Ventus 2cx van Topmodel CZ: enkele vragen aan de kenners

Om even op Dirk z'n getallen in te gaan; "presteren" is een relatief begrip.
Als je toestel lichter is gaat het niet ineens slecht of rottig sturen.
Met meer gewicht zal het glijgetal toenemen, maar ook de daalsnelheid. Als je met rustig weer wilt thermieken is het maar de vraag of je met extra gewicht geholpen bent.
Een lichtere kist kan langzamer vliegen, kleinere rondjes draaien en landt langzamer. Dat gaat ten koste van het glijgetal. Persoonlijk ben ik er eentje die liever de voordelen van "licht" heeft.

Ik heb mijn ASW20 (4m, ook HQ) altijd zonder flaps gevlogen en zo licht als mogelijk. Die zat met 4600 gram op 67 g/dm2. Persoonlijk vond ik dat héérlijk.

Hier kun je wel zien dat je daarme knoepes hard, als super zacht kunt vliegen

Over je remkleppen; die trek je open als je op base of final vliegt in je naderingscircuit. De bedoeling is om de snelheid ongeveer constant te houden en door meer- of minder kleppen te trekken je glijhoek naar de baandrempel te corrigeren. Het is erg prettig als je dat traploos kunt doen. Een klein streepje kleppen zorgt dat je een beetje (maar zeker merkbaar) harder zakt, vol kleppen maakt dat je ook nog eens flink remt en dus echt hard naar beneden gaat. Als je alleen kunt kiezen tussen vol kleppen of geen kleppen is dat z ongeveer alsof je in een auto rijdt waarmee je alleen níet kunt remmen, of vol op de ABS kunt remmen. Met niks er tussenin.

Verder is het zo dat je met de kleppen open een heel stuk effectieve vleugel mist en dus minder langzaam kunt vliegen dan met gesloten kleppen. In dat opzicht is de term "remkleppen"wat misleidend. Voor echte boterzachte landingen sluit ik de kleppen soms vlak boven de grond, dan kan ik nog een eindje langzamer gaan vliegen tot ik de grond raak.

Al met al is het fijn de kleppen op de gasstick te hebben, dan kun je ze snel en traploos verstellen.

Laatst bewerkt door een moderator:
dacht altijd dat die airbrakes alles of niets gestuurd werden.
ik kan ze inderdaad kwijt op de gas die nu ongebruikt is.
dat gaat vies doen in het begin ...
misschien best gas-open (stick naar boven) = airbrakes ingetrokken en gas-dicht = airbrakes naar buiten ? dus als ik wil remmen gasstick dicht trekken ... of hoe hebben de meesten dit staan?

die landing was wel zeer geslaagd en kort ;-)

Hoe je ze wilt gaan gebruiken is geheel persoonlijk natuurlijk, de meeste mensen hebben het inderdaad wel zo als jij zegt. Ik ook. Gas dicht = remmen.

dacht altijd dat die airbrakes alles of niets gestuurd werden.
Toevallig heb ik een mooi filmpje van mijn zoon in een echte (DG1000) waarin je het goed kunt zien. Vanaf 13:00 moet je maar eens kijken hoe dat met die kleppen werkt. Het is een nadering over een hoge bomenrij.

ff alles nagemeten: 5558gr , meer dan gedacht dus al :rolleyes:
lichter kan niet omwille van zwaartepunt en alles zit reeds zo ver mogelijk naar voor.
voor finetuning zwaartepunt zal er mogelijk nog een klein beetje lood bij komen denk ik, maar niet veel.
dus ik zal zoiezo vlak tegen de 75gr/dm² komen.

vraag mij af hoe iemand dan aan ooit aan 4,9kg kan geraken :eek:
carbonnen vleugelpen? geen landinggear?

mooi voorbeeld van de kleppen.

PH_AJH zei:
Toevallig heb ik een mooi filmpje van mijn zoon in een echte (DG1000) waarin je het goed kunt zien. Vanaf 13:00 moet je maar eens kijken hoe dat met die kleppen werkt. Het is een nadering over een hoge bomenrij.

