Vermoed dat ie de liggen van het CG ten opzichte van de vleugel bedoelt ivm CoP/CoL. Aangezien je, zonder moderne technische snufjes, geen CG wil wat op of achter je CoP/CoL ligt. Ook weer ivm stabilliteit
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
sorry, hier heb ik nog nooit van gehoord. CG is alleen afhankelijk van de apparatuur en materiaal van de kist, niet van het vleugelprofiel. of bedoel je een ander profiel?
Voor zover ik weet word dat berekend aan de hand van profiel en instelhoek(en misschien nog wel wat andere factoren) inderdaad. En daarna met testvliegen word uiteraard nog gekeken of beide uitersten(bij 1:1 heb je altijd een gebied waarin het CG mag liggen) nog een veilig vliegkarakter geven.
Sorry, maar dit is niet juist: krachten grijpen aan in het zwaartepunt; als een lineaire kracht direct aan het zwtpnt, of als een koppel (ofwel moment): de arm gaat dan door het zwaartepunt en de kracht staat daar dan weer loodrecht op.Als namelijk alle krachten zouden aangrijpen in het zwaartepunt, zou de natuurkundige term Moment en Arm nooit ontstaan zijn. Anders zou je CoL ook altijd gelijk zijn aan het CG en dat is geen wenselijke situatie voor welk type vliegtuig dan ook wat ik me kan bedenken
Dat alle krachten aangrijpen in het zwaartepunt is slechts een vereenvoudigen versie van de werkelijkheid.
Wat hier bedoeld wordt is wel juist (maar niet helemaal correct verwoord): naarmate zich meer massa verder van het zwaartepunt bevind (weerszijdig, daar is het namelijk het zwaartepunt voor) zal een vliegtuig trager rollen en trager stoppen met rollen, maar ook om de dwars-as bv trager van voor naar achteren schommelen en weer stoppen.óók in een model maakt het wel uit hoe 'hoog' het zwaartepunt ligt. Los van stabiliteit, is dit ook van invloed op het rollen van een kist.
sorry, maar ook dit is niet juist: Het zwaartepunt dient bepaald te worden aan de hand van de kruisvluchtsituatie van een vliegtuig: dus bij welke Cl wil je vliegen, dat geeft direct je invalshoek en is tevens de situatie waarin je vliegtuig het meest langs-stabiel moet zijn.Omdat beide niet bepalend zijn waar je je CG wilt hebben volgens mij. Instelhoek en profiel hebben meer te maken met wat voor snelheden wil je vliegen.
Wat betreft mijn opmerking over wat er hieronder stabiliteit verstaan wordt: ik ken de definities van stabiliteit wel.
Ik bedoel het echter in de zin van: wat wordt hier bedoeld met dat het ene vliegtuig (bv hoogdekker t.o.v. laagdekker) stabieler is dan het andere; dat vraagt namelijk een nadere uitleg.
Een paar voorbeelden van gerenomeerde lesvliegtuigen:Maar heel veel vliegscholen(en niet alleen in Nederland) nemen om deze reden een Cessna 152/172/182, of soortgelijke, als lesvliegtuig
en dat is nu juist niet waar beweer ik: zie mijn betoog over het zwaartepunt.komt omdat je CoL bij een high wing hoger aangrijpt dan bij een low wing aircraft
krachten grijpen aan in het zwaartepunt; als een lineaire kracht direct aan het zwtpnt, of als een koppel (ofwel moment): de arm gaat dan door het zwaartepunt en de kracht staat daar dan weer loodrecht op.
Een direct kracht of resultante van krachten geven bij een resultante ongelijk 0 een beweging in de richting van de resultante: dus als Cl=Gewicht blijft het zwtpnt verticaal op zijn plaats, Cl groter: zwtpnt gaat omhoog (en daarmee natuurlijk het hele apparaat) evenzo G groter, zwtpnt gaat omlaag.
Bij een koppel ontstaat een kracht in zwtpnt in de richting van de kracht en tevens een draaiing om het zwtpnt
Ja, maar (en ik wil echt niet flauw doen: ik begrijp daaruit niet wat je bedoeld met een hoog Col: zie mijn stelling dat het CoL voor de dwarsstabiliteid in het zwaartepunt aangrijpt. Dat dit niet zo is wordt nog niet aangetoond.heb je ook de tekeningen post die ik gemaakt heb gezien?
Ten eerste is de vergelijking niet correct:dezelfde parachutist moet dan ook aan een vast (palenframe) frame hangen. (en in beide gevallen zou de parachute zijn vorm moeten behouden)Intiutief voel je dat zo aan; een parachutist onder een parachute, is stabiel, dezelfde parachutist op palen boven een parachute, voelt iedereen van aan dat ie om gaat vallen.