Verf brandt op na 2K blanke lak

Beste Forum vrienden,
Ik heb een probleem, ik heb een mooie polyester helicopter romp de Ecureuil AS 350, welke ik klaar gemaakt heb, ontvet heb, en daarna in 2 kleuren kleurlak gespoten.
Die laklagen ( Motip ) goed uit laten harden, ongeveer 2 dagen, daarna met Color Matic ( Proffesioneel Motip ) 2K lak de boel afgespoten.

Ik kan niet anders zeggen.....perfect, super glad resultaat, mooi gevloeid. Een dag later zie ik dat ik 2 plekjes schraal gespoten had, en heb toen tot mijn grote spijt die 2 plekken met een nieuw busje 2K lak van het zelfde merk en badge bij gespoten, en toen na 2 minuten begon de ellende, de lak begon direct op te branden.... !!!

Ik heb weer een dag gewacht, en een stukje schuurpapier gepakt en het opgebrande afgeschuurd en geprobeerd weer bij te spuiten, maar het blijft nu op branden.

Nu na een week, en een paar vellen schuurpapier verder heb ik al weer bijna alle lak eraf geschuurd, dus blank en kleur opgeschuurd, en een een stukje met Motip Primer geprobeerd te spuiten, maar nu blijft de lak gelijk opbranden.

Ik heb toch wel aardig vaak dingen gespoten, maar dit heb ik nog niet eerder meegemaakt, zelfs ben ik gaan expirimenteren met eerst eens een kunststof hecht primertjes er onder te doen, maar opbranden blijft het, ik snap er helemaal niks meer van en wat moet ik nu doen???

ik hoop dat iemand nog een goede tip heeft, alvast bedankt voor eventuele input, en de groeten van Ralph.
Elst (gld)
 
Hallo Adrie,
Ik heb als kleur lagen de gewone autolak gebruikt, onderaan dit bericht de specificatie.

Ik heb eind van de middag het overigens eindelijk weer voor elkaar gekregen de romp door hele dunne laagjes primer te spuiten, het weer voor elkaar gekregen de laag egaal en zonder opbranden gespoten te hebben. Blijf ik toch met de vraag zitten waarom zelfs na volledige uitharding, en na even met 1000 opschuren ( dit was ik even vergeten er in de vorige post te vermelden ), dan toch de lakker elkaar zo in de haren kunnen vliegen, terwijl het allemaal het zelfde merk betreft....?

Productomschrijving
Kwalitatief hoogwaardige autolak voor het herstellen en verfraaien van onderdelen van auto’s in de originele
autokleur.
Productkenmerken
Originele autokleur
Sneldrogend
Zeer hoge dek- en vulkracht
Duurzame kleur en duurzame glans
Krasvast en stootvast
Bestand tegen weersinvloeden
Goede corrosiewering
UV-bestendig en lichtecht
Uitstekende hechting
Fysische en Chemische Eigenschappen
Inhoud : 400 ml
Basis : Acrylaathars
VOS-gehalte : Circa 88% w/w
Vaste stof : Circa 12% w/w
Rendement : 1,25 tot 1,75 m²
Stofdroog : Na 5 tot 10 minuten
Kleefvrij : Na 10 tot 20 minuten
Uitgehard/Overspuitbaar : Na 2 uur
Hittebestendig : Tot 110°C
 
ik hoop dat iemand nog een goede tip heeft, alvast bedankt voor eventuele input, en de groeten van Ralph.
Elst (gld)

Ik hoop het ook. Het gaat er niet om wat je precies hebt gedaan of hoe het is gedaan. Jouw spuitwerk kan wél de neuzen in de juiste richting krijgen (zelfs dat is nog niet zeker).
 
Hoi Ralph, je kunt niet even bijspuiten, de nevel zorgt namelijk voor nieuwe doffe plekken. Ik weet niet precies wat jij met afbranden bedoelt, komen er rimpels in de lak ? of is er vuur ? dat laatste lijkt mij best vervelend.

Blanke lak, en glanslak moet bij de laatse laag helemaal dekken, als dit niet is gelukt zul je de laaste laag helemaal opnieuw moeten doen.
 
Hallo Rhelie,
Met het opbranden bedoel ik inderdaad dat er van die dikke rimpels komen, alsof hij van onder uit eraf wil komen. Ik heb ooit bij jou die Flash gekocht, die romp is inmiddels verkocht, en het mechaniek omgebouwd naar electro, en ik had graag de Ecureuil nog dit seizoen willen laten vliegen, maar als dit zo doorgaat met die lakken, wordt het waarschijnlijk helemaal niks zo.

