Vario Airwolf Skyfox Electro

Je doet me twijfelen ovoor die rigid head hoor ... maar ik zou het zonde vinden moest ik mijn airwolf er volledig door crashen, door dat ik waarschijnlijk de rigid head niet correct afstel en mijn zender waarschijnlijk ook niet dan.

Is die head volledig wit? 2 blade houders en center hub allen wit?

Dat crashen valt echt wel mee hoor.... je moet aan het stuurgedrag wennen, en leren zelf de heli vlak te houden, maar het stuurt echt niet waanzinnig moeilijk. Invloed van wind word op een wat andere manier merkbaar en in het begin voelt dat wat oncomfortabel. Op sommige momenten doet de heli wat anders dan je verwacht, maar dat betekent alleen maar dat je kalm aan moet beginnen. Als je er eenmaal aan gewend bent, vliegt het niet wezenlijk moeilijker, maar vooral "anders". Maar als je het niet ziet zitten, moet je je niet door mij laten ompraten. Is zonde om geld uit te geven als je er toch niet mee wilt/durft vliegen. Als je niet zo'n verschrikkelijk eind uit de buurt woonde zou ik je echter met plezier laten zien dat het op zich prima vliegt. Met de afstellingen kan ik je ook wel helpen. Dat is zelfs zéér simpel. NIKS wijzigen t.o.v. je gewone instellingen, uitsluitend de servo-armen ongeveer 5 mm inkorten, en klaar ben je....

En yep, de kop is volledig wit, bladhouders en centraalstuk. Alleen de remkap is zwart omdat ik die er later bij gekocht heb.

Groet, Bert

Ik moet het met Bert eens zijn: Mijn Kavan JetRanger vliegt ook met een ongestabiliseerde Vario 2-blads FBL-kop en dat valt eigenlijk best mee. Alleen hebben windvlagen wat meer directe invloed natuurlijk waardoor je op die momenten "alle hens aan dek" moet hebben om het ding een beetje voor het mooie vloeiend rond te sturen. Misschien is dit iets om later op te pakken en eerst met de zwarte FB kop te gaan vliegen? Zo belangrijk is de kleur toch niet?

Marco.

Dat crashen valt echt wel mee hoor.... je moet aan het stuurgedrag wennen, en leren zelf de heli vlak te houden, maar het stuurt echt niet waanzinnig moeilijk. Invloed van wind word op een wat andere manier merkbaar en in het begin voelt dat wat oncomfortabel. Op sommige momenten doet de heli wat anders dan je verwacht, maar dat betekent alleen maar dat je kalm aan moet beginnen. Als je er eenmaal aan gewend bent, vliegt het niet wezenlijk moeilijker, maar vooral "anders". Maar als je het niet ziet zitten, moet je je niet door mij laten ompraten. Is zonde om geld uit te geven als je er toch niet mee wilt/durft vliegen. Als je niet zo'n verschrikkelijk eind uit de buurt woonde zou ik je echter met plezier laten zien dat het op zich prima vliegt. Met de afstellingen kan ik je ook wel helpen. Dat is zelfs zéér simpel. NIKS wijzigen t.o.v. je gewone instellingen, uitsluitend de servo-armen ongeveer 5 mm inkorten, en klaar ben je....

En yep, de kop is volledig wit, bladhouders en centraalstuk. Alleen de remkap is zwart omdat ik die er later bij gekocht heb.

Groet, Bert

Ik klinkt allemaal zeer aanlokkelijk die dingen, het is wel een uitdaging eigenlijk :-)

Maar ik ga de raad van Marco opvolgen, maar Bert, eens ik de mechaniek terug als trainer in elkaar gestoken heb en alles de powerotor delen geplaats heb en alles vliegt netjes, dan zou ik wel eventueel die kop van jou willen testen. Kan je die kop voor mij ergens opzij houden voor als het zo ver is?

Ik heb zoiezo terug werk om die barst in de staart van de airwolf op te lossen, ik weet nog altijd niet van waar die komt vandaan komt, maar het is net op de splitsing van waar de staart aan elkaar gezet is, is een gevolg van die klop op de staat rotor waarschijnlijk. Dat wordt terug schuurwerk en het ding opnieuw doen, en die staart versterken op 1 of andere manier.

