Vastloper OS55HZ, wat nu?

het is weer eens zover.... Net in de tuin mijn motor even geprobeerd te starten, het gaat om een OS55HZ helimotor, omdat ik de koppeling raar vond klinken, althans dat dacht ik dat het de koppeling was.

Motor kreeg ik na een tijdje kloten aan de praat, en laat hem even rustig stationair lopen. Tijdens dit stationair lopen hoor je een harde tik en staat de motor muurvast.

Ik heb hem toen geprobeerd te verhitten om zo de zuiger los te krijgen, dit werkte niet. Toen heb ik de achterplaat van de motor losgeschroefd en met enige kracht heb ik de zuiger los gekregen. Hij loopt nu weer soepel op een punt in de cilinder na. Het gaat om het punt waarbij de cilinder net boven de uitlaatpoort gaat. Dus heen en weer loopt hij even stroef, maar je kan hem er wel makkelijk doorheen duwen.

Hoe moet ik nu te werk gaan? Moet ik dingen gaan vervangen of dichtschroeven en weer opnieuw proberen te starten?

Het is toch een behoorlijk prijzig motortje en wil deze niet zomaar afschrijven.

Grt

Niet opnieuw starten!!!!!!! Eerst moet je weten wat er aan de hand is, dit kunnen verschillende dingen zijn. Als bv de zuigerveer gebroken is kan die de zuiger geblokkeerd hebben door een stukje in een poort te schieten, kan ook een borgveertje zijn die losgekomen is. Maar zonder zuiger en cilinder te demonteren is dit niet te zeggen en zeker geen juist advies te geven. Alleen wat voor mij vaststaat is dat met doordraaien de schade alleen groter gaat worden.

Ik post even een reactie van je vorige topic hier, wat ik al geschreven had:

die motor staat VEEL en VEELS te arm!!! Geen dikke rookpluim en een hoog gegil.

Stop met proberen, zet de motor eerst eens een slag rijker en ga hem opnieuw afstellen.

Ik raad t je aan om de heli te laten na kijken met iemand met wat meer ervaring, want als je zo doorgaat kost het je tussen nu en een tank vliegen een nieuwe motor.
Naar aanleiding van dit filmpje:
Hier is het filmpje. Vanaf 0.45 is duidelijk het probleem te zien.

Lijkt mij gewoon dat je nog niet erg bedreven bent met afstellen, en wat ik al zei, het kost je nog geen halve tank met brandstof of je motor ligt aan barrels. Is niet erg, iedereen is zo begonnen, maar wat ik dus al eerder zei, zoek dus ook hulp met het instellen/afstellen van je heli!!

Sowieso motor uit elkaar halen en de onderdelen inspecteren. alles met een voelbare kras of scheur vervangen.
kijk ook of de zuigerveer nog wel goed in zijn plaats zit, er zit een pennetje in de zuiger waar de ring in moet vallen. zit ie daar niet= stuk na 2 rondjes ronddraaien.

Tipje voor de volgende keer: Hoor je een raar geluid, stop met proberen want dan zit er IETS niet goed.

Even om een indruk te krijgen, in de eerste paar seconden kan je zienhoeveel zoon ding moet roken in een hover:
[media=youtube]HA_ckMnSJMc[/media]

Laatst bewerkt door een moderator:
Het gaat hier niet om dezelfde heli Anko. Dat probleem van hierboven is al weg, hij stond inderdaad iets te arm.

Deze heli heb ik tweedehands overgenomen, en heb ik goed afgesteld met een ervaren vlieger.

Ik zie dat jij wel het een en ander weet en ook aardig in de buurt woont. Is het misschien wat als ik langskom met de motor en dat je em nakijkt en zegt wat er eventueel vervangen moet worden?

Laatst bewerkt:
Trek de motor eerst eens open..

