VASTLOPENDE ZENOAH MOTOREN

Om bovenstaande wat meer uit te leggen:

1:40 betekend 1 deel op 40 delen. Je hebt dus in totaal 41 delen.

In dit geval 1 deel olie op 40 delen benzine.

Wat rekenvoorbeelden:

1:40 olie:benzine, 1 liter benzine. 1/40 = 0.025 liter olie (de genoemde 25cc)

1:18 olie: benzine, 1 liter benzine. 1/18 = 0,05556, oftewel de genoemde 55cc.

In 1 liter gemengde brandstof zit (bij 1:18 ) dus 1/19e olie, oftewel 0,05623 liter olie, oftwel 53cc.

Nick,

Schade verhalen op Vario??

A. Je gebruikt een Japanse 26cc industriemotor (ca.200,-) en geen 23cc Vario-motor (ca.500,-).
B. Je toerental/tandwiel/uitlaat verhouding is totaal buiten Vario-specs.
C. Heet lopen van je motor heeft duidelijk ook andere oorzaken, dan je houden aan de door Vario gegeven adviezen.

Advies:
26cc brengt je niets meer dan een 23cc, alleen maar meer problemen.
Koop een 23cc Vario-motor dan heb je wel enige garantie.
Als je deze te duur vindt is een Tony-Clark TITAN (Zenoah) G230 een goed alternatief (ca 300,-).

Martin

Even een kort advies, gebruik geen offroad 2T olie in kleine motoren deze kleven omdat er een toevoeging in de olie zit die de de regelbare (uitlaatklep) smeert van een crosser,en deze olie niet voor constante belasting is, maar voor korte belastingen, gebruik kart olie deze is voor constante belasting geschikt, zoals castrol A747 of Motul zoals de big scale jongens ook al schrijven en mengverhouding 1:25.

Ik Vlieg met een vario benzine heli en ik gebruik

Avgas en STIHL tweetaktmotorolie 1:40
Avgas is even wat duurder maar draaid supper

zoveel mensen zoveel meningen, ervaringen tellen meer...... met de kartolie juist meer problemen gehad als met de crossolie, die juist door Motul aangeraden werd vanwege de hogere belastbaarheid bij slechte koeling.....

enne AVgas ??, heb je je ontsteking 10 graden verder gezet dan ??, anders werkt 100 + octaan alleen maar tegen je... detonatie ohne ende....

Bedankt voor jullie adviezen over de mengverhouding, maar nu zie ik wel helemaal het bos door de bomen niet meer :oops:

Hoeveel olie moet er nu eigenlijk bij 10 liter benzine om mijn helitje goed te smeren en te koelen ???

Motul 800 offroad word niet meer geproduceerd :cry:

De vakhandelaar heeft in de plaats ELF LUBHTX aanbevolen.
Zou ik het hiermee durven proberen?

Cheers,

Nick

Sorry ze, ma 'kan nie volgen.

Als ik vraag hoeveel olie er in 1 liter Benzine moet antwoorden jullie steeds in cc.
Zeg/schrijf de hoeveelheid olie die in 1 liter benzine moet ook ne keer in liter aub. Al die eenheden door mekaar gebruiken is echt verwarrend.

Cheers,

Nick

Jan van Brenk zei:
Hoi

1:25 smeren is 40cc per liter dus 400cc voor 10 liter brandstof.

Even rap vertaald in liters:

1:25 smeren is 0.04 liter olie per liter benzine, dus 0.4 liter olie per 10 liter benzine...

Of in milliliters:

1:25 smeren is 40 ml olie per 1l benzine, dus 400 ml olie per 10l benzine...

voila zie... :wink:

Merci Mathieu, gelukkig zitten de inhoudsmaten nog vers in je jonge geheugen.
Dus 1 liter = 1000cc :lol: Ja ge moet het weten hé.

Maar nu even praktisch.

Volgens de Guy moet ik mengen met een verhouding van 1 op 20 oftewel 4% (hij heeft deze wijsheid van RC-racepiloten).
Volgens de RC-racepiloten hier op het forum moet de verhouding 1 op 18 zijn.

Dus ik ga in mijn jerrycanneke van 10 liter 9,5 liter benzine tanken en er dan een halve liter olie bijkappen + goed schudden.
Dan moet ik er toch zo ongeveer zijn hé.

Nu nog wat adviezen afwachten over die ELF-olie.

Cheers,

Nick

Blue Bird zei:
Merci Mathieu, gelukkig zitten de inhoudsmaten nog vers in je jonge geheugen.
Dus 1 liter = 1000cc :lol: Ja ge moet het weten hé.

Tis omdat ik in de autobranche zit é...als wij zeggen => ti nen 3-liter nafte...mooi vertaald naar het AN: het is een benzine met een cilinderinhoud van 3000cc :lol: :lol:

groeteh

ik heb nu al jaren een vario benzine trainer met een 23 cc zenoah motor en mix hem gewoon met scooter mengsmering
loopt als een trein en nog nooit een vastloper gehad!
als zo'n blerrende tering scooter blijft lopen dan zeker je veredelde kettingzaag motor in je heli.
edward

Blue Bird zei:
Volgens de Guy moet ik mengen met een verhouding van 1 op 20 oftewel 4% (hij heeft deze wijsheid van RC-racepiloten).
Volgens de RC-racepiloten hier op het forum moet de verhouding 1 op 18 zijn.

5% dus

en, alles goed nick. heb gehoord dat u heli compleet kapot is :? . gaje dan vliegen met de electro? en hoe vlot het met de romp?

groetjes,
max

Hey Maxime,

Mijn helipad loopt inderdaad niet over rozen. Het elektrovliegen was toch niet alles (beperkte vliegtijd en dure lippo's + laders enz.). Bijgevolg heb ik al mijn elektro spullen verkocht en ben ik dan overgeschakeld naar benzine. Aanvankelijk ging hier alles goed mee tot ik op ongeveer 1 maand tijd 2 vastlopers had als gevolg van een verkeerde mengverhouding. En als die problemen dan goed en wel van de baan waren kwam dan die fatale crash als gevolg van een losgekomen soldering aan de ontvangerbatterij. Mijn benzine-trainer buis de grond in, vervolgens in de fik en dan whoem, helemaal weg. 't Was precies een autoband die lag te branden. Alles weg, G3-ontvanger, servo's, motor, gyro, alles in de fik.

Ma, ik geef niet op. Ik heb een nieuwe benzine-trainer besteld en straks ga ik hem ophalen. Tegen de grote vakantie ben ik opnieuw in de lucht.

Wat de romp betreft. De airwolf die ik had, heb ik omgeruild voor een hughes 500E met benzine mekaniek. In de kleine airwolf van Vario past er geen benzinemotor. Daar ben ik stillekes aan aan het bouwen. Ma, die werken liggen nu al een paar weken stil als gevolg van die crash. De goesting om te bouwen was er gewoon niet meer. Ma, het begint terug te komen.

Tot gauw ne keer, ik kom nog wel ne keer naar Zomergem.

Cheers,

Nick

Back