Ik dacht gisteren dat ik het voor elkaar had, de grijze primer bleef zitten, vandaag wilde ik nog een iets dikkere laag witte primer spuiten, natuurlijk ook van Motip, zelfde soort lak, en ver**** weer dat de lak begon op te blazen.... ik snap dat totaal niet, ik ben nu maar begonnen echt alles er weer af te schuren, echt tot op de gel coat, want het wil op geen enkele manier normaal blijven zitten.

Dat bij spuiten wist ik ook wel dat het weer wat doffe plekken van spuitnevel op zou leveren, maar dat is dan weer het voordeel van 2K lak, die kun je daarna polijsten zodat het allemaal weer glanzend en glad wordt, maar dan moet er wel eerst lak zitten anders lukt dat niet, vandaar dat ik wat wilde bij spuiten.

Ik denk dat er niks anders op zit dan alles eraf halen, weet iemand of ik verfafbijt kan gebruiken op polyester.....??? Want die 2K lak is zo hard dat ik er met korrel 80 nauwelijks doorheen kom...??
 
Ik zou even met het geheel bij een verfhandel langsgaan om uit te zoeken wat er nu echt mis is. 2k lak bijspuiten kan wel, maar dan kun je inderdaad last krijgen van waas etc.. maar het ´opbranden´ wat jij beschrijft, is iets anders, daar moet iets aan ten grondslag liggen, toch verschillende soorten lakken/verven die elkaar opeten blijkbaar, ook al is het van hetzelfde merk.

Denk dat je er dan beter aan doet nu te zorgen dat je spullen krijgt die elkaar niet opeten, ipv. maar blind door blijven gaan met deze combinatie.
 
Hallo PetrolHead,
Weet je nou wat het lullige is, ik ben zelf de verfhandel....hahaha, ik verkoop autolakken in mijn autoshop, maar ik ben zelf geen autospuiter. Ik heb al verschillende dingen gespoten in het verleden, maar dit heb ik nog niet eerder meegemaakt.
Ik heb zojuist ook mijn Motip leverancier een mail gestuurd met dit probleem, ik hoop dat hun een antwoord weten....

Ik ga wel proberen de oude lagen er allemaal af te halen, want op zich waren de verschillende lakken goed op elkaar, het eindresultaat was echt bijna op 2 plekjes na perfect, zonder dat dit op elkaar reageerde, de ellende begon met 2 plekjes bij blazen.

Ik ga ook de tips met remolie en remmen reiniger eens proberen, ik hoop dat me dit een hoop werk scheelt.
 
Misschien een stomme vraag, maar je hebt niet gepoetst of gepolijst toch na de 1e keer spuiten?

Als je dat wel gedaan hebt, dan is de oorzaak duidelijk: siliconen. Als je nog wilt spuiten ná polijsten, moet je een polijstmiddel nemen zonder siliconen.

En gelcoat hoef je inderdaad geen primer op te gebruiken, dat is een prima ondergrond. Kijk uit met schuren dat je er niet doorheen schuurt.
 
Ik zie de opmerking over verf verwijderen met behulp van remvloeistof.
Pas op, sommige remvloeistoffen bevatten siliconenolie (ik meen de remvloeistoffen die Harley gebruikt).

En gelcoat hoef je inderdaad geen primer op te gebruiken, dat is een prima ondergrond. Kijk uit met schuren dat je er niet doorheen schuurt.

Op een epoxy gelcoat moet je wel degelijk een primer gebruiken.... mogelijk dat het op polyester prima zonder gaat, maar op Epoxy zou ik die gok NIET nemen....
Ik dacht ook van niet, en daardoor komt op sommige plekken bij mijn Cobra de lak er in schilfers af. Ondanks licht dof schuren, en wassen met professioneel oplosmiddel.
Met een kunststof primer zou dit niet gebeurd zijn; de BO 105 heeft er namelijk geen last van en is op exact dezelfde manier spuitklaar gemaakt, met als enige verschil dat ik hier kunststof primer gebruikt heb.

Groet, Bert
 
Misschien een stomme vraag, maar je hebt niet gepoetst of gepolijst toch na de 1e keer spuiten?

Als je dat wel gedaan hebt, dan is de oorzaak duidelijk: siliconen. Als je nog wilt spuiten ná polijsten, moet je een polijstmiddel nemen zonder siliconen.

En gelcoat hoef je inderdaad geen primer op te gebruiken, dat is een prima ondergrond. Kijk uit met schuren dat je er niet doorheen schuurt.

