Verbod op vliegen met drones??

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Paul Siemons, 14 nov 2014.

1. HansL

HansL

Lid geworden:
    28 jul 2011
    Voor mij persoonlijk geen enkel. Dat jij elk toestel naar de bliksem vliegt interesseert mij niet.

Wat me wel stoort is het beeld dat hiermee gecreëerd wordt bij jan modaal. De laatste jaren worden dit soort van stunts meer en meer zichtbaar (onder meer via YouTube). Het lijkt wel de standaard te worden. En ieder keer moet het een stapje verder en sensationeler.

In Nederland mag vrij gevlogen worden, in België is het veel strikter gereglementeerd. Vraag is hoelang dit nog zo blijft. Dit soort van beelden dat er in ieder geval geen goed aan.

2. Paul Siemons

Paul Siemons

Lid geworden:
    16 sep 2002
    Hier moet ik HansL volledig in bijtreden !

3. Peter Den

Peter Den PH-SAM

Lid geworden:
    2 dec 2005
    Helemaal eens met HansL maar er stoort mij nog wel wat meer.

Die goedkope lolbroeken- en het is maar speelgoed -attitude, waarbij iedereen die dat niet deelt direct afgemaakt wordt als azijnpisser en gemankeerde 747 piloot.

Ik hoop een belangrijk deel van mijn leven met iets substantieelers bezig geweest te zijn dan dat en ik ken nogal wat mensen die hun bouwen en vliegen ook nogal anders zien dan een substituut voor ''echt'' vliegen of simplistische stoerdoenerij die voornamelijk neerkomt op weglachen van eigen falen.
    En wij hebben echt wel plezier tot zelfs ''lol' en zien onszelf bepaald niet als azijnpissers of club en regel-dictatortjes (heb ik ook een hele grote hekel aan).

Wat mij ook stoort is dat een paar draadjes hier vandaan (flora fauna) modelvliegers hun best doen om te laten zien hoe integer en met respect ze met deze hobby omgaan, allemaal om een veldje veilig te stellen en waar dit soort antipropaganda behoorlijk averechts werkt en in dit licht ook behoorlijk schijnheilig is.

Deze discussie over verbod over vliegen met drones sleept in zijn kielzog mee dat de roep om modelvliegen helemaal te verbieden of in te perken versterkt en helaas dat allemaal omdat het ''speelgoed'' en ''lol'' idee kennelijk zo (commercieel) belangrijk is.
    Helaas, de grotere toegankelijkheid doordat alles te koop en makkelijk gemaakt wordt werkt niet in het voordeel van mensen die serieus met deze hobby bezig zijn.

En als ik dan toch ook nog even sjagereinig mag zijn: op veel van de Ringeburc filmpjes zit er tot nu toe maar een paar meter verschil tussen gierende lach en doodse stilte en die paar meter bestaan nu niet bepaald uit controle en deskundigheid.

En nog helemaal :offtopic:maar omdat mij dat ook persoonlijk raakt: waarom is het zo belangrijk te vermelden dat iemand ook, heel stoer hoor, motor rijd?
    Door niet-motorrijders wordt daar misschien wel tegen opgekeken, maar als ook motorrijder kan ik meedelen: het is heel leuk en fijn om te doen maar qua stoerigheid stelt het geen ruk voor net als het kapot vliegen van schuimpjes.

4. stefan666

stefan666

Lid geworden:
    10 nov 2014
    Ik mag toch aannemen dat jan modaal ook snapt
    dat het niet verstandig is om je vliegtuigje tussen
    2 kliko's door te vliegen. ( om maar wat te noemen ))

Of een electro bakkie laten landen in een openstaande kofferbak
    Van een rijdende auto..

Gelukkig / helaas staat t niet op tape, wees gerust :)
    Youtube was nog niet zo populair in die tijd.

Vooral omdat het resultaat allebij vrij ongunstig eindigde voor
    de toestelletjes ;)

Als je wat stuk ziet gaan, ga ik er van uit dat het niet de bedoeling was
    Of.. zo mot t nie!

