Vervanger: Dagelijks heli beslommeringen..

Toch raar.
Als beide vast zitten, hoe kunnen ze elkaar dan raken?

ijsvorming lijkt me echt heel sterk.. daarnaast zou er dan een bonk water uit moeten komen, wat je dan weer op zou moeten vallen

geen scheuren in het frame oid?
heb ook wel eens lang naar een vaag iets gezocht, bleek het kunststof ergens half door, wat open ging staan onder belasting..

Speling tussen fan en tunnel is ongeveer 1 a 2mm. En met het mechaniek zo hoog in de romp is een minimale beweging al genoeg... Die romp is zo volumineus dat ik het niet heel raar vind als de dunne polyester bak waar het mechaniek op staat iets meegegeven heeft door een of andere belasting. Zo dik is het allemaal niet.

zit de tunnel aan de romp vast dan?

In mijn optiek, als de tunnel aan het mechaniek vast hangt, zou het niet kunnen bewegen..
Maar misschien denk ik verkeerd om, of met een verkeerd uitgangspunt ;-)
wij hebben niet zoveel (lees: geen) vario vliegers bij ons in de vereniging :mrgreen:

Zou toch even de constructie nakijken, want het zou geen hout uit mogen maken hoe beweeglijk die tunnel in de romp hangt: de tunnel hoort het mechaniek te dragen, dus het mechaniek zou niet t.o.v. de tunnel mogen bewegen. Bij jou heeft het dat zo te horen wel gedaan (heb het filmpje nog niet gezien i.v.m. trage internetverbinding).

Toch even kijken naar verborgen scheuren etc etc....

De heli heeft per slot van rekening goed gevlogen, ook bij jou....

Groet, Bert

Top weer vandaag,

en na mijn werkweekend vrij geweest,
en ik heb alle 4 setjes lipos voor de T Rex 700 leeg kunnen vliegen,
heerlijk zonder koude handen
(temperatuur boven 10 graden, wind minder dan 10 km/h)

Groet
Uwe

edit: jammer dat het zo veel rijden is, Joop, Freddi, Henk, Sven, enzv. ..
maar aan een echt leuke dag zou ik ook maar komen, komt wel !
(als het mag, ha ha)

Zonde dat het mis is gegaan Jonkje, succes met het herstel.

@ Uwe voor jou was het anderhalf uur rijden waar wij gistermiddag gevlogen hebben,is nog net te doen als je er wat voor over hebt:)

Maar goed de lokatie waar wij vliegen leent zich niet voor te veel mensen, wij worden er gedocht en dat willen wij graag zo houden.
Max 2 gastvliegers per middag kan maar veel meer moeten het er ook niet worden.

De MBF heli meting zou dan uitkomst kunnen brengen om elkaar eens live te ontmoeten en samen te vliegen.
Hoop echt dat we een geschikte lokatie vinden die voor iedereen te doen is.
Persoonlijk zou ik niet voor al te veel poes pas er om heen gaan, hou het simpel en laagdrempelig.
Zou leuk zijn als ook een beginnende heli piloot zich er op zijn gemak zou voelen.

@ Johannes hoop dat het jou vanavond lukt op de club om iets te regelen.
Is dacht ik een mooie centrale ligging voor een meting.

@ Joop, ook jij krijgt zeker een uitnodiging. Er zijn meer mensen die jou kunsten willen zien:p

mvg. Freddie

De tunnel zit inderdaad aan de polyesterbak vast waar het mechaniek in staat. Dus in principe heeft de tunnel geen dragende functie. Blijf ik er bij dat het mechaniek bewogen heeft. Nogmaals, vind de polyester constructie van Vario voor deze manier van mechaniek inbouw veel te dun.

Voorlopig doe ik even helemaal niks met het ding, focus ligt bij andere zaken.

Wat wil je als een aluminum fan van 14 cm doorsnee en 4 cm hoog met ongeveer 15000 rpm aanloopt? Die stopt een 12,5 cc motortje wel hoor ;-)

@ Uwe voor jou was het anderhalf uur rijden waar wij gistermiddag gevlogen hebben,is nog net te doen als je er wat voor over hebt:)

De MBF heli meting zou dan uitkomst kunnen brengen om elkaar eens live te ontmoeten en samen te vliegen.
Hoop echt dat we een geschikte lokatie vinden die voor iedereen te doen is.
Persoonlijk zou ik niet voor al te veel poes pas er om heen gaan, hou het simpel en laagdrempelig.
Zou leuk zijn als ook een beginnende heli piloot zich er op zijn gemak zou voelen.

:p

mvg. Freddie

bedankt voor de uitleg, Freddie
je hebt in allen punten gelijk,
een meeting voor alle MBF' s egaal hoe goed ze vliegen ...
zou leuk zijn, voor profies en nieuwe leden en beginnende piloten,
iedereen, die het leuk vind. TOP man

Groet
Uwe

Klonk inderdaad niet alsof hij een beetje aanliep..
Was gewoon een full blown vreter..
Iets wat de schijf met redelijk enthousiasme tegenhield..
alleen een beetje polyester wat er zachtjes tegenaan schuurt af en toe doet dit niet

Vanuit mn werk wel eens zoiets gezien bij een vacuumpomp..
Was een steen in geschoten. Had het omringende alu beschadigd. Bleef daarna vreten.

Maar dat moet je echt goed kunnen zien..
Als die polyester tunnel inderdaad zo dun is, is hij nu bijna compleet weggevreten..

Ik ken het geluid van de aanlopende fan inderdaad uit het begin met het uitlijnen van het mechaniek. Toen liep de fan lichtjes aan een kant aan. Grappige is dat na de "landing" alles mooi vrij liep zoals het hoort... Grappig. De tunnel is inderdaad aan een kant wat doorzichtig geworden. Maar zal eerst het mechaniek moeten demonteren om de binnenkant te zien.

