Ik hoor vaak mensen "moeilijk doen" over wel- of geen FBL bladen. Het enige verschil tussen FBL- en non-FBL bladen is de balans in langsrichting. Hoe kom je erachter of een rotorblad geschikt is voor FBL of niet?
Als je de 2 standaard bladen tezamen op een asje steekt met de voorste randen naar elkaar toe, dan zul je zien dat de bladen niet exact recht naar beneden hangen maar dat de punten daarvan dichter naar elkaar toe komen. Dit heet voorloop. Deze voorloop geeft een wat "happend" gedrag van de rotorkop wat prettig is als je een wendbare heli wilt (3D anyone?)
Hoe minder de voorloop des te beter voor FBL. Waarom? Stel je de bladen in vlucht voor. De tip van het blad ligt dan niet in lijn met de middellijn van de rotorkop maar ligt verder naar voren (loopt voor dus) Dit heeft tot gevolg dat de "kracht-arm" van de bladen t.o.v. de bladhouder-arm groter wordt en je dus direct grotere krachten op je servo's krijgt. Normaal gezien worden bij een FB kop die krachten voor een overgroot deel afgeleid naar de paddelstang-constructie.
Ergo: Een normaal blad kan ook voor FBL gebruikt worden als je servo's dit aankunnen, maar FBL bladen kunnen zeker ook zonder problemen op een FB kop ingezet worden. Wat je kunt doen is je bestelling omzetten naar de FBL bladen, zodat je die investering alvast gedaan hebt.