Tja, dan krijg je van die kringen, net alsof de verf niet wil hechten, zelfs als siliconen gebruikt in de buurt van je werkstuk krijg je die problemen al.
Dit zou best eens het probleem kunnen zijn !
 
Of siliconen in de polijstpasta, indien gebruikt.

@Brutus: epoxy is prima zonder primer te spuiten en dat hecht prima. Met de motip lakken nochtans wel. Een plastic primer is helemaal een beetje nonsense, daar epoxy geen plastic is en de eigenschappen die een plastic primer heeft, helemaal niet werkt op epoxy.
 
full
full


Boven staande foto's zijn van de primer en lak die er met de verf afbijt van afkomt....gaat helemaal goed op deze romp... !!

Hallo Allemaal,
Ik heb geen plastic primer gebruikt, en silicone komen er bij mij niet in. Maar lees even goed allemaal, het werkstuk ( romp ) was al helemaal klaar, niks geen problemen, dus de ondergrond moet goed geweest zijn, alleen geprobeerd 2 schrale plekken bij te spuiten, en toen begon pas de ellende.

Vandaag een spuiter gesproken, die kon het probleem wel eens getakeld hebben, het kan volgens hem zo zijn dat, ook al is het 2K lak, als de verharder niet goed gemengd is geweest, duurt het veel langer dat de blanke lak uithardt, en omdat het model niet in de oven geweest is, kan dat wel eens een dag duren.

Hij zei dat misschien de verdunning in de bijgespoten delen gereageerd heeft met de onderlaag van de blanke lak die waarschijnlijk dus nog niet uitgehard is geweest, en dan is er soms geen houden meer aan.

Vanmiddag heb ik de grote gok genomen om verf afbijt te gebruiken, in de hoop niet de gelcoat en polyester romp op te vreten, en ik heb eindelijk geluk..... !!! Wat je op de foto's ziet zijn de primer lagen die eraf komen, deze primer had ik dus ook weer geprobeerd over de blanke lak heen te spuiten, tja je gaat van alles proberen, en op een gegeven moment is het beter een resolute keuze te maken...in mijn geval VERF AFBIJT.....

De oude verflagen gaan er gemakkelijk vanaf, mooi kan ik de nerfjes die in de romp zitten voorzichtig uitkrabben met een driehoek krabber, en ik denk morgen een heel eind te komen om de romp schoon te krijgen, daarna met therpenthine de boel afwassen, daarna grondig met water en ammonia ontvetten.

Maar dan zal ik al wel een week verder zijn, moet het onder werktijd ( laat de baas het niet horen....oja ik ben zelf mijn eigen baas ) allemaal een beetje tussen de bedrijven door doen.

Ik weet dus niet of iemand de gok al genomen had met verfafbijt, maar het gaat dus goed, de gelcoat blijft keihard, dit had ik op een on onvallende plek ( gewoon midden boven op de romp) geprobeerd, en de verf krult er na een half uur in lagen vanaf, ik moet het dus wel meerder keren doen, maar het gaat veel sneller als met remolie, en wat dan ook meer wat ik hier op het forum allemaal lees.

Ik ga het dus gewoon allemaal opnieuw proberen, en hoop binnen kort met goed nieuws te komen.
Groeten en bedankt voor het meedenken voor zover.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Ralph,

Dit probleem klinkt me bekend in de oren. Ten eerste raad ik je sterk af om met remolie te werken.Remolie krijg je NOOIT meer 100% ontvet!!!! Ik spreek uit ervaring. Zowieso alles wat maar vet is uit de buurt houden van je romp als je ooit van plan bent om deze ooit in de toekomst weer een ander kleurtje te geven.

Bijv. Heb je een semi scale romp kant en klaar gekocht van bijv. Century en je vliegt er 1 jaar mee met nitro en je wil hem na 1 jaar helemaal schuren, primen en dan spuiten.......dat wordt een flinke karwei!!!! Geloof het of niet....die olie gaat echt tussen het glasvezel zitten! Je merkt er mischien niks van op het eerste oog. Maar wanneer de spuitwerkzaamheden gaan beginnen, maak je borst maar nat.

Deze romp moet echt heeeeeeeeeeeeeel erg goed en grondig gewassen en ontvet worden. Als dat niet goed ontvet is zal je merken dat bijv. de primer wel allemaal goed pakt, maar wanneer je met verf gaat spuiten dat je deze reactie zal zien. Dat is een reactie met verf en vettige ondergrond. (ander merk verf op ander merk verf) Maar dat heb ik begrepen dat niet het geval is.

