Vervanger: Dagelijks heli beslommeringen..

Is ook verdraait lastig te bepalen via een forum..

hij klinkt goed, rookt goed, presteerd goed
in hoover heeft ie geen gedruppel, na een fff vlucht meteen neerzetten ie wel wat warmer dan na een hoover, maar niet veel

Zelf vermoed ik dat mn mengselschroef een beetje bijgesteld moet worden, dan kunnen de andere naalden ook goed gezet worden
Was bij de vorige motor ook, dacht dat die een haartje armer moest op de mengselschroef (stationairschroef), toen klopte de midden en hoofdnaald ook opeens beter

de naalden staan nu iig niet op 1 lijn, 1 van de naalden staat verkeerd.
Als het dit weekend weer een beetje weer wordt, kan ik hem eens goed afstellen..

Dank voor het aanbod :mrgreen:
Rijden is geen probleem.. Zitten k#tten met dingen die je zelf uit moet vogelen wel..

Misschien ga ik er ook nog wel gebruik van maken..
Qua afstellen is het altijd goed om eens met anderen hier over te praten

Ik ben met de vorige motor bij Wrobijns op bezoek geweest omdat de vorige motor aan het rommelen was
Die motor is ook daar op het veld overleden..
Tja, een losse g clip valt niet tegenop te stellen met de sproeiers..
En toch leer je altijd een hoop van de andere inzichten, net ff andere manieren, handigheidjes en weet ik het wat

Maar, 1 ding tegelijk, eerst dat ding weer aan de praat krijgen
Dan "ff" een blik nitro erdoor jassen

En dan eens kijken (misschien over 2 weken al, ligt aan de planning thuis :mrgreen: ) kan ik evt een keer bij je komen kijken

Hopen dat de weergoden nu eens een tijdje gewoon normaal doen..

Wat noem jij de mengselschroef?

Bij ouderwets gecarbureerde auto's is de mengselschroef de schroef die (in hoofdzaak) het CO gehalte bepaalt bij stationairloop.

Bij gloeiplug motoren kun je niet echt spreken van een mengselschroef, en bij de OS 3-naalden carburateurs (eigenlijk ook een heel verkeerde term, maar goed) spreekt men van "idle", "midrange" en "main"

Toevallig is de "idle" schroef bij OS (dat excentertje met het vorkje er omheen) nu net een van de weinige waarvan de positie vrij goed te omschrijven is, maar realiseer je heel goed, dat de afstellingen ook heel sterk afhankelijk zijn van de brandstof die je gebruikt. Niet alleen vanwege het nitro gehalte, maar ook omdat de verschillende oliesoorten ook verschillende viscositeiten hebben.

Met sommige oliesoorten (o.a. de "normale" Klotz) schijnt een OS, maar ook sommige andere motoren, in een heli niet of nauwelijks in te stellen te zijn.

Helaas (vind ik persoonlijk) zijn OS carburateurs een stuk gecompliceerder dan de meeste gewone twee-naalden carburateurs, en persoonlijk heb ik nooit het voordeel gezien er van. Het kleine beetje mooiere lopen wat je er mee kunt bereiken (hoofdzakelijk in de stationaire loop, waar je toch niet mee vliegt), weegt m.i. niet op tegen het ingewikkelde en kritische afstellen ervan. Beetje "over-engineered" als je het mij vraagt...

Groet, Bert

:cool: .. je weet wat ik bedoel brutus, sorry zal de juiste woorden gebruiken..

:thumbsup: .. T Rex 450 sport , is die groooot
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik wel, maar anderen mischien niet: de meeste mensen noemen de hoofdnaald de mengelschroef, jij vermoedelijk de stationairnaald....

Geeft niet, maar kan tot verwarring leiden.

Mooie Bell....
Vlieg zelf de kleinere variant van Vario, ook een verukkelijke kist om mee rond te hobbelen. Moet alleen nog de storing eruit zien te krijgen: Afgelopen seizoen omgebouwd naar vonkontsteking maar dat werkt nog niet zo lekker samen met de ontvanger omdat je vanwege de afmetingen niet makkelijk voldoende afstand tussen ontvanger en ontsteking kunt creëren.

