Verhoogde zon activiteit!!!

Discussie in 'Multicopters' gestart door Tasz, 20 feb 2014.

1. Tasz

Tasz

Lid geworden:
    10 okt 2011
    Echt?? :eek:

Voor android is ie gratis.
    Het is ook niet echt een app maar een widget.

2. heyudude

heyudude

Lid geworden:
    12 sep 2013
    Ik wil wel betalen voor een app maar niet voor een view op een website ;)

3. Psygho (Emil)

Psygho (Emil) Forum veteraan

Lid geworden:
    7 jan 2004
    Klopt..Denk zelfs dat 99% en misschien wel meer gewoon te voorkomen was geweest...

Veel al is combi van: Niet goed bouwen, Niet goed afstellen,niet kunnen vliegen, gps only vliegers, kp index niet in de gaten houden, domme duimpjes, paniek, brainfarts,en niet te vergeten zelfoverschatting ;) etc etc...

4. Ben Jansen

Ben Jansen

Lid geworden:
    18 sep 2005
    Daar noem je nogal wat op Emil.
    Komt een beetje arrogant over als ik eerlijk ben.
    Je veroordeelt nogal wat mensen.

Even over de kp index: daar kijkt geen enkele hobby vlieger naar, ik ook niet.
    Jij doet overkomen dat men niet goed bezig is wanneer je daar niet op let.
    In een draadje waar het daar overgaat kun je makkelijk zeggen dat jij dat wel doet, geloof ik niks van!

Brainfarts, hoe kom je erop!

Kortom, een beetje minder hoog van de toren blazen mag best wel!

5. Psygho (Emil)

Lid geworden:
    7 jan 2004
    Even voorop gesteld, we hebben het hier over de NAZA.. niet over andere flight controllers. Naza is bekend en berucht om de flyaway's..

Ik veroordeel niemand... Ik geef een mening.... Dat doe jij ook tegen mij, ik heb mijn mening nog uitgedrukt in het algemeen ;)

Wellicht druk ik me wat verkeerd uit..Of pak je het verkeerd op, kan ook... Maar om me heen zie ik dit erg veel, en ik ben niet de enige...(degene met naza)

Uitzonderingen daargelaten, maar vooral de naza generatie heeft een erg grote aantrek , vanwege de lage instap, en gemak......Met ditto problemen....en gevaren!

Je wilt niet weten wat ik hier allemaal gezien heb , van copters die ik "even moest afstellen" daar mankeerde soms erg veel aan.. Verbindingen met kroonstenen, doffe solderingen, welke niet goed gevloeid hebben, bak en braad werk... Naza vast gemaakt met klittenband, in rubbers opgehangen,Allemaal geen uitzondering!

Ook al is het een klein deel en percentage. Je kan mij niet wijsmaken dat dat geen oorzaak kan zijn voor crash of ander ongelukmakend gedrag van een dji flight controller...

Zelf kijk ik als ik gebruik maak van de GPS of gebruik wil maken van de gps, WEL op de kp index... Dus dat is puur voor de zekerheid iedere keer... Dus ja ik kijk er wel ALTIJD op. maar houd in de gaten dat het per uur en zelfs per minuut kan verschillen... Dus zekerheid heb je nooit. Maar het geeft ene goede index.

En wat is er mis met een brain fart ? Heb jij dat nooit ? Ik ook nog wel eens ... Het word link als je op de automatische piloot vliegt ;) Heb ook nog wel eens domme duimpjes als ik een stunt wil oefenen met naza32.. Lijkt me menselijk....

Hier nog een leuke van mij... brainfart, , of hoe je het noemen wilt....

Zeker als je van je gps AFHANKELIJK bent, dien je er wel degelijk op de KP index te kijken / letten... kijk maar op youtube naar een paar dagen zonnestormen, er zijn opeens veel flyaways... Valt niet enkel mij op hoor....

Er is welgeteld 2 keer een defect ontdekt. van al die dingen die hier niet wouden vliegen of die een defecte naza hadden, of een flyaway gehad hebben, of anderzijds defect zijn.........
    Wellicht is dit niet representatief voor de hele wereld...Maar het geeft mij wel te denken... Dat is echt de downside van de naza...

1x een defecte Z sensor, en 1 keer een defecte gps aansturing. Het mag dan wel enkel op eigen ervaring gebeurd zijn maar iets zegt me dat veel flyaways een andere oorzaak hebben dan louter de stukke flightcontroller.

Ik zal in vervolg even aan mijn beeldspraak werken BEN.. Hier zie ik nog wat verbeter punten voor mezelf ;) Altijd goed kritiek.......Want je moet niet hebben dat andere iets anders denken dan dat ik in eerste instatie gedacht heb.. Een van de valkuilen van een forum, en niet face to face contact.

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  6. Tasz

Tasz

Lid geworden:
    10 okt 2011
    Mischien komt het idd een beetje arrogant over van Emil. Maar hij heeft wel gelijk.

Dat er zoals jij zegt niet naar de kp index gekeken word zegt al genoeg.

