Verbod op vliegen met drones??

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Paul Siemons, 14 nov 2014.

1. classicracer

classicracer

Lid geworden:
    2 sep 2005
    Misschien de topictitel veranderen in "Verbod op vliegen met modelvliegtuigen"????

Ik kreeg zonet een verontrustend bericht i.v.m. de gevolgen van de totale wildgroei aan het gebruik (misbruik?) van drones. Tot nu toe nog steeds een ver-van-mijn-bed-show maar in Roemenië zit de modelvliegwereld letterlijk aan de grond want het gebruik van ELK modelvliegtuig, zwaarder dan 1kg, is verboden. Is dit een probleem voor ons? Neen, totaal niet natuurlijk. Maar als je bedenkt dat modelvliegen in Roemenië heel wat populairder is (was?) dan bij ons snap je natuurlijk wel dat ook onze beleidsmakers en wetgevers net zo ongenuanceerd verboden kunnen uitvaardigen...

2. j.weel

j.weel

Lid geworden:
    2 feb 2009
    hoe dan ook ze gaan er mee om alsof geld ze niks intereseerd

beetje balen voor die roemenen
    hoe zullen de vliegers dat daar nu gaan oplossen

Laatst bewerkt: 19 nov 2014
  3. Student

Student Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jan 2008
    misschien net als in Belgie?
    Geen modelvliegerij, tenzij bij een vereniging..

4. classicracer

classicracer

Lid geworden:
    2 sep 2005
    Is ook niet helemaal waar... Niemand is verplicht om in een vereniging te vliegen.

5. Vale Ouwe

Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    5 feb 2004
    We gaan daar nog wel wat mee beleven.

Het is inmiddels heel eenvoudig en goedkoop om ergens "iets" af te kunnen leveren.
    Dat het nog niet gebeurd is, is enkel een kwestie van tijd (en marginaal budget).

Heeft het dan iets met onze modelbouw/vlieghobby te maken? Niets!
    Eventuele gevolgen kunnen mogelijk een algemeen verbod zijn, met mogelijk gedogen in clubverband.
    Wij hobbyisten kunnen daar helemaal niets aan doen of voorkomen.
    De techniek is er nu eenmaal.

6. Student

Student Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jan 2008
    Hoe zat het dan exact?
    Of hoeft het niet perse een vereniging te zijn, als het maar op een daarvoor toegewezen plek gebeurt?

7. Nevermore

Nevermore

Lid geworden:
    8 aug 2013
    Ik geloof dat de wetgeving niets zegt over het verplicht bij een club vliegen hier in BE.
    Wel op een erkend veld. Waar dan ook beperkingen en regels gelden over de dagen en uren waarop gevlogen mag worden, hoogtes, geluid,...

Laat die velden nu juist beheerd zijn door een club (logisch). Ik ken (nog) geen clubs die hun veld open stellen voor het publiek...

Bovenstaande geldt met uitzondering van elektro kisten onder 1kg startgewicht.

Laatst bewerkt door een moderator: 18 dec 2015
  8. HansL

HansL

Lid geworden:
    28 jul 2011
    Wat België betreft mag elk radiobestuurd luchtvaartuig (vliegtuig, heli, multicopter, luchtballon, ...) met een totaalgewicht van max. 1 kg. door eender wie vanop eender welke plaats gevlogen worden. Mits toestemming van de eigenaar van het terrein mag je dus bijv. met een ParkMaster op een grasveld gaan vliegen, maar ook met een FunJet of een 450 heli (zolang het startgewicht maar onder 1 kg blijft).

Volgens mij wordt er geen onderscheid gemaakt tussen elektro aandrijving of verbrandingsmotor.

Van zodra het startgewicht hoger is dan 1 kg. mag je dat luchtvaartuig enkel vanop daartoe bestemde terreinen vliegen, m.a.w. vanop het terrein van een erkende club.

Laatst bewerkt: 20 nov 2014
  9. Nevermore

Nevermore

Lid geworden:
    8 aug 2013
    Er zit een klein addertje onder het gras. Om te vliegen in BE heb je een milieuvergunning nodig! Ook op een privé veldje. Enkel wanneer je alleen ( of ik geloof max. 3) vliegt EN zonder verbrandingsmotor hoef je enkel een melding te doen op de milieudienst. Dan is geen milieuvergunning nodig.

Nu, dat is de theorie, ik raad je niet aan op het gemeentehuis binnen te lopen voor een melding rc vliegen. B-)

10. Dickie

Dickie Guest

En wat te denken van de Algemene Plaatselijke Verordening A.P.V. in Nederland, daar word nog al eens aan voorbij gegaan.
    Hoeveel besturen en modelvliegers zijn hiervan op de hoogte ?;)

.

11. classicracer

classicracer

Lid geworden:
    2 sep 2005
    Broodje aap.... Dit verhaal duikt om de zoveel jaren op... Niets van geloven.

