Lang over na gedacht om mijn zeer negatieve ervaring met het versturen van een pakket naar een mede forumlid hier te delen. Vanwege "voorkomen is beter dan genezen" doe ik het toch maar. Alleen is dit niet te voorkomen, wel is de pijn en frustratie te verzachten.
Een forumlid wist dat ik een 3D printer had, en had wat printwerk voor een van zijn projecten.
Vanwege het gezamenlijke doel, leuke bouwverslagen volgen van mede-modelbouwers, heb ik positief gereageerd op zijn vraag. Dit tegen zo goed als kostprijs, ik was nl. niet van plan een winkeltje te beginnen.
De 3D printer heb ik voor mijzelf voor de modelbouwhobby gekocht, om waterjets voor boten en vliegtuigen te kunnen printen. Echter iemand helpen, dat doe ik graag!
In totaal 120 uur printen, wat ik gelukkig dankzij het thuiswerken tussendoor kan doen.
Dat neemt niet weg dat je een printer onbeheerd zijn werk kan laten doen niet veilig en slim is. Af en toe eens kijken en schrikken als er weer eens wat mis is gegaan hoort er nu eenmaal bij.
Vervolgens alles netjes verpakt zodat het de welbekende "mishandeling" van de vervoerders kan overleven. Normaal verstuur ik alles via PostNL, echter ik moest een pakket wegbrengen welke via DHL retour moest, dus toen heb ik daar maar een pakketzegel besteld. Scheelt weer een stop bij het andere inleverpunt.
Jullie voelen hem al aankomen; pakket ingeleverd, track and trace code gehad....en afwachten maar.
's Avonds T&T gecheckt, pakket nog niet in het systeem opgenomen.
Na 48 uur regelmatig gecheckt te hebben, bleef het pakket maar niet zichtbaar in het systeem.
Toen contact opgenomen met DHL support.
Daar gaven ze het inleverpunt de schuld, dat het niet goed ingescand was. Ik stond erbij toen ze het deden, en kom er regelmatig.
Om een lang verhaal iets korter te houden, ik ben 2 weken aan het lijntje gehouden dat het pakket wel teruggevonden zou worden, maar natuurlijk is dat niet gebeurd.
Omdat een aantal jaren geleden de verzekering tot €500,- optioneel is geworden, wat niet duidelijk was vanuit de bestelapp, is je pakket vogelvrij.
De enige vervoerder actief in Nederland die bij een geschillencommissie is aangesloten is PostNL. Alle andere niet!
Je krijgt bij het niet kunnen terugvinden van het pakket de verzendkosten terug + €3,30 per kg van het pakket!
Dat is wettelijk aangepast in 2008 of 9. Een aanpassing op het consumentenrecht wat bepaald dat er een uitzondering wordt gemaakt voor vervoerders: die hoeven geen zorg te dragen voor veilige levering en verzekering van de te vervoeren pakketten, dat dient de (particuliere) klant zelf te doen!
Reden: de prijzen zog. betaalbaar houden, vrije markteconomie!
In mijn naïviteit heb ik dat verzekeren niet goed gecheckt. Ben lid van de consumentenbond, dus juridische hulp gezocht. De jurist zei dat het een bijzondere (en onbegrijpelijke) uitzondering op het consumentenrecht was, en daarom kun je er niets tegen doen!
De vervoerders hebben het recht jou pakket te laten opgaan in mist, zonder enige vorm van verantwoording op de bovengenoemde vergoeding na.
Uiteraard ben ik verhaal gaan halen bij het inleverpunt. Die hebben het zeker weten meegegeven aan de chauffeur. Ze hebben een speciale procedure ervoor. Het pakket was dermate groot dat je het ook niet over het hoofd kon zien.
Ook heb ik DHL gevraagd of ik mee kon zoeken, omdat ik ze totaal niet vertrouw en het distributiecentrum is hier dichtbij.
Een zakenrelatie van mij heeft diverse logistieke centers van DHL opgezet, dus ik heb een beeld dat pakketten in het systeem niet kwijt kunnen raken. Onduidelijke pakketten belanden letterlijk in een bak.
Het vermoeden is dat het pakket van het inleverpunt naar het distributiecentrum dan ook verdwenen is...
Dat was ook de conclusie van het inleverpunt als DHL support.
Echter ik was de enige volgens DHL. Spijtig, maar de wet staat aan de kant van de vervoerder. Eigen schuld, dikke bult!
Wat rest mijn verbazing? Op google verschenen er opeens nieuwe "reviews" over het inleverpunt, dat rond dezelfde periode meer pakketten zijn kwijt geraakt. Het inleverpunt wist mij te vertellen dat sinds een tijdje andere chauffeurs worden ingezet door DHL. De vaste chauffeur zagen ze niet meer...ook ten tijde van mijn pakket.
Blijft allemaal speculatie, maar wees gewaarschuwd!
Stuur bij iets van waarde (we hebben het hier over een paar honderd euro) altijd verzekerd, maak foto's van de goederen alsook de verpakking/pakket!
Dat had ik allemaal, echter zonder extra af te sluiten verzekering ga je het niet winnen van de Nederlandse wet!
Al is het maar een relatief klein geldbedrag. De hoeveelheid werk die ik erin heb gestoken heeft voor mij het modelbouwplezier flink vergald! Heb er even geen zin meer in.
Inmiddels heb ik alles opnieuw geprint en verzekerd via PostNL verstuurd. Netjes aangekomen, forumlid blij!