Marder door de WT tunnel.. anyone? ;)

5. stefan666

stefan666

Lid geworden:
    10 nov 2014
    Aangaande motorrijden, ik *stoor* me aan die
    wannebee Rossi's met slijpschijf kneesliders..

Ik?
    Ik rij in textiel.. zit veel lekkerder.. ben geen rossi

6. Rhelie

Rhelie Forum veteraan

Lid geworden:
    16 sep 2004
    Nu we toch off toppic zijn, bij ons kwam iemand aan met een zak vol muizenvallen, die werden allemaal op scherp gezet en de bedoeling was om met de 450 helietjes zoveel mogelijk vallen aan je skids te krijgen. Erg leuk totdat je moet landen. De azijnmensen gaan dan weg (en dat is maar goed ook) maar de lol is onbetaalbaar. Net zoals het even combatten met 6 Calmato`s op het einde van de dag. Dat er dan wat stuk gaat, Tsja.. Ik herinner mij de spierpijn in mijn kaken van het lachen. En dat maakt alles goed.
    Dus ja, ik ben ook zo`n idioot.

7. dries_neyrinck

dries_neyrinck

Lid geworden:
    14 aug 2013
    Noem mij gerust azijnpisser. Ik probeer in alles wat ik in mijn leven te doe te verbeteren. Ik oefen veel in zaken wat ik doe.
    In het begin van m'n huidige job nu 12 jaren geleden heb ik veel privétijd gestoken in het programmeren. Resultaat is dat ik een bepaald niveau heb bereikt waar ik professioneel kan renderen.
    Ik heb jarenlang competitievolleybal gespeeld met veel, heel veel trainingen. Resultaat was dat ik een bepaald niveau heb gespeeld waar ik achteraf blij van ben dat ik het gehaald heb. Het heeft me als mens gevormd.

Ik steek veel tijd en geld in m'n modelvliegen en pak dit ook behoorlijk serieus aan.
    Tuurlijk ga ik vliegen om me te amuseren. Ik kom helemaal tot rust met een zwever in de avond, vind het spannend en dikke fun om te combatvliegen met schuimen combatvliegers, kan een geweldige boost krijgen (soms tot dagenlang) van een kunst/acrovlucht waar de figuren zuiverder en gecompliceerder worden, vind een geslaagde synchrone acrovlucht waar alles klopt motiverend.

Ik ben geen 747 of F-16 piloot. Ik ben een 38-jarige man met al wat levenservaring die ervan geniet om iets uit te bouwen, te oefenen, te verbeteren. Dit mag m'n job zijn, m'n sport, m'n hobby, m'n gezin.

Noem me gerust azijnpisser omdat ik m'n hobby serieus aanpak.
    Maar die 15 mensen die me dit jaar om advies vroegen qua setup, inregelen en invliegen zijn blij dat ze hierdoor een beter vliegend toestel krijgen waardoor ze zelf ook weer kunnen verbeteren.

Amen.

PS HansL: wij begrijpen elkaar denk ik ;)

8. Martin7182

Martin7182

Lid geworden:
    23 sep 2009
    Er is nog een derde categorie, nl. de serieuze azijnpisser die toch de grootste lol kan hebben van de "idioten" die schuimpjes op hoge snelheid crashen, lipo's laten ontploffen en opblaaspoppen door de lucht sleuren. Of je nou een vliegertje van $20 hebt of een jet van $2000, het blijft toch allemaal speelgoed! Iedereen beleeft daar lol aan op z'n eigen manier.

Martin

9. stefan666

stefan666

Lid geworden:
    10 nov 2014
    Hehe.. hoe gaat ie trouwens Martin?

;)

Ja we kennen elkaar * grinnik *

Ik denk alleen dat sommige speelgoed anders
    zien als speelgoed.

En ieder zn ding, alleen zo flauw om te zaniken
    Over hoe slecht een ander wel niet is omdat
    ie misschien wel wat meer risico durft te nemen of
    eerder denkt " da ken ne..." of ne nie...

