Verherbouwing Robbe Buchhorn

hier word er ook gevolgd daar ik de buchorn nog kan van in mijn jonge jaren
maar als er niets te posten is ????dan is het moeilijk reageren hahaha

gr raf

Pff gelukkig mannen... ik dacht dat ik hier voor Jan L. zat te typen :lol:
Meestal krijg je wel eens een reactie zo van "goed bezig Mark" etc.. hahaha..
Maar goed.. Ik weet in ieder geval dat het gevolgd word. Is weer een hele geruststelling.

@Ad:

Kan ik foto's van Picasa hier dan wel neerzetten dan?
Wil je mij even een uitleg geven hoe ajb?

Groet, Mark

hallo

zal hier zelf eventjes een foto neer zetten en dan uit leggen hoe
type je eerst en hier zet je de url neer van de foto
ik upload bij image shack want ik heb daar een gratis account
je moet de url van de foto hebben en niet van de site
[url]http://img233.imageshack.us/img233/3036/bild0233l.jpg[/url]

deze bekom je door rechts te klikken op de foto en eigenschappen of proporties te kiezen

dus [img]http://img233.imageshack.us/img233/3036/bild0233l.jpg

dit krijg je dan te staan en daar achter
http://img233.imageshack.us/img233/3036/bild0233l.jpg[/img**]
zonder de twee sterretjes alles achter elkaar
en dan krijg je dit
[img]https://lh4.googleusercontent.com/-UwKB-ONlDtw/Teus2nDqkJI/AAAAAAAAAIA/gR_32FUxRJE/s640/CIMG1785.JPG

de foto op de site
zo kun me meer dan 1 foto neer zetten per pagina

hopelijk kon je der aan uit

gr raf

hallo

wat comentaar aan gaat
je bent op het ogenblijk de boot aan het demonteren (klinkt mooier dan afbreken)dus er valt weinig te zeggen hahaha

gr raf

@ raf

Bedankt, ik ga dat Imageshack ook eens uitvogelen. Dat leest waarschijnlijk lekkerder weg dan continue wegklikken naar een webalbum.

Heel even een vraagje, zoals de schroefas op die foto staat, kan ik hem ook zo terug monteren? Mijn nieuwe as is namelijk een stuk korter, ik moet nu ook mijn motorsteun vernieuwen/zelf bouwen

Moet die schroef perse dicht op het roer staan?

Groet, Mark

hallo mark

waarom heb je een kortere schroef as genomen ???
je moet een paar mm plaats houden tussen je romp en de propeller
de buchhorn wil namelijk door de bocht nogal schuin gaan liggen en dan zuig je sneller lucht
de juiste stand staat normaal op de plannen die er bij waren maar je die heb je niet

als de schroef verder van het roer wegstaat heb je minder effect en zal hij minder goed de bocht door gaan
hoe platter de as komt te liggen hoe beter de boot vaart

gr raf

ps die foto komt van je eigen site hoor daar kun je dat trukje ook met dat rechts klikken en proporties kiezen

hallo mark

waarom heb je een kortere schroef as genomen ???
je moet een paar mm plaats houden tussen je romp en de propeller
de buchhorn wil namelijk door de bocht nogal schuin gaan liggen en dan zuig je sneller lucht
de juiste stand staat normaal op de plannen die er bij waren maar je die heb je niet

als de schroef verder van het roer wegstaat heb je minder effect en zal hij minder goed de bocht door gaan
hoe platter de as komt te liggen hoe beter de boot vaart

gr raf

Hoi Raf,

De buitenbuis is net zolang, alleen de as zelf is korter.
Ik ga morgen eerst op het werk een gereedschapje maken, zodat de motor en de schroefas niet kunnen bewegen van elkaar. uitlijnen gaat tenslotte niet als de motor losstaat, de koppeling 2 knikpunten heeft, de schroefas een verend uiteinde heeft en ook nog losligt op twee plaatsen.

Aanvalsplan:

-Hulp gereedschap maken.
-Motor star verbinden aan de schroefas met dit gereedschap.
-Kijken hoe de schroefas uitkomt ten opzichte van de romp.
-Motor/as uitmeten in de romp.
-Schroefas en assteun aan de romp vastlijmen met twee componenten.
-Roerkoning vastlijmen aan de romp (tegelijk met de schroefas)
-Motorsteun verder afwerken en vastlijmen aan de romp.

