Verhoogde zon activiteit!!!

Discussie in 'Multicopters' gestart door Tasz, 20 feb 2014.

1. BlikvanBoven

BlikvanBoven

Lid geworden:
    21 mrt 2013
    In de basis heb je hier een punt.
    Technisch gezien doet de FC exact wat je ervan mag verwachten. Je start op positie x en plots ontvangt de FC via de GPS een positie Y die sterk afwijkt van waar hij net daarvoor nog was.... Reactie van de FC is.... 'terug naar waar ik was' ook bekend als de Fly Away.

Wil je dit ondervangen dan dien je softwarematig een tool in te bouwen die 'begrijpt' dat een plotseling afwijkende input onmogelijk is (bijv omdat de delta in afstand groter is dan dat de Multi binnen dit tijdsbestek af zou kunnen leggen).
    En wat kies je bij het ontwerp dan? RTH werkt dus niet. Landen is een optie maar ja, dat heeft ook risico's...

Interessant onderwerp voor de heren programmeurs ;)

2. Psygho (Emil)

Psygho (Emil) Forum veteraan

Lid geworden:
    7 jan 2004
    Zo te zien een listig punt anders was het wel al geïmplementeerd...

3. BorisB

BorisB Forum veteraan

Lid geworden:
    16 mei 2012
    Yup dat bedoelde ik ook. Iedere gps module kan zijn "nauwkeurigheid" berekenen en als dat onbetrouwbaar wordt moet de gps functie zich uitschakelen en overschakelen naar auto land wat perfect werkt op een naza! Heb nooit begrepen dat het niet wordt gedaan.

4. EdAkker

EdAkker

Lid geworden:
    18 aug 2012
    Dat heeft de laatste fw:
    .....users can set a new home point manually when the aircraft is in
    “Ready to fly” status as long as a home point has been recorded automatically.
    2.In a Failsafe situation, if less than 6 accurate GPS satellites are found for more than 20 seconds,
    the aircraft will descend automatically.
    3.Fixed a glitch that prevented descent after the 2nd level low batt.....

5. BlikvanBoven

BlikvanBoven

Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Volgens mij maken we hier een denkfout.
    Bij een verhoogde zonactiviteit waarbij bijv de KP-Index 4 of hoger is is het niet per definitie zo dat er minder dan 7 Satellieten worden waargenomen!

Een verhoogde KP-Index geeft ONJUISTE waarden en niet per definitie een te laag aantal satellieten!

6. Psygho (Emil)

Lid geworden:
    7 jan 2004
    Nope je kan rustig de "volle bak" hebben, en er 60 meter naast zitten...
    Maar vermoed dat Ed en de rest dat ook wel weten, en het daar niet om ging....

7. BorisB

BorisB Forum veteraan

Lid geworden:
    16 mei 2012
    60 meter erlangs moet geen fly away zijn ;)

8. Psygho (Emil)

Lid geworden:
    7 jan 2004
    Nu even goed oppassen hoe ik dit ga zeggen... ;)

Een aantal gebruikers, die opeens de contole lijken te verliezen (zeg bv een 60 meter door een zonnesorm) DENKEN dat het een fly away is, hij doet namelijk iets zonder dat ze daar via de transmitter opdracht voor hebben gegeven. ze denken dat ze de controle kwijt zijn...

Hebben in hun achterhoofd ooit iets gehoord, en pats, zijn in paniek, en het mag geen geheim zijn dat je in paniek , lastig de juiste dingen nog kan doen...
    (Laten we wel zijn hard gespaard, en daar gaat je geld ;, achteraf is altijd makkelijk praten)

Dus men verward dat DENK ik veel met een flyaway. Terwijl dit het dus niet is...

9. BorisB

BorisB Forum veteraan

Lid geworden:
    16 mei 2012
    Dat zal gegarandeerd zeer vaak gebeuren. Heb laatst bij t'zand iets vergelijkbaars mogen getuigen. Een van de forum leden was aan het vliegen met zijn naza met gps en al en opeens verloor hij de controle. Vermoedelijk was het een failsafe maar ujt paniek ging hij throttle killen, maar kreeg ook de controle terug en dat resulteerde in een zeer harde crash in het zand.
    Vind gps te link om dat te geven aan iemand die het te veel vertrouwt.

10. Psygho (Emil)

Lid geworden:
    7 jan 2004
    Yep, het grote nadeel van DE naza...

