DirkSchipper
Forum veteraan
Dat 'modden' van mij, moet je in dit geval niet zien als 'aanpassen van de eigenschappen'.Hoe " mod" jij dat dan? Je zei al dat fouten op de leading edge cruciaal zijn.
De vraag was ook: hoe ziet profiel-x er aerodynamisch uit?'.
Dan ga je uit van een foto, traceer het profiel (met de hand!!! onnauwkeurig!), en daar maak je een DAT-file van.
Het profiel wat je op die manier krijgt, heeft in aerodynamische zin wel wat weg van de Alpen ...
Rekenkundig volgt de dikte en welving redelijk betrouwbaar uit die puntenwolk, maar de aerodynamische analyse heeft heel veel last van dat 'Alpenlandschap'. Dus moet dat glad gemaakt worden. Dat kan met Profili (profiel > bewerken > Xfoil profiel bewerking > Gladstrijken) maar dat is rekenkundig middelen, en levert nog steeds matige resultaten op.
Ik gebruik 'inversed design' in XFLR5. Daarbij zorg ik er voor dat de dikte, welving en de ligging van beiden, steeds binnen een paar honderdsten afwijking van de oorspronkelijke waarden valt. Als je dat dan ook nog eens doet voor een paar verschillende invalshoeken (daar waar foutjes in de snelheidcurve beginnen te ontstaan) krijg je een heel fraai profiel (wat naar mijn verwachting zeer dicht tegen het origineel aan ligt).