Vasa (Wasa) Corel 1:75

zo misschien? Een stelling maken met houtjes en klemmetjes. Tenminste zo deed ik het bij mij.

IMG_1015.JPG
IMG_1017.JPG

Is wel niet de boegspriet, daar had ik geen foto van hoe ik gedaan heb, maar het principe is hetzelfde.

Met wat hulp toch naaimachine goed gekregen.
Zoom is omgestikt, en deel van de banen zit er in.
Als ze klaar zijn kleuren. Heb proefstuk met thee en behandeld zodat het kleur behoud. Kon hier bij diverse lokale drogisten geen geschikte kleurstof vinden.

Even een plaatje van de zeilen.
Banen zitten erin. Binnenkort gaan kleuren, wil vuil wit/lichte bruin tjnt zien te krijgen
Na het kleuren kan ik dan lekker buiten de lijken er aan stikken.

Ter info, er komen maar 4 zeilen op, welke volgens museum gevoerd werden op eerste en tevens laatste trip, gebaseerd op zeilresten die in het ruim zijn gevonden na de berging.
5f4ed51dddca9c936d08076660921d3c.jpg

als ik je een kleine tip mag geven, hou de afstand tussen de poten van de spin op het want kort. Zo krijg je een scherpere spin en dat oogt iets realistischer.

Weinig om te laten zien.
Druk bezig om alle mastdelen te voorzien van de benodigde blokken voor bevestiging van de ra's.
Klusje wat toch veel meer inhoud dan ik had gedacht.
Blijk ook toch nog de nodige ogen en blokken in het dek te missen en dat is lastig boren nu.

Verder de ra's controleren op de correctte blokken
Alles stap voor stap per mast/ra om overzicht te houden.
Nu alles goed doen dan is het ophangen van de ra's zonder problemen .
(Alleen nog veel spinnenkoppen te maken)

Nog iemand goede tips, aan het zeil komt aan beide zijden een spinnenkop
De foto is eigenlijk te klein om details van je tuigage goed te kunnen zien Jan.
Voor de spinnenkoppen zijn verschillende mogelijkheden, je kan natuurlijk de hanenpoten om de ra of gaffel knopen, maar je kan ook kleine ringen gebruiken die je dan wel aan de gaffel moet zetten voor je het zeil er aan naait. Op de foto een voorbeeld van een spinnenkop op mijn model van het schip van Barentsz;

JPG_1926_6523_bewerkt-1.jpg

Nog een mogelijkheid is om een 'scheerhout' op de gaffel te lijmen en daar de hanenpoten door te rijgen, ook dit moet je dan doen voor je het zeil er aan naait,
JPG_1831_6474_bewerkt-1.jpg

Succes!

Ik neem aan dat je deze bedoeld aan het zeil, de spruitgordings die aan weerskanten komen bij dit type schip.
Ik had die aan het zeil gemaakt voordat ik het zeil met de bezaan ra ophing. Klemmetje om de touwtjes om een wirwar met touwtjes te voorkomen. ook de spinnenpoten niet vastgezet omdat ik dan op het laatst alles kan stellen als het zeil op zijn plek zit.
is een gepriegel, maar ik herinner me dat deze nog redelijk meeviel t.o.v. de rest.
IMG_1013.JPG

in post #1021 bovenaan deze pagina zie je zoals je al zij dat ik het rijg aan de bezaan. Maar jij wilde het knopen zoals het het meeste voorkwam, volgens mij ook zoals Fred Hocker aangaf hoe het bij de Vasa was gedaan. Je zou dan in het midden bovenop de ra een klein gaatje kunnen boren door en door waar je het hanenpootje door laat lopen. Klemmetje eraan hangen en alles spannen. Daarna een drupje lijm in het gaatje en het overgebleven touwtje om de ra knopen alsof het geheel eraan geknoopt zit.

Laatst bewerkt:
Back