Wat ook een probleem kan zijn is......als het goed is heeft die 2K Clear Lack Spuitbus onderaan de fles nog een soort tuitje. Op de dop van de spuitfles is er als het goed is ook een (rode) apparte druk knop. Haal (trek) deze uit de dop en prik deze stevig in het tuitje benden de fles. Dan pas gaat de harder met de lak chemisch mengen in de fles. Laat deze 2 min staan zodat ze (chemisch) reageren, daarna goed schudden en vanaf de eerste druk op de spuitknop , moet je de hele romp in 1 keer (binnen ongeveer 5 min) clear lakken!!!! Probeer het in 1 keer goed te hebben op ongeveer 25-30 cm van de romp vandaan. Dan is de romp daadwerklijk 2K gelakt.

Als je deze procedure niet hebt gedaan, betekent dat hij niet 2K is gespoten en echt gehard is, dan kan je deze reactie ook krijgen. De lak lijkt gehard op het eerste oog, maar in werklijkheid is het een elastisch iets maar toch glad.(ik hoop dat je mijn taal begrijpt hahahah)

Als je niet 2K hebt gespoten moet eens kijken.....je denkt alles goed geschuurd te hebben en het ziet er weer dof uit.......nou schijn bedriegt!!!
Als je de romp 3-4 dagen met rust laat zal je merken dat die glans weer heel langzaam terug komt. Ik spreek uit ervaring. Dit is echter alleen als je dus gespoten hebt zonder gebruik te maken van het tuitje benden de spuitfles.

Nou ik hoop dat deze ervaring van mij jouw mischien iets wegwijs kan maken.

Mvg.Brian
 
Dit lijkt een geval van grondverf die loslaat.

Kan maar een raad geven, terug blank schuren die boel, het geheel afwassen met synthetis tinner en enkel terug spuiten met de 2K lak.
Het is niet omdat je produkt van hetzelfde merk gebruikt, dat het altijd lukt, heb dit ook al eens voorgehad op een ganse auto, begin dan maar eens te schuren aan verf die week blijft.
Nog een tipje, als je met blanke lak wil overspuiten om meer glans, wacht dan niet tot de 2K lak droog is, doe dit gewoon nadat deze 10 min. heeft aangetrokken.
Anders loop je de mogelijkheid dat deze samentrekt en hetzelfde resultaat geeft als grondverf die terug loslaat.

Johan.
 
Hallo Brian,
Haha....ja dat van die 2K lak met het patroon inside ken ik, ik verkoop deze spuitbussen zelf namelijk, en vertel het tegen de klanten er altijd uitdrukkelijk bij, want ik heb al 2 klanten gehad die het vreemd vonden dat de lak zo slecht droogde en kleverig bleef, die hadden dus inderdaad vergeten het patroon te breken en te mengen.

En let op allemaal...de foto's zijn van de verf afbijt hoor...!!!

Maar ik begin helemaal opnieuw, en wil voor de zekerheid als alles schoon is toch eens proberen met de plastic primer zoals Brutus gedaan heeft bij zijn Bo105, kwaad kan het volgens mij niet, baat het niet dan schaad het niet.
Ralph.
 
en wil voor de zekerheid als alles schoon is toch eens proberen met de plastic primer zoals Brutus gedaan heeft bij zijn Bo105, kwaad kan het volgens mij niet, baat het niet dan schaad het niet.
Ralph.

Ja Brutus heeft goede ervaringen met plastic primer, zo vertelde hij een paar posten terug. Deze primer, of eigenlijk hechtprimer (adhesion promotor/kunststoff haftgrund) is altijd een 1K produkt. Het resultaat zal qua hechting zo veel beter worden en dat verwachten we ervan natuurlijk.
 
@Brutus: epoxy is prima zonder primer te spuiten en dat hecht prima. Met de motip lakken nochtans wel. Een plastic primer is helemaal een beetje nonsense, daar epoxy geen plastic is en de eigenschappen die een plastic primer heeft, helemaal niet werkt op epoxy.

Dat moet je MIJ niet vertellen.... Dat moet je die twee Epoxy rompen van mij vertellen, die zonder primer de verf laten vallen, en met primer wel uitstekend hechten.... (twee rompen uit dezelfde fabriek, vermoedelijk gemaakt van dezelfde grondstoffen). Die rompen hebben er dan toch blijkbaar minder verstand van....
Beide rompen zijn overigens met 1K kleur, en als deklaag 1K blank gespoten. Voor de minder ervaren spuiter zoals ik de betere keuze. De Cobra met de verfspuit, en de BO 105 is zelfs met (in de winkel aangemaakte) spuitbussen gespoten. En om eerlijk te zijn: ik heb bewust NIET voor Motip gekozen.... leuke verf, maar niet als het benzinebestendig moet zijn of goed moet hechten.... om eerlijk te zijn een typische "Halfords-lak".