12. Nevermore

Nevermore

Lid geworden:
    8 aug 2013
    Broodje aap? Lees de Vlarem II wetgeving er even op na aub.:

http://navigator.emis.vito.be/milnav-consult/plainWettekstServlet?wettekstId=32813&lang=nl

http://www.kustcodex.be/kustcodex-consult/plainWettekstServlet?wettekstId=6703&lang=nl

Milieuvergunning klasse 3 is meldingsplicht.
    Milieuvergunning klasse 2 is wat meer dan enkel melden...Daar dient effectief een milieuvergunning voor opgesteld te worden. Maar verplicht vanaf 1 verbrandingsmotor.

Je hebt gelijk bij minder dan 3 zweefvliegtuigen is géén vergunning noch melding nodig.

13. HansL

HansL

Lid geworden:
    28 jul 2011
    Is voor mij ook nieuw.
    Vlieg je alleen of met 2 elektro toestellen - die elk minder dan 1 kg wegen, dan hoef je dus niets te melden als ik het goed begrijp.

14. Nevermore

Nevermore

Lid geworden:
    8 aug 2013
    Klopt, dan val je hier buiten. Eerder vandaag had ik het misschien iets te streng geformuleerd, al had ik bij eerder opzoekwerk gelezen dat het altijd meldingsplicht was... Of toen fout geinterpreteerd. Kan ook.

Die 1kg staat los van de milieuvergunning. Dat heeft te maken met de laatste circulaire over de wetgeving modelluchtvaart. Die circulaire is geldig vanaf 1kg startgewicht.

En natuurlijk niet vliegen in natuur of bosgebied.

15. HansL

HansL

Lid geworden:
    28 jul 2011
    Iedereen heeft het moeten leren, we zijn dus allemaal "idioot" geweest.
    Maar vliegen en zeker leren vliegen doe je met het nodige verstand en verantwoordelijkheidsgevoel, we spreken hier niet meer over speelgoed. En dat is de kern van deze discussie die al honderden keren gevoerd werd.

Leren vliegen doe je dus ver weg van jan en alleman, niet op een speelplein of het parkje om de hoek.

16. classicracer

classicracer

Lid geworden:
    2 sep 2005

Hoezo "moeten leren"??? Wat zijn die kerels in het filmpje aan het leren? Hoe je een autoband moet slepen? Hoe je op zo kort mogelijk tijd zoveel mogelijk vliegtuigen moet slopen?
    Neen, ik heb zoals zovelen een standaard traject gevolgd. Begonnen in 1974 met vrijvlucht, daarna lijnbesturing en dan naar rc overgestapt. En nu vooral veel lijnbesturing en af en toe nog wat rc er bij als het wat "makkelijker" mag. Maar fratsen zoals in het filmpje, neen, dat nooit...

En welke agressie? Als je bedoelt dat ik vind dat ik boven deze idioten sta? Ja, ik heb geen moeite om toe te geven dat ik weinig respect kan opbrengen voor iemand die moedwillig toestellen in puin vliegt. Ik vlieg LB combat en dan vlieg je ook geregeld schade maar dat is "part of the game", nooit doelbewust.

17. stefan666

stefan666

Lid geworden:
    10 nov 2014
    Het probleem blijft dat een deel van de hobby'isten zijn hobby, en zichzelf serieus neemt. Als een ik wil wel maar ik kan / mag niet 747 piloot.
    De bekende radartoren likkertjes , vergelijkbaar met de roepouders langs het voetbal veld.

Het andere deel ziet het als een hobby waar je lol mee mag trappen.

Hoe hun geld verbrassen, zie ik niet echt als relevant .
    Het kan natuurlijk zijn, Noren hebben geen Den Haag dus een hoger besteedbaar salaris aan hobby * lol * ..
    Aan de andere kant kan het zijn dat ze hard werken, geen wijf hebben of een combinatie van allebei ;p

Zelf ? Heb kapitalen weggeflikkerd aan * hobby *
    Van een motor crashen, zuipen, avondjes hoeren tot vliegtuigjes de grond invliegen met "hold my beer and watch" acties.

Tja.. ben tegenwoordig getrouwd dus 2 en 3 liggen wat gevoelig :)

Maar zie dus niet zo wat *heeft zeker geld zat* hier weer mee te maken heeft, klinkt meer als jaloers als wat anders.
    Een van de meest nare menselijke gewoonte's trouwens, afgunst.

18. Burp

Burp Forum veteraan

Lid geworden:
    30 jan 2005
    [mod]En als jij hier de slimmerik uit wilt hangen moet je vooral zo doorgaan. Volgende keer lig je simpelweg van het forum af, dit kunnen we missen als kiespijn. Eerste en meteen laatste waarschuwing![/mod]

Back :eek:ntopic:

19. HansL

HansL

Lid geworden:
    28 jul 2011
    Bedankt daarvoor!

Vanwege een modelvlieger die zichzelf serieus neemt.

20. stefan666

stefan666

Lid geworden:
    10 nov 2014

Graag gedaan, ben goed voor de economie :)

Maar zeg nu zelf, waar is het in jou nadeel dat ik tot nu toe elk
    vliegtuig wat ik heb gehad in splinters en/of piepschuim korrels heb gevlogen ?

Deel Deze Pagina