Die grote leek me ook fantastisch, maar de ruimte in huis begint op te raken....

Groet, Bert

Op zich werkt de kleine naald best hoor (mid range schroef)

Zoals ik het begrepen heb:
- de mengselschroef (zoals ik hem noem), bij Brutus de idle schroef (wat best waarschijnlijk zijn echte naam is) bepaalt de verhouding lucht/brandstof

- de hoofdnaald bepaalt de totale mengselflow de motor in

- de middennaald heeft invloed op het midden van het toerenbereik, beter gezegd halfgas

Aangezien de meesten niet volgas vliegen, is dus continu de middennaald voor een bepaald percentage van toepassing
in hoover is deze redelijk tot ernstig van invloed, tijdens fff vliegen is dus de hoofdnaald van toepassing

Dat is ook waarom velen zoveel last hebben van zo'n kreng instellen, je kan nl heel makkelijk een fout op de ene naald compenseren via een andere naald

Hierdoor zie je dus wel eens beginners rondvliegen, die gigantische problemen krijgen als ze werkelijk rond gaan vliegen..
met hoover zit je grotendeels op de middennaald, dus die hebben ze lekker open staan
bij rondvliegen komt de hoofdnaald dan om de hoek kijken, waardoor het mengsel opeens veel te arm wordt, en de motor in elkaar klapt

Om het leuk te houden :mrgreen:

tijd terug bij een leerling van me nog gezien...

hij had een goede 2e hands trex 700 nitro overgenomen van iemand
"altijd perfect gevlogen", en de man had hem ook even laten lopen en gehooverd

ik start dat ding, ga hooveren, no problemo
ik ga vliegen, rook weg, geluid veranderde, dus spul neergezet.

Bleek, de midden naald stond een halve slag te ver open, de hoofdnaald stond een flink stuk te arm

Je zou het maar niet weten, en er mee gaan vliegen..

Niet helemaal: waar bij een auto of motorfiets carburateur de boel tamelijk ingewikkeld werkt met luchtkanalen, membranen die klepjes openen of sluiten, vacuum bediende luchtschuiven die naalden omhoog of omlaag bewegen, etc etc, om bij iedere mogelijke combinatie van gasklepstand en toerental het juiste mengsel naar binnen te krijgen, is het bij een modelcarburateurtje niet veel meer dan een luchtklep die open en dicht kan met een daaraan gekoppeld regelkraantje voor de brandstof.
Voor vliegtuigen kan dat vrij simpel zijn (gasklep stand en toerental liggen in redelijk verband met elkaar) maar voor een heli is dat wat lastiger.
Voor een deel moet de carburateur overweg kunnen met wisselende toerentallen tijdens het opspoelen, en voor een deel moet de carburateur overweg kunnen met gelijkblijvend toerental, maar variërende gasklepstand.
Dat maakt nodig dat je de lineariteit van de "brandstofkraan" moet kunnen beïnvloeden middels de midrange instelling.

Simpeler carburateurs hebben feitelijk alleen hoofdnaald en midrange, stationair word een beetje aan het toeval overgelaten. De ene carb is daar beter in als de andere, en de ene motor heeft meer last van kleine afwijkingen in het mengsel dan de andere.

Naar mijn ervaring zijn de OS motoren tamelijk gevoelig (helemaal met weinig Nitro) en nu juist de OS carburateurs ontzettende ondingen om af te stellen.

Wat feitelijk voor alle model-carburateurs geld (omdat ze geen compensatie voor de luchtsnelheid in de venturi hebben) is dat de hoofdnaald als eerste goed afgesteld moet worden, en daarna pas de rest, omdat de hoofdnaald bij te magere afstelling meestal de overige afstellingen ook beïnvloed (ook al beweert de fabrikant vaak van niet).