Ik krijg een beetje de indruk, dat je niet zo heel goed weet waar je het over hebt met dit soort adviezen: Ik schreef niet "plastic primer", maar "KUNSTSTOF primer"..... en Epoxy valt toch onder de kunststoffen (en dat staat overigens ook DUIDELIJK op het label van de primer: geschikt voor Plastic, Poyester en Epoxy).

Overig: olie hoeft geen probleem te vormen: beide heli's hebben meer dan twee jaar (de BO 105 zelfs 3 jaar) ongelakt rondgevlogen. Tweetaktolie voor benzine is hardnekkiger, plakkeriger en zwarter tuig dan olie voor gloeiplugmotoren. Bij beide heli's heb ik het schoonmaken niet als problematisch ervaren, en bij beide heli's heeft de staartsectie (waar 99% van de olie terecht komt) geen problemen gegeven qua hechting.

@ Bell412: GEEN terpentine gebruiken, dat is een natuurlijke verfverdunner, geen ontvetter, en zelf ook licht vettig. Ook niet water met ammonia gebruiken, dat is goed voor het overschilderen van gelakt hout en dergelijke.
De Cobra heb ik destijds helemaal gewassen met "prep" (tenminste, ik geloof dat het zo heette), een ontvetter die de autospuiter die me hielp, ook op zijn werk gebruikte. Leek qua geur etc zeer sterk op spuitverdunner.
De BO 105 heb ik anders aangepakt omdat ik inmiddels weinig/geen contact meer had met die autospuiter.
Die heb ik eerst schoongemaakt door er twee bussen remmenreiniger op leeg te blazen, iedere keer tussendoor met een schone doek afwrijvend, daarna dof schuren, met filler bewerken en opnieuw dofschuren tot alle oppervlakken glad waren, en met de stofzuiger alle stof weghalen. Daarna nogmaals twee bussen remmenreiniger er op leeg blazen: de eerste met tussentijds met een schone doek afvegen, de tweede bus de romp aan het garageplafond gehangen, en gewoon de bus leegblazen, de boel uit laten druipen en drogen, en niet meer aanraken tot de primer er op zit. Pas alleen wel op met goed ventileren: als je een bus remmenreiniger in je garage leegspuit, is het al niet verstandig om bijvoorbeeld het licht aan of uit te doen....

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
Ik weet wél waar ik het over heb, Brutus, en kunstof/plastic primers zijn er in vele soorten en maten, waarvan de meeste niet bijzonder geschikt voor op epoxy. Dit heeft ook met de chemische structuur van epoxy (en met name gelcoat, wat iets anders is) te maken.

Ook de duurdere, wel brandstofbestendige lakken, kunnen prima rechtsreeks op epoxy. Dat jij kennelijk een lak hebt gevonden die dat niet kan, of aangebracht op een manier die niet werkt, doet daar niets aan af. Denk bijvoorbeeld ook aan de vele in de mal gespoten objecten; daar komt ook geen primer aan te pas. Je geeft overigens in het vervolg van je verhaal ook andere verschillen tussen de spuitprocedes aan vanbeide rompen, mogelijk dat je het verschil in kwaliteit daarin moet zoeken? Afschilferende lak heeft meestal met slecht ontvetten te maken.

Qua schoonmaken werkt op een epoxy romp spiritus heel goed, dit maakt het ook gelijk minder statisch.

Een nieuwe kale gelcoat romp heel licht schuren met een fijn schuurpapiertje (>400) en daarna afnemen met spiritus is voldoende voor een goede hechting, ook voor veel duurdere laksystemen die bv. met een aparte kleurlaag en 2k aflaklaag werken. Voor het spuiten kun je dan nog met een fijnstof-kleefdoekje afnemen, raak alleen de romp niet meer met je handen aan. Dus niet 'de glans eraf schuren' en er hele bussen remmenreiniger op leegspuiten, met alle gevaren van dien, is nergens goed voor.

Overigens is er nog niet zo heel veel mis met de 'halfords spuitbussen' van Motip, en deze zijn wel degelijk benzinebestendig (ze zijn immers ook voor auto's bedoeld). Als je het over methanol hebt, dat is een ander verhaal. Natuurlijk is de verneveling niet zo goed/fijn als een compressor met spuitpistool.
 
Back
Top