Vraag?:

Met betrekking tot motorgeluiden buiten de romp, kan het kwaad als je de motorsteun direct aan de romp vastlijmt??

Foto's:

Oude en nieuwe opstelling:

Groet, Mark

Gereedschapje is gemaakt, met dank aan onze tool-fool en een stokoude draaibank.

Nu nog tijd vinden om verder te gaan met bouwen..
Maar eerst ff andere prioriteiten ;)

Groet, Mark

Hellup!

Die schroefas, kan ik die gewoon lijmen met twee componentenlijm van Quartel?
Moet ik dat nog verwarmen en dan ingieten op de plek waar hij moet komen te zitten?

Iemand tips?

Groet, Mark

hallo

verwarmen ????? niet dat ik weet
welke lijm is het dat je deze moet verwarmen
normaal zet je de as vast met twee compnenten lijm eventueel op basis van epoxy
nadat je as goed vast staat zet je de motor op zijn plaats
die koppeling is goed maar als je kan zou ik dat midden stukje er tussen uit laten
nadat je as goed vast zit de motor met koppeling er tegenaan zetten en de motor aan een accu aan sluiten met tussen motor en accu een ampere meter ( 3 volt accu is reeds voldoende)
dan met de motor schuiven tot de ampere meter het minste verbruik aan geeft en daar de motor vast zetten
eventueel met TEC7 dat is een siliconen lijm die heel sterk lijmt maar ook de trilling naar de romp toe wat dempt

gr raf

@ raf en sleper, bedankt voor de tips!

Zo, de roerkoning, de schroefas en de schroefas steun zitten vast aan de romp.
Het ging belachelijk gemakkelijk, ik zag er eerst tegen op, maar het is bijna kinderspel.

De twee componenten heb ik gemengd in een aluminium waxinelichthouder, dat gooi je na gebruik weg, en het schenkt gemakkelijk uit. Het was nog een beetje aan de stugge kant, dus voordat ik het op zijn plaats goot, heb ik het verwarmd met een gassoldeerbout. Het werd zo dun als water, en vloeide mooi op zijn plaats.

Werkelijk ideaal!

De binnenkuip ga ik ook op zo'n manier terug vast gieten, omdat ik daar geen vaste aangrijpingspunten heb.

Ben ook nog bezig met het afbouwen van de motorsteun, die moet ook nog in gelijmt worden.

Verder heb ik ook nog even geshopt bij de Motip dealer voor kunstofprimer en grondverf.
Schiet al met al lekker op... straks heb ik er minder tijd voor, want het gaat zeker geen week meer duren en dan is die kleine eruit :proost:
Foto's volgen asap!

Groet, Mark

Edit 1:
PS: Kan ook bijna niet wachten tot de proefvaart !!:rolleyes:

Edit 2:
Owja, raf?

Waarom zou je dat middenstuk van die koppeling ertussenuit laten? Zo krijg je toch mooi een eenparige beweging in je schroefas?

Laatst bewerkt:
Hoi,

Als je de lijm als een stroperige massa erop had gegoten was het vanzelf gaan zakken naar de juiste plaatsen. Het is een chenische reactie die warm wordt en daardoor vloeibaarder dan dat je het aanmaakt. Even meehelpen met een saté prikker om het op de goede plaats te krijgen en de lijm doet de rest. Ik weet niet of je bij het warmstoken de verbinding versneld hebt, maar het risico zou kunnen zijn (zal de toekomst uitwijzen) dat de lijm niet voldoende hecht, omdat je het proces versneld.

Verder lekker doorgaan, zolang je zelf lol erin hebt is het altijd goed.

