Vervanger: Dagelijks heli beslommeringen..

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door jeroenie101, 25 okt 2011.

1. Chow

Chow Forum veteraan

Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Yep, kan nogal een geklooi zijn of je bent in 1 keer klaar..

2. gevaho

gevaho

Lid geworden:
    4 jan 2009
    loopt zonder bladen wel mooi zonder trillingen?

Kan zijn dat de bladen zich ff moeten zetten en het dan weg is....

Ik heb iig 2 mooie vliegdagen achter de rug. vluchtje of 15 met de Warp en vandaag ook nog ff de Ultimate gevlogen na 3 weken Warpen lol...

3. Chow

Chow Forum veteraan

Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Zonder blades geen issues. Daarom de blades vervangen. Ik heb alleen nog geen tijd gehad om te zien of dat heeft geholpen.

4. Arjantjuhhh

Arjantjuhhh

Lid geworden:
    2 mei 2009
    Ik heb vandaag ook ff heerlijk kunnen vliegen met de Trex700 en de maiden van de Trex 500 Pro DFC.

De 500 vliegt heerlijk met de 3GX, alleen jammer dat de heli bij het landen omsloeg........ (weer wat geleerd dat je met een flybarless heli niet moet corrigeren op de grond, foutje!!!) maar hij staat hier alweer klaar, had alle onderdelen nog liggen;);)

5. Jonkje

Jonkje

Lid geworden:
    29 jun 2009
    Dat is wel een grote rooki blunder Arjan! Foei. Had je kunnen weten, hebt immers eerder fbl gevlogen! Komt vast door het koude weer ipv pilot error :p

6. Heli-Uwe

Heli-Uwe Forum veteraan

Lid geworden:
    9 apr 2012
    .. landen met de 500er fbl
    doe ik liefst op een harde platte ondergrond,
    niet in het gras,

ik schakel voor landen van idle naar N;
    N heeft heel weinig negatieve pitch en veel expo,
    dus je kan de heli makkie zachtjes neer zetten

groetjes van Uwe

7. Bartvd

Bartvd

Lid geworden:
    11 sep 2011
    Gisteren nog 3 vluchtjes gemaakt met de 450.
    Eerste 2 vluchten gingen goed.
    Ik heb de DR en expo al een beetje aangepast en ook de throttlecurve bij midstick iets verhoogd.
    Bij de derde vlucht heb ik het trainingskruis verwijderd.
    Alles ging aanvankelijk goed, Landen is uiteraard iets moeilijker, maar ging toch goed. Tot ik bij een tussenlanding eventjes naar mijn timer keek en niet naar de heli. (gas was niet dicht) Toen hoorde ik weer een crashgeluid en de rotorbladen stonden dichtgevouwen, gevolg hoofdas weer krom. Gelukkig was het aan lage snelheid.
    Heli zo goed mogelijk nagekeken en vermoedelijk is dat het enige.
    Feathering shaft gecontroleerd door aan 1 schroef te draaien en naar het andere blad te kijken. Dit lijkt goed te zijn.
    Ik begin nu wel te twijfelen aan de lagertjes. Maar ik weet nog niet goed hoe ik die kan controleren. Iemand tips hiervoor?

prettige feesten nog en groeten,
    Bart.

8. JoopB

JoopB

Lid geworden:
    10 jan 2013
    Bedoel je de lagers van de bladhouders of van de hoofdas. Van de hoofdas kan je controleren als je de hoofdas vervangt.

Van de bladhouders kan je de bladen er af halen en de linkjes van de bladhouders losmaken. Vervolgens aan de bladhouders draaien. Met en zonder verticale en axiale kracht. Dan voel je meestal we of de lagers nog goed en soepen draaien.

9. Bartvd

Bartvd

Lid geworden:
    11 sep 2011
    @joop: Ik bedoelde eigenlijk vrij algemeen. Hoe weet je of een lager nog goed is of niet. Ik ben namelijk een elektronica man en mechanische zaken hebben nog veel geheimen voor mij.

groeten,
    Bart.

10. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Mijn lesheli's draaien continue toeren, ook met de stick achter....
    Maar als ik een leerling de blik van de heli zie halen zonder dat de stick helemaal achter staat, laat ik regelmatig de leerlingschakelaar even los :twisted: (ik heb als instructeur standaard de stick in een positie staan waar de heli vlot klimt) om duidelijk te maken, dat het niet slim is, om weg te kijken als de heli nog "licht op de pootjes staat"....

Dus.... NÓÓÓÓIT meer wegkijken als je de stick niet minimaal helemaal achter hebt staan om de heli stevig tegen de grond te drukken....

