Ultra Stick

Goeiendag,

Ik ben bezig een nieuwe romp te bouwen voor mijn stick.....namelijk deze:
sam_stick_lg.jpg

Na talloze vluchten (vooral raggen) bleek de romp niet helemaal okselfris meer te zijn en te scheuren op diverse plaatsen:shock:. Heb hem een tijdje laten staan, niet zeker met wat ik ermee wilde, en de laatste weken de stoute schoenen aangetrokken en begonnen met bouwen van een nieuwe romp.

Voor mij is het de eerste keer dat ik iets bouw wat niet ARF is en ik heb het volgende gedaan....

Ik heb de oude romp ontdaan van zijn stabilo en rudder zodat ik die niet hoefde na te maken wat goed gelukt is en ze zijn nagenoeg onbeschadigd. Daarna begonnen de oude romp te ontdoen van balsa en het binnenwerk (wat op diverse plekken was gebroken) na getekend en uitgezaagd. Van daaruit ben ik verder gegaan en het lukt me aardig. Heb meteen de romp verstevigd op die plekken (vooral bij het stabilo) waar de oude romp scheuren vertoonde en niet gekeken op een stukje hout hier en daar extra. Wat op zich niet erg is want er ligt een benzinemotor op dus power zat en er moet toch gewicht in de staart voor het CG.

Ben nu zo ver dat de vleugel er feilloos op past en wil het stabilo gaan monteren maar ik heb geen idee hoe het stabilo qua instelhoek op de romp te epoxyen. Hoe kan ik dat op een vrij simpele manier controleren dat deze in dezelfde hoek staat als de vleugel?

Marc

Een Stik heeft gebruikelijk een vlakke bodem. Ook jou Stik/Stick is een afgeleide van de oer Stik van Phil Kraft.
Ik heb de romp van mijn voormalige Big Stik 60% over gebouwd. Kwaliteit was dermate erbarmelijk af fabriek... reconstructie heel goed te doen. Stabilo loopt evenwijdig aan de datumlijn, onderkant romp, zo vlak als de Nederlandse bodem. Recht toe recht aan boxconstructie.

De instelhoek van de 98% vol symmetrische vleugel is 0 graad, net zoals domping en side-trust. 0 graad. Dat is de grap van de stik. Symmetrie? Voor de bouwplank was het spant achter de ligger, aan de onderzijde vlak.
Hoewel ik de instel hoek 0 graad was, heb die opgehoogd tot 0,5 graad. De kist had zoekerige vliegnukken bij gas-reacties. Kan zelfs zijn dat de voorlijst te scherp was... dan kan de luchtstroming niet goed kiezen?

Hoe meet je de instelhoek? Met een latje, schuifmaat of ander hulpmiddel. Voorlijst, achterlijst. En natuurlijk met instelhoek meter. Great Planes, Multiplex etc.
Staat er op RC-Network een gratis rekenmodel, waarin je gemeten hoogtes aan de voor en achterlijsten kan invoeren. En dan komt er een hoekwaarde in graden uit.
Romp moet dan wel op een goed vlakke plaat liggen... alles netjes recht/haakser dan haaks...
http://www.rc-network.de/magazin/trickkiste/trick05/trick05.html

Ik moet mijn stikje ook weer eens oplappen... Er mee vliegen was altijd feest!

full

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt voor de uitleg;).

Dan heb ik het stabilo in elk geval recht t.o.v. van de romp dus so far so good. Nu nog even meten met de vleugel want daar heb ik hier en daar wat moeten schuren om het passend te krijgen.

Zal vanavond wat foto's plaatsen....ben nu niet thuis.

Marc

Hier dan enige foto's.....

Heb meteen de gelegenheid genomen enkele servo's naar achteren te verplaatsen wat weer wat lood in de staart scheelt...

De achterkant, daar waar het stabilo begint, is van binnen nu 1 stuk balsa zodat dat gedeelte meteen versterkt is en niet meer kan scheuren. Voordat ik de bovenkant beplankt heb heb ik meteen achterin het benodigde lood geplaatst zodat ik niet achteraf het lood naar binnen hoef te proppen met als mogelijk gevolg dat ik wat beschadigde.

Hij is nu zover klaar, moet nog de goede folie en een nieuwe batterij halen en dan kan ie weer de lucht in. Wat ik zover heb kunnen meten zit het stabilo redelijk tot goed. Los halen gaat niet meer want daarvoor zit het nu te goed vast. Hij moet er maar mee vliegen:rolleyes:

Foto-D46ZZG8B.jpg

Foto-8CMVPMTT.jpg

Foto-TYMUO8CZ.jpg

Voor dat ik commentaar krijg over de motor....het is een 23cc Zenoah waar hij in het verleden ook altijd mee gevlogen heeft. Nadeel is dat hij er redelijk zwaar door wordt maar heb er atijd prima mee kunnen vliegen, dus deze motor blijft.

Marc

Ja Mark... in alle opzichten mooi!
Je zou in dit stadium zelfs nog de motorsteun nog kunnen versterken. Zaten bij mij bomvast... konden de breekbouten ook echt breken...
Neem aan dat je bij het bouwen de pootjes er onder uit had ;)
Ja... die motor.... je kan jezelf natuurlijk altijd verwennen met een mooie lange resonantie-uitlaat... zoiets staat zeer stoer...

Behold!

full

Later heb ik die horlepiep op de flank gemonteerd... nadat ik het landingsgestel er onder uit had gereden... en de pijp meerdere keren kon ontdeuken...

Groet Bas

Laatst bewerkt door een moderator:
Hij is klaar. Uiteraard kwam ik weer wat folie te kort zodat staart en stabilo een andere kleur hebben maar het zij zo. Dat komt wel weer een keer.....

Nu eerst maar eens opnieuw invliegen en ben benieuwd wat hij doet...

Foto-RXLPDLU3.jpg

Back