Vervanger: Dagelijks heli beslommeringen..

Koleertig.

Zat ff op fastlad te snuffelen. Beetje nx 4 kijken.
Kom ik een benzine motortje tegen van gaui.
Bieden ze aan als perfect voor de nx4 (500 maat dus..)

10 cc benzine, en je bent 600 eur armer.
Tegenover een 170 voor een 6 cc nitro...

Dat zijn nog eens bedragen.
Wel goedkoop draaien met die motor.. maar 600 eur moet je veel voor vliegen om terug te verdienen..

..en da heb je het nog niet over de power,
die nitro versie, die ik heb, heeft goed power,
dus ik ga maar niet changen

Groet
Uwe

Koleertig.

Zat ff op fastlad te snuffelen. Beetje nx 4 kijken.
Kom ik een benzine motortje tegen van gaui.
Bieden ze aan als perfect voor de nx4 (500 maat dus..)

10 cc benzine, en je bent 600 eur armer.
Tegenover een 170 voor een 6 cc nitro...

Dat zijn nog eens bedragen.
Wel goedkoop draaien met die motor.. maar 600 eur moet je veel voor vliegen om terug te verdienen..

Linkje?

Volgens mij heb ik die motor ook via een andere site gezien inhet verre oosten, en daar was de prijs VEEEEEL lager....

Kan die site alleen niet terug vinden....

EDIT: gevonden! is het deze? http://www.go-engine.com/pdt_list.asp?darea=9

Zo ja: in Australie kost het ding nog geen 300 australische dollars, helaas heb ik geen idee wat de australische dollar doet.... http://nitroaddictsaustralia.com/index.php/engines/gh-56-high-performance-3-d-heli.html

@Uwe: een 9.5 cc benzine moet theoretisch een hoop meer power geven dan een .37 zoals jij er in hebt....

Groet, Bert

Vandaag als gast wezen vliegen bij RMV Nimbus te Bemmel. Vriend van mij is daar lid en dat was weer even een gezellig dag vliegen. We hadden zelf toeschouwers vanaf het spoor. De machinist heeft zeker 10 minuten stil gestaan om even te kijken naar ons vliegwerk. Grappige ervaring :-)

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Vandaag een beetje last van #### weer...
Regen.. zon..
Pak de heli, en net op het veld: regen!

Minder prettig.
Maar, de 600 heeft wel weer gevlogen met de nieuwe staart.
Motortje loopt mooi.
Start mooi.
Ontsteking staat nu een haar voor 30 graden. Lang leve stroboscoop!
alleen het flitspunt vinden is nog wat kritisch. Maar dat hoeft gelukkig niet regelmatig
Temperatuur blijft binnen de perken, dus ik kan hem weer met een gerust hart meenemen naar het veld.

Bert, Gaui T-10 Engine, Muffler and Electronics combo Set (10cc) 313901

Zit wel alles bij, ontstekingsunit etc, maar dan nog..
Prijzig.
Evt een beter plan om de 37 op vonk te zetten.
Desnoods met een beetje extra nitro ;-)

Werkt mooi, he? zo'n flitser....
Je hebt kans dat met een spoel met hogere inductiewaarde het vinden van de flits iets minder kritisch is, en dat werkt wellicht nét iets makkelijker.

Maar het stelt haarscherp af, en wat mooier is: het stelt haarscherp bij lopende motor, dus je hoeft je nooit zorgen te maken dat je je per ongeluk verkeerd gemeten hebt....

Wat die OS betreft (als je dat tenminste werkelijk van plan bent): Ik heb een reeds gefreesd achterdeksel voor je liggen....
Maar zelf ben ik er van overtuigd, dat de OS qua koelribben oppervlak marginaal is voor gebruik met vonk, en nu weet ik dat jij houd van enthousiast vliegen, maar ik zou de ASP kiezen.... Heeft wat minder vermogen, maar kost inclusief ontsteking minder dan de OS....
Hooguit voor de zekerheid een paar extra koppakkingen erbij bestellen, just in case (de ASP is vergeleken met de OS een "laag-Nitro motor" en heeft dus vermoedelijk een wat hogere compressieverhouding, persoonlijk neem ik daar na het in elkaar lopen van mijn Rossi geen risico meer mee).

