Verbod op vliegen met drones??

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Paul Siemons, 14 nov 2014.

1. stefan666

stefan666

Lid geworden:
    10 nov 2014
    In je eentje verstandig bezig zijn,
    Beetje hetzelfde als "maar we doen het altijd zo" in
    groepsverband.

( het bekende voorbeeld met de aapjes / banaan / water )

Over het algemeen is een massa dom, door kuddegedrag.
    De bekende, als iedereen in de sloot springt..

Blijf ik toch liever droog

2. Bruno van Hoek

Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    23 aug 2002
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Als je het verschil niet ziet tussen 'zich logischerwijs houden aan prima opgestelde, veiligheidbevorderende gedragsregels' en 'dom kuddegedrag' (waar in je eentje maar wat gaan zitten knoeien onder valt) dan verklaart dat voor een groot deel waarom je betogen in deze discussie kant noch wal raken.

3. stefan666

stefan666

Lid geworden:
    10 nov 2014
    En door deze arrogante houding zal je altijd wildvliegers
    en *cowboys* kweken.

De tijd dat rc een exclusief clubje van een kleine groep mensen is lang voorbij.

Dat kwartje is alleen nog niet gevallen bij een groep
    die blijft hangen in het verleden.

Zie het als webshops vs gewone winkel, aanpassen of je raakt
    in de vergetelheid.

4. stefan666

stefan666

Lid geworden:
    10 nov 2014
    Nog niet zo lang geleden waren heli's bijna onbetaalbaar.
    Nu.. 100 euro.. kan je oefenen op een instapper.
    ( dat ik begon was een instapper 5000 gulden )

Turbine motoren zijn ook niet zo super-exclusief meer.

Wat ik bedoel, meer mensen kunnen dit soort speeltjes ( rc )
    Aanschaffen. Gelukkig.

Nu nog een manier om er mee om te gaan, of op zn minst
    een fatsoenlijk systeem van voorlichting.

5. Bruno van Hoek

Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    23 aug 2002
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Arrogant?
    Alles wat je hier neerzet zijn de typische non-argumenten die je ook altijd hoort van de arrogante, wereldvreemde wildvliegers die zich proberen af te zetten tegen de goedwillende, echte modelvliegers.
    Vandaar dat die helemaal klaar zijn met je. Ik ook.

6. delta-X

delta-X

Lid geworden:
    16 okt 2013

Indien zich er problemen gaan voordoen en er een nieuwe regeling modelvliegen komt,dan wordt het vanzelf weer een klein exclusief groepje.
    Het gaat mij er niet om dat het een klein exclusief groepje is.
    Het gaat mij erom dat willens en wetens de regels met voeten getreden worden.
    In een landje als nederland waar echt alles al geregeld is,is het gewoon een kwestie van tijd wanneer er ingegrepen wordt.

Waardoor het voor vele serieuse vliegers niet meer mogelijk wordt om hun hobby uit te oefenen.
    Dit alleen omdat er een paar arrogante klojo's ( de IKfiguren) zijn die lak hebben aan de wereld en de regelgeving.
    Gezien jouw reactie en argumentatie reken ik jou daar ook toe.
    Ik vlieg al 35 jaar wild,nooit geen problemen gehad.
    Gewoon door afgelegen te gaan vliegen,met toestemming van de landeigenaar en geen rare fratsen met mijn kisten te doen.
    Eens kijken of ik door jullie toedoen dat nog tien jaar kan volhouden.
    Ik kan me helemaal vinden in het voorgaande bericht van Bruno.

Mvrgr
    Hans

7. stefan666

stefan666

Lid geworden:
    10 nov 2014
    De grap is, we doen exact hetzelfde ( wildvliegen )
    Ook ik heb toestemming om te vliegen van de eigenaar waar noodzakelijk.

Het enige échte verschil is, dat ik geen moeite heb met de nieuwe vliegers ,
    en ze niet aan banden wil leggen of verbieden. Maar - verwelkom ? -

En waar lees je ergens dat ik ooit ergens problemen heb gehad ?
    - nog nooit - commentaar ( negatief ) gehad hier in de beurt.
    Ben meestal meer tijd kwijt met ouwehoeren en wat uitleggen als
    dat ik aan vliegen of rijden toekom.