Van mij mag iedereen de hele dag met een strak plassertje
    een vaste serie oefeningen uitvoeren tot in de perfectie.
    mooi om te zien, maar voor mij is het niks.

Ben ik een goeie piloot?
    Zeker niet, maar heb wel lol :)

Daar is het mij om te doen, ontladen of relaxen.

10. HansL

HansL

Lid geworden:
    28 jul 2011
    Bekijk het misschien ook ns van deze kant: wij mogen als modelpiloten blij zijn dat we gebruik mogen maken van het luchtruim. Het is een voorrecht.

Hoe groter de risico's worden - al is het maar de perceptie ervan - voor de bemande luchtvaart, hoe dichter we komen bij het moment dat een overheid zal beslissen om het luchtruim te sluiten voor modelluchtvaart.

Op dat moment kraait geen haan naar al die honderden modelpiloten die zich mooi aan de regeltjes houden. Het zullen dan weer maar eens een paar enkelingen die het verknoeien voor alle anderen. En dat idee maakt mij pisnijdig.

11. stefan666

stefan666

Lid geworden:
    10 nov 2014
    De dag zal ook nog een keer komen dat ze belasting proberen
    te heffen op zon en regenwater.
    En die vogels moeten ook maar eens flappertax gaan aftikken.

Lees, leuk plan, hoe wilden ze dat gaan handhaven?

Maarja denk dat we op dit gebied uitkomen op , we zullen het wel
    voorlopig niet met elkaar eens worden.
    Dat mag ook, dat dan weer wel :)

12. HansL

HansL

Lid geworden:
    28 jul 2011
    Ik hoef niemand op ideeën te brengen, maar de vliegzones beperken tot enkel erkende clubs - zoals in België - is een eerste stap.

Andere maatregelen, bijv. aankoopdrempel verhogen zoals hierboven al gemeld, zijn helemaal niet moeilijk te implementeren én nog eens effectief ook.

Nogmaals, jullie zitten in Nederland in een luxepositie t.o.v. België en hopelijk hoeft daar echt geen verandering in te komen. Maar dat schijnt niet iedereen te begrijpen.

13. Johaver

Johaver

Lid geworden:
    19 aug 2011
  14. dries_neyrinck

dries_neyrinck

Lid geworden:
    14 aug 2013
    Er wordt heel wat meer gehandhaafd dan jij zelf doorhebt denk ik...
    Of rij je met de auto ook net zoals je vliegt?

M'n vorige club is zo ten onder gegaan. Vorige club zat in de CLR van een luchthaven en hielden zich jarenlang +/- aan de regels zonder enig probleem...
    Een enkele idioot ertussen die eens wat "lol" wou maken, luchthaven incident (camera, te dicht, ...) en afgelopen met de club.

Lol maken heb ik absoluut geen probleem mee. Lol maken is prima, lol maken ten koste van anderen heb ik wel een probleem mee.

15. dries_neyrinck

dries_neyrinck

Lid geworden:
    14 aug 2013
    Hans, dat weet ik nog niet zo goed hoe je dit kan doen.
    Alles is tegenwoordig 's avonds te bestellen, de volgende dag geleverd.

Verlicht me met enkele voorbeelden :D

16. HansL

HansL

Lid geworden:
    28 jul 2011
    Niet hier...iedereen leest mee :)

17. Paul Siemons

Paul Siemons

Lid geworden:
    16 sep 2002
    dries_neyrinck schreef: M'n vorige club is zo ten onder gegaan. Vorige club zat in de CLR van een luchthaven en hielden zich jarenlang +/- aan de regels zonder enig probleem...
    Een enkele idioot ertussen die eens wat "lol" wou maken, luchthaven incident (camera, te dicht, ...) en afgelopen met de club.

Boter aan de galg Dries, het interesseert de heren wildvliegers geen barst dat er mede door hun toedoen locatie"s worden gesloten!!

18. stefan666

stefan666

Lid geworden:
    10 nov 2014
    Grap is, ik woon net op de grens..