Motor heeft nog steeds zn normale compressie. Door die fan draai je de motor met je pink rond ( altijd al zo geweest ).

Stomme is dat ik me momenteel meer erger aan het feit dat de gatmaat voor de assen van een set bestelde wielen niet stroken met de specificaties dan aan het neergaan van de heli ;-)

Heb het filmpje twee keer bekeken, en ik moet heel eerlijk zeggen, dat het mij in de oren klonk alsof de motor vastsloeg, danwel begon te vreten: als de motor loopt en de fan tegengehouden wordt, moet je een uitlaatgeluid horen wat door de knieën gaat.

Ik hoor het uitlaatgeluid stoppen op het exacte moment dat dat "Krietsjch" geluid komt.

Het zou mij niet verbazen dat dat geluid het geluid was van de klemkonus over de krukas.

Hoe dan ook, ik zou zéér zeker als eerste die motor aan een nadere inspectie onderwerpen.

Dat hij na een vastloper onmiddellijk weer vrij is, zegt niks: ik kon de OS in mijn kleine Rangertje ook onmiddellijk weer starten, en hij vloog ook nog.... (heel slecht, maar hij vloog....). Compressie had hij ook nog. Minder, maar hij had nog voldoende compressie dat ik eerst dacht dat het wel mee zou vallen....

Groet, Bert

Oke stel dat het een vastloper is geweest, sluit natuurlijk niks uit, kan dat zulke vibraties veroorzaken denk je?

Heb gisterenavond de bovenste kappen er wel af gehad en het mechaniek en de bevestiging bekeken maar daar was grappig genoeg niks aan te zien. Feit dat de fan gewoon nog vrij draait en het tandarts geluid overeen kwam met een aanlopende fan.... Misschien is de motor inderdaad wel vast geslagen. Maar dat verklaart nog steeds die vibraties niet.

Tenzij de motor vastsloeg en die draaide op 100% throttle, die schok de fan uit balans heeft gebracht door het doorslippen van de conus en de de acceleratie daarvan? Die fan heeft op dat moment een bult energie in zich waar je flauw van word...

Die vibraties, daar zit ik ook wat mee in mijn maag, ik kan ze niet verklaren.
Op het filmpje kan ik ze niet zien wegens lage kwaliteit (trage verbinding, gaat automatisch naar laagste kwaliteit).

Kan inderdaad dat er iets tijdelijk uit balans geweest is, maar die fan is inderdaad supergroot qua ronddraaiende massa, en je doorloopt natuurlijk in zeer korte tijd alle resonantie frequenties....

Maar of dat een geldige verklaring is, durf ik vanaf hier niet te zeggen...

Alternatief zou ik me voor kunnen stellen dat de "klap" van het vastslaan de romp in een of twee heftige veerbewegingen gebracht heeft...

Wat het vastslaan betreft: Vario waarschuwt, dat bij die OS de rookpluim geen goede indicatie is voor de mengselsterkte: hij schijnt ook nog als een achterlijke te kunnen roken als hij al te schraal staat.
Of dat het geval is geweest, daar kan ik niet over oordelen.

Groet, Bert

Heb jij enkelbout bladen of dubbel?
Een stevige rem op de hoofdas, en 1 blad wat naar voren schiet kan ook heftige onbalans veroorzaken

Daarnaast zag ik niet meteen onbalans, wel een grote klap in het frame, waarna hij als een blokje beton omlaag ging
Geen vrijloop?
Lager vast?
In theorie had hij zachter moeten landen vanaf die hoogte..
Tenzij hij in 1 klap veel toeren kwijt was

Enkel blads bouten. Vrijloop is waanzinnig. Na een normale landing draait ie ongeveer een minuut na. Ook na deze plof draait ie rustig door. Ondanks een afgebroken stuurstang naar een van de bladhouders.

Autoroteren met deze heli is nagenoeg kansloos, gewicht, vermogen en headspeed zijn verre van ideaal. Tenzij je 100m hoog zit en voorwaartse snelheid hebt.

Headspeed is ergens rond de 1300 gok ik, misschien wel iets lager ( max 1400 volgens Vario ) en dat met ruim 6,5 kg dat stil hang op 3m...? Be my guest ;-)

Ohw Bert, de kwaliteit van het filmpje ligt niet aan jouw internetverbinding, filmpje is gewoon matig ghehe.

Die heli zou gewoon probleemloos moeten autoroteren hoor, mischien heb je niet zoveel tijd als bij een T-rex, maar het moet absoluut gaan.

Alleen waar jij zat, die hoogte en (gebrek aan) snelheid, zat je precies midden in de "deadmans curve", en ook daar waarschuwt Vario voor: hoover onder ooghoogte, of ga vliegen.
-Onder ooghoogte kan de heli niet voldoende verticale snelheid opbouwen om schade te doen.
-Onder de plm 10 meter stilhangend kan de heli niet genoeg rotor-energie opbouwen
-zodra je ongeveer translatie-snelheid hebt of hoger, heb je voldoende m zelfs vanaf 50 cm nog effectief te autoroteren (heb dat met mijn Bell 47 een keer moeten doen, toen woog het ding nog bijna 7 kilo, en je weet hoe langzaam die draait. Viel stil in de flare van de landingsaanvlucht, en ik kon het ding gewoon landen zoals normaal).

Niet dat ook maar iemand (inclusief ikke) zich aan dat advies houdt overigens, maar mits voldoende snelheid OF voldoende hoogte, autoroteert die heli gewoon goed (als je het kunt), maar de afvangtijd is inderdaad maar beperkt. Genoeg, maar beperkt.

Groet, Bert

Back