Vermogen verhogen motoren.

Goedemorgen allemaal,
Ik ben nog redelijk nieuw in het bouwen en vooral het technische gedeelte vind ik nogal lastig.
Nu ben ik wel zover gekomen dat alles werkt maar behoren, maar de motoren mogen wel wat meer pit.
Ik gebruik een Spectrum dx6i handzender met ar600 ontvanger.
Dubbele hobbywing regelaars en Robbe motoren.
Nu heb ik begrepen dat er in de zender een aanpassing is om de motoren een extra boost te geven.
Ik heb ze gekoppeld aan elev & aile.
Nu is mijn vraag of er mensen zijn die mij misschien een beetje op weg kunnen helpen?

vrees dat je de info een beetje mis begrepen hebt.
Met wat programmeren in de zender kan je de motoren minder snel laten draaien terwijl je de gas stick toch maximaal benut.
Als je alles goed programmeer kan dan met een swits te verzetten wel de volledige snelheid benutten van je motoren.

is dus helaas een beetje anders dan je hebt begrepen. Zonder programmatie gebruik je de max power als je de stick max omhoog drukt.
maar post eens wat foto's en info over het schip, motoren en schroeven die er onder zitten.

"In de zender een aanpassing om de motoren een extra boost te geven..."
Nu ben ik pas 40 jaar aan het 'scheepsmodelbouwen', dus een rookie, maar dit nieuw voor me.

Even recapituleren: je hebt een 'voerboot' of 'baitboat'. Die dingen gaan over het algemeen niet zo snel.
Zijn daar ook niet geschikt voor: platte, brede romp, vaak catamaran-type. Vaak beladen met 'boilies' of 'fishfinders'. Liefst niet te veel geluid, dat vinden de vissen niet zo fijn. Waarom dan sneller? Als het nu goed werkt, lekker zo houden... Maar da's mijn opvatting. Nu terug naar je vraag en wat antwoorden.

Je motoren krijgen hun stroom van de accu.
Als jij vol gas geeft en je heb je zender op 100% ingesteld op het gas, krijg je alle beschikbare volts uit die accu. Punt. Meer zit er namelijk niet in.
Een 6V loodaccu levert maximaal 6 volt.
Een 6 cel Nicad accu levert 7,2 volt.
Een 3S Lipo levert 11,1 volt.
Oké, de eerste paar seconden iets meer, maar daarna zakt bij elke accu het voltage tot normaal, de voltages zoals ik hierboven neergezet heb.
En ik kan je verzekeren: ik heb nog nergens op mijn zenders een knopje gezien waarop stond 'powerboost'.
Het enige wat je zender doet is signalen afgeven aan je servo's en regelaars wat ze moeten doen.
En de regelaars halen de stroom uit... jawel: de vaaraccu. 6V blijft 6 V. Punt.

Als je vindt dat je motoren 'extra pit' mogen hebben, heb je een paar opties:
1) Een accu in je boot zetten met hoger voltage (MITS je regelaars en je motoren dat aankunnen!)
2) Andere motoren, die een hoger toerental draaien op hetzelfde voltage (Mits je motoren en je regelaars de belasting aan kunnen; Een motor met een hoog toerental is meestal niet zo sterk, dus heeft moeite om de schroef rond te krijgen, wordt warm en met een beetje pech draai je je motoren naar de gallemiezen, óf je regelaars, die de stroom niet kunnen verwerken...)
3) Andere schroeven, met grotere spoed. Maar dat vreet weer meer stroom, met risico's voor je regelaars en je motoren.
Voltage, keuze motoren, keuze regelaar en keuze schroef is weliswaar geen rocketscience, maar moet wel binnen bepaalde parameters blijven, ander fikt de zaak op enig moment uit.