Maar dat is een keuze....

Qua ontsteking ben ik nu een alternatief op het spoor, wat compacter is en lichter als de RcExl, en ongeveer even duur is (ik zag de unit via E-bay voor 50 dollar, maar daar komt ongetwijfeld nog verzend etc etc overheen)

Geef me even de tijd, dan zoek ik de link er van op.

Groet, Bert

Die os?
Bij mij komt er ff geen uitbreiding in de hangar..
Of het moet overmacht zijn :mrgreen:

Ik had 2 mankerende elementen...
De ene was de 600, die vliegt nu weer mooi. Plaatsing van de vbar sensor naar de achterkant blijkt een goede zet te zijn geweest.
Hij vloog in 1 keer netjes, zonder alle kanten op te willen.

Wat ook grappig is, is dat de 600 e staartsectie een heel andere hevelverhouding heeft aan de achterkant..
Op mijn heli, kon de servo de uiteinden van de volle slag net halen..
Was toch verplicht het balletje 1 gat naar buiten te zetten op de servo, de linkjes liepen aan op het hoofdtandwiel. Weinig zin om te zien dat dat linkje verdwijnt... ;-)

Fourstar(vliegtuig) bleef aan het etteren.
constant uitlaat los. Uitlaat na een keer of wat met een beugel aan het landingsgestel geschroeft.
Begon echt lekker te vliegen, en na een lucht of wat begon hij toch weer 'open' te klinken.
Geland, complete beugel afgebroken, en wat onderdelen van de uitlaat kwijt.
Dus, uitlaat was ik zat. Had ff niks anders, dus een os powerbox (dievan een os 46 ax) er op gezet. Maar 46 is niet hetzelfde als 57...
Toch liep het motortje er wel leuk op. Gevlogen, ging allemaal mooi.
Geland. Viel me iets op. Blijkt het schot waar het landingsgestel op vast zit, compleet uitgebroken.
Plakte nog op de folie. Ik was blij dat ik hem zachtjes neer kon zetten dit keer.
Dus weer gefixt.

Nu moet het goed zijn :mrgreen:
heb nu een 10 cc uitlaat in bestelling staan. In theorie zou die wel zo moeten passen op de romp...
tot die binnen is, doet de powerbox het best goed eigenlijk. Boven mijn verwachting iig

Kan weer een seizoen vooruit. Maar ff geen nieuwe.
Als er een nieuwe komt, heb je wel grote kans dat het die nx 4 wordt.
Wel op nitro dan, die 10 cc is echt te duur voor wat je krijgt.
Ik maak af en toe wel eens een kostenschatting van mn verlanglijstje ;-)

Enigste waar misschien nog iets mee gebeurt, is de ultimate. Dan zou nog wel eens een vonkendoos kunnen krijgen.
Eens zien wat er zoal langs komt

http://rover.ebay.com/rover/1/711-53200-19255-0/1?ff3=4&pub=5574898371&campid=5336718137&toolid=10001&customid=Engines&mpre=http%3A//www.ebay.com/itm/RCAME-ignition-CDI-for-CM6-spark-plug-DA-DLE-gas-petrol-engine-rc-airplane-/140652823072%23shpCntId

http://www.rcextremepower.net/ignitions.html

Mocht die NX4 er komen (het lijkt mij een leuk machientje toe) dan zou ik voor de ASP in combinatie met een van bovenstaande ontstekingen gaan.

