Vervanger: Dagelijks heli beslommeringen..

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door jeroenie101, 25 okt 2011.

1. Daviddutch

Daviddutch

Lid geworden:
    16 jun 2012
    Ja en het gaat nu best wel ineens snel:D

staart zit er op , heli zit vast in de romp, draadjes netjes weggewerkt, landing gear werk ook al op de zender,

Alleen nog de staartvinnen vastlijmen met .........eh dat weet ik nog niet denk gewoon seconde lijm. En dan kan die wat mij betreft de lucht in:cool:

2. Chow

Chow Forum veteraan

Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Epoxy? Is meestal steviger..

3. Heli-Uwe

Heli-Uwe Forum veteraan

Lid geworden:
    9 apr 2012
    Vraagje:

vanavond wilde ik SIM'men met Phoenix nieuwste versie, 4.0.P
    en plotseling was alles nieuw installeerde weg,
    alle modificeert helis, gedownloade helis, zelfs de zender calibratie, alles weg,

nu sta ik hier met de standaardversie en de uploader zegt nog even,
    dat ik nog 95 helis moet / kan downloaden,
    en al die vliegvelden, dat duurt weken,

ben echt boos,

heeft iemand dat ook maar meegemaakt?

groetjes van Uwe

4. JoopB

JoopB

Lid geworden:
    10 jan 2013
    Uwe, dat is wel balen joh, zeker als je wat gemodificeerde modellen hebt. Zelf heb ik dit gelukkig niet gehad.... Eigenlijk nooit problemen met Phoenix.

5. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Chow heeft gelijk.... géén secondelijm... gewoon twee componenten gebruiken, bij voorkeur UHU Plus Endfest 300.

Dat spul moet 24 uur drogen bij kamertemperatuur, maar als je de Föhn er op zet is het in twee uurtjes droog. Loei en loei sterk.

Groet, Bert

6. Lama

Lama

Lid geworden:
    5 nov 2010
    ik heb eens even gekeken na de atom 500 kost echt niet veel , en ik ben deze maand jarig wel een leuk kado voor mezelf haha
    Kan ik eens een compass proberen stretch hem wel gelijk na 550
    Gr Nick

7. Heli-Uwe

Heli-Uwe Forum veteraan

Lid geworden:
    9 apr 2012
    Hoi Joop,
    de SIM loopt nu weer,
    alle vlieglocaties die ik gebruik zitten erop,
    na ja en die helis opzetten, met die ik oefen, een voor een,
    ik heb de SIM vier jaar, nog nooit zo iets ?
    ..komt goed, Uwe

8. Daviddutch

Daviddutch

Lid geworden:
    16 jun 2012
    :thumbsup:

kan het ook hiermee dat heb ik nog

9. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Daar kan het wel mee, maar je moet dan héééél goed mengen en nauwkeurig de twee componenten afmeten, anders blijft het te zacht.
    5 minuten epoxy is prima voor veldreparaties, maar minder geschikt voor constructie werk.

En die uitstekende delen zoals stabilo en staartvinnen, die wil je goed vast hebben want die zijn altijd redelijk kwetsbaar voor stoten etc.

Als het snel moet, is Stabilit Express ook een hele goede. 20 minuten, niet kritisch in het mengen, en knalhard na uitharden. Heeft meestal ook een "mooie breuk" die mocht het onverhoopt misgaan, vrij makkelijk weer netjes te lijmen is.

Groet, Bert

10. Daviddutch

Daviddutch

Lid geworden:
    16 jun 2012
    Hoeft niet snel, maar had ik nog, ik koop straks wel even dat "uil" spul;)

Vind zowieso dat die vinnen waar het voor is best wel de fragiele spot zijn op de heli. daarom had ik ook nog niks geprobeerd

11. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Ga voordat je begint met lijmen eerst goed nadenken over hoe je de boel gaat fixeren, want het moet écht 24 uur lang onbeweeglijk gefixeerd worden. Zodra het beweegt tijdens het uitharden, is de sterkte uit de verbinding.

Dan de boelbeetje opruwen en ontvetten, en daarna zit het vaster dan je het ooit zult krijgen....

Die UHU, is overigens sowieso een van de allerbeste lijmen voor diverse verbindingen in schaalheli's. Ik zweer er bij....