Groet, Bert

11. Bartvd

Bartvd

Lid geworden:
    11 sep 2011
    @Bert: Ik denk dat ik weer iets bijgeleerd heb op een niet portomonee vriendelijke manier.
    Ik heb er een goed voornemen bij voor volgend jaar: Zelfdicipline ontwikkelen:D

Groeten,
    Bart.

12. JoopB

JoopB

Lid geworden:
    10 jan 2013
    De meeste lessen zijn helaas een aansalg op je portomonee :-( En helaas spreek ik uit ervaring.

En wat de lagers betreft, als ze versleten zijn draaien ze meestal alsof er zand in zit. Mijn ervaring met de T-rex is dat altijd al behoorlijk snel. Wat je zou kunnen doen is een nieuw lager pakken en daar wat mee draaien. Je voelt dat deze soepel loopt. Pak vervolgens een lager van je hoofdas en voel hoe deze draait. Voel je het "zand idee" dan zijn ze eigenlijk al aan vervanging toe.

Persoonlijk heb ik de lagers van de T-rex nooit zo snel vervangen omdat je dan aan de gang kan blijven ;-) In de handleiding staat volgens mij dat je ze om de 20 vluchten moet controleren/vervangen...... En da's best vaak ;-)

13. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Tsja, volgens mij is dat ook een beetje een onderdelen verkoop truuk....
    BIj onze KDS 450SV moest je volgens KDS ook iedere 50 vluchten alle lagers vervangen. Die dingen maken al drie jaar lang gemiddeld 10 les-sessies per week, maar draaien nog steeds met alle originele lagers....

Groet, Bert

14. Chow

Chow Forum veteraan

Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Over onderdelen gesproken. Wat vervangende onderdelen besteld bij onze grote Australische vriend met een vestiging in China voor de Walkera Super CP. Spul is al een week geleden verzonden maar helaas nog geen tracking. Dat gaat dus heeeeeeeeel lang duren..

15. Heli-Uwe

Heli-Uwe Forum veteraan

Lid geworden:
    9 apr 2012
    .. ik ga die lagers gewoon draaien,
    en als ik dat fenomeen "da zit wat zand in" heb,
    worden ze vervangen,
    ik kijk nooit naar vlieguren,

alleen bij de snel draaiende lagers aan het hek ben ik voorzichtig,
    ook bij Varios, het moet niet altijd bij de Aligns zijn Joop, (ha ha)

..en als je vaker vliegt, hoor of voel je soms ook, als een lager niet meer goed is.

Groet, Uwe

16. Chow

Chow Forum veteraan

Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Die taillagers komen bij Align al zanderig out of the box :p

17. Heli-Uwe

Heli-Uwe Forum veteraan

Lid geworden:
    9 apr 2012
    Neita lagers DE, hebben (bijna) alles, snel, goede kwali !
    ...en niet altijd zo negatief over Align,
    misschien is bij de transport uit Taiwan wat ingekomen, ha ha

18. JoopB

JoopB

Lid geworden:
    10 jan 2013
    En daarom bestel ik mijn onderdelen gewoon in Nederland of direct bij Mikado (Duitsland). Ik heb echt geen zin en tijd om zo lang op onderdelen te wacht. En ja, ik betaal daar natuurlijk dik voor :D

Ik heb 1 keer onderdelen in Amerika besteld. Zakje van 5 sets kunststof tandwielsetjes voor de Futaba BLS256HV. Waren niet in Europa te krijgen. Alleen met een metalen tandwiel erbij en dan betaalde ik 30,- euro....... :hammer:

In Amerika bij een officiële Futaba leverancier een setje van 5 tandwielen besteld voor 22,- euro totaal. Onder de douane kosten dus het was geen probleem. Twee weken later alles in huis. Zo lang ga ik echt niet iedere keer wachten ;-)

19. Chow

Chow Forum veteraan

Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Normaal bestel ik ook in Nederland maar die Walkera spullen zijn vrijwel alleen leverbaar vanuit China. Er is wel 1 leverancier hier maar die heeft niet altijd alles wat ik dan nodig heb.
    Voor de Mini Protos wijk ik uit naar Amainhobbies in de VS. Ook daarvoor geld dat Nederlandse webshops niet alles op voorraad hebben. Dan willen ze het wel voor je bestellen maar via Amainhobbies heb ik het binnen 6 dagen binnen. Er is zelfs een webshop waar ik notabene mijn Mini Protos heb gekocht die mij doodleuk wist te vertellen dat het door mij gewenste onderdeel niet meer geleverd kon worden door MSH. Dit tot grote woede van MSH zelf die ik uiteraard gelijk gemailed heb voor tekst en uitleg.

20. Sven75

Sven75

Lid geworden:
    10 apr 2013
    ik ken 't.. wacht ook nog steeds op een code.
    2 pakketten, waarvan de 1 verzonden is en de ander niet volgens de site.
    Van beide dus ook geen code...

Deel Deze Pagina