Oké, dat zijn zo te zien Robbe 755/40 motoren.
Gegevens:
12-18 volt.
Max.stroom 8 Amp.
Toerental belast 5600 rpm .bij 12v, 8400 rpm.bij 18 volt.
Afm. diameter 47mm lengte 83mm
gewicht 286 gram.
As diameter 5mm.
Op zich: prima motoren. Voor een 'werkschip'. En op hoeveel volt draaien ze?
Alleen... ahum... hij ziet er uit alsof hij al een zwaar leven achter de rug heeft. En dan zeg ik het netjes.
Schroef: zo te zien Raboesch. Prima schroeven, helemaal niks mis mee.
Maar: wat is de diameter van de schroef? Vuistregel bij niet-vertraagde motoren: Diameter schroef moet kleiner zijn dan de diameter van de motor. Dus: in dit geval kleiner dan 47mm.
Waarom: Een té grote schroef eist té veel kracht van de motor. En een elektromotor gaat die kracht proberen te geven. Zonder gezeur. Maar: tot de dood erop volgt.
Een té grote schroef 'wurgt' de motor: die wordt warm, vervolgens heet en vervolgens smelten er wat soldeerverbindingen is de motor en is het einde verhaal.
Maar die kooiconstructie belemmert een goede doorstroming van het water behoorlijk.
Ik snap dat schroeven van een voerboot beschermd moeten worden tegen waterplanten, wier, takjes en andere ongein, maar dit is nogal 'over the top'. Water moet vanaf de zijkant en onderaf bij de schroef komen (dat belemmert een goeie doorstroming al) en dan houden die 'tralies' achter de schroef het water bijzonder effectief tegen. Het hele aandrijvingsconcept is echter niet bedoeld om snel mee te varen.
Wat je zou kunnen doen, zijn de volgende zaken:
1) Die 'tralies' achter de schroef wat smaller vijlen zodat er minder weerstand is.
2) De motoren vervangen door nieuwe. Zie deze link:
ROBBE POWER 755/40 E-MOTOR
Dat kost je 2 x 25 euro.
3) Controleren of de motoren kaarsrecht op de schroefassen staan.
Als daar een hoek in zit, kost het je ook kracht en snelheid.
4) Op een hoger voltage gaan varen, mits je regelaars dat aan kunnen.
Als vergelijk: op 12V, met deze motoren en optimaal afgetopte schroeven in tunnels, liep mijn Happy Hunter van 8 kilo op volle kracht zó:
Maar dan heb ik het over een hele andere scheepsromp, schroeven die 1mm speling hadden in tunnels, dus optimale stuwkracht en op 12 Volt.
Geen vergelijking met jou voerboot.
Het hele aandrijvingsconcept van jouw boot is
niet bedoeld om snel mee te varen.