Alvast enorm bedankt voor de hulp guys, ik apprecier het ten zeerste

gr
Kevin
Kevin

Ik klinkt allemaal zeer aanlokkelijk die dingen, het is wel een uitdaging eigenlijk :-)

Maar ik ga de raad van Marco opvolgen, maar Bert, eens ik de mechaniek terug als trainer in elkaar gestoken heb en alles de powerotor delen geplaats heb en alles vliegt netjes, dan zou ik wel eventueel die kop van jou willen testen. Kan je die kop voor mij ergens opzij houden voor als het zo ver is?

.....

Alvast enorm bedankt voor de hulp guys, ik apprecier het ten zeerste

gr
Kevin
Kevin

Allereerst: graag gedaan!

Een uitdaging is het zeker, en geloof me vrij, als je het onder de knie hebt, is het absoluut het mooiste vliegen, want je bent je véél bewuster van wat die heli aan het doen is, de "stuurbeleving" is gewoon intenser. Als ik rigid vlieg, ben ik écht even niet meer in deze wereld, maar ben ik een heel klein mannetje wat IN die heli zit. En dat zonder de kosten van een FBL systeem, en zonder de kosten (en moeite) van een FPV installatie....

Die kop ligt al zeker een jaar te koop, en tot nog toe heeft er nog niemand belang bij gehad, dus die loopt echt niet weg. Beschouw hem maar als achteruit gelegd....:) Denk er wel om, dat je voor deze kop niet zomaar alle bladen kan steken, er moeten bladen op waarvan Vario aangeeft dat ze voor rigid bedoeld zijn (daarmee bedoelt Vario dat die rotor dan zonder E-stab met d hand stuurbaar is)

Groet, Bert

Dat is leuk om weten Bert dat je die opzij houd.

Nu is het zo dat ik een bestelling had gedaan bij vario voor die 1500mm reflex blades te kopen nummer 403.

Dus voor de rigid head is de 407 dan bedoeld.

Mijn vorige blades waren rotorsports van 710mm symetrische gevonden voor 62€ nieuw, was wel mooi zo groot, maar ik vind die niet meer, zijn niet meer te verkrijgen, en deze waren dan ook mooi volledig wit. Heb ik spijt van dat deze stuk zijn. Maar ja, heb er een stuk afgezaagd om pitch metingen te doen binnen :-)

Het is niet altijd gemakkeijk om volledig witte blades te vinden die gepast zijn voor schaal vliegen, buiten spinblades natuurlijk. Maar ja...

Ik moet zeggen het is allemaal mooi die vario, maar het is toch wel aan passen als je 10 minuten gevlogen hebt met een align trex 700 en dan een vari oin je handen neemt.

Ik vind vooral het staart rotor gedeelte vrij broos... maar dat heb ik uiteindelijk toch goed gekregen ;-)

Spijtig dat ik geen mensen ken buiten guy vanderschelden die met Vario vliegt omstreken brussel om wat tips te krijgen, maar ja, ik woon in het verkeerde land :-)

gr
kevin

Als ik jou was, had ik meteen die kop gekocht van Bert, zo`n kans krijg je namelijk nooit meer :) Bovendien siert het je Airwolf qua schaal.
Mocht het vliegen tegenvallen, een goede E-stab kost ook niet veel meer.
(veel minder dan de speciale Vario bladen die je dan ook niet meer nodig hebt)

Volkomen mee eens Rhelie, ik ga dat ook doen, maar ik heb net even 220€ moeten ophoesten voor de vario terug vliegend te krijgen, en als het potje terug wat aangevuld word, koop ik die rigid head van Bert over hoor :-)

Als ik jou was, had ik meteen die kop gekocht van Bert, zo`n kans krijg je namelijk nooit meer :) Bovendien siert het je Airwolf qua schaal.
Mocht het vliegen tegenvallen, een goede E-stab kost ook niet veel meer.
(veel minder dan de speciale Vario bladen die je dan ook niet meer nodig hebt)

Voor het prijsverschil tussen gewone en rigid bladen (minder dan 100 Euro) heb je echt geen goede E-stab denk ik. Buiten dat, dan heb je alleen een andere rotorkop op je heli, het vlieggedrag is saaier dan een paddelstang-kop. Persoonlijk vind ik ze zelfs onnatuurlijk strak hangen met E-stab, voor een schaalheli ziet dat er niet uit. Maar dat is een mening, geen feit.

