vario ervaringen :?:

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door classicracer, 1 sep 2007.

1. keurste

keurste

Lid geworden:
    6 feb 2008
    Dit instrument ziet er qua performance opgave zeker net zo goed uit als zijn Duitse concurrenten, tegen een lagere prijs / mogelijkheden.:eek:

De vraag is alleen of hij: Net zo gevoelig / betrouwbaar en stabiel is :confused: .

2. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    Inmiddels al iemand met ervaringen met de sky-assistant? Ik sta op het punt er één te bestellen....

3. keurste

keurste

Lid geworden:
    6 feb 2008
    .

Ik heb zelf een hele tijd zitten twijfelen :sad: welke vario ik na mijn WStech zou bestellen. Kwam na veel puzzelen en afwegen van Piccolario / WStech / Sky Melody, op diverse draadjes, tot de conclusie dat de Sky Assistant een van de betere prijs / functionaliteits verhouding heeft. :)

Het concept sprak mij wel aan. Deze Pool heeft een hardware platform ontwikkeld, waarbij modificaties / up-grades via software gedownload kunnen worden. Dit in tegenstelling tot de competitie waarbij je voor een aanpassing nieuwe hardware moet kopen. Zo zie je dat bij wensen van de gebruiker hier op ingespeeld wordt en de maker een upgrade released waarin aantal wensen softwarematig gerealiseerd worden.

Probleem van deze sky assistant is dat er geen/nauwelijks gebruikers referentie beschikbaar is. Functionaliteit is uitgebreidt maar bij aankoop moet je de robuustheid en gevoeligheid maar gaan beleven. (zo is bv de sky melody heel gevoelig, de piccolario kent een lange verkoop /ervaringsgeschiedenis).

Desalnietemin heb ik de 'gok' maar gewaagd en hem besteld. De mijne is net vandaag aangeboden met de post, helaas was ik niet thuis.:-| Haal hem morgen op. Zal binnenkort ervaring posten.:zon:

4. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    Graag! Dan wacht ik nog heel even. Ik ben ook wel gecharmeerd van de log-mogelijkheden.

5. keurste

keurste

Lid geworden:
    6 feb 2008
    Vandaag heb ik de variometer Sky Assitant uit de doos gehaald en de handel ""droog"" getest. Daarvoor moet je de software op de PC installeren en sluit je de vario via USB kabel aan de PC aan :pc:.

Je kunt middels de software veel variabelen op de vario instellen zoals de gevoeligheid van de vario, de pulsduur tussen de tonen, gewenste hoogte weergave, boord voltage drop, alarmsettings en welke parameters je hoe vaak op de datalogger opgeslagen wilt hebben. (En nog een hele riedel statistische bewerkingen van de signalen:rolleyes:)

Een van mijn zorgen was de gevoeligheid van deze vario. Daarvoor heb ik hem getest middels de methode zoals een video van sky melody laat zien: http://www.tek-variometer.de/Video_Szenen/video_szenen.html Wat blijkt: je kunt de vario heel gevoelig instellen. Met dat aspect lijkt het wel goed te zitten. :D

Een van de handigheden die ik tegen kwam, en die ik zeker ga gebruiken, is dat je de daalsnelheid van je vliegtuig kunt instellen. Daarbij hoor je geen variotoon als het vliegtuig zijn "normale" daalsnelheid heeft, terwijl je de vario wel heel gevoelig kunt zetten. :cool:

Wat me na de installatie bij blijft is dat dit gebaseerd is op een ander concept dan de concurenten. Zo is bv. de vario van WStech veel meer een "plug en play" systeem. Bij de Sky Assitant moet je eerst een uurtje parameterisen. Maar dan kun je de vario specifiek instellen op het vlieggedrag van je vliegtuig / weersomstandigheden. En na dat uurtje parameteriseren komt het fine tunen met o.a. de data uit de datalogger...

Kan me zo voorstellen dat de verschillende concepten een verschillende gebruikersgroep aantrekt.

Hoop komende week de lucht in te gaan, zal dan vlieg-ervaring posten.

Laatst bewerkt: 29 jun 2008
  6. arno888

arno888

Lid geworden:
    12 mei 2006
    Dit klinkt allemaal heel aantrekkelijk; heb zelf namenlijk een enorme hekel aan dat voorgeprogrammeerde gedoe (iemands andere ervaringen als maatstaf)
    Ben benieuwd naar je "praktijkervaringen".....

Arno

7. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    Klinkt voorlopig allemaal prima.
    Morgen :D??? Ik wil hem ook graag bestellen, maar moet van mezelf even wachten op jouw ervaringen (en wachten is nu niet mijn sterkste kant). Hoe lang duurt het trouwens na het eerste contact voordat je hem in huis hebt?

8. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    Vandaag zonder vario toch weer prima boven kunnen blijven met mijn Sagitta 900. Waarom een vario aanschaffen, is helemaal niet nodig :cool:?

Njaa, toch maar wel ;)

9. Eric R

Eric R Guest

Als je er eenmaal een hebt dan wil niet anders meer.
    Ik heb al een keer een "absaufer" gehad van ong. -500mtr op de Alpe d' Huez, dan zie je echt niet meer (vooral als je er bovenop kijkt) of tie nou omhoog of omlaag gaat.
    Op zo'n moment ben je blij dat je er een vario in hebt liggen.
    En het is natuurlijk een leuk apparaatje wat zeker je vliegkunsten bevorderd.
    Mijn advies is dus: gewoon doen!! Ik zou niet anders meer willen.
    Ik vlieg trouwens met een Picolario.

