Het is al even fijn dat iemand met extreem veel ervaring met de Pike dat kan bevestigen 

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Dat hangt af van hoe je programmeert.Je schrijft dat 'Speed' en 'Thermiek' standen pas wat opleveren als je daadwerkelijk je snelheid aanpast.
Gebeurdt dit niet automatisch als je deze instellingen kiest en niets aan je vliegstijl wijzigt?
Dat is dus precies de situatie waarin het nadelig kan zijn (omdat je de snelheid nog niet hebt aangepast, en nog met ongewijzigde snelheid vliegt).(ik pas m'n stabilo instelling zover aan dat m'n kist stabiel blijft vliegen)
In de praktijk ga je speed of thermal pas inzetten als je al sneller resp. langzamer vliegt dan normaal.
Dus heb ik nog eens wat polaires erbij gezet in het XFLR5-project.
Speed heb ik nu ook gerekend terwijl (al) je anderhalf keer zo hard vliegt, ergo Re=180.000
Thermal het ik nu ook gerekend bij 25% langzamer vliegen, dus Re=90.000.
Dat levert de volgende polaires (type-2!!!):
![]()
Groen = flaps op thermal,
Paars = speed 2 graden,
Geel = speed 4 graden,
streepjes is Re-getal niet aangepast (120.000),
stippel is Re-getal is aangepast (180.000 resp. 90.000).
==>> onderzoek heeft uitgewezen dat vrijwel alle modelzwevers normaal (80% van de tijd) met Cl=0,6 vliegen!!
Conclusies:
Speed met 4 gr uitslag levert niets, of alleen nadeel op. Cd is gelijk aan normale profiel of slechter.
Speed met 2 gr uitslag levert alleen wat op als je echt sneller vliegt (roze stippellijn)
Thermal (2 gr) levert al meteen (ongewijzigde snelheid) voordeel op maar als je ook maar een fractie sneller vliegt is het nadelig (5% tot 10% meer weerstand).
Thermal met 4 graden levert alleen bij heel hoge Cl's nog iets op.
Meld je dan eens aan op de F5J siteVolgens mij betekent het dat het de hoogste tijd is om weer te gaan vliegen![]()
Geduld, ik werk aan ietsEn voor iemand die wel grafieken kan zien, maar niet snapt wat er staat....Wat is uitleg in woorden...
Dat is dus die andere methode om te mixen.Bij mijn thermiek- speedstand, die de flaps ca. 3 graden en de rolroeren ca. 2 graden, dus net zichtbaar laat bewegen, mix ik de stabilo niet. De voorwaartse snelheid neemt dan naar schatting 10% toe uitgaande van de thermiekstand.
@Peter
Ik heb het profiel van de Ultima ook. Ik wil graag vergelijken. Misschien vlug een paar vraagjes:
1 )Zit het hinge punt van de flaps ook onderaan zoals bij de Pike?
2) hoeveel mm is de koorde in het center ?
3)Hoe groot zijn de flaps (in lengte)?
Patrick