@ Kevin: maak je geen zorgen, die kop gaat nergens naar toe. Mocht er wel iemand om komen, dan krijg jij eerste keus.

Groet, Bert

Idd, ik heb een trex500 gehad die ik op flybarless gezet had met een beast-x, en dat vloog idd onnatuurlijk, ik vloog net met een robotje.

Probleem met e-stab is eigenlijk die software instellingen, als je het één verandert, krijg je weer nadelen op iets anders en zo verder en zo verder. Ik heb toen eens iets gewijzigd in het programma en de heli ging 2cm van de grond en richte zich mooi met de neus in de grond, zonder aan de sticks te komen, sindsdien ben ik daar geen voorstander voor. Daarom ben ik veel liever gericht op mechanische afstellingen. Die heb je tenminste nog wat onder controle vind ik.

Ik veronderstel dat ik binnen dit en 2weken mijn stukken wel zal hebben, en dan contacteer ik je wel voor de rigid head.

gr
Kevin

Ik hoor vaak mensen "moeilijk doen" over wel- of geen FBL bladen. Het enige verschil tussen FBL- en non-FBL bladen is de balans in langsrichting. Hoe kom je erachter of een rotorblad geschikt is voor FBL of niet?
Als je de 2 standaard bladen tezamen op een asje steekt met de voorste randen naar elkaar toe, dan zul je zien dat de bladen niet exact recht naar beneden hangen maar dat de punten daarvan dichter naar elkaar toe komen. Dit heet voorloop. Deze voorloop geeft een wat "happend" gedrag van de rotorkop wat prettig is als je een wendbare heli wilt (3D anyone?)

Hoe minder de voorloop des te beter voor FBL. Waarom? Stel je de bladen in vlucht voor. De tip van het blad ligt dan niet in lijn met de middellijn van de rotorkop maar ligt verder naar voren (loopt voor dus) Dit heeft tot gevolg dat de "kracht-arm" van de bladen t.o.v. de bladhouder-arm groter wordt en je dus direct grotere krachten op je servo's krijgt. Normaal gezien worden bij een FB kop die krachten voor een overgroot deel afgeleid naar de paddelstang-constructie.

Ergo: Een normaal blad kan ook voor FBL gebruikt worden als je servo's dit aankunnen, maar FBL bladen kunnen zeker ook zonder problemen op een FB kop ingezet worden. Wat je kunt doen is je bestelling omzetten naar de FBL bladen, zodat je die investering alvast gedaan hebt.

RJXfblhead004.jpg

Komt er eigenlijk op neer dat ik de flybarless bladen kan gebruiken eerst,op een flybarred kop. Het gaat enkel voor meer stabi zorgen dus. En achteraf kan ik diezelfde gebruiken als ik dan overstap naar de rigid head.
Ik gebruik de align ds620 servos voor een trex700, die kunnen dit normaal wel aan denk ik.

Is dat ergens juist marco?

Laatst bewerkt:
Ik hoor vaak mensen "moeilijk doen" over wel- of geen FBL bladen. Het enige verschil tussen FBL- en non-FBL bladen is de balans in langsrichting. Hoe kom je erachter of een rotorblad geschikt is voor FBL of niet?
Als je de 2 standaard bladen tezamen op een asje steekt met de voorste randen naar elkaar toe, dan zul je zien dat de bladen niet exact recht naar beneden hangen maar dat de punten daarvan dichter naar elkaar toe komen. Dit heet voorloop. Deze voorloop geeft een wat "happend" gedrag van de rotorkop wat prettig is als je een wendbare heli wilt (3D anyone?)

Hoe minder de voorloop des te beter voor FBL. Waarom? Stel je de bladen in vlucht voor. De tip van het blad ligt dan niet in lijn met de middellijn van de rotorkop maar ligt verder naar voren (loopt voor dus) Dit heeft tot gevolg dat de "kracht-arm" van de bladen t.o.v. de bladhouder-arm groter wordt en je dus direct grotere krachten op je servo's krijgt. Normaal gezien worden bij een FB kop die krachten voor een overgroot deel afgeleid naar de paddelstang-constructie.

Ergo: Een normaal blad kan ook voor FBL gebruikt worden als je servo's dit aankunnen, maar FBL bladen kunnen zeker ook zonder problemen op een FB kop ingezet worden. Wat je kunt doen is je bestelling omzetten naar de FBL bladen, zodat je die investering alvast gedaan hebt.