Groeten, Ron

hallo mark

dat verleng stuk wil door de draaiende beweging steeds naar buiten komen
en dan gaat je koppeling trillen
als je het niet nodig hebt er niet tussen zetten

het is een oude regel die ik ooit eens heb geleerd
heb je het niet nodig gebruik het dan niet
wat er niet inzit kan niet defect geraken

gr raf

Hoi,

Als je de lijm als een stroperige massa erop had gegoten was het vanzelf gaan zakken naar de juiste plaatsen. Het is een chemische reactie die warm wordt en daardoor vloeibaarder dan dat je het aanmaakt. Even meehelpen met een saté prikker om het op de goede plaats te krijgen en de lijm doet de rest. Ik weet niet of je bij het warmstoken de verbinding versneld hebt, maar het risico zou kunnen zijn (zal de toekomst uitwijzen) dat de lijm niet voldoende hecht, omdat je het proces versneld.

Verder lekker doorgaan, zolang je zelf lol erin hebt is het altijd goed.

Groeten, Ron

Hoi Ron, Dit was mijn allereerste keer dat ik twee componenten epoxy gebruikte, dus ik was best wel zenuwachtig, want op de verpakking staat sneldrogend (5 minuten). En aangezien het gieten echt in slo-mo ging dacht ik eigenlijk dat het niet goed ging komen.

Ook die man van quartel had mij verteld dat ik dat spul op een vel papier moest leggen, mengen, en dan met een fohn verwarmen. Nou heb ik geen fohn,want ik heb geen haar om te fohnen, maar heb het gewoon verwarmd.

Hopelijk blijft het zitten.Ik heb van te voren alles geschuurd, romp en schroefas, dus dat zit wel goed denk ik. We gaan het gewoon proberen, het zit nu toch al vast.

Bedankt voor de reply :D

@ raf

Ik ga ff kijken of het constructief mogelijk is om dat middenstuk ertussen uit te laten.
Bedankt voor de tip!

Groet, Mark

Ik heb gisteren de opstelling van de koppeling en de motor nog eens bekeken, en hem gelijk even op onbelast maximaal toerental laten draaien.

De koppeling trilde als een gek, en dus had raf gelijk.
Met het middenstuk er tussenuit, draaide de koppeling veel soepeler.

Ben nu bezig met het aanpassen en afbouwen van de motorsteun.

De kuip zit ondertussen ook weer vast aan het bovendek, al met al valt het allemaal reuze mee.
Ik dacht dat het een grotere uitdaging zou worden ;)

Effe wat foto's:

Na enige drukke tijd heb ik even de tijd en de zin gevonden om weer eens aan de dit project te gaan hobbyen

Ik heb voorbereidingen getroffen om de kabelaring te plaatsen, de restanten groen is er nu ook afgeschuurd.
Ook bij Quartel twee abs u-profielen gehaald van 10x5 mm en bij de bouwmarkt een stuk touw.
Het u-profiel word dan aan de zijkant gelijmt, net onder het dek, en daarin word dan het touw gelijmt.

Tenminste, dat is de bedoeling ;)

Hoi Mark,

Is het de bedoeling om dat touw helemaal rondom te maken ? Zo ja dan wordt het wel een hele toer om de profielen even mooi rond mee te laten lopen dus ik ben benieuwd hoe je dat gaat doen. Hoop je te zien op de volgende clubavond.
Luc

Hoi Mark,

Is het de bedoeling om dat touw helemaal rondom te maken ? Zo ja dan wordt het wel een hele toer om de profielen even mooi rond mee te laten lopen dus ik ben benieuwd hoe je dat gaat doen. Hoop je te zien op de volgende clubavond.
Luc

Hoi Luc,

Het touw moet inderdaad helemaal rond, behalve de spiegel, daar komt niks, want daar zit het zwemplateau al.
Het was eerst de bedoeling om het touw aan de romp te "naaien" als het ware, maar op de vorige clubavond zei men, dat ik dat net zo goed met een u-profieltje kon doen.
En wie ben ik om die mensen met ervaring tegen te spreken.
Alleen de boeg word even spannend, want daar krijg ik dat profiel niet omheen gebogen natuurlijk, daar verzinnen we wel wat op.

Als ik het gewoon lekker warm maak, dan kon ik het goed buigen volgens de mannen van Quartel.
We gaan het proberen iig.

De 17e juli is er weer een vaardag, zover ik weet is er 1 september pas weer een clubavond.

Groet, Mark

Back