Groet, Bert

@ Heli Uwe: Nog eentje:

Dit was mijn Trex 550 boven op de Vario BO-105 van Brutus... En een 550 is toch niet heel klein ;)

Gisteren de Hughes 500 uit elkaar getrokken, motor etc er uit gehaald en voila... niks kapot beschadigd o.i.d. :) Alles functioneert ook weer naar behoren. Schijnbaar waren de 2 vluchten op zaterdag met de warmte en snel achter elkaar voldoende om de koppeling volledig te laten slippen. Schijnbaar te warm geworden. Die koppeling is een zwak punt, staat ie bekend om. En wederom bewezen...

Ben in ieder geval al blij dat de koppeling nog heel is. Kostte me de laatste keer bijna 3 maand om een nieuwe te vinden in het Buitenland... :(

Mijn OS motor heb ik met de methode www.jupiter-venlo.nl ingestellt (zij noemen die kleine schroef Idle Mixture Control Screw). Principe is in der tat, dat de motor standaard ingestellt is, loopt, en dan aangepasst word.
Tenminste heb ik het zo begrepen.

Vanavond ook weer even een paar rondjes gevlogen samen met Bert en Johnny:

De twee 450 size Bo-105's non estab rigids van Bert en Johnny:

En mijn Schweizertje:

Heerlijke temperatuur, aangevuld met een turbulent en vrij pittig windje! Maar was weer een geslaagd avondje vliegen :)

:cool: Mooi Jonkje

was vandag ook buiten, maar ik was precies aan het vliegen toen het goed waaide, en dan kwam ook nog
een gast, die van mening was, dat de Heli te veel lawaai maakt, en dat het vliegen misschien niet toegestaan is
en bla bla bla bla ...

Laatst bewerkt:
en dan kwam ook nog
een gast, die van mening was, dat de Heli te veel lawaai maakt...

:mad:Heli's maken geen lawaai.... die produceren noodzakelijk geluid..... :D

Verder: onzin, zolang je alleen vliegt, is heli vliegen overal toegestaan waar je geen mensen in gevaar brengt, toestemming van de terrein eigenaar/beheerder hebt en mits je geen stiltegebieden verstoort of IN een natuurgebied vliegt (maar dat is al in strijd met "toestemming")

Die vent moet dus niet zeuren, alleen dat zul je hem uiterst tactisch moeten mededelen....

Groet, Bert

Yep, maar wees wel zeker van je zaak: check de APV (Algemene Politie Verordening) van je gemeente, of daar modelvliegen niet in vermeld is, belangrijker: check of je wel in de juiste gemeente staat (ben ik ooit mee aan het gas gegaan, dacht in mijn eigen gemeente te zijn, maar 100 meter verderop maakte de gemeentegrens een knik en ik bleek dus in een andere gemeente te staan)

Verder zorgen dat je zeker weet dat je van de terrein eigenaar toestemming hebt, en zeker weten dat je niet binnen plm 375 meter van een natuurgebied vliegt.

Dan kan er uitsluitend opgetreden worden als er officieel een klacht ingediend word (maar dat moet je de klager niet gaan vertellen), en zelfs dan, mag de politie je aanvankelijk alleen verordonneren de bezigheid te staken. Er mag niks in beslag genomen worden of gearresteerd.

Pas als je geen gehoor geeft aan de opdracht van bromsnor, of voor een tweede keer op dezelfde plek weggestuurd word mogen er maatregelen getroffen worden door bromsnor.

Pas op: dat geld uitsluitend als je alleen bent (enige vlieger, je bent niet verantwoordelijk voor toeschouwers). Zodra je met twee of meer vliegers bezig bent, ben je in overtreding vanwege niet voldoen aan de vergunningplicht (je bent dan een vereniging en verenigingen moeten altijd een vergunning hebben)

Veel plezier!

Maar eerlijk is eerlijk: bij een club is gezelliger, veiliger, en geen geluidsgezeik.

Groet, Bert

Die infos heb ik (en ook op papier naast mijn jerrycan),
wild vliegen doe ik, om wat probeeren en omdat het in de buurt is .. en alleen of met mijn partner,
die met de zeurpiet gaat praten.

Verder kan je ook vaak met de mensen praten (over een uur ga ik weer of zo),
en veele vinden het ook leuk.

Laatst bewerkt:
Back