In Nederland blijven staan, en over de grens vliegen is ( gezien de kaart ) net mogelijk
    op 1 accu'tje

* idee !! * dat moet een youtube hit worden, beetje folie onder dat ding hangen en kijken wat er gebeurt.

Alle gekheid op een stokje, nogmaals.. hoe willen ze dat doen..
    We hebben hier een paar veldwachters..
    Ik ken ze allemaal..
    Ze zijn misschien nog net een tikke gekker als ik ben, en hebben het druk zat
    met belangrijke zaken zoals losgebroken varkens te vangen.
    Oh, en natuurlijk het drukke weekend, en er voor zorgen dat een paar dronken boeren
    niet -de grote stad- afbreken.

Misschien woon ik wel teveel en te lang in een dorp achteraf om in te zien waar jullie je druk om maken.

Werkelijk NIEMAND boeit het zich geen ene flikker wat * ik * hier doe, behalve wat vermeak als die gek eens een nieuw speeltje heb.
    Zolang ik de maandelijkse drugs-foto-patroule-met-heli maar niet in de weg zit, en niet te dicht in de buurt kom van de lokale zweefvliegtuig club..
    Er is hier werkelijk niets om in de weg te zitten.. ( er is gewoon ... ja.. niks.. )

Even ter illustratie..
    Als ik hier zondag ochtend om 07:00 met een FG Marder, met reso pijp door de straat cross..
    Gegarandeerd dat ze even komen vertellen, doe eens niet lul .. het is te vroeg..

In de middag heb je publiek , is je tankje leeg sta je nog een biertje te drinken en
    slap te ouwehoeren met diegene die kwamen kijken.

Drone ?
    Ahh, kan je even boven m'n huis kijken.. en m'n dakgoot bekijken.. heb dat nog nooit gezien van boven..
    Oh leuk, vlieg eens naar m'n duiven.. kijken wat ze doen..
    enz.. enz..

Wat ben ik blij niet in *de grote stad* te wonen, jullie maken je veel te druk om geneuzel in de marge.

19. delta-X

delta-X

Lid geworden:
    16 okt 2013
    Heel goed van je.
    Ook de redenatie dat je geen Rossi bent.
    In de 10 jaar ambulancedienst dat ik heb gedaan,heb ik ontelbare ikbengeenRossierijders in casual kleding gezien.
    Waar het asfalt letterlijk van de botten geschraapt moest worden.
    Voor die mensen worden weer kapitalen uitgegeven om dat weer in het gareel te krijgen.
    Kapitalen die door de WIJ groep bij elkaar gebracht worden zodat de IKgroep weer vrolijk verder kan rijden.
    Succes met motorrijden,is er nu nog mooi weer voor.
    Ga het zelf ook nog even doen.

Veel van jouw reacties verschijnen in de IK vorm.
    Blijkbaar wil het niet tot je doordringen dat de wereld uit meer bestaat dan alleen maar IK.
    Het probleem waar velen hier mee zitten is dat er een groepje mensen zijn die alleen maar in de IK vorm alles bekijken.
    Dat groepje Ik mensen maakt het straks voor de grote groep Wij mensen kapot.
    In Roemenie is dat bijvoorbeeld al gebeurd.
    En er is tegenwoordig niet voor niets zoveel ophef over het drone gebruik.
    Had jij het er niet over dat afgunst een van de slechtste eigenschappen van de mens was?
    Persoonlijk vind ik egoisme ook een zeer slechte eigenschap.
    Grt Hans

20. Martin7182

Martin7182

Lid geworden:
    23 sep 2009
    Iedereen is in zekere zin egoïstisch. De vraag is wie is de grootste, degene die in IK-termen of degene die in WIJ-termen praat? Kijk maar naar de politiek, er is niemand die pleit voor verslechtering van de eigen groep als dat ten goede komt van het geheel.

In een afgelegen gebied zou je misschien andere regels moeten hebben dan b.v. in de randstad. Een totaalverbod lijkt me zinloos. De mensen die echt overlast veroorzaken laten zich er niet door afschrikken.

Martin

Deel Deze Pagina