Groet
    Eric

10. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    Eric, dat komt helemaal goed! Ik zag slechts de ironie in van het makkelijke bovenblijven met een 25 jaar oud ontwerp vandaag.

Ik zie zeker de voordelen van een vario. De situatie zoals jij die beschreef, maar ook gewoon op het vlakke land met matig weer waarbij je met een vario toch de zwakke of moeilijke belletjes kan pakken. Zo kan je lekker een tijd bezig zijn op één accu ipv 4 jojo's maken en dan weer een uur moeten laden (of 20x elastiek halen). De vario komt er dan ook echt wel. Ik wacht slechts op de (hopelijk) goede ervaringen van Keurste met de sky-assistant voor ik bestel (en? en? al gevlogen???) .

11. Berrie

Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    9 feb 2004
    Vavond weer schik gehad van mijn vario. Voor het eerst in mijn jonge leventje heb ik AVONDTHERMIEK gehad. Zo tegen 19.45 uur gleed ik op çirca 120mtr hoogte een bel in. Om ongeveer 20.18 lag de zwever weer op de grond. Bereikte hoogte boven de 400mtr. En dat s'avonds boven ons moeras!!

Daarna was de koek op.

12. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    Ik ben op RC-network.de op onderzoek uitgegaan voor informatie over de Sky-assistant.

Hier een draadje van een paar maanden terug. Veel meningen, maar vrijwel geen praktijkervaringen. Wat gedoe over een meting van het uitgaande signaal dat bij de sky-assistant van mindere kwaliteit zou zijn dan de Picolario, maar elders heb ik gebruikerservaringen gezien die juist zeggen dat de ontvangst van het signaal van de sky-assistant beter is dan van de Picolario.

Hier en hier enkele gebruikerservaringen, alle positief. De sky-assistant lijkt nog niet veel gebruikt te worden, dus gebruikerservaringen zijn nog schaars.

Er zijn nu twee uitvoeringen verkrijgbaar: één met verstopte drukmeter (11mm dik) en één met een uitstekende drukbuis (13mm dik) voor evt aansluiting van een TEK buis. De Nederlandse taal wordt nu ook ondersteund! Huidige prijs: 249 euro.

Ik ga er één bestellen. Ik neem de versie met TEK-probe, zo hou ik de mogelijkheid om een TEK buis aan te sluiten als ik dat later zou willen. Die extra 2 mm kan ik wel kwijt. Uiteraard laat ik mijn ervaringen hier weten.

13. Wartexx

Wartexx

Lid geworden:
    2 mei 2004
    Zon vario lijkt mij ook wel wat... maar waarom moet dat allemaal zo duur? Ik wil gewoon weten of mijn easyglider omhoog of naar beneden gaat, dat hoeft toch geen honderden euro's te kosten?
    Mocht iemand nog iets goedkoops hebben liggen met minimale functies(alleen dmv een pieptoon omhoog/omlaag aangeven) houd ik me aanbevolen;))

14. Eric R

Eric R Guest

De goedkoopste versie heeft iedereen thuis liggen!!
    Je pakt een stuk wc-papier (ong. 4 vellen) en plakt deze op de staartboom, vlak achter de vleugels, aan 1 zijde vast.
    Als je vliegt en het wc-papier hangt omlaag => dan ga je omhoog
    Wappert het naar boven => dan ga je naar beneden.
    Als optie kan je het laatste vel rood kleuren voor beter zicht8-O.
    ;);)

Eric

15. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    De sky-assistant lijkt me interessant genoeg om een aparte draad voor te openen, kunnen we deze draad voor algemene variometers houden. Evert, misschien kan jij dan ook in die nieuwe draad je ervaringen posten.

16. keurste

keurste

Lid geworden:
    6 feb 2008
    :zon: Raymond, lijkt me een goed idee. Als de zon er weer is .... ;)

17. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    Laten we hier verder gaan over de sky-assistant.

Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  18. Arnout Janssen

Arnout Janssen

Lid geworden:
    30 dec 2003
    De nieuwe WSTECH CS Data Vario met Micro-SD-geheugenkaartje:

wstech Variometer fr den Modellflug

De mogelijkheden zijn ongekend met het grote voordeel dat je alleen maar de SD kaart aansluit op de computer om de data uit te lezen. :eek:

Kleiner en goedkoper dan de Picolario log, Skymelody en SkyAssistent.
    (prijs van Assistant is gelijk)

19. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Ziet er goed uit. Maar de Classic Sound is ineens helemaal verdwenen? Die was 239 euro, ik hoopte op een uitverkoop maar dat lijkt niet het geval. Helaas....249 euro blijft toch een schot geld.

20. Arnout Janssen

Arnout Janssen

Lid geworden:
    30 dec 2003
    Helemaal mee eens, maar................als je de prijs vergelijkt met de Picolario en al helemaal met de Skymelody dan zijn de SkyAssistant en WStech een koopje, :rolleyes: nou ja een koopje waar je toch een keer van moet slikken wanneer je het geld overmaakt.
    Ervan uitgaande dat de vario veel vliegplezier zal opleveren, dan is de prijs natuurlijk relatief, daarna nog alle data verwerken op de computer, und deine Welt ist wieder in Ordnung. ;)

Deel Deze Pagina