Vastloper OS55HZ, wat nu?

Bedankt voor alle ideeen over de clips, hij zit nu weer op zijn plaats zoals hier boven beschreven. Ondertussen is het geheel al mooi glad en kan de zuiger soepel door de bud heen. Nog even de laatste paar oneffenheden checken en nakijken en dan kan hij weer in elkaar.

Goed nieuws, hij loopt weer!

Het geheel netjes afgewerkt en getest of alles soepel liep, dat was het geval dus de motor in elkaar gezet en weer gemonteerd op de heli. Verse plug erin en starten maar! Hij starte direct en liep mooi stationair. Van de week maar eens rustig proberen te hoveren!

Hoe lang hij het volhoudt is de tweede vraag maar ik heb er goed vertrouwen in dat hij weer in orde is.

En als je dan straks naar een rokend hoopje ellende kijkt wat ooit eens je heli was?
Calculeer je risico's en handel hiernaar...

grt,
Eric.

Ik begrijp je zorgen. Ik heb de motor echt goed nagekeken, de zuigerring is nog helemaal goed, de lagers zijn ook in orde. De opgelopen beschadigingen lijken erg maar vallen wel mee. De krassen in de zuiger waren niet diep, en in de cilinderbus was alleen bij de uitlaatpoort twee deukjes welke ook weer helemaal glad zijn.

Ik ga uiteraard voorzichtig te werk want het laatste wat k wil is een vlammende heli.

Je hebt idd een beetje mazzel.
Dat dit jou overkomen is bij het stationair draaien.
Ik probeer mezelf (en probeer andere hiervan ook te overtuigen) te verplaatsen naar het moment dat het goed fout gaat, en je wist dat je dat had kunnen voorkomen...
Want dan kun je je wel voor je kop slaan. Al er niet nog iemand wat oploopt door zo'n mishap.
(ik vond het vroeger ook zo belerend overkomen als er met het vingertje werd gebaard op dit forum,.... nou maak ik me hier ook al schuldig aan...)
Doe voorzichtig en laat blijken met wat langer te testvliegen (hoveren met name) dat je toestel betrouwbaar is.

Succes!

Grt,
Eric.

Soms heb je geluk, vaak ook niet bij dit soort dingen

Zo te horen heb je geluk, maar hou hem erg goed in de gaten
Als deze motor opeens pluggen gaat vreten, weet je dat er een probleem bij de zuigerveer is...

Stukjes ijzer in de verbrandingskamer slaan de plug dan kapot

Maar, misschien heb je geluk, en is er geen troep in de rest van de motor gekomen

Mn nieuwjaarswens voor je bij deze:mrgreen:

Mooi dat hij nu weer loopt, beschadigingen zitten op een wat minder belangrijke plek dus redelijke kans dat het goed gaat. Belangrijk is dat de zuigerveer met groef goed de klap hebben overleefd maar dit verraad zich heel snel als dit het geval zou zijn. Veel succes en hoop dat het goed uitpakt :thumbsup:

Back