PH_AJH
Forum veteraan
Om even op Dirk z'n getallen in te gaan; "presteren" is een relatief begrip.
Als je toestel lichter is gaat het niet ineens slecht of rottig sturen.
Met meer gewicht zal het glijgetal toenemen, maar ook de daalsnelheid. Als je met rustig weer wilt thermieken is het maar de vraag of je met extra gewicht geholpen bent.
Een lichtere kist kan langzamer vliegen, kleinere rondjes draaien en landt langzamer. Dat gaat ten koste van het glijgetal. Persoonlijk ben ik er eentje die liever de voordelen van "licht" heeft.
Ik heb mijn ASW20 (4m, ook HQ) altijd zonder flaps gevlogen en zo licht als mogelijk. Die zat met 4600 gram op 67 g/dm2. Persoonlijk vond ik dat héérlijk.
Hier kun je wel zien dat je daarme knoepes hard, als super zacht kunt vliegen
Over je remkleppen; die trek je open als je op base of final vliegt in je naderingscircuit. De bedoeling is om de snelheid ongeveer constant te houden en door meer- of minder kleppen te trekken je glijhoek naar de baandrempel te corrigeren. Het is erg prettig als je dat traploos kunt doen. Een klein streepje kleppen zorgt dat je een beetje (maar zeker merkbaar) harder zakt, vol kleppen maakt dat je ook nog eens flink remt en dus echt hard naar beneden gaat. Als je alleen kunt kiezen tussen vol kleppen of geen kleppen is dat z ongeveer alsof je in een auto rijdt waarmee je alleen níet kunt remmen, of vol op de ABS kunt remmen. Met niks er tussenin.
Verder is het zo dat je met de kleppen open een heel stuk effectieve vleugel mist en dus minder langzaam kunt vliegen dan met gesloten kleppen. In dat opzicht is de term "remkleppen"wat misleidend. Voor echte boterzachte landingen sluit ik de kleppen soms vlak boven de grond, dan kan ik nog een eindje langzamer gaan vliegen tot ik de grond raak.
Al met al is het fijn de kleppen op de gasstick te hebben, dan kun je ze snel en traploos verstellen.
Als je toestel lichter is gaat het niet ineens slecht of rottig sturen.
Met meer gewicht zal het glijgetal toenemen, maar ook de daalsnelheid. Als je met rustig weer wilt thermieken is het maar de vraag of je met extra gewicht geholpen bent.
Een lichtere kist kan langzamer vliegen, kleinere rondjes draaien en landt langzamer. Dat gaat ten koste van het glijgetal. Persoonlijk ben ik er eentje die liever de voordelen van "licht" heeft.
Ik heb mijn ASW20 (4m, ook HQ) altijd zonder flaps gevlogen en zo licht als mogelijk. Die zat met 4600 gram op 67 g/dm2. Persoonlijk vond ik dat héérlijk.
Hier kun je wel zien dat je daarme knoepes hard, als super zacht kunt vliegen
Over je remkleppen; die trek je open als je op base of final vliegt in je naderingscircuit. De bedoeling is om de snelheid ongeveer constant te houden en door meer- of minder kleppen te trekken je glijhoek naar de baandrempel te corrigeren. Het is erg prettig als je dat traploos kunt doen. Een klein streepje kleppen zorgt dat je een beetje (maar zeker merkbaar) harder zakt, vol kleppen maakt dat je ook nog eens flink remt en dus echt hard naar beneden gaat. Als je alleen kunt kiezen tussen vol kleppen of geen kleppen is dat z ongeveer alsof je in een auto rijdt waarmee je alleen níet kunt remmen, of vol op de ABS kunt remmen. Met niks er tussenin.
Verder is het zo dat je met de kleppen open een heel stuk effectieve vleugel mist en dus minder langzaam kunt vliegen dan met gesloten kleppen. In dat opzicht is de term "remkleppen"wat misleidend. Voor echte boterzachte landingen sluit ik de kleppen soms vlak boven de grond, dan kan ik nog een eindje langzamer gaan vliegen tot ik de grond raak.
Al met al is het fijn de kleppen op de gasstick te hebben, dan kun je ze snel en traploos verstellen.
Laatst bewerkt door een moderator: