Vario of Graupner Bell 47G

Pakking is ook gelukt

20250501_152842.jpg
20250501_153038.jpg
20250501_153258.jpg
20250501_153616.jpg
20250501_153841.jpg

Gr
Arie

Lagers zitten weer in de motor, loopt weer mooi soepel, nu zit ik met de zuiger, die wil niet in de bus, de zuigerveer zit mooi los, maar wil niet samenknijpen.

Nu ben ik misschien te voorzichtig, maar breken kan altijd nog.
Wie heeft de tip om de zuiger netjes in de bus te krijgen, als de motor ook nog warm is, anders w de bus er niet in.

Groeten,
Arie
Ik neem aan dat je de zuiger aan de onderkant in de cilinder wil schuiven ? Als je veer goed in de groef gaat moet je met een beetje motorolie er zonder geweld in passen

Ik had denk ik de zuigerveer een half rondje gedraaid, zag dat pinnetje niet, en die is niet zo lang, dus het leek alsof de zuigerveer er netjes in ging.
Maar de motor is nu klaar voor de testbok.

20250502_101655.jpg

Groeten,
Arie

Ik had denk ik de zuigerveer een half rondje gedraaid, zag dat pinnetje niet, en die is niet zo lang, dus het leek alsof de zuigerveer er netjes in ging.
Maar de motor is nu klaar voor de testbok.
Heb je wel terdege gecontroleerd of je niet per ongeluk de zuiger 180 graden gedraaid hebt?

Normaliter zie je in de voering een héél fijn spoortje waar het veerslot heeft gelopen. Dat moet precies tussen de poorten door lopen, en bij sommige motoren kan dat uitsluitend als de zuiger in de juiste positie staat.

Bijzonder die koelkop. Toen Graupner begon om de RX in de helies te gebruiken zijn Er gefreesde koelkoppen op gezet. Later zijn het gegoten koppen geworden met het OS logo op de zijkant.

S.

Is wat makkelijker om zo met de prop af te stellen, moetst alleen de uitlaat omdraaien ;).
Een prop is een HÉÉL andere belasting dan een heli...
Valt wel tegen, verzuipt, moet ik even kijken hoe dat werkt met 3 afstel mogelijkheden, er zit een OS 60B carburator op, maar er is wel een afstel procedure van.
Valt erg mee: In wezen is het een hele simpele carburateur: De naald bij de brandstofnippel is de hoofdnaald. Vrij straightforward, daar stel je vol gas mee af, en dat is de allerbelangrijkste afstelling.
Dan heb je de low speed in het midden, met een excenterschroefje in een gaffeltje. Dat excenterschroefje heeft een afstelbereik van slechts 180 graden. Linksom is rijker, rechtsom is armer. De truuk die je even moet onthouden: Je mag die ALLEEN "armer zetten". Als je stationair mengsel TE arm is, moet je hem NIET "een tikkie linksom" draaien, maar volledig linksom in de hoek, en dán pas weer rechtsom draaien tot je net iets rijker uitkomt. Het is dus verstandig om vóór het rijker zetten te kijken hoe het schroefje staat, en dan op het zicht helemaal linksom en terug tot net wat linkser dan hoe hij eerst stond.
Je mag wel, als hij te rijk staat, "een tikkie RECHTSOM".
Dat is gewoon een handigheidje, dat moet je even weten. Die naalden stellen verder redelijk rechttoe-rechtaan af, niet zoveel anders als andere motoren.

De naald het dichtste bij de prop, is de midden naald, en die doet UITSLUITEND wat in het middengebied. Die naald moet in principe dicht staan, maar KAN een paar klikjes open gezet worden als het middengebied te schraal is. Zo uit mijn hoofd meen ik me te herinneren dat OS zegt dat die zelden meer dan 4 klikjes open moet.

Een prop is een HÉÉL andere belasting dan een heli...
Dat weet ik, maar vanaf nul is het makkelijker om met een propeller (vario inloop setje ;) ) te beginnen, dan in een heli te staan met een motor die niet goed wil starten
Valt erg mee: In wezen is het een hele simpele carburateur: De naald bij de brandstofnippel is de hoofdnaald. Vrij straightforward, daar stel je vol gas mee af, en dat is de allerbelangrijkste afstelling.
Ik heb deze carburateur:
20250509_183939.jpg

En daar had ik een handleiding van gevonden
Carb.PNG

Daar staat voor de start allemaal 2 turns open,
De naald het dichtste bij de prop, is de midden naald, en die doet UITSLUITEND wat in het middengebied. Die naald moet in principe dicht staan, maar KAN een paar klikjes open gezet worden als het middengebied te schraal is. Zo uit mijn hoofd meen ik me te herinneren dat OS zegt dat die zelden meer dan 4 klikjes open moet.
En dat is dus anders.
De truuk die je even moet onthouden: Je mag die ALLEEN "armer zetten". Als je stationair mengsel TE arm is, moet je hem NIET "een tikkie linksom" draaien, maar volledig linksom in de hoek, en dán pas weer rechtsom draaien tot je net iets rijker uitkomt.
Die had ik in de handleiding gezien.

En dan zit er een Adjustment card bij
Adjust.PNG

Dus Bert, hebben we het over dezelfde carburateur?

En staat hier wat zinnigs in? ;)

Anders moet ik het precies via jouw uitleg doen, maar die is nogal anders zeg maar.

Groeten,
Arie

Dus Bert, hebben we het over dezelfde carburateur?
Check even hoe je idle mixture werkt: Is dat een schroefje wat het gaffeltje naar binnen of naar buiten duwt/trekt?
Of is dat een excenter schroefje wat het gaffeltje heen en weer "zwaait"?

In het eerste geval hebben we het NIET over dezelfde carburateur.
In het tweede geval (excenter schroefje wat het gaffeltje heen en weer zwaait) klopt jouw beschrijving niet met de carb die je hebt, want die excenter-verstelling, die KAN maar 180 graden verdraaien, die KAN GEEN 2 slagen open.

Never mind... Volg JOUW beschrijving maar, ik ben in de war met een ander type (welke weet ik niet meer uit mijn hoofd), want ik blijk hier een RX met 60B carb te hebben liggen, en dat is inderdaad GEEN excenterschroefje, maar een in/uit schroefje.

20250509_213047[1].jpg

Sorry voor de verwarring...

Ik DENK, dat ik stiekum toch in de war was met deze:

20250509_213634[1].jpg

Het is ook allemaal zó lang geleden... Zucht...
Dit is overigens een 7H carb...

Back