Ook leuk, wat ik ook toch wel meemaak... Gains veel te strak zetten... Dus met weinig wind afstellen... Dan opeens in harde wind vliegen! Geeft ook leuke verassingen!
    En raar vinden dat hij met rustig weer GEWELDIG vliegt maar met hardere wind niet te houden. Of bv een felle windstoot.. kan erg leuk zijn als je enkel afsteld in zeer rustig weer...

11. B.Dave

B.Dave

Lid geworden:
    8 sep 2009
    Yes heavy winds cause naza plenty speed :)

Ma serieus als je beetje kan vliegen dan moet een goed afgestelde naza die in windstilte is afgesteld ook nog te vliegen zijn met veel wind hoor.

Toen ik naza vloog was die ook zeer strak afgesteld op een zeer windstille dag en ik had geen problemen de weken erna toen het begon te waaien hier.
    Gewoon iets harder concentreren op wat je aan het doen bent en ietsie harder tegensturen en je bent zo door de wind heen :)

12. Psygho (Emil)

Lid geworden:
    7 jan 2004
    Klopt, dat hoort ook zo te zijn... Maar als je beginner bent en niet zo goed kan vliegen , kan je toch wel even slikken... Maar das niet waar ik op doelde....

Bedoel meer zoiets als dit , met goed en veel te strak afstellen...

Leuk praktijk voorbeeld:
    Bij stevige windvlaag ging hij zoveel occileren dat hij vanzelf hoogte maakte... En snel ook! Dat koste een crash. Daarna had hij zelf gerepareerd, en of ik even na wilde kijken, want alles boven de 3bft durfde hij niet meer te vliegen.....
    (zijn verhaal, ja hij ging vanzelf erg hoog, en kon niets doen, dit was na een windvlaag, voor de rest vliegt hij goed , denk dat de naza stuk is...) .

In de ass software zag ik al zijn probleem, dat was erg hoog voor zijn setup.Dus verhaal uitgelegd, maar dit kon het niet zijn.......Lang verhaal kort: Toch wilde hij dat ik hem met deze settings vloog. Alles op zijn risico had hij erbij gezegd.. Prima, wat je wilt...

Eve vliegen,en ja hoor een wind vlaag,en hop daar ging hij! Rap omhoog... Meteen over naar manual,en veilig aan de grond gezet. Juiste gains gegeven, en afgesteld, klaar...

13. heyudude

heyudude

Lid geworden:
    12 sep 2013
    Dat heet gebrek aan luistervaardigheid en koppig gedrag
    Waarom vraag je dan advies?

Heb de gain nog op een draaiknop om hem wat bij te stellen bij heftige wind maar die gaat er binnenkort vanaf: gemiddlede settings zijn prima

14. Psygho (Emil)

Lid geworden:
    7 jan 2004
    Idd voor mensen welke regelmatig wisselen van cam of gimbal heb ik ook nog een draaiknop geselecteerd, die tussen 2 punten blijft zodat hij nooit oncontroleerbaar word in welke situatie dan ook...

15. Tasz

Tasz

Lid geworden:
    10 okt 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  16. topix

topix

Lid geworden:
    9 sep 2013
    Volgens mij idd tazs was er dan vandaag weer een paar zonnestormen of hebben jullie niet gekeken voor het vliegen :D

17. Alexzzz

Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Dat was ik, en het was een iets andere werkelijkheid dan jij vertelt;)

Op het zand kreeg ik een failsafe, ding komt keurig terug. Onderwijl ben ik met iedereen een beetje aan het praten, en doe uit dommigheid de throttle terug (dus naar gas uit) omdat toch alles automatisch gaat. Toen hij weer op 100 meter was vond ik het genoeg, en schakelde naar atti en weer terug naar GPS om zelf verder te vliegen. Daar ging het dus mis, aangezien ik het gas op 0 had staan. Ding ging direct op zijn kop, en het was te laat.

Kortom: de NAZA deed keurig zijn werk, maar ik zelf was de error;)

18. BorisB

BorisB Forum veteraan

Lid geworden:
    16 mei 2012
    Dat is precies wat ik vertel als je mijn verhaal goed leest. Totale pilot error die in paniek raakt als er wat misgaat ;)

19. Alexzzz

Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Als je het zo bedoelt hebt, zitten we op 1 lijn. Maar de NAZA was niks te verwijten....

20. Rubaaaa

Rubaaaa

Lid geworden:
    21 jun 2013
    even tussendoor, welke machine was gecrashed alex? veel schade?

Deel Deze Pagina