/half opgelost door nitro. De transparante plastic laag is er overal wel af gekomen maar op veel plaatsen is de dunne gekleurde laag blijven zitten. Deze laag zit echter te vast om er makkelijk af te schrapen maar is te zacht om te schuren of te rullen.

Wat is de beste/makkelijkste methode om de folie-/lijmresten er af te krijgen?

Ik zie ditzelfde probleem aankomen; het foliën van mijn Sirion (3 meter vliegende vleugel) is destijds zo slecht gelukt dat ik hem al ruim een jaar niet meer uit de kast heb gehaald. Maar nu heb ik recent folie aangekregen uit Hong Kong om het nog eens te proberen.
Een hoekje heb ik al geprobeerd los te trekken, en inderdaad, de folie komt wel los maar de kleurlaag blijft grotendeels achter op de abachi fineer.
Maar, ik denk dat als ik dat opschuur met fijn schuurpapier, je daar niks meer van zal merken... (moet je geen transparante folie hebben gekozen natuurlijk).

als de bespanning er nog aanhangt zoals bij Bart met de fohn of strijkbout eerst opwarmen en dan lostrekken.

indien de bespanning al weg is en enkel de kleurlaag nog hangt met fohn en plamuurmesje

Tijdens de funfly met een verfbrander en schuurpapier korrel 40.
Kun je jouw Calmato ook alvast opnieuw doen. Of wordt die eerst aangestoken alvorens te gaan vliegen. ;) :p

of föhn en een krabbertje
indien de bespanning al weg is en enkel de kleurlaag nog hangt met fohn en plamuurmesje
Dat had ik al geprobeerd maar de kleurlaag en de lijmlaag zijn redelijk opgelost. Zodanig dat het hout meegekleurd is en je de "prut" slechts uitsmeerd en niet verwijderd. Zelfs met een scheermesje haaks op het oppervlak wordt het nog een waar smeerfestijn. :evil: Om die reden is schuren ook geen optie.

Kun je jouw Calmato ook alvast opnieuw doen. Of wordt die eerst aangestoken alvorens te gaan vliegen.

Nu even zere neus heel voorzichtig met thinner of aceton,je balsa kan daar wel tegen maar weet niet wat de lijm doet waarmee het modelgeepoxplast is.

Nu even zere neus heel voorzichtig met thinner of aceton,je balsa kan daar wel tegen maar weet niet wat de lijm doet waarmee het modelgeepoxplast is.
Het is een modelletje van een jaar of 15/20 oud. Dus alle lijmverbindingen zijn ouderwetse witte houtlijm. Alleen waar de twee vleugelhelften aan elkaar zijn geplakt is (later) een dun laagje glasweefseldoek gelegd. Daar was de folie redelijk te verwijderen omdat de nitro daar de boel al knap losgeweekt had. ;)

Door een 100% katoenenlap er op te " folien " met een hete bout kun je ook veel verwijderen .

Ik ben met een kleine Yak bezig waar ook van die troep op zit , heb alleen geen olie er bij omdat het een E-kist is .

Wat ik er niet afkrijg blijft zitten , word er overheen gefoliet (met oracover)

Mvg Johan

Het is een modelletje van een jaar of 15/20 oud. Dus alle lijmverbindingen zijn ouderwetse witte houtlijm. Alleen waar de twee vleugelhelften aan elkaar zijn geplakt is (later) een dun laagje glasweefseldoek gelegd. Daar was de folie redelijk te verwijderen omdat de nitro daar de boel al knap losgeweekt had. ;)

Dan kan je gewoon een doek nemen met thinner of aceton.
Maar die tip met katoenen lap kan ook wel eens goed werken geef maar een gil als je een folie bout moet hebben neem ik hem morgen wel mee naar het veld.

Misschien een stomme opmerking, maar is thinner niet vet? kun je niet beter wasbenzine, aceton (niet nagelakremover(paars) ) of alcohol gebruiken ... als je oracover plakt bijv. op een vet toestel laat het eerder los zo ook met thinner en niet met wasbenzine aceton of alcohol...

Mijn Fout :P

Terpetine is vettig.
Wasbenzine is vluchtig maar niet erg agressief.
Thinner is vluchtig en erg agressief dus geschikt om hout schoon te maken, werd ook gebruikt om eikenhout schoon te maken grote baden....

Wat ik er niet afkrijg blijft zitten , word er overheen gefoliet (met oracover)
Ik wil graag weten of dat inderdaad niet meer zichtbaar is uiteindelijk; ik wil het nl ook zo doen.
Ben je al zover Johan? Wordt het mooi glad?

Thinner met een folie

Als je plezier wilt hebben van de bijtende werking van thinner moet je een thinnerbestendige foliesoort over het met thinner benatte vliegtuig leggen.
Zo vervliegt de thinner niet zo snel en kantie z,n werk doen.
Verfafbijt kan misschien ook al eens helpen (ook effe folietje eroverheen leggen)

Als de te verwijderen kleur donkerder is dan je nieuwe foliekleur krijg je waarschijnlijk vlekkerig resultaat onder je nieuwe folie.

Succes
Frank

Ik wil graag weten of dat inderdaad niet meer zichtbaar is uiteindelijk; ik wil het nl ook zo doen.
Ben je al zover Johan? Wordt het mooi glad?

Niet zichtbaar is het natuurlijk niet als je een lichtere kleur neemt als er op was ;). (maar van 5 meter is het niet te zien )

67384a558c8fccc41.jpg

Neem je gelijke kleur of een donkere is het niet te zien .
En het word net zo glad als bij een nieuw model .

En met Thinner smeer je de kleur alleen maar uit elkaar .
Ik zou het alleen nemen om het model te ontvetten bij methanolers .;)

En verfafbijter moet je al helemaal niet gaan gebruiken op een hout model , je krijgt die troep er nooit meer 100% af en dan zit de afbijter onder je nieuwe folie .

Mvg Johan

Laatst bewerkt door een moderator:
Prima, mijn model was zilver en wordt weer zilver (maar een beetje ander zilver).
Dat gaat wel goed komen, bedankt.

Met fijn staalwol gedrenkt in thinner gaat prima om de lijm/verfresten te verwijderen. Wel buiten werken!
Gr. Hans Peter

Ik heb het gedaan met een fijn schuursponsje en thinner, gaat prima, maar als het écht oud is blijft het op sommige plekken nog zitten. Dan moet je een donkere folie soort kiezen, door het oranje zag je het nog, maar het blauwe niet.

Wel buiten werken!

Na een kwartier binnen ben ik inderdaad ook maar buiten verder gegaan, niet echt gezond.

Probeer eens met gewone doorzichtige plakband ,hierme gaat het ook maar niet alles.
Wel opletten dat het balsahout niet me komt.

gerard

Back