Vario of Graupner Bell 47G

AHoogendijk

PH-SAM
Omdat m'n draadje door de update verdwenen is, even een nieuwe.

Pasgeleden een paar oudere heli's opgehaald.
biceNXc.jpg

dPbVR0E.jpg

83vQJCd.jpg

En wegens ruimtegebrek even opgehangen.
gcWycRl.jpg

De Hirobo Lama is al een oudje,
GnvXIbg.jpg

Er zitten 2 rotorkoppen bij
lGds15Z.jpg

UYUgQoU.jpg

Die 2e is een mooie gegoten zo te zien originele kop

Gr
Arie

De Bell 47G moet een Vario zijn, maar dat kan ik nog niet bevestigen.
QUrbNl6.jpg

Inmiddels ben ik er achter dat er een Graupner Uni mechaniek in zit, met dank aan Steven!
@heimhelicopters , ik ben nog geinteresseerd in je handleidingen.

Het hele mechaniek is er nu uit, en dan hou je zo een romp over:
ZX3EpIy.jpg

De ruimte voor de uitlaat is niet origineel.
En dit is de staart
7GG9h4C.jpg

Nog genoeg werk aan te doen ;)

Groeten,
Arie

Het mechaniek
M1bQJVW.jpg

Een OS61 RX met achteruitlaat zit er in

Oude servo's en draadjes,gaat er maar uit
WvEasn0.jpg

MtJELMJ.jpg

Eerst de motor maar eens nakijken.
Lagers zijn slecht, roestig.
@brutus , het lager is er inmiddels vanaf, en er zit een nieuwe op.
Nu is alleen de pakking van het achterdesksel kapot gegaan.
En die heb ik natuurlijk niet, heb ik weleens gelezen dat je dat met papier maakte?
En zo ja, gebruikte je daar speciaal papier voor?

Groeten,
Arie

Dat kan ook ja, heb ik ook, maar hou ik even als 2e optie ;)
Voor de uitlaat knip ik er ook wel zelf 1, maar die is makkelijker wat vorm betreft.

Groeten,
Arie

Ah , mooi. Je hebt je draadje weer in ere hersteld of eigenlijk opnieuw aangemaakt. Van mijn dagboek was ook wat werk plots verdwenen. Bleek dat Olaf een backup had moeten terugzetten.
Bleek ook dat ik de betreffende map in mijn onedrive dicht had zitten. Die staat nu open. De handleiding van dit oude type staat er niet bij maar in wezen is er niet veel veranderd ten opzichte van de "serie '98" welke ik heb. Enkele lagerplaaten zijn met een driehoekje meer kunststof versterkt en in plaats van de zelftappers zitten in de serie '98 er messing bussen in de lagerplaten en gaan er M3 inbusbouten in. Let vooral op hoe je tandwiel speling weg werkt met dit type mechaniek. Ik weet echter niet of dat ook met de zelftapper versie zo werkt. Eén ding is wel zeker, het mechaniek draait bij de juiste tandwielspeling eigenlijk een eeuwigheid probleemloos.

Hier de link naar mijn: Graupner map

En een plaatje voor de leukigheid...

IQQSN1PxzzTEIICMLCAAAAAAAYF6FP10jHwvVESkp0zR6ng

Ha Steven,

Mooi ding, tja, dat is altijd lastig als met een update de dingen weg gaan.
Maar zo kan ik de info een beetje bij elkaar houden.
Ik kan nog niet in je map zo te zien.

Groeten,
Arie

Ze zijn veilig aangekomen ;).
Vraag me alleen af hoe je die motor start, er zit alleen een moer op de ventilator, zetten ze daar gewoon de starterop?

Groeten,
Arie

Er zat een speciale starteradapter bij die op de koelfan past. Je kan alternatief de 6kant starter adapter 67/42 van de vario extreme op de koelfan bouwen of je maakt zelf wat.

IQQSN1PxzzTEIICMLgEAAAAAARUw_Xx7RJqGXrvE3ZbiVkc

Bijlagen

@brutus , het lager is er inmiddels vanaf, en er zit een nieuwe op.
Nu is alleen de pakking van het achterdesksel kapot gegaan.
En die heb ik natuurlijk niet, heb ik weleens gelezen dat je dat met papier maakte?
En zo ja, gebruikte je daar speciaal papier voor?
Ik gebruik daar meestal gewoon bakpapier of ovenpapier voor. Eerst voorzichtig het ronde gat uitknippen, als dat goed past, het deksel plaatsen, de gaatjes voor de schroeven doorprikken, schroefjes plaatsen, en dan de uitstekende randjes voorzichtig wegsnijden met een mesje van een Davidschaafje o.i.d., in ieder geval een VLIJMSCHERP mesje.

Ik gebruik daar meestal gewoon bakpapier of ovenpapier voor. Eerst voorzichtig het ronde gat uitknippen, als dat goed past, het deksel plaatsen, de gaatjes voor de schroeven doorprikken, schroefjes plaatsen, en dan de uitstekende randjes voorzichtig wegsnijden met een mesje van een Davidschaafje o.i.d., in ieder geval een VLIJMSCHERP mesje.
Juist, ik dacht zoiets ja, maar had het even niet helemaal helder, bedankt, ga ik proberen.

Groeten,
Arie

Het papier dat om sommige pakjes braadboter (margarine) zit, de dunnere papiervariant, werkt ook vaak goed.
Het papier waar zeekaarten op gedruklt worden is voor deze toepassingen nogal dik, maar is ook uitstekend pakkingmateriaal.

De bovenste kop is een Schluter Superior kop ,, de andere is een Hirobo kop , die hoort waarschijnlijk bij de Lama

Lagers zitten weer in de motor, loopt weer mooi soepel, nu zit ik met de zuiger, die wil niet in de bus, de zuigerveer zit mooi los, maar wil niet samenknijpen.

Nu ben ik misschien te voorzichtig, maar breken kan altijd nog.
Wie heeft de tip om de zuiger netjes in de bus te krijgen, als de motor ook nog warm is, anders w de bus er niet in.

Groeten,
Arie

Back