Bijna de helft lichter dan de RcExl, met een 5 keer zo hoge processor klokfrequentie, en bruikbaar tot 12 Volt voeding, waarbij hogere voedingsspanning een hoger toerental toelaat (snellere herlading van de condensator).

Ik heb op RCGroups begrepen dat als je alle overbodigheden weglaat (bijvoorbeeld de bougiekabel inkort tot niet meer dan het benodigde) dat je dan een unit overhoud die iets meer dan 60 gram weegt.
De vonk schijnt ook veel krachtiger te zijn.

De prijs schijnt ook nauwelijks te verschillen, en de sensor is compatible, DUS de backplate sensor zou ook gewoon moeten werken :D

Ik haal met mijn ASP 15 minuten veilig op een standaard Raptor 30 tank zonder header, dus ik denk dat ook in een NX4 met ASP wellicht het vermogen wat lager zal zijn maar het is wel "financieel verantwoord" :D :D :D

Sowiso denk ik, dat voor eventuele volgende projecten die RCAME ontsteking de eerste keus gaat worden, maar dat kan nog best een tijdje duren, er staat bij mij voorlopig ook niks nieuws op de planning, en bij vervanging van de lesheli's in de toekomst, zetten we toch sowiso de reeds aanwezige ontstekingsetjes over.
Maar voor het MiniStarRanger project (brandstof vliegen voor weinig) vind ik het wel jammer dat ik er niet eerder van wist....

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
@Student:
bij dat van jou gekozen motortje voor de Gaui
zit ook een mini V-bar bij,
zij heet wel Gaui mini V-bar, maar het is het zelfde,
de motor enkel is idd iets goedkoper maar dan weer met muffler ...

@Brutus:
met 10cc benzine heb je gelijk, Bert,
dat die goed power zou hebben,
maar voor de paar keer wat ik mee vlieg,
rekent het voor mij niet,

Groet
Uwe

Ik kan het niet helemaal 100% zeker zeggen omdat de foto's op de verschillende sites uit wel ERG verschillende hoeken genomen zijn, maar volgens mij is die motor bij FastLad gewoon de GO-Engines GH-56G (het promo-filmpje is inderdaad met deze motor in een Gaui NX-4), en die kost in australie minder dan 300 Aus dollar, dat zou moeten betekenen dat hij iets van 220~240 euro kost daar...(heel ruw, ik kan de exacte wisselkoers niet vinden, maar een aus dollar is 1.06 US dollar)

Dus ik zou zeggen, bestel hem via die link GH 56 High Performance 3 D Heli - Engines
en je houd een enorme puist geld in je zak....

Groet, Bert

De motor voor de Gaui kost zonder muffler 277 €,
als het alles maar hetzelfde maat is, zou het leuk zijn,
alleen zie ik bij de ene een gas motor en bij de andere een benzine motor,
ik denk dat gas wat anders is, en ook meer power heeft,

voor iemand, die een Gaui NX4 wil bouwen,
ik heb denk ik een bouwverslag gemaakt van de mijne,
..en het is erg weinig ruimte binnen het canopy ..

Groet
Uwe

Uwe... "gas" is amerikaans voor "benzine"....

maar in engeland (waar FastLad zit) heet benzine weer "Petrol"

Groet, Bert

...en dan stopt de vbar er out of the blue mee. BEC ingesteld op 6.2v en nagemeten, teruggegaan van 2s lipo naar 6.2, aangezet op tafel, werkt een minuutje en ineens niks meer... Ontvanger en dergelijke gaan nog wel, USB wordt groen op de laptop masr geen verbinding. Morgen maar even langs de winkel als het past met werk...al blij dat het op tafel gebeurt en niet in de lucht!

Veel wind,

maar toch een droog minuutje gevonden
om 5 vluchten met de 500 X te doen,
hij doet het goed bij wind!

allen niet te dicht bij de grond vliegen,
een windvlaag kan die toch niet zo maar opvangen,

verder leuk gevlogen.

Groet
Uwe

Back