VB Panther

Tape wat ik gebruik is Tamiya Tape.

Mvg Ronald
En je hoeft niet het complete onderwaterdeel en het complete dek met Tamiyatape af te plakken...
Dat kost kapitalen.
Alleen de randen. En dan verder compleet afwerken met 'bouwmarkttape' en ouwe tijdschriften. (Géén kranten; de inkt daarvan geeft eerder af) En helemaal dichtleggen; anders komt er alsnog blauwe 'overspray' tussen de kiertjes door. Zonde.

En om te voorkomen dat de blauwe verf onder het tape van de kleurscheiding kruipt:
Na het compleet afplakken de scheiding tussen tape en 'de andere kleur' inspuiten met blanke lak.
Die zorgt dat je blauwe kleur niet tussen tape en 'de andere kleur' in kan kruipen.

Ga voor het eerst Tamiya tape gebruiken.
Omdat ik hier op het forum lees dat het goede tape is.
Alleen me vraag is.
Wil morgen op me gemak alles rondom om in de Tamiya tape zetten.En alles goed afdeken wat niet gespoten mag worden.
De dag erna wil ik pas gaan spuiten.
Kan de tape zolang op de romp blijven zitten zonder dat het de onder laag aantast?Of de tape vast blijft zitten?

Ronald

Pff...niet zo prettig werkje.
Afplakken.
20250609_141511.jpg
20250609_142520.jpg
20250609_145922.jpg

Morgen blauw spuiten.

Kan de tape zolang op de romp blijven zitten zonder dat het de onder laag aantast?Of de tape vast blijft zitten?

Ronald
Wellicht te laat, maar toch:
Ja, dat kan. Wel zodra de verf droog is de tape verwijderen. Je moet het er niet weken op laten zitten.
En een volgende tip:
Als je de buitenzijde van de romp spuit, de romp ondersteboven neerzetten. Minder kans dat de verf tóch ergens tussen tape en romp kruipt, op je mooie anti-fouling...

Dit zijn de droogtijdens tijdens spuiten:

Voor het spuiten van de RAL kleur dient de ondergrond stof- en vetvrij te zijn. Schuur het oppervlak licht op voor een betere hechting
Je dient de spuitbus voor gebruik 2 minuten goed schudden
Spray 2 tot 3 lagen RAL verf met een spuitafstand van 20 tot 30cm. Houd tussen de lagen 3 tot 5 minuten pauze
Na de laatste lag dien je de verf 15 minuten te laten drogen bij 20°C

Bij welke tijd kan ik de tape verwijderen?
Dit is wat bij de verf staat:

Droogtijd RAL 5011 Staalblauw spuitlak
De RAL 5011 Staalblauw spuitlak van CROP staat bekend om zijn korte droogtijd. Dankzij de sneldrogende verf kan je de spuitklus snel afronden. De droogtijd van deze spuitbus RAL lak is:

Stofdroog na 10 minuten bij 20°C
Grijp vast na 20 minuten bij 20°C
Overspuitbaar met blanke lak na 15 minuten bij 20°C
Weer te monteren na 12 uur bij 20°C

Mvg Ronald

De tape moet er af, als de verf niet meer "loopt", maar persoonlijk verwijder ik de tape vóór de verf stofdroog is. Hoe langer je de tape laat zitten, hoe meer kans dat de rand wat rafelig wordt of dat je stukjes verf meetrekt.
Maar als je te vroeg bent, heb je kans dat de verf nog vloeit, en dan ben je ook in de aap gelogeerd.

Mijn laatste spuitklus met gebruik van tape is al wat langer geleden (14~15 jaar of zo)

20250609_194113[1].jpg

Het Red Bull logo is een sticker, geen spuitwerk.

De laatste "kwastklus" met tape was vorig jaar.
20250609_194055[1].jpg

Beide foto's van plm 50 cm afstand genomen.

Back