Mischien verstandig om dat een keer wel te doen. ;)

Overigens heb ik het NIET alleen over de naza maar het gebruik van gps in het algemeen!!!!

Dat er met de Naza hard- en software zijn (geweest) dat ontken ik echt niet.

Toen deze week de index zo hoog was heeft Microkopter en kopterworx ook gewaarschuwd om niet de GPS te gebruiken.
    Dat zijn toch jongens die imo weten waar ze over praten. ;)

Laatst bewerkt: 1 mrt 2014
  7. Alexzzz

Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Waarom niet gewoon de RTH gebruikt?

8. Ben Jansen

Ben Jansen

Lid geworden:
    18 sep 2005

Waar ik me aan stoor is dat je geen mening geeft maar je veroordeelt mensen.
    Van de 100 gevallen waar sprake is van een fly-away is er volgens jou in 1 geval sprake van een defect aan de naza.
    De 99 mensen die overblijven mogen zich de fly-away zelf aanrekenen.
    Die mogen zich rekenen tot de groep die:

- niet zelfstandig kan vliegen en daarom gps gebruiken.
    - helemaal niet kunnen vliegen.
    - niet competent genoeg zijn om een multicopter goed af te stellen.
    - niet competent genoeg zijn om een multicopter zodanig te bouwen dat ie goed vliegt.
    - niet goed hun duimen aansturen waardoor deze domme dingen doen.
    - in paniek raken.
    - denken dat ze beter kunnen vliegen dan dat ze eigenlijk kunnen.
    - zich niet op de hoogte stellen of de gps veilig gebruikt kan worden.
    - niet nader omschreven wordt en valt onder de termen "etc etc".

Wanneer dat geen veroordeling is dan weet ik het niet meer.
    Waarom volsta je niet met de term "pilots error".
    Klinkt veel vriendelijker, herkent iedereen zich in en komt minder aanmatigend over.
    Je zegt zelf dat "niet goed begrepen worden" 1 van de valkuilen is van een forum waarbij je laat doorschemeren dat ik het anders op vat dan dat jij bedoelt had.
    Kun je beter aan de veilige kant gaan zitten van het spektrum.

Ik moet eerlijk bekennen dat jouw onderschrift er ook geen goed aan doet.
    Wanneer je van jezelf zegt dat je bekend bent van vele bouwverslagen en 8 jaar mod bent geweest dan vraag ik me al snel af waarom je het belangrijk vindt dat dat vermeldt wordt.
    Ik heb daar niet zoveel mee.
    De post van jou waar ik aan refereer ademt dezelfde sfeer en alleen daarom al, voor mij, irritant.

Excuses daarvoor maar ik kan mezelf niet anders voordoen dan dat ik ben.

De term brain fart kende ik niet.
    Jouw Engels is toch beter dan ik dacht.
    Ook hiervoor excuses.

De rest kan ik niets anders van maken dan wat ik schreef.

9. Ben Jansen

Ben Jansen

Lid geworden:
    18 sep 2005
    Je hebt wel een punt Tasz.
    Ik zal er eens wat vaker gaan op gaan kijken. (bij nader inzien) :(

10. Psygho (Emil)

Lid geworden:
    7 jan 2004
    Ben, geen probleem hoor... Iedereen moet kunnen zeggen wat men vindt. Ook al is dat soms niet het gene wat je wilt horen. ;)

Pilot Error, is idd een betere keus. Ik zal dit in vervolg gebruiken... Die 99% was beeldspraak... Ook hier zal ik erop letten dat men (soms) te veel letterlijk leest..

Ik ben zeker niet beter dan wie dan ook. En daar is mijn onderschrift ook zeker niet voor bedoeld. Dit is voortgekomen uit het feit dat ik gedwongen werd om te kiezen tussen bouwverslagen of mod zijn.. Een vervelende keuze. Beiden deed ik met ALLE plezier.
    Heb toen ook een stukje geschreven als "afscheid" dit heeft toen nog een poosje bij de mededelingen gestaan..

Geen gps aan boord ;)

11. heyudude

heyudude

Lid geworden:
    12 sep 2013
    Blijft een hoge irritatiefactor oproepen die k factor?
    K is de afkorting van "Krijg het in mijn bol" lol

12. BlikvanBoven

BlikvanBoven

Lid geworden:
    21 mrt 2013

Een Fly Away welke plaatsvind als gevolg van een verhoogde zonactiviteit (uitgedrukt in de KP-Index van 4 of hoger) heeft niets van doen met het feit of het een Naza betreft.
    De stelling dat de Naza bekend en berucht is om de fly aways is wat kort door de bocht.

De Naza is zo'n beetje de meest gebruikte FC ter wereld. Even als voorbeeld... alleen in Nederland zijn in 2013 7000 DJI Phantoms verkocht! Kortom, 7000 Naza FC's alleen al op basis van de Phantom en alleen in Nederland!
    Omdat het de meeste gebruikte controller is is er dus een zeer grote gebruikersgroep en is het statistisch gezien logisch dat de naza wat vaker blootgesteld wordt aan 'oneigenlijk' gebruik. Dit maakt dat het lijkt dat de Naza 'bekend' staat 'om'...

