Verhoogde zon activiteit!!!

Discussie in 'Multicopters' gestart door Tasz, 20 feb 2014.

1. nspierbundel

nspierbundel

Lid geworden:
    27 sep 2004
    Tja t blijven mensen. (Versimpelde versie van wat ik allemaal had willen typen)

2. Alexzzz

Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Valt me wel op dat hij de ene dag extreem in het rood staat, en de volgende dag weer super laag. Viel in dit geval gunstig uit, want ik heb gisteren de hele dag staan vliegen met de naza+gps:p

3. Andy

Andy

Lid geworden:
    4 nov 2004
    Stilte voor de (zonne) storm wellicht?

Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  4. Andy

Andy

Lid geworden:
    4 nov 2004
    GPS-ers let weer op vandaag!

Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  5. voyager4

voyager4

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Ik heb daar een mooie app voor: AndroPilot. Deze geeft direct bij het opstarten aan of er verhoogde zon activiteit is. En vandaag bingo....

6. Midax

Midax

Lid geworden:
    7 okt 2014
    Interessant topic. Ik was begonnen met lezen vanwege de problemen met de verhoogde zonactiviteit maar heb intussen weer een hele hoop bijgeleerd over Naza en GPS-vliegen in het algemeen.

Maar laat ik bij het begin beginnen. Vanaf januari van dit jaar was ik met kleine eenvoudige helicopters aan het vliegen. Met de MJX F45 kon ik uiteindelijk nog het beste uit de voeten, hoewel die ook regelmatig nieuwe onderdelen nodig had. De F45 had ook maar een beperkte voorwaartse snelheid en dus vaak last van te veel wind.

Het idee om langzaam naar CP te gaan werken ging me eigenlijk steeds meer tegen staan. Dat 3D vliegen leek me niets voor mij. En dus vanaf mei maar eens gaan verdiepen in multirotors. Het werd een DJI F550 met Naza V2 en GPS. Wat een verschil met die heli's zeg. Veel gemakkelijker te besturen, veel minder windgevoelig en een veel beter bereik.

Zo kwamen er in een paar maanden tijd steeds meer spullen bij. Eerst een Mobius cameraatje, daarna een LawMate video zender en ontvanger met FatShark bril, toen een onderstel en gimbal voor een GoPro. Al die tijd gewoon in GPS mode gevlogen omdat het zo lekker makkelijk was. Sticks los en hij blijft prima op z'n plek hangen. Het hoeft van mij ook niet zo hard te gaan, in ATTI mode kijk je met FPV vliegen naar de grond en niet meer naar de horizon en dat vond ik minder prettig.

Anderhalve maand geleden gingen we naar Engeland en de hexa ging mee. Op de eerste mooie zonnige dag zochten we een mooie plek op om op te stijgen. Prachtig strandje gevonden met een klifwand ernaast. Wat nu precies de oorzaak was is me nog steeds niet 100% duidelijk maar bij het opstijgen ging alles nog prima maar zodra ik vooruit vloog sprong de Naza vanzelf van GPS mode terug naar ATTI mode. Dat viel me pas 100 meter verder op omdat de OSD niet het home punt meer aanwees. Ik wilde meteen weer terugkeren maar de hexa reageerde enorm heftig op de stuurbewegingen en kantelde naar een hoek die ik, ook in ATTI mode, nog nooit eerder had meegemaakt. In no-time hing ie boven zee. Ik stuurde weer terug en hij kwam met de wind mee terug naar land geraced. Ik kreeg 'm niet meer onder controle en uiteindelijk kwam de hexa met 114 km/h horizontale snelheid op de grond.

Ik vermoed dat de GPS antenne na de rit naar Engeland er achterstevoren op terug is gezet. Stomme fout als dat het geval was maar ik kan geen andere oorzaak bedenken. De schade viel gelukkig nog mee. Twee armen gebroken, een paar props stuk natuurlijk en het onderstel op twee plaatsen gebroken. Maar de rest leek nog ongeschonden. Eenmaal weer thuis nieuwe onderdelen besteld en de boel weer in elkaar gezet.

Een paar weken later begon de hexa tijdens het vliegen ineens hard te schommelen. Hoveren ging nog goed maar zodra ik een richtin g in stuurde ging het mis. Ik had vlak daarvoor een stukje hard in ATTI gevlogen. Ik kon gelukkig nog wel landen zonder schade. Het bleek dat één van de motortjes uit elkaar was gevallen. De bovenkant/buitenkant was er met propeller en al vanaf gevlogen. Gevolgschade van de eerdere crash denk ik. Nieuw motortje gekocht en ik kon weer verder.

