Vervanger: Dagelijks heli beslommeringen..

@ Johannes jammer dat de mbf meting op de club niet kan, was er al bang voor.
Nu maar hopen dat er iemand is met een geschikte lokatie.


mvg. Freddie

Is inderdaad jammer Freddie. Maar zijn voorwaarden vanuit de milieuvergunning, en die willen we ook niet graag kwijt. Of gewoon lid worden van de KNVvL ;)
Toch is het volgens mij qua vergunning niet een groot probleem om iets voor elkaar te krijgen. Alleen moet je dan een geschikte locatie hebben.
 
Leuke middag op Valkenburg
(en avond in het club-gebouw)
dat was mijn heli beslommering voor vandaag.

4 setjes lipos gevlogen met de T Rex 700.

Groet
Uwe
 
Mooi weer vandaag,

en weer op Valkenburg gevlogen,
bijna een uur stick-time met loops en tic-toc's voor beginners
...

maar van 4 brandstofheli's mag alleen 1 vliegen,
een Gaui NX4,

jammer jammer jammer

dus deze leuke 600 nitro mag niet

full


Groet
Uwe
 
Laatst bewerkt door een moderator:
... ik weet niet , of ik een nieuw draadje moet maken,
of dat het hier even kan:

het gaat om het geluidsniveau,
ik heb 4 brandstof-helis,
en alleen de kleinste komt door de geluidskeuring
Gaui NX4

geluid is toegestaan voor 2 takt op 7 meter ... 74 dB
voor 4 takt, maar dat vliegen de heli's niet ... 79 dB

die Gaui is met een blauw oog met 74 dB gekeurd,
maar mijn T Rex 600 met Zimmermann ligt bij de 79 dB
De Benzine Trainer en die Bell liggen boven 80 dB.

Is eer een club in de buurt (Zuid-Holland)
war geluid voor 2 takters toegestaan is b.v. met 80 dB of 85 dB ???

ik wil mijn vogels toch graag vliegen,
of word het brandstof vliegen in Holland ook verboden ?

Bedankt
Groet
Uwe
 
Je hebt gewoon de pech dat je in dat deel van het land woont.. ;-)

Hier in het noorden/ oosten van het land zijn de clubs over het algemeen veel coulanter wat db's betreft.

Wij in Dalfsen hebben bijvoorbeeld niet eens een geluidskeuring. Echter je moet bij wijze van niet zonder demper gaan vliegen he.
 
Snap er geen reet van, want een standaard T-rex 600 meten wij op 76~77 dB.

Maar sowiso is 74 dB een onrealistisch lage waarde. Dat halen bij ons de electro heli's uit de 600 klasse al nauwelijks.

Wat je kunt doen, is je toerental tijdens de meting naar beneden schroeven, dat scheelt enorm, ik weet alleen niet of men daarna gaat eisen dat je altijd met dat lage toerental vliegt.... en op laag toerental is een T-rex 600 ook geen klap aan voor wat jij er mee wilt doen....

Het wordt tijd dat we de lawaai-jihadisten ook naar Syrië sturen....

Groet, Bert
 
Bedankt voor de antwoorden !

.. ik draai de touren bij mijn Rex omlaag, tot dat heck al wiebelt,
dan kom ik idd op 78 dB rond ...

maar jullie hebben gelijk,
op Valkenburg en in de buurt is meen heel kritisch,
maar dat Kipor aggregaat komt ook aardig aan de geluidsgrens,
en heb je geen geld voor een Kipor, lieg je meest ook hoger,

maar vertel je, dat hun grasmaaier ook boven de 80 dB is,
en de kettingzaag van de buurman ronde 100 dB bereikt,
is dat weer normaal,

alleen een stofzuiger heeft lagere waarde van rond 70 dB,
maar die vliegt niet

groetjes, Uwe
 
Nogmaals, ik snap het niet... wij draaien meestal niet ijzonder hoogtoerig, maar zeker niet zo langzaam dat de staart moeilijk gaat doen.

