Uitleg Roeren Met fiets spaak , 100% Speling vrij

• Topicstarter Topicstarter andry
  • Startdatum Startdatum
A

andry

Guest
Uitleg Aansturing roeren met staaldraad
Zonder Speling

http://foto.modelbouwforum.nl/albums/userpics/10054/IMAG0048edit.jpg

op deze foto zie je het roer in de midden stand staan,
de blauwe sullivan kabel ( LET OP alleen sullivan kabel zut gebruiken bij deze methode )zie je een heel klein stukje uitsteken, dit word straks nog met de dremel vlak gemaakt met de romp. De binnen kabel zit in de blauwe buitenkabel opgesloten en kan nergens heen. Een beginner ( en ook veel ervaren bouwers ) maken daarmee vaak de fout erg veel en lange gele ( LEES SLAPPE ) plastic buitenkabel uit te laten steken tot aan de kwiklink of ballink.

Dit geeft heel erg veel speling op de roeren.

de oplossing hoe het wel moet

Zet het te bedienen roer in de middenstand en meet de lengte tot de binnenkabel af en tel er de nodige centimeters bij, zodat de fiets spaak waarop we M2 draad gaan tappen tot ca minimaal 2 cm tot 4 cm diep + de getapte draad in de gele binnen kabel kan reiken.

http://foto.modelbouwforum.nl/albums/userpics/10054/IMAG0053edit.jpg

ok op de 2de foto zie je het roer en de uiterste stand staan echt verder gaat dit roer niet en zal het ook nooit uitslaan tijdens het vliegen, Kijk goed op de foto.

In deze stand zie je dat de spaak in de binnenkabel geschroefd is en op de spaak naar de binnenkabel zit M2 schroefdraad voor ca 2 tot 3 cm. Bij het indraaien zit de zaak geborgd met loctite extra sterke schroefdraad borging.

Omdat de spaak stug is kan nu nooit door de krachten van stoten of wild vliegen of wat ook het bediende roer gaan fluteren doordat de aanstuurkabel teveel flexed.

Aan de binnenkant van de romp aan de servo kant is alles op eenzelfde manier uitgevoerd

http://foto.modelbouwforum.nl/albums/userpics/10054/IMAG0052edit.jpg

Op de 3de foto zie je dat de servo in het uiterste standje staat
ok hier zie je geen slappe gele binnenkabel uitsteken
herdoor kan er geen flex speling op de roeren ontstaan.

Op de 2de foto zie je de servo in de andere uiterste stand staan
Tevens zie je dat de blauwe buiten kabel vastgezet met behulp van araldite 2012 epoxy.

Dit is vastgezet met een dik balsa plankje dat op zijn beurt weer aan het rompspant vast gezet is .

je ziet om de 2 hoogte roerdelen te koppellen aan 1 servo

voor de rest spreken de andere foto's denk ik wel voor zich zelf.

De roerenhorens moeten precies in de lijn vallen van de scharnier punt.

Speling op de roeren is een belangrijke oorzaak van chrashes een
speling, vrije aansluiting is cruciaal om flutter en ongelukken te voorkomen.

M.v.g.

Andry Sappe´

33 Mensen bekeken , en geen 1 reactie .

Stelt niemand dit op prijs ofzo ?

Als jullie een manier hebben om spelingsvrije roeren

te krijgen , vertel het dan maar.

M.v.g.

Andry Sappe´

Ik gebruik dit al langer. Vooral voor het richtingroer vind ik het handig. De lenge van de binnenkabel buiten de romp is daar het grootst. voor de rol heb ik directe stangen (niets flex). voor hoogt en gas is het stukje binenkabel buiten de romp zo klein dat ik het niet de moeite waard vind.

Je kan natuurlijk ook twee draden gebruiken i.p.v. een kabel. als je dat goed afsteld kan er NOOIT speling ontstaan. (maar dat vind ik wat teveel van het goede. ik heb (nog) nooit een echt probleem gehad met bovenbeschreven manier.

Laurens

Het lijkt me wel een goede methode maar ik vind de uitleg nogal verwarrend, ik heb de indruk dat er een foto ontbreekt. Er worden ook nogal wat stappen overgeslagen, het verhaal gaat nogal snel.Het is me ook niet helemaal duidelijk waarom je ons dit vertelt, maar het zal wel goed werken, als ik het nog eens nodig heb zal ik eraan denken.

Kris

Jaah Ik weet dat het een beetje warrig in elkaar gezet is.

Ik heb het ook maar in 1 avond ingetikt , samen met mijn

informant.

Ik zal het verhaal wel eens verfijnen.

Ik zie toