Vasa (Wasa) Corel 1:75

Interessant allemaal! Waarom werden in die periode eigenlijk zo veelvuldig spinnenkoppen toegepast? Krachtenspreiding? En waarom zie je dat in de eeuw(en) daarna helemaal niet meer? Voortschrijdend inzicht?

Interessant allemaal! Waarom werden in die periode eigenlijk zo veelvuldig spinnenkoppen toegepast? Krachtenspreiding? En waarom zie je dat in de eeuw(en) daarna helemaal niet meer? Voortschrijdend inzicht?
Er zat een stukje, kijk wat ik kan tussen. Zeelieden lieten graag hun rigging kunsten zien en daardoor zag je ze vaak op de oude galjoen, naast het feit van krachten verdeling

Altijd respect voor bouwers die willen afwijken van de tekeningen uit de kit. Zeker als het om tuigage gaat, dat is vaak versimpeld uitgelegd in de kit, maar in het echt veel complexer.
Ik kijk uit naar je updates Jan!

Je zou naar de William Rex kunnen kijken die heeft de constructie van de gordingen zoals op het model van de Vasa.
lateen.jpg

In het Engels noemen ze dit brails. Er is bewijs gevonden dat ze zo gemonteerd zaten op de Vasa. In het bijgevoegde document van mij, waar ik voor de Prins Willem alles uitgezocht heb en in als document heb samengesteld, zie je hoe het er dan uit moet zien. De Vasa heeft inderdaad geen spruitgordings (martnets) gehad aan het latijnzeil. Wel aan het grote zeil van de fok en grote mast. Dit was inderdaad ook een discussie op SOS. Daar was ook al duidelijk dat de tekeningen veel fouten bevatten.

Bijlagen

bedankt Stephan

ik had indertijd gehoopt dat het boek Vasa II uitgekomen zou zijn, waarin de tuigage beschreven wordt.
het concept wordt al vanaf 2012 aan gewerkt heb dat toen met Fred Hocker besproken, echter door ook allerlei bezuinigingen in Zweden is dit uitgesteld voor onbepaalde termijn.
ik had als tekening een van de oude zeiltuigage tekeningen van het museum, echter deze blijkt ook niet overeen te komen met het 1:10 model

gelukkig heb ik in 2012 veel foto's van dat model gemaakt toen ik in het museum was.

mogelijk toch ook nog eens naar de Willem Rex gaan kijken, staat deze in de permanente tentoonstelling van het Rijksmuseum?
ik weet dat dezeca 12 jaar geleden in externe opslag stond in het Museumdepot.
zo ja dan is dat een mooie reden om een keer naar Amsterdam te gaan.

Maar wat ik ook begreep van Fred was det veel van het tuigwerk min of meer giswerk was. Veel van de zeilen en touwen zijn door de tijd heen vergaan.

Weer even wat bezig met de Vasa, je ziet het niet maar toch een hele middag bezig geweest,
In ieder geval wat lijntjes los genomen om beter te kunnen werken.
Ik lijm de korvijnagels niet vast. Steek touwtje door boorgat en dan korvijnagel er in, resterende eind hangt dan nog buitenboord.
Als alles klaar is overtollige lengtes afknippen en los lusje er overheen leggen

acb9eeeb1ac45f18e07bfd2465ee8046.jpg

Voor het zicht alvast de laatste zeilen voorlopig bevestigd.

5ca3a288ddc3461d7114c043c6ce2dd2.jpg

(Kennis wilde weten hoe het er uit komt te zien).

Voor de duidelijkheid, dit zijn de zeilen welke de Vasa voer in zijn eerste en laatste trip. Gebaseerd op info uit museum en teruggevonden zeilen in ruim.

De bijhorende vallen en schoten moeten er nog op.
Verder moet ik nog kijken wat ik met de gijen doe.

Gaat voorlopig zo een mooie wisselwerking worden met de Fluyt.

Back