Nu moet ik zelf weer motivatie vinden door te gaan met mijn vaar en vliegprojecten. Het lenteweer helpt daar zeker aan bij (de momenten dat de zon schijnt!)
Een forumlid wist dat ik een 3D printer had, en had wat printwerk voor een van zijn projecten.
Vanwege het gezamenlijke doel, leuke bouwverslagen volgen van mede-modelbouwers, heb ik positief gereageerd op zijn vraag. Dit tegen zo goed als kostprijs, ik was nl. niet van plan een winkeltje te beginnen.
De 3D printer heb ik voor mijzelf voor de modelbouwhobby gekocht, om waterjets voor boten en vliegtuigen te kunnen printen. Echter iemand helpen, dat doe ik graag!
In totaal 120 uur printen, wat ik gelukkig dankzij het thuiswerken tussendoor kan doen.
Dat neemt niet weg dat je een printer onbeheerd zijn werk kan laten doen niet veilig en slim is. Af en toe eens kijken en schrikken als er weer eens wat mis is gegaan hoort er nu eenmaal bij.
Vervolgens alles netjes verpakt zodat het de welbekende "mishandeling" van de vervoerders kan overleven. Normaal verstuur ik alles via PostNL, echter ik moest een pakket wegbrengen welke via DHL retour moest, dus toen heb ik daar maar een pakketzegel besteld. Scheelt weer een stop bij het andere inleverpunt.
Jullie voelen hem al aankomen; pakket ingeleverd, track and trace code gehad....en afwachten maar.
's Avonds T&T gecheckt, pakket nog niet in het systeem opgenomen.
Na 48 uur regelmatig gecheckt te hebben, bleef het pakket maar niet zichtbaar in het systeem.
Toen contact opgenomen met DHL support.
Daar gaven ze het inleverpunt de schuld, dat het niet goed ingescand was. Ik stond erbij toen ze het deden, en kom er regelmatig.
Om een lang verhaal iets korter te houden, ik ben 2 weken aan het lijntje gehouden dat het pakket wel teruggevonden zou worden, maar natuurlijk is dat niet gebeurd.
Omdat een aantal jaren geleden de verzekering tot €500,- optioneel is geworden, wat niet duidelijk was vanuit de bestelapp, is je pakket vogelvrij.
De enige vervoerder actief in Nederland die bij een geschillencommissie is aangesloten is PostNL. Alle andere niet!
Je krijgt bij het niet kunnen terugvinden van het pakket de verzendkosten terug + €3,30 per kg van het pakket!
Dat is wettelijk aangepast in 2008 of 9. Een aanpassing op het consumentenrecht wat bepaald dat er een uitzondering wordt gemaakt voor vervoerders: die hoeven geen zorg te dragen voor veilige levering en verzekering van de te vervoeren pakketten, dat dient de (particuliere) klant zelf te doen!
Reden: de prijzen zog. betaalbaar houden, vrije markteconomie!
In mijn naïviteit heb ik dat verzekeren niet goed gecheckt. Ben lid van de consumentenbond, dus juridische hulp gezocht. De jurist zei dat het een bijzondere (en onbegrijpelijke) uitzondering op het consumentenrecht was, en daarom kun je er niets tegen doen!
De vervoerders hebben het recht jou pakket te laten opgaan in mist, zonder enige vorm van verantwoording op de bovengenoemde vergoeding na.
Uiteraard ben ik verhaal gaan halen bij het inleverpunt. Die hebben het zeker weten meegegeven aan de chauffeur. Ze hebben een speciale procedure ervoor. Het pakket was dermate groot dat je het ook niet over het hoofd kon zien.
Ook heb ik DHL gevraagd of ik mee kon zoeken, omdat ik ze totaal niet vertrouw en het distributiecentrum is hier dichtbij.
Een zakenrelatie van mij heeft diverse logistieke centers van DHL opgezet, dus ik heb een beeld dat pakketten in het systeem niet kwijt kunnen raken. Onduidelijke pakketten belanden letterlijk in een bak.
Het vermoeden is dat het pakket van het inleverpunt naar het distributiecentrum dan ook verdwenen is...
Dat was ook de conclusie van het inleverpunt als DHL support.
Echter ik was de enige volgens DHL. Spijtig, maar de wet staat aan de kant van de vervoerder. Eigen schuld, dikke bult!
Wat rest mijn verbazing? Op google verschenen er opeens nieuwe "reviews" over het inleverpunt, dat rond dezelfde periode meer pakketten zijn kwijt geraakt. Het inleverpunt wist mij te vertellen dat sinds een tijdje andere chauffeurs worden ingezet door DHL. De vaste chauffeur zagen ze niet meer...ook ten tijde van mijn pakket.
Blijft allemaal speculatie, maar wees gewaarschuwd!
Stuur bij iets van waarde (we hebben het hier over een paar honderd euro) altijd verzekerd, maak foto's van de goederen alsook de verpakking/pakket!
Dat had ik allemaal, echter zonder extra af te sluiten verzekering ga je het niet winnen van de Nederlandse wet!
Al is het maar een relatief klein geldbedrag. De hoeveelheid werk die ik erin heb gestoken heeft voor mij het modelbouwplezier flink vergald! Heb er even geen zin meer in.
Inmiddels heb ik alles opnieuw geprint en verzekerd via PostNL verstuurd. Netjes aangekomen, forumlid blij!
Nu moet ik zelf weer motivatie vinden door te gaan met mijn vaar en vliegprojecten. Het lenteweer helpt daar zeker aan bij (de momenten dat de zon schijnt!)