Ik woon op de hoek van een rijtje.
Ik vind als ik onze kamer kan koelen in de zomer prima.
(Hij is ongeveer 9 bij 5 meter.)
Zo ook onze slaapkamer.
Wijs mij dan de weg maar naar een warmtepomp, die van min 10 naar plus 50 kan voor een betaalbare prijs en een goed rendement.
Oftewel dat ik bij strenge vorst mijn huis nog kan verwarmen.
Dat begint bij een transmissieberekening van de woning.
De goedkoopste exemplaren, zijn die met een krasje en deukje (van de vrachtwagen gevallen).
Niet voor een warmere regio... voor een drogere regio...
Daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben.
Als het buiten koud is, dan is de overdracht minder i.v.m. het minder waterdamp in de lucht dan als het buiten warm is.
Volgens mij had of heeft dat iets met het dauwpunt te maken.
Eigenlijk verwacht ik dat de airco/warmtepomp bij Kees een tikkeltje te laag is gedimensioneerd voor de te verwarmen ruimte.
Als ik dat vergelijk met de situatie hier, een hokje van 6x5x2,5m een apparaat uit een andere prijsklasse (Toshiba).
Het te overbruggen temperatuurverschil binnen/buiten bij verwarmen, ongeveer max 38 graden.
Dat gaat goed tot ongeveer -12 buiten en binnen probleemloos naar +22 en hoger (comfort temperatuur).
Nu wordt dit wel gebruikt als bij verwarming, de woning of de ruimte staat al op +16, daar hoeft dan nog maar 6 graden bij.
Door een goede transmissieberekening van de woning is te bepalen hoeveel energie nodig is om in een bepaald tijdsbestek, van heel koud naar behaaglijk te gaan.
En is bekend, hoeveel energie en vocht nodig is om de behaaglijke temperatuur in de woning op peil te houden.