Mijn enige zorg is dat nieuwe vliegers meestal pas later de weg vinden naar een ervaren
    vlieger. Dit omdat iets niet werkt, of omdat het mis is gegaan.
    ( shit m'n drone is pleiten, even google starten )
    Dáár moet wat voor gedaan worden, voorlichting.

En juist exact 2 bovenstaande regels bevestigen het elitaire gedrag van de oude generatie vliegers die het vertikken mee te gaan met de tijd.
    Jullie zullen -de dood- worden van de hobby, met hand en tand verzetten tegen het
    onvermijdelijke.
    Een beetje de schoorsteen vegers van de modelbouw.. de CV kwam.. er zijn er nog maar een paar over.

Je kan veel beter leren hoe een CV te onderhouden, dan blijf je bezig.

Lees, leg die mensen uit wat ze anders zouden kunnen doen, roepen dat het
    kut is en wegrennen heeft niemand baat bij.
    * Jij * niet ( want de nieuwe gast is nog niks wijzer ) , en de debutant is meteen
    klaar met de personen die ervaren zijn.. ( wat een kutvolk, die helpen je niet eens )

Enige jaren terug gestopt met "rc" in het algemeen, teveel zaken in het prive leven
    om me druk om te maken en mee bezig te zijn.

Na het zien van zo'n Phantom ( bij een leek-vlieger ) ging het weer kriebelen, en ook
    zo'n ding aangeschaft. Wou wel eens ervaren hoe dat nieuwerwetse spul werkte.
    ( gps.. boordcomputers... in een rc speeltje.. gaaf! )
    Het bevalt goed, en kriebelt zeker om weer wat zelf te gaan bouwen.
    Diegene die mij de Phantom verkocht, vertelde precies hetzelfde..
    Há, je bent nummer zoveel al.. Gestopte vliegers die zo'n ding hebben gezien en
    nieuwsgierig zijn naar waar de drukte nu om is.

Ofwel, die nieuwerwetse rommel brengt ook gestopte vliegers weer terug , dat zie
    ik als positief. Hoe meer, hoe beter. Zonder nieuwe aanwas sterft een ras uit.

Waar ik bang voor ben, is als de huidige lichting vliegers zich blijft verzetten, die nieuwe aanwas uitblijft en jawel.. Ze langzaam uitsterven.

Daarom, lang leve de Phantom en z'n aanverwante speelgoed winkel varianten.
    Misschien zijn ze wel de redding van de hobby, en grijpen ze wat zieltjes weg
    van de spelcomputer generatie.

8. Peter Den

Peter Den PH-SAM

Lid geworden:
    2 dec 2005
    :eek:ntopic: or :offtopic: that's the question.

Misschien lijkt het er op dat dit topic bekwaam gederailleerd wordt door o.a. de bijdragen van onze vriend Stefan, maar ik denk dat we dankbaar moeten zijn omdat het niet zoveel voorkomt dat een typische veroorzaken van het probleem zich uitspreekt.
    Weliswaar nogal warhoofdig, maar toch, een aardige inkijk in de gedachtewereld wordt ons hier wel gegund.

Ik denk ook dat hij gelijk heeft: zijn type is niet eenvoudig stoppen of te beheersen en ook de druk en ruime toegankelijkheid van de commerciële producenten zal niet afnemen, maar of dat nu de redding van de hobby betekend?
    Ik denk dat het een illusie is dat we, in een dichtbevolkt land met toch al een grote neiging tot regelgeving, de huidige wildgroei aan troep in de lucht ongeschonden gaan overleven.

Alleen zou Stefan eens bij zichzelf te rade moeten gaan wat betreft zijn oplossing: meer voorlichting?
    Hoe denkt hij al die instappertjes en ''lolbroekjes best wel gaaf kikken en vet'' te bereiken en van wie moet die voorlichting dan wel komen?
    Was hijzelf op de instapleeftijd zo ontvankelijk voor voorlichting en gaat hij zich inzetten voor de huidige generatie?

Ik verwacht zelf dat het meest voor de hand liggende scenario is dat er vrij lompe regelgeving, verboden en inperkingen komen: hoezo redding van de hobby?

Persoonlijk ben ik er geen moment rouwig om als ''drones'', FVP, foto's en filmen vanaf modelvliegtuigen, gewicht en herrie aan banden wordt gelegd, maar ik kan me nog net indenken dat serieuze anderen daar wellicht anders over denken.
    Een verbod op wildvliegen zou mij dan weer wel pijn doen.