Wow Arjan, heeft die zoon van jouw helemaal zelf die DG aan de grond gezet?! Gaaf man (ik heb dochters...).

(wel erg off topic, excuus) Nee, dit was de allereerste keer dat hij in een zweefvliegtuig vloog. Over een paar maanden doet het wel helemaal zelf :thumbsup:

Ally, geen zorgen.
Je zit binnen de gegevens die Quabeck me gegeven heeft en persoonlijk snap ik nooit waarom iemand zich zorgen maakt over gewicht bij dit soort modellen.
Als je het door wat programmaatjes heen zou halen dan zal je zien dat het vrijwel niets scheelt dat beetje meer gewicht.

4900 gram is denk ik erg positief.
Dan zou je de kleinste servo's, de kleinste accu en eventueel het landinggestel niet installeren.
Plus nog waarschijnlijk ook een carbon pen moeten gebruiken
En dan vraag ik me nog af of je er op komt want de vleugels zijn best wel zwaar uitgevoerd.

Bij mij bleef ie best wel hangen, met wat finetunen en afstellen kan het alleen maar beter worden.

Over de airbrakes, ik heb vrijwel altijd de butterfly op het gas en de airbrakes zaten op de linker hevel aan de zijkant van mijn zender wat in de praktijk neerkomt op alles of niets.

GJ

ok, alles zit in de zender geprogrammeerd en alle uitslagen zijn uitgemeten.
compensatie voor landing en speed moeten we toch in de vlucht regelen en zijn voorlopig al wat ingesteld. die ga ik op een digitale knop zetten zodat ik die in de vlucht kan bijregelen zonder in de menu's te moeten gaan.
ik ga beginnen met het cg op 73mm.

nog een vraag:
hoe reageert een zwever als de airbrakes gebruikt worden? Gaat de neus omhoog of naar beneden? Dit voor de compensatie.

Bij gebruik van spoilers gaat de neus over het algemeen naar beneden (het toestel moet ook sneller gaan vliegen, het heeft immers ineens veel minder lift). Je zult meestal met ietsje up moeten compenseren om te voorkomen dat je heel erg hard gaat.
Maar bij het gebruik van de flaps zal het de neus juist omhoog komen en moet je ietsje dowm geven om niet teveel af te remmen. Jij gaat een combinatie gebruiken begrijp ik en dan is het een beetje zoeken. Gewoon op hoogte uitproberen.

Enkele snelle foto's onder niet ideale lichtomstandigheden ;)
eneuh, niet naar de rommel kijken :rolleyes:

full
full
full
full
full

Zou ik hem uit de hand kunnen (laten) gooien op een vlak terrein voor ik ermee de lucht in ga, of is deze kist te zwaar om zo te gooien? Ik heb er zelf mijn bedenkingen over ...

Zou ik hem uit de hand kunnen (laten) gooien op een vlak terrein voor ik ermee de lucht in ga, of is deze kist te zwaar om zo te gooien? Ik heb er zelf mijn bedenkingen over ...

Niet doen; achter een sleeepkist, met afdoende vermogen en een goede piloot, is de meest safe methode :cool:

Beste GJ,

Erg leuk om te zien je draadje. Heb zelf dezelfde kist nog in de doos liggen moet er toch binnenkort maar aan gaan beginnen.
Nu zijn de stekkers van de verbindingen in de vleugels verbonden aan de romp met een D-sub stekker.
Ik ben bang dat tijdens het vliegen per ongeluk de verbinding een klein beetje los schiet met gevolg dat de aansturing van 1 vleugel weg valt.
Wat doen jullie om dit nu tegen te gaan of ben ik over bezorgt?

euh, geloof me ... de vleugels komen alvast NIET los van de romp.
Je moet ECHT veel moeite doen om ze te locken en unlocken.
Extra stukje tape kan geen kwaad natuurlijk en geeft extra zekerheid.

Het unlocken van vastzittende vleugels doe ik met een propellerblad, Deze werkt dan als keg en het lastige eerste stukje kun je zo doen. Hoef je niet met veel geweld aan de vleugel te trekken die dan ongecontroleerd loskomt.

Groeten Peter.

Back