Een bekend spreekwoord in de RC-modelbouw is:
"Elektronica werkt op rook. Komt er eenmaal rook uit je elektronica, is de elektronica kapot."

vrees dat je de info een beetje mis begrepen hebt.
Met wat programmeren in de zender kan je de motoren minder snel laten draaien terwijl je de gas stick toch maximaal benut.
Als je alles goed programmeer kan dan met een swits te verzetten wel de volledige snelheid benutten van je motoren.

is dus helaas een beetje anders dan je hebt begrepen. Zonder programmatie gebruik je de max power als je de stick max omhoog drukt.
maar post eens wat foto's en info over het schip, motoren en schroeven die er onder zitten.

Bijlagen

• 17420524392677907556808162300347.jpg
    17420524392677907556808162300347.jpg
    175 KB · Weergaven: 53
  • 17420524948271364610044580060431.jpg
    17420524948271364610044580060431.jpg
    129,4 KB · Weergaven: 50
Oké, dat zijn zo te zien Robbe 755/40 motoren.
Gegevens:
12-18 volt.
Max.stroom 8 Amp.
Toerental belast 5600 rpm .bij 12v, 8400 rpm.bij 18 volt.
Afm. diameter 47mm lengte 83mm
gewicht 286 gram.
As diameter 5mm.

Op zich: prima motoren. Voor een 'werkschip'. En op hoeveel volt draaien ze?
Alleen... ahum... hij ziet er uit alsof hij al een zwaar leven achter de rug heeft. En dan zeg ik het netjes.
Schroef: zo te zien Raboesch. Prima schroeven, helemaal niks mis mee.
Maar: wat is de diameter van de schroef? Vuistregel bij niet-vertraagde motoren: Diameter schroef moet kleiner zijn dan de diameter van de motor. Dus: in dit geval kleiner dan 47mm.
Waarom: Een té grote schroef eist té veel kracht van de motor. En een elektromotor gaat die kracht proberen te geven. Zonder gezeur. Maar: tot de dood erop volgt.
Een té grote schroef 'wurgt' de motor: die wordt warm, vervolgens heet en vervolgens smelten er wat soldeerverbindingen is de motor en is het einde verhaal.

Maar die kooiconstructie belemmert een goede doorstroming van het water behoorlijk.
Ik snap dat schroeven van een voerboot beschermd moeten worden tegen waterplanten, wier, takjes en andere ongein, maar dit is nogal 'over the top'. Water moet vanaf de zijkant en onderaf bij de schroef komen (dat belemmert een goeie doorstroming al) en dan houden die 'tralies' achter de schroef het water bijzonder effectief tegen. Het hele aandrijvingsconcept is echter niet bedoeld om snel mee te varen.

Wat je zou kunnen doen, zijn de volgende zaken:
1) Die 'tralies' achter de schroef wat smaller vijlen zodat er minder weerstand is.
2) De motoren vervangen door nieuwe. Zie deze link: ROBBE POWER 755/40 E-MOTOR
Dat kost je 2 x 25 euro.
3) Controleren of de motoren kaarsrecht op de schroefassen staan.
Als daar een hoek in zit, kost het je ook kracht en snelheid.
4) Op een hoger voltage gaan varen, mits je regelaars dat aan kunnen.

Als vergelijk: op 12V, met deze motoren en optimaal afgetopte schroeven in tunnels, liep mijn Happy Hunter van 8 kilo op volle kracht zó:
Afbeelding 090.jpg

Maar dan heb ik het over een hele andere scheepsromp, schroeven die 1mm speling hadden in tunnels, dus optimale stuwkracht en op 12 Volt.
Geen vergelijking met jou voerboot.
Het hele aandrijvingsconcept van jouw boot is niet bedoeld om snel mee te varen.

Het achterste hekwerk zou ik eigenlijk er helemaal afhalen, er komen in principe geen planten via deze route
Als je vooruit vaart iig.

Maar weet je het verbruik van de motoren voluit en is dit gelijk als wanneer je ze rechtreeks op accu aansluit? (Zonder de zender/regelaar)

Back