vacuüm vormdelen uitsnijden?

ArthurP

Vriend van modelbouwforum.nl
PH-SAM
Ik heb nogal wat moeite vacuüm gevormde delen, cockpitkap, motorkap, etc. netjes uit te snijden. Scherp nieuw mesje, zaagje, schaar, alles geprobeerd, maar ik eindig altijd met een kras in de kap of net naast het lijntje. Ik ben niet echt onhandig maar dit wil niet lekker lukken, wat zijn jullie tips?

Bij mij is het al een tijdje geleden dat ik nog eens iets uitgekipt heb, maar ik deed het zo:

Ik doe het altijd met een schaar (degelijke en scherpe) en knip in meerdere keren.
De eerste keer knip ik een paar mm (2-4) van de lijn waar ik uiteindelijk wil gaan knippen.
Dan knip ik op de lijn om netjes af te werken.

Op deze manier moet je om af te werken enkel nog die paar mm afknippen en dat knipt veel makkelijker dan dadelijk op de afwerklijn te willen knippen.

Waar bochten zijn kan je ook best reepje per reepje afknippen, dan is de kans op barsten veel kleiner.

Ik heb er ook altijd problemen mee.
Volgens mij zou het met een goede lexanschaar wel goed moeten gaan.
Je moet denk ik een kromme schaar hebben.
Ik schuur hem zelf vaak op de schuurband netjes pas.
Iedere keer een stukje anders wordt het te warm en smelt het.

Het beste is het om een scherp mesje te nemen en meerdere keren over de te verwijderen groef gaan. In een keer er doorheen gaat vrijwel altijd verkeerd.

Een voorbeeld hoe het kan is dit bijvoorbeeld:

http://www.helifreak.com

Dan naar Finless Bob's Helifreak Tech Room -> Canopy Trimming 101 (28 Megs)

Laatst bewerkt:
Maakt in essentie niet zoveel uit. Bekijk de video en kijk of het voor jou kan werken.

Nagelschaartje gaat ook wel goed.

Wel inderdaad eerst het overtollige wegknippen dan knip het een stuk makkelijker langs de randjes omdat de strookjes wegbuigen ipv in de weg gaan zitten tijdens het knippen.

Daarna doe ik altijd bij autobodies de rest bijwerken met een fijn dremel schuurbandje en schuurpapier. Afronden van de randjes voorkomt inscheuren.

Back