RJXfblhead004.jpg

Dit verhaal is niet helemaal compleet: Het klopt wel, maar dit gaat alleen op voor electronisch gestuurde rotors.

Bij bijvoorbeeld de Vario rigid bladen is er meer gebeurd: daar is niet alleen het blad over de lengterichting anders gebalanceerd, het zwaartepunt ligt verder naar buiten en de bladen zijn beduidend zwaarder t.o.v. de "niet-rigid" bladen (scheelt ongeveer 30 gram per blad, en 10 cm zwaartepunt verschuiving, voor een 1.60 cm schaalrotor)

En dat maakt, dat een FBL blad niet per se geschikt is voor non-E-stab vliegen. Het gaat wel met die bladen, net zo goed als dat het ook met "gewone" bladen gaat. Maar met Vario Rigid bladen zul je zien dat je heli een (voor non-E-stab dan....) redelijk prettig vlieggedrag gaat krijgen. Niet al te agressief, en niet op ieder zuchtje wind omvallend. Als is Vario echt niet "alleen-zaligmakend" hoor, er zijn meer fabrikanten. Echter, peroonlijk heb ik daar geen ervaring mee. Bladen zijn duur genoeg, en ik heb niks aan bladen die niet lekker vliegen. Vario bladen zijn duur, maar ik weet tenminste zeker dat het goed (of in elk geval volledig goed genoeg) vliegt.

Wat je vragen betreft: ja, je kunt FBL bladen of Rigid bladen gewoon gebruiken in combinatie met een flybar, geen enkel probleem.

Voor wat de servo's betreft: digitale servo's kan heus (is bewezen) maar personlijk geef ik de voorkeur aan analoge servo's voor een rigid gestuurde heli. Stelt veel minder hoge eisen aan je ontvangervoeding. Voor een normale Airwolf in de SkyFox serie (dus niet de 1.82 meter versie) kun je gewoon uit de voeten met een 4 punts opstelling van 4 keer S9202. Is bewezen sterk en nauwkeurig genoeg. Waarschijnlijk gaat het met die servo's in driepunts opstelling ook nog probleemloos, alleen dat durf ik wegens gebrek aan ervaring daarmee, niet aan te raden. Zelf zou ik het wel aandurven bij een eventuele toekomstige nieuwe heli, zeker met tweebladsrotor.

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Dan koop ik me die rigid bladen ipv de gewone, dat is al een kost minder tegen dat ik die rigid kop van jou overkoop :-).

Momenteel vloog ik met de 4 punts instelling( met 3 servos) op de airwolf, met anlage hitec servos van 7,2 kg op 4,8V, en ik voel me er niet gerust in eigenlijk. Daarmee dat ik overstap nar de align servos want ik ben daar heel blij van op mijn trex700 voor wat ik het gebruik wel te verstaan. Ik moet wel zeggen dat die align servo's veel minder volt trekken dan die hitec servos, want die hitecs hebben op mijn 700 eerst gestaan, en toen moest ik na 2 vluchten mijn ontvanger lipo laden van 2500mah, en nu met die align servo's moet ik deze om de 5/6 vluchten maar laden. Maar dat kan aan de servo's liggen natuurlijk.

Al bij al hoop ik zo snel mogelijk de airowlf volledig in orde te krijgen. Ik ga het powerotor systeem erin plaatsen, alles eerst de lucht inbrengen met de rigid blades, en eens dat ik dat onder de knie heb maak ik het af met de rigid kop :-)

Hoi Kevin, hij was klaar , maar zoals je kan lezen heb ik een dom ongelukje gehad, volledig mijn eigen fout, maar ja...

Je kan in mijn album in de eerste post zien , wat er allemaal een gedaan is :-)

Wel eigenlijk is alles gemaakt, maar ik ben de zwarte rotorkop aan het vervangen met de hub en bladehouders in het wit, die heb ik nog gevonden op ebay bij iemand die deze had, voor een airwolf vind ik dat wel iets hebben. Ook heb ik gezien dat er een barstje is in mijn verf op de plaats waar de staart word samengeplakt dus net op die splitsing. als ik er kracht op zet zie ik het barstje groter worden, dus daar ga ik wat zap laten inlopen, en dan schuren en terug spuiten, gelukkig is het matte verf dus dat zie je niet zo snel als je daar nog eens over spuit.

Back