Als forum en mensen die ''RC” niet alleen als goedkoop lol-speelgoed zien denk ik dat we ons moeten bezinnen op wat we als vrijheden en mogelijkheden dienen te beschermen en wat niet de moeite waard is om te beschermen en hoe we hier als tegenkracht zo effectief mogelijk mee om gaan.

Ik vind een egocentrische mentaliteit, (gevaarlijk) speelgoed, net als laserpennen, vuur- slag en steekwapens en als speelgoed geziene te snelle auto's motoren en scooters niet echt de moeite om te ontzien alleen omdat het ''makkelijk'' te verkrijgen is.
    Dus::eek:ntopic: ideeen?

9. stefan666

stefan666

Lid geworden:
    10 nov 2014
    "De Handel" zou in voorlichting een eenvoudige stap kunnen doen.

Maak een A4'tje , meegeleverd met elk vliegend RC product.

Op regel 1 ,

* Vliegen is geweldig, maar niet geheel risicoloos.. Hou daarom de volgende zaken in acht.

- Indien dit uw eerste aanschaf is, kijk in uw omgeving of iemand u kunt helpen met de eerste stapjes. Fietsen leer je ook niet zonder hulpwieltjes nietwaar ?

* vul hier wat basis instap zaken in mocht er niemand in de buurt zijn *

- Er zijn ook verenigingen die u kunnen helpen en leren het beste uit uw model te halen,
    schroom niet om hier wat te vragen , ze zullen u graag helpen.
    - Ook op het internet zijn er vele toegewijde website's die nieuwkomers graag
    willen helpen met hun eerste stapjes.

- Ook zijn er enkele wettelijke regels, die bij niet navolgen vervelende gevolgen KUNNEN hebben.

( hoogte, zichtafstand ect ... en niet met je kloten boven mensen en dieren vliegen )

Zo moeilijk hoeft het niet te zijn, er is plaats voor de ervaren rc vlieger...
    Reclame voor om leden springende clubs..
    En mocht het individueel geen trek in sociale interactie hebben ( moet mogen ) ,
    Heb je ieder geval hem of haar op de hoogte gesteld van de regeltjes.

Wat iemand er mee doet, is een 2e .
    Maar dan heb je ieder geval de eerste stap gemaakt.

10. dries_neyrinck

dries_neyrinck

Lid geworden:
    14 aug 2013
    Wat mij opvalt Stefan is dat je nu plots het argument "voorlichting" oprakelt?

Van wie zou een beginner liefst voorlichting krijgen?
    Van iemand die serieus met z'n hobby bezig is, tips geeft, invliegt, uittrimt etc?
    Of van iemand die er om staat te gieren dat hij wéér z'n volgende vlieger in snippers gevlogen heeft?

Vul 'm zelf maar in...

11. stefan666

stefan666

Lid geworden:
    10 nov 2014
    Les tussen de kliko's door is rond les 6 a 7 pas

Even het verschil zien he.

Daarnaast valt er rot weinig te trimmen aan een Phantom ,
    Je moet ze aan de PC hangen en daar kijken of alles goed zit.

Welkom in 2014 ...

12. TC01

TC01

Lid geworden:
    17 jun 2010

Je komt al aardig in de buurt van hetgeen ik al vele jaren verkondig. Alleen zou ik op punt 1 of 2 de wetgeving kort aanhalen (samenvatting belangrijkste punten) en verwijzen naar waar men die kan vinden. Helaas willen de overkoepelende organisaties daar nog niet aan...........
    In mijn optiek is dit makkelijk te realiseren......
    Ook clubs kunnen folders maken en die bij de speelgoedhandelaars neerleggen met het verzoek om die mee te geven met de "speelgoed" modelvliegtuigen en drones........ In die folders natuurlijk ook verwijzen naar de wettelijke regels.

13. Paul Siemons

Paul Siemons

Lid geworden:
    16 sep 2002
    Stefan666 schreef: Wat iemand er mee doet, is een 2e .
    Maar dan heb je ieder geval de eerste stap gemaakt.

En dat gaat wat uitmaken zie dat daar op de toonbank een papiertje ligt met wat aanbevelingen .... goede raad .... ga toch weg .... die winkelier neemt het risico niet met potentiële klanten daardoor kwijt te geraken!!

14. Robbie TPC

Robbie TPC Forum veteraan

Lid geworden:
    17 apr 2007
    Het kweken van gezond verstand zou moeten beginnen bij de fabrikant.

15. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Oei... Weet wat je zegt....

Dat betekent ook geen motorfietsen met 170 pk bij 160 kilo drooggewicht meer...
    Dat betekent ook geen auto's meer die harder kunnen dan strikt noodzakelijk.
    Dat betekent ook geen koffiezet-apparaten meer waarmee je ook kunt internetten, telefoneren en je dag kunt plannen.

Maar daar hoef je niet bang voor te zijn, want zo'n fabrikant gaat toch failliet: de markt wordt gedicteerd door de consument, de consument heeft over het algemeen weinig gezond verstand (helaas) en de fabrikant manipuleert dat gebrek aan gezond verstand hevig door in te spelen op de behoefte aan gadgets, waarvan een drone nu eenmaal ontegenzeggelijk ook een is. Voor een deel vraagt de markt, maar voor een deel creeert de fabrikant die markt: waarom denk je dat Steve Jobs er een hele show van maakte toen hij de eerste Ipod introduceerde? hij moest er namelijk wel eerst helemaal aan de consument uitleggen wat je er mee kon doen en dus de consument vertellen: "jullie weten het nog niet, maar morgen willen jullie dit heeeeel graag hebben!" M.a.w: de vraag naar dat specifieke gadget is geheel door de fabrikant gecreeerd.

En daarmee is de kans dat "gezond verstant begint bij de fabrikant" ooit waarheid wordt, behoorlijk klein is.

BMW heeft het ooit geprobeerd zichzelf vrijwillig een vermogenslimiet van 100 pk en een snelheidslimiet van 250 km/u op te leggen. Minimaal die vermogenslimiet hebben ze noodgedwongen moeten laten varen. Ergo: de fabrikant die voorrang geeft aan gezond verstand, die red het niet....

Groet, Bert

16. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Een papiertje (bijsluiter) maken en die in de doos van de Drone doen, of bij de fabrikant op de toonbank leggen, gaat niet werken, daar geef ik je op een briefje. (En nee, dat briefje ligt nergens op een toonbank)

Wie zijn kopers van drones? Mannen.
    Wat gooien mannen als eerste weg en zonder het te lezen? Juist…gebruiks- en veiligheidsaanwijzingen.

Het enige wat ermee bereikt word, is dat de fabrikant cq. winkelier zegt: “Hé, ik heb de klant gewaarschuwd! Ik heb hem het briefje gegeven!”
    Het enige wat ik nog mis is dat de klant ervoor moet tekenen dat hij het briefje gekregen, gelezen en begrepen heeft.
    Het enige wat je daarmee in de hand werkt is claimcultuur.

17. Rhelie

Rhelie Forum veteraan

Lid geworden:
    16 sep 2004
    Nou, in ieder geval kan die Phantom piraat niet claimen dat hij van niets weet. Want dat is juist nu aan de hand.

18. Robbie TPC

Robbie TPC Forum veteraan

Lid geworden:
    17 apr 2007
    Een bijsluiter (voor mannen op tabloidformaat :)) kan wel degelijk gezond verstand creëren en daarmee de veiligheid bevorderen.
    Voor medicijnen is een bijsluiter verplicht omdat medicatie bijwerkingen kunnen hebben, die bv in het verkeer gevaarlijke situaties veroorzaken.

19. stefan666

stefan666

Lid geworden:
    10 nov 2014
    Voorlichting , of een poging doen tot , zal meer effect hebben als
    boe-roepen op een forum , en vertellen dat het kut is.

Vandaag weer heerlijk gevlogen, vermoedelijk diverse regels gebroken ,
    maar meerdere mensen erg blij gemaakt, inclusief een potentiële nieuwe piloot.
    Een ouwe knook die niet beter wist dat vliegtuigjes met een touwtje werden bestuurd.

Kan het aanraden, veel leuker en gezelliger dan pogingen doen nieuwkomers weg te jagen.

20. stefan666

stefan666

Lid geworden:
    10 nov 2014
    Zo iets, plak er een paar tieten bij en moet je opletten hoe aandachtig alles
    word gelezen.

Fuck, hoeveel tekenaars lopen er rond in .nl ? Maak er wat cartoon illustratie's bij en het is geen saaie opsomming meer.

Beetje zoals in de oude Tamiya handleidingen, alleen niet in het Japans en iets uitgebreider.

Deel Deze Pagina