Groet, Bert

12. Daviddutch

Daviddutch

Lid geworden:
    16 jun 2012
    Ik neem aan eerst de boel ontvetten en opruwen niet daarna pas:D en voor die prijs hoop ik inderdaad dat het goed vast zit;)

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    :D :D :D Yep.... éérst opruwen, dán ontvetten, en daarna pas met lijm spelen....

En die prijs.... zolang je niet onbenullige hoeveelheden aanmaakt valt dat reuze mee. Het spul is vrijwel oneindig houdbaar, en ik doe er gemiddeld drie jaar mee.
    Alle keren dat ik een .60 size Vario Brandstofheli bouwde, hield ik van zo'n setje nog ruim over....

Dus zo duur is het niet, sterker nog, voor de hoeveelheid verlijmingen die je uit één verpakking haalt, en de kwaliteit van de verbinding, vind ik het zelfs een zéér betaalbare lijm....

Groet, Bert

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. Chow

Chow Forum veteraan

Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Uhu is prima maar langzaam drogende 2 componentenlijm van Bison werkt ook uitstekend.

15. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Mischien...

Ik heb er voor de grote heli's geen goede ervaringen mee. Het "vloeit" niet zoals UHU Plus.
    Als ik echt zeker wil zijn van een lijmverbinding, dan ga ik er met het krimpkous-blazertje langs, en dan kruipt UHU echt overal tussen. Bison doet dat niet of niet echt mooi, en de meeste overige epoxy lijmen die ik geprobeerd heb, inclusief de industriële, vertikken dat ook.

Met UHU kun je heel mooi een rupsje leggen, er met een heteluchtblazertje langs gaan en de naad helemaal dicht laten lopen.

Ik heb veel geprobeerd, maar nooit een vol alternatief gevonden voor UHU.

Groet, Bert

16. Chow

Chow Forum veteraan

Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Ik heb die ballinkdingetjes moeten lijmen aan weerzijden van de tailpushrod van de Mini Protos. Misschien weet je dat nog wel. Metaal op carbon. Een onmogelijke verbinding. Ik heb de langzaam drogende Bison gebruikt en je snapt dat ik op zo'n kritieke plek de verbinding goed heb getest. Dat komt echt nooit meer los hoor. Kun je de Fyra aan ophangen.

Maar inderdaad heeft Uhu wel de naam uiteraard. Dat zal ik niet betwisten verder. Maar een paar pootjes van een landingsgestel lukt wel met Bison hoor.

17. JoopB

JoopB

Lid geworden:
    10 jan 2013
    Mijn beslommeringen.... geen lijm ;-) maar wel een nieuwe eigenaar gevonden voor mijn 250. En helaas teveel wind dus weer aan de sim.

18. Jonkje

Jonkje

Lid geworden:
    29 jun 2009
    De juiste soort epoxy en je hebt een mega verbinding. Vorig jaar bij mijn oude baas trektesten gedaan met carbon spaken en alu eindterminals voor rolstoelen. De spaken waren rond de 3 mm doorsnee, contact vlak van de ternimal zo'n 2 cm. De sterkste lijmverbinding welke nog niet helemaal optimaal was liet los rond de 600 kg ( horizontaal ingespannen )

Dat was ook met een 24 uurs epoxy zonder post cure. Je wilt niet weten hoeveel soorten epoxies en cure trajecten er zijn. Helaas zijn ze ook allemaal in hoeveelheden verkrijgbaar die niet te doen zijn voor modelbouw en de keren dat je een paar drupjes nodig hebt. :rolleyes:

19. Chow

Chow Forum veteraan

Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Ik had vandaag een BBQ met familie in het zuiden des lands. Hoop dat er morgen nog wat gevlogen kan worden maar de voorspellingen voor hier in de buurt zien er somber uit. Maandag lijkt het wel weer prima te zijn..

Hebben jullie trouwens al vakantieplannen en nemen jullie vliegspul mee??

20. Tijn G.

Tijn G.

Lid geworden:
    21 aug 2010
    Ben maandag vrij, en dinsdag ook,... :D Ik hoop dat er dan wat beter weer is dan vandaag.

Deel Deze Pagina