En toch halen wij bij lange na die geluidswaarden niet.
Een standaard SkyFox (en die is toch echt VEEL luidruchtiger dan een T-rex) ligt bij ons op 78 dB, gemeten met een nagelnieuwe dB meter zo uit de doos.

Ik zou daar toch eens in duiken, want het zou niet alleen betekenen dat jouw heli twee keer (2 x) zo luid is als de gemiddelde T-rex bij ons, jullie geluidslimiet ligt ook nog eens vier keer zo laag....

En dat is vreemd, want dat is hééééél veel....

Groet, Bert
 
Zoals Bert al aangaf,het toerental drastisch verlagen!!
Het is een Os55 en dat zijn echt jankertjes van motoren maar 74Db?????pppffttt mijn 600E maakt nog meer Db hihihi

S6 Uwe PB gestuurd
 
Het zou jammer zijn,
als je om nitro / benzine te vliegen
naar een andere club moet gaan,
ik denk, da kan wel nog wat ...

Groet
Uwe
 
Laatst bewerkt:
"klassieke" benzine (Zenoah etc etc) zal lastig zijn met 74 dB, welke geluidsmeting je ook gebruikt. Die dingen maken nu eenmaal wat meer geluid, en een rotor van bijna 2,5 meter, die krijg je gerust ook electrisch aangedreven bijna niet onder dat niveau.

Maar een T-rex 600 moet er toch minstens bij in de buurt kunnen komen.

Heb je een TT of een belt (zijn er wel T-rex 600 me belt? Weet ik niet?)
Want vaak is de TT ook een herriemakertje.
Het eindpijpje achter de demper (dat siliconen tuitje) kan je een kwart tot 1 dB opleveren.
Alle rammeltjes in bijvoorbeeld de canopy-bevestiging tellen er ook bij op.

De canopy van binnen met een dun laagje schuim bekleden wil ook nog wel eens helpen.
De tandwielen gieren een beetje maar het is lastig daar wat aan te doen.

Alles bij elkaar, valt er met wat moeite mischien 1 dB te winnen, maar daarmee overbrug je de 5 dB die jij kwijt moet niet.

Vliegen er meer brandstofheli's op Valkenburg? Wat hebben die allemaal voor geluidsmaatregelen?

Blijf er bij, dat 74 dB een onredelijk lage eis is, in een tijd waarin een brommertje nog steeds 80 dB mag maken, en daarmee door woonwijken mag rijden....

Groet, Bert
 
He uwe

Wij hebben iemand in de club met zijn papieren om proffessioneel geluid te meten.
Die kwam er achter tijdens mijn eerste meting dat men de meter verkeerd had staan.

Je hoort nl op gemiddelde te meten, maar de meter kan ook op hoogste pieken meten.
Op hoogste piek zat de mijne ook op 79 of 80.
Op gemiddelde (wat dus hoort) zat hij op 76.
En de electro zat hoger...
 
Nou, daar ben ik stukken verder:

- ik heb idd normale tandwielen (geen schuin vertanding)
- ik heb een TT
- het canopy rammelt wel wat
- een silicone slang heb ik wel

>> dus als ik het canopy iets beter vast zet
en binnen wat geluidsdemping doe, zou ik ook wat verder zijn,
tandwielen vervangen, lijkt me te veel moeite !
>> en ook de meet methode nog eens goed bekijken op de club

bedankt voor de heel goeden tips !

Groet
Uwe
 
Nou... ik weet niet of er slanted gears te krijgen zijn voor jouw versie, maar dat scheelt behoorlijk hoor, die investering kan toch de moeite waard zijn.

Maar eerst maar eens kijken of die meting op de club wel klopt, want anders word je gewoon 3 dB genaaid.

En 2 dB verminderen (van 76 naar 74) is moeilijk maar mogelijk, maar 5 dB, dat kun je gewoon op je buik schrijven, dat red je niet.

Groet, Bert
 
Back
Top