UIt de heli, carb eraf, kop los

Dan de bus eruit, soms gaat dat met een beetje pielen, soms zit dat iets vaster maar meestal komt het zonder al teveel gerommel los
zuiger en zuigerstang moeten in een bepaalde stand staan om los te komen van de krukas, dat zie je vanzelf, je zou er nl geen geweld voor nodig moeten hebben.

je motor heeft pang gezegd, en stand vast.
waarschijnlijk ijzer tussen de zuiger en uitlaatpoort, kan van een paar plekken komen..
in de zuiger zitten 2 kleine ringetjes om die as op de plaats te houden, die kunnen los komen (is bij mij dus een keer gebeurd.. was niet fijn)
Kan de zuigerveer zijn.. opletten met de zuigerveer, deze is niet erg buigzaam en is zo gebroken
Of het is een stuk lager

Als je met je vinger langs de wand van het karter veegt, heb je dan een oliefilm op je vinger, of een oliefilm met bonkjes?

in en uit elkaar is een half uurtje werk als je even weet hoe het in elkaar steekt
en als je rustig en gecontroleerd aan de gang gaat, lukt dat je best
Let vooral op groeven in de bus (koperen ding), zijkant van de zuigerveer of pitten in de kop

Let vooral op groeven in de bus (koperen ding), zijkant van de zuigerveer of pitten in de kop

Stalen ding;);)
Als je de bus er niet uitkrijgt kan je ook een t wrap door de uitlaatpoort steken en de bus een klein stukje omhoog wippen door aan de krukas te draaien.

Om de drijfstang van het big end te krijgen moet de krukas met zuiger in het BDP staan.

Onverantwoord riskant om op die locatie in dat filmpje te vliegen, en dan ook nog eens met een rottig lopende heli. Ook fijn die boombladeren die opwarrelen.

"Iets" zegt me dat je met deze ervaring DAAR absoluut niet moet gaan vliegen.

Over je heli motor, als deze was vastgelopen, kun je er zeker van zijn dat de zuiger met zuigerveer en cylinderbus beschadigd zijn.
Heb je hem al uit elkaar gehaald?

grt,
Eric.

Welke mengverhouding brandstof heb je er in verstookt en hoeveel? Was de motor goed ingelopen?

Op mijn oude club hadden heli's een bijnaam: gillende rookwolk. Oftewel een nitroheli moet lekker roken! Beter te vet dan pijnlijk en gillend arm :)

"Iets" zegt me dat je met deze ervaring DAAR absoluut niet moet gaan vliegen. ...
Al zou die vlieger wereldkampioen zijn, dan nog niet daar vliegen, het is en blijft een mechanische sport en ook 2,4GHz is niet zaligmakend. Dicht bij woningen, en geen controle over mensen/kinderen/honden/omgeving. Defensief en kritisch vliegen is het motto, altijd.

Ron, om eerst te zeggen vlieg ik daar nooit. Dit heb ik alleen gedaan om de motorstoring te kunnen filmen, dus zolang de vlucht duurde is ook de totale tijd die ik daar ooit heb gevlogen. Kunnen we dat onderdeel afsluiten en meer nuttige posts plaatsen over de motor?

De motor heb ik al voor een deel opengeschroefd, de backplate heb ik er af gehaald. Voor zover kan ik geen slijpsel zien, alleen maar mooi schoon zwart spul.

Ik ga er na de kerst even naar een modelbouwzaak mee, waarschijnlijk betaal ik er dan wel wat geld voor, maar een hele nieuwe motor moeten kopen door geklungel van mij kost nog veel meer.

Toch vind ik het raar dat er zomaar een vastloper kan zijn. Dagen ervoor nog goed kunnen vliegen, niks aan de hand, er kwam altijd een dikke pluim rook uit de motor. Toen even in de tuin starten en ongeveer 10 secondde na het starten tijdens stationair lopen liep hij vast, dus niet bij hoge toeren!

Welke mengverhouding brandstof heb je er in verstookt en hoeveel? Was de motor goed ingelopen?

Op mijn oude club hadden heli's een bijnaam: gillende rookwolk. Oftewel een nitroheli moet lekker roken! Beter te vet dan pijnlijk en gillend arm :)

Het is speciale heli brandstof van quartel modelbouw. 10% nitro zit er doorheen.

De motor heb ik al voor een deel opengeschroefd, de backplate heb ik er af gehaald. Voor zover kan ik geen slijpsel zien, alleen maar mooi schoon zwart spul.

Ik ga er na de kerst even naar een modelbouwzaak mee, waarschijnlijk betaal ik er dan wel wat geld voor, maar een hele nieuwe motor moeten kopen door geklungel van mij kost nog veel meer.

Ik zou de motor zelf helemaal uit elkaar halen om te kijken wat er kapot is want "Garantie"geven de verkopers meestal niet op motoren die waarschijnlijk veeeeeel te arm stond.

Het is echt niet moeilijk om de motor uit elkaar te halen en spaart zeker geld uit als je hem weg brengt naar de modelbouw zaak daar zou ik lekker de nieuwe onderdelen kopen.
Kijk svp goed de lagers na er kan een kogel beschadigd zijn

Succes ermee

Ik zou je graag helpen met het repareren maar woon in Groningen en dat is niet naast de deur.

Greetz

jeroen

Het is speciale heli brandstof van quartel modelbouw. 10% nitro zit er doorheen.

Volgens mij zit hier maar 16,5% olie in en vind dat persoonlijk wat aan de lage kant ik gebruik zelfs 18,5% olie in de Brandstof blend die ik gebruik(Coolpower en 15%Nitro) en ben pas overgestapt naar Optifuel en daar zit ook 20% olie in en 20%nitro

Jeroen

aan de aanslag in een motor kun je een hoop zien over hoe hun gemiddelde levenstijl is
zwart is op eerste gehoor niet 100%, mooiste is als de motor vanbinnen "schoon" is, dus dat je blank staal/alu ziet
wat aanslag is niet erg, teveel wel

wil je wat foto's plaatsen van hoe het er vanbinnen uit ziet?
met name de zijkant en bovenkant van de zuiger, de bus vanbinnen, het achterlager( die aan de binnenkant) en binnenkant van de kop zelf

een motor loopt niet zomaar vast
of je hebt in hoover je middennaald ernstig te arm gehad, maar dan stopt ie niet in 1 klap.
dan stopt ie in een paar secondes

jij had 1 klap en uit, dus MOET er ergens troep in zitten..

voel ook de lagers of ze nog lekker aanvoelen
als ze ook maar een haartje zanderig aanvoelen, vervangen

o ja, ik heb zelf ook quartel mix, alleen de 15 % versie. daar gaat hij net wat beter mee om..

en ik heb er een os 10 in zitten, net een slag koudere plug dan de 8.
persoonlijk vind ik dat die van mij er ernstig beter mee loopt dan met een 8

bij de 8 was hij wat kritisch op afstelling, vermogen was wat magertjes
de 10 loopt hij net wat lekkerder mee

zo de motor is voor een deel uit elkaar gehaald. De cilinderkop kreeg ik er met veel moeite af, moest ik toch wel wat geweld voor gebruiken. De cilinderbus zit helaas muurvast op deze positie. Denk dat ik hem met een hamertje wel ongeschonden terug kan duwen (voorzichtig) maar er verder uithalen gaat denk ik niet zonder hem (verder) te beschadigen.

De motor is in tegenstelling tot wat ik hiervoor zei mooi schoon van binnen.

Hier de fotos:

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik kan aan de rand van de uitlaatpoort in de cilinderbus wel een klein oneffenheidje zien... Zit een heel klein deukje. Geen slijpsel oid te zien daar dus ik denk dat het dan niet de zuiger zelf kan zijn?

Back