USS Constitution 1:98

Mathieu, heb je al gezien dat er op 19 april een ontmoetingsdag in Duizel is?
Is voor jou niet echt ver uit de buurt.
Kun je de Toulonaise misschien laten zien, en het is leuk om de gezichten achter de verslagen te zien.
Zomaar even een vrijblijvende hint hoor;)

Welkom Mathieu, ik kijk uit naar het verslag!
Inderdaad ben je van harte welkom op de ontmoetingsdag (zie topic in Historische Zeilschepen).
De Toulonnaise heb ik ooit samen met m'n vader gebouwd. Zou mooi zijn van haar nog eens foto's te zien.
grt
Diederik

19 april staat in de agenda, wel paasweekeind dus of het lukt te komen weet ik nog niet.
Lijkt me inderdaad heel leuk om eens andere modelbouwers te ontmoeten.

Als voorgangers van La Toulonnaise heb ik om te beginnen
de President 1: 61 L=51cm gebouwd, daarna
de Santa Barbara, 1: ?? L=77 B=34 H=59cm, de Nederlandse kanonneerboot nr 2 van J.C.J van Speyck en
Walvis boot, 1:16 L= 61cm.

Tussendoor nog een Viking schip van Billing (Billig) Boats, maar die heeft het “te water laten” niet gehaald wegens slechte kwaliteit bouwdoos en paste niet in de reeks voor mij interessante schepen.
Maar straks eerst de USS Constitution en daarna de HMS Victory.

Dit als een kleine info over mijn historie in de modelbouw.

full
full
full
full
full
Het begin is er, de kiel is gelegd.

Nu de rest nog...

Laatst bewerkt door een moderator:
Kijk, mooi!

Is dit nu de Toulonnaise of de Constitution

Vergeef me deze domme vraag.

Constitution dus - ik lees het in de titel....

Eerst lezen Hans - dan pas vragen...:rolleyes:

Wil nog even Hansa bedanken voor de tip ivm het boek "THE 44-GUN FRIGATE USS CONSTITUTION". Heb dit boek uit Amerika laten overvaren. (vliegen).
Prima boek met veel info.

Grappig, een totaal andere opbouw, want ik zie nog geen valse kiel.
Hier gebruiken een soort balk die er boven zit:confused:
Wat ik jammer vindt is dat je voor de breeuwnaden garen gebruikt.
Breeuwnaden zijn ongeveer (in werkelijkheid) 7 - 9 mm breed.
In schaal 1:98 kom je dan op ongeveer 0,07 mm.
Maar is puur persoonlijk hoor:)

Dat klopt, vind ze zelf ook wat breed uitvallen. Maar het is het onderdek wat bijna niet meer te zien is straks. Ga ook zeker niet verder met dit garen.
De spanten zijn niet een voor een op de valse kiel te plaatsen maar eerst moeten ze over de haaks geplaatste balken geschoven worden. Heb ze toen gelijmd, maar wel in het geheel los op de juiste plaatst op de kiel gezet. Na drogen het geheel op de kiel gelijmd. (Wel langzaam drogende lijm gebruikt, anders zit het halverwege al vast, mede door uitzetten hout door de lijm.)

Die valse kiel viel mij op omdat ik dit systeem nog nooit was tegengekomen.
Er staat in het subdeel een topic dekbeplanking, misschien had je dat al gezien. daar staan wat handige tips;)

Ziet er goed uit Mathieu.
Ik vraag me wel af hoe het verloop is van de rondlopende balkjes die tussen de spanten gemonteerd zijn. Dat lijkt niet zo vloeiend te lopen als je de romp gaat beplanken. Wordt dat nog bijgeschuurd?
Gr Paul

Jazeker, heb eerst dit onderdek geplaatst. Nu is alles wat stabieler en kan nu met afronden van de spanten en blokjes, (hierin worden de onderdeks kanonnen later vast gezet), beginnen.
Bedank voor het meedenken.

Laatst bewerkt:
Back