Een Fly away, veroorzaakt door een KP-Index hoger dan 4 zal met alle GPS gerelateerde FC's waarneembaar zijn. Het euvel (de Fly Away) ontstaat nl doordat de GPS onder invloed van de verhoogde index, onjuiste positie gegevens doorkrijgt. Hierdoor wil de Multi 'terug' vliegen naar zijn startpositie (in geval van vliegen in GPS mode). Of je nu een Naza of een andere FC gebruikt is niet relevant. Iedere andere FC icm een GPS zal hetzelfde doen... Als dat bij andere merken minder 'drastisch' is (wat ik mij afvraag), zegt dat iets over de mindere kwaliteit van deze controller. De FC reageert nl niet correct op de 'foutieve' GPS informatie ;)

Gr Norbert

13. Alexzzz

Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 mei 2004
    +1:thumbsup:

14. BorisB

BorisB Forum veteraan

Lid geworden:
    16 mei 2012
    Wie zegt dat alle fly aways op basis van incorrecte gps informatie gebasseerd zijn? Volgens jouw verhaal hier is dat altijd het geval. Er is een heel groot user error factor bij of zelfs wat andere zaken. Het is ook zo dat de ene firmware er meer last van heeft als andere volgens de rcgroups topic wat erover loopt.
    Een fc zou bijvoorbeeld bij een slechte gps lock ook een auto land kunnen doen in plaats van doorvliegen op slecht gps signaal en dat is toch echt wel iets wat je in de software kan oplossen.

Jij probeert het hier op een of andere manier weg te wuiven alsof het niet zo erg is door wat statistieken over de verkoop cijfers te laten zien. Ik zou me toch zorgen gaan maken over de veiligheid en het is zeker goed dat dit soort topics er zijn om gebruikers te waarschuwen. Er zijn simpelweg teveel mensen doe zo'n ding kopen en dit soort gevaren niet beseffen.

15. BlikvanBoven

BlikvanBoven

Lid geworden:
    21 mrt 2013
    !?
    Heb je ook gelezen wat er staat of 'schreeuw' je maar wat?

Mijn 1e zin:
    geeft aan dat ik mij slechts beperk in mijn motivatie tot de aan de KP-Index gerelateerde Fly aways.

16. EdAkker

EdAkker

Lid geworden:
    18 aug 2012
    @ garbungel

Dat is leuk dat je dit vermeld. Het klopt ook dat de laatste versies FW een autodescent inzetten wanneer het gps signaal twijfelachtig is.
    De code van de naza, en van alle dji flightcontrollers, is zo geschreven dat de barometer voorrang heeft ten opzichte van de gps gegevens. Bij mikrokopter bijvoorbeeld kan je instellen in percentages welke gegevens de FC moet gebruiken voor het aanhouden van de hoogte, en je kan bij mikrokopter zelfs de acc, baro en gps gegevens mixen voor het op hoogte houden van je machine.
    Alleen de baro gegevens gebruiken is helemaal geen verkeerd idee. Dat kan wel een reden zijn waarom de copter opeens 45 graden (of tegenwoordig 30 graden) bankt, gas geeft (om op hoogte te blijven) en weg vliegt.
    Als de mikrokopter dezelfde gegevens ontvangt, en je gebruikt bijvoorbeeld de barometer en de acc gegevens voor slechts 10%, dan heb je kans dat de copter omhoog schiet of juist de grond in gaat.
    Het is hele interessante materie. Het is zo zonde dat de gps gegevens niet zo betrouwbaar zijn, voor degene die graag vliegen met gps ondersteuning.
    De enige manier om zeker te zijn dat je niet door gps een wegvlieger krijgt, kan enkel door het ontkoppelen van de gps. Is de gps aangesloten, en ook al vlieg je in manual, wanneer de machine een failsafe krijgt, kan hij nog steeds de gps gegevens gebruiken om terug te vliegen. Maar dat terugvliegen doet hij dus niet.

17. BorisB

BorisB Forum veteraan

Lid geworden:
    16 mei 2012
    Ja klopt....mijn excuses daarvoor dan.

Bedoelde eigenlijk dat verlies van gps lock niet echt mag leiden tot een fly away.

18. Psygho (Emil)

Lid geworden:
    7 jan 2004
    Lezen we wel even de hele thread ?, ... Zoals je wellicht gezien had ben ik het roerend me tje eens..

Bv, maar niet enkel, deze reply van mezelf:

19. BlikvanBoven

BlikvanBoven

Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Jazeker Emil.
    Vandaar ook mijn reactie dat je stelling wat kort door de bocht is.

je verdere uitleg is meer algemeen en daar ben ik het roerend mee eens ;)

20. Psygho (Emil)

Lid geworden:
    7 jan 2004

Deel Deze Pagina