DirkSchipper
Forum veteraan
Dit is helemaal geen appels met peren vergelijken.In dit geval is het een beetje appels en peren vergelijken. Het profiel van de Tweagle is een wortel profiel bij 160mm koorde. Het profiel van de Ultima is het profiel op de break tussen middendeel en tip bij 22 cm koorde.
Ik vergelijk op Reynolds-getal. Dat betekent 100% identieke koorde-snelheid-verhouding.
Dat maakt niets uit. Als XFLR5 zegt dat het dikkere profiel minder weerstand heeft dan is dat zo.Het wortel profiel zit op 8.38% dikte.
Uiteraard binnen de nauwkeurigheid van XFLR5, maar de afwijking van de werkelijkheid is dan voor beide profielen gelijk.
Daar heb je een punt. Dat verklaart de verschillen in Cl-max.Het Tweagle profiel staat in speedstand en het Ultima profiel lijkt me zo in cruise stand te staan.
Verkijk je niet op de twee grafieken. De polaire-grafiek van het Tweagle-profiel heeft 1 polaire meer, nl. Re=4000. De kleinste polaire van het Ultima-profiel houdt (aan de onderkant) op bij Re=7000. De Re-getallen van 7000 en hoger zijn steeds gelijk aan elkaar.Bij hogere snelheden (Re getallen komt er steeds minder verschil in weerstand maar bij lage RE getallen is deze er wel degelijk.
De weerstanden voor Re=30.000 t/m 60.000 ontlopen elkaar heel weinig. Ik denk dat als je de niet-speedstand van de Tweagle zou vergelijken met het Ultima-profiel de verschillen voor hogere Cl's ook nog eens dichter bij elkaar komen te liggen.
Ik denk het niet. Als de profielweerstand gelijk is (en die liggen heel dicht bij elkaar), en de vleugelbelasting gelijk is, dan zal de versnelling ook identiek zijn. Die komt nl. 100% uit de aantrekkingskracht. En die is per Kg tot op de 100.000ste decimaal identiek voor beide kisten.Het verschil tussen een snel en een langzamer profiel is niet wat het bij hoge snelheden doet maar wat er voor nodig is om die hogere snelheden te behalen. Een profiel wat hele lage weerstand heeft bij lage Re getallen zal veel sneller accelereren en dus minder hoogte verbruiken om op snelheid te komen. Één maal op snelheid zal er niet veel verschil meer in zitten.
Ja en nee.Hoge CL waardes van 1,2 is mooi maar het betekend eigenlijk dat je goed kleine loepinkjes kunt vliegen. Als je een Rechte lijn trekt van uit het punt CL\CD 0 .0tot tegen de CL/Cd lijn van een bepaald RE getal dan zal op het raakpunt van deze 2 lijnen het punt zitten van de minimaalst weerstand en de laagste daalsnelheid.
Een normale thermiek bocht zal rond de CL 0.7 zitten. Een hele krappe ergens tussen 0.8 en 0.9. CL 1.2 zul je nooit halen.
Even die speedstand vergetend, heb ik een profiel dat tot Cl=1,2 en een die tot Cl=1,0 kan gaan.
Mee eens dat je die waarden vrijwel nooit zult vliegen in een bel. Maar 0,1 onder de Cl-max is zeer wel haalbaar. Dat betekent dus dat je met het hoge-Cl-profiel dus langzamer kunt vliegen. Ook die laagste daalsnelheid (raaklijn vanuit de oorsprong aan de polaire) zal dus hoger kunnen liggen.
Dat betekent niet persé dat die kist met de hoge Cl langzamer daalt, maar wel dat hij langzamer kan, daarmee kan hij krappere cirkels draaien, en dus meer in het centrum van de bel vliegen. En daar stijgt de lucht harder!
Dat maakt niets uit. Je kunt voor elke kist zo'n Excel opzetten. Je bent nu twee kisten aan het vergelijken. Dat is iets heeeeel anders als twee profielen vergelijken.Bij F5J zal een wortel profiel tussen de Re 70000 en max 200000 vliegen. Daar boven en daar onder is onder geschikt. Als je Cl/CD polaires in Profili uitdraaid dan vallen al deze lijnen wat verder uit elkaar en word het veel overzichtelijker. Als je daar dan nog een spreadsheetje bij hebt waarbij je vleugelkoordes, oppervlakte en gewicht kunt invoeren en daar RE getallen uitrollen bij de juiste CL's dan kun je precies zien waar bij welke RE getallen je in welke Cl,s en Cd vliegt en kun je zo je profiel optimaliseren.
Stel ik maak twee kisten met het zelfde profiel, zelfde grootte, en (vooral) zelfde vleugelbelasting. Maar de ene kist heeft een rechthoek-vleugel, en de andere een mooi geoptimaliseerde ellipsvorm. Dan weet ik wel welke kist het wint.
Sterker nog, het verschil tussen die twee kisten is waarschijnlijk 10x groter als twee identieke kisten waarbij alleen de profielen verschillen (Tweagle vs. Ultima).