V-tail ontwerp

• Topicstarter Topicstarter DutchRC
  • Startdatum Startdatum
D

DutchRC

Guest
People..

Ik heb een paar weken terug een Extra 300 gemaakt:
extra-300-rcp-bouwverslag

En prima.. Vloog zo'n beetje zoals ik wilde..
M'n volgende projectje wil ik daar wel op baseren, maar dat moet dan een wat sneller vliegtuig worden.. Minder wendbaar..

Nu wil ik daar een V-tail op maken.. Maar heb geen idee hoe groot die moet zijn..
Als de V-tail staartstukken 45 graden staan ten opzichte van de romp.. Is dan de lift / draagvermogen van die staart daarmee de helft? (en moet hij dus 2x zo groot)

Thanks alvast :)
mvg
Roeland

Laatst bewerkt door een moderator:
Een v-tail heeft meestal een grotere hoek dan 90 graden ... 100-120 graden ... als je een "normale" staart ombouwt naar v-tail dan zorg je dat de breedte van het staartvlak (tussen de tip's) gelijk blijft ... en het aanzicht van opzij (ongeveer) gelijk is aan een "normaal" richtingsroer ... overigens hebben de staartvlakken in de meeste gevallen geen bijdrage in de lift ...

Bij een 120 graden v-tail is het zijwaarts oppervlak gelijk aan de helft van de lengte van staartvlakken ....

Okee! Heel anders dan ik dacht. Thanks Dirk! Daar kan ik weer verder mee dan..

Geen lift? Okee.. Alleen pitch-stabiliteit dus?

Inmiddels heb ik een eerste vliegtuigje klaar, met een V-tail:

20121226_023202.jpg

Helaas (door het weer) nog niet mee kunnen vliegen..

oh, het gaat om een depron toestel, dan zijn er heel andere wetten en regels ipv lift , aerodynamica.

in theorie maakt het op een shocky allemaal niet zoveel uit...
je zal wel merken dat ie heel anders de bocht om gaat en rolt enz... (niet mooi rond de as)

de uitslagen zijn in theorie ook anders dan een kruis staart, maar omdat het een platte plaat is, is dit verwaarloosbaar.

Ohoo! is et dan anders? :O Te laat! :P

dus.. en yep.. de staart gedraagt zich inderdaad op 2 assen anders.. Ik heb ook dit toestel:
ZEPHYR-SUB3(1).jpg

Et vliegt anders, maar verre van vervelend :)

Back