Vorige week was ik wat heen en weer aan het vliegen en begon de hexa ineens weer schuin te hangen en naar beneden te duiken. Door tegensturen kwam het even weer goed maar daarna gebeurde het direct nog eens. Snel overgeschakeld van GPS mode naar ATTI en dat hielp. Ik kon hem weer zonder schade naast me neerzetten. Hoe het kan weet ik niet maar de GPS antenne was van het paaltje afgevallen. Dan begrijp ik wel dat het misgaat. Ik heb de antenne weer goed vastgezet en kon meteen daarna weer prima vliegen.

De volgende dag vloog ik net een paarhonderd meter bij me vandaag en werd ineens de video zwart. Geen camerabeeld meer, geen OSD informatie. Weer iets nieuws. In eerste instantie draaide ik maar dacht toen dat het slimmer was om op home lock over te gaan om eenvoudig terug te vliegen. Ik probeerde eerst nog over te schakelen naar het beeld van de GoPro en dat lukte! Mooi dacht ik, even orienteren en naar huis. Op het moment dat ik stuurde ging het meteen mis. Ik zag heel snel de armen waar de gimbal aan hangt ik beeld komen en staarde daarna de akker aan. Ik was de schrik van het weggevallen camerabeeld nog niet te boven en voordat ik kon switchen van mode lag ie al op de grond.

Deze keer was de hexa er minder goed vanaf gekomen. Zo goed als alles wat kapot kan is gesneuveld: 2 armen, videozender + antenne is weg, onderstel op meerdere plaatsen gebroken, gimbal stuk en GoPro kapot. De GPS antenna lag er weer af maar ik neem aan dat dit na de val is gebeurd. Ik heb werkelijk geen idee wat de oorzaak was van het wegvallen van de video en daarna van het onbestuurbaar zijn van de hexa.

Het zal allemaal ongetwijfeld pilot-error zijn. Of in ieder geval had ik beter kunnen/moeten reageren op deze foutsituaties. Ik weet dat ik een beginner ben en heb ook nooit gedacht dat ik het allemaal wel wist. Wat ik in ieder geval nu weet is dat ik veel te veel vertrouwd heb op de techniek en op de GPS in het bijzonder. Het is jammer dat er zoveel achter elkaar is misgegaan en dat het steeds weer andere problemen waren. Het zal niet meer te achterhalen zijn wat precies de oorzaken zijn geweest.

Nu is de vraag hoe verder te gaan. Ik kan eenzelfde F550 opbouwen en de nog overgebleven onderdelen, inclusief Naza, opnieuw gebruiken. Maar enerzijds vond ik deze opbouw nogal groot en lastig om mee te nemen. Een TBS Discovery is al wat handzamer en heeft bovendien het voordeel dat de gevoelige componenten wat verder uit elkaar kunnen. Maar de Pro versie met Gimbal is nogal prijzig en op de andere versie zelf een gimbal aan de voorkant monteren ... dat ziet er niet echt heel fraai uit. Bovendien zou een set met langere armen en grotere propellers nog weleens leuk zijn en ook die is voor de Disco vrij duur.

Een Tarot met opvouwbare carbon armen lijkt me ook wel wat maar daar is het weer lastiger met de beschikbare ruimte en dus met afstand tussen GPS, ontvanger en videozender.

Volgende vraag is welke flightcontroller zou voor mij geschikt zijn. APM misschien of toch gewoon bij Naza blijven en alleen GPS als hulpmiddel gebruiken?

7. EdAkker

EdAkker

Lid geworden:
    18 aug 2012
    Nog een keer? Het was een beetje veel in 1 keer :eek:

8. Ben Jansen

Ben Jansen

Lid geworden:
    18 sep 2005
    Beetje zuur allemaal maar ik denk dat veel modelvliegers dit soort verhalen kunnen schrijven.
    Alleen de meesten doen het niet.
    Dus troost je, je bent niet de enige.
    Gewoon doorgaan, dat is het beste en leren van je fouten! :worship:

450 kopen, nanowii of naze bordje erop en veel los gaan vliegen.
    Leer je heel veel van.

9. Tasz

Tasz

Lid geworden:
    10 okt 2011
    En hierbij sla je de spijker op zijn kop.

Gewoon leren om in manueel te vliegen of iig atti en je zal zien dat het een stuk relaxter vliegt.
    Je heb dan altijd alle controle over je multi!

10. Rotskruiper

Rotskruiper

Lid geworden:
    17 nov 2010
    Voor een andere hobby gebruik ik een hand GPS van Garmin. Die wijkt ook wel eens af en een calibratie helpt dan meestal wel. Dan draai ik rustig de GPS om zijn as en geeft dan weer de juiste richting aan.
    Heeft iemand wel eens geprobeerd dat als hij vermoed dat het GPS signaal slecht of weg is zijn copter dan in de lucht een aantal maal RUSTIG om zijn as te laten draaien ?
    Ik denk dat als je dat op ongeveer 10 m hoogte doet hij dan het signaal wel weer oppakt.

11. Tasz

Tasz

Lid geworden:
    10 okt 2011
    Een gps KAN je NIET kalibreren.

Wat je kalibreert is het compas.
    Dit doe je bij DJI door hem in kalibratie modus te zetten en "het kalibratie dansje" te doen

12. Midax

Midax

Lid geworden:
    7 okt 2014
    Dank voor alle reacties.

Dat was precies het probleem :) Heel veel vreemde situaties in korte tijd.

Gewoon doorgaan, ja tuurlijk, maar liever niet iedere maand de brokken van de grond blijven rapen. En fouten ... ik vraag me af of het allemaal mijn fouten waren of dat er in een aantal gevallen toch niet andere factoren meespeelden. Het uitvallen van de video was bv niet iets wat ik kon voorkomen.

En een 450 kan ook een Tarot quadje zijn dan? Of is dat moeilijker vliegen? Van Naze lees ik juist dat het meer geschikt is voor het snelle werk en niet zo makkelijk onder de knie te krijgen is. Multiwii zat ik ook naar te kijken. Waarom geen APM?

Ik was los begonnen en dat ging altijd prima maar werd me wel snel wat saai. Een kwartier lang dezelfde 200 meter afleggen gaat vervelen. Maar wel met je eens dat je dat zo nu en dan moet blijven doen.

Op zich kan ik ook redelijk in ATTI mode vliegen maar ik vond GPS wat relaxter. Voortaan zal ik wel voornamelijk in ATTI blijven en alleen voor het filmen zo nu en dan 'parkeren' in GPS. Manual was ik nog niet aan begonnen.

13. Ben Jansen

Ben Jansen

Lid geworden:
    18 sep 2005
    Je hoeft ook niet zo ver te gaan bij los vliegen.
    Gewoon een beetje speels bezig zijn.
    Nose-in oefenen, achteruit vliegen, loopings en rollen.
    Mogelijkheden zat!

14. Psygho (Emil)

Psygho (Emil) Forum veteraan

Lid geworden:
    7 jan 2004
    Gps en ioc kan je PRIMA gebruiken.. zolang je maar niet AFHANKELIJK bent van die dingen .. ;)

15. Midax

Midax

Lid geworden:
    7 okt 2014
    Begrijp me niet verkeerd, ik waardeer de adviezen en het is zeker belangrijk om behoorlijk te kunnen sturen en niet alleen op de GPS af te gaan. Maar als ik loopings en rolls had willen doen dan had ik wel een CP heli gekocht.

Dat was nou net de richting die ik niet op wilde gaan. Wat ik leuk vind is het filmen van de vlucht met een GoPro en dan het liefste lange afstanden maken. Een ander zal zeggen dat daar geen kunst aan is en ragt liever tussen de bomen door. Dat ziet er zeker spektaculair uit maar is het niet voor mij.

16. Midax

Midax

Lid geworden:
    7 okt 2014
    Helemaal mee eens. Ik vind wel dat het bij mij erg vaak mis ging met de GPS. Nu weet ik niet of de laatste keer de antenne weer van het paaltje was gedonderd maar het lijkt mij sterk. Hoe kan ik nou controleren of mijn Naza wel helemaal in orde is?

17. TdeB

TdeB

Lid geworden:
    5 jun 2008
    Midax, dank voor je verhalen.
    Misschien even een nieuw topic starten met je vragen. Dat is iets handiger, IMO.

18. Dirk W

Dirk W

Lid geworden:
    16 dec 2004
    De Solar activity app werkt niet meer. Weet iemand nog een werkende app voor de kp index?

19. Alexzzz

Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 mei 2004
  20. Dirk W

Dirk W

Lid geworden:
    16 dec 2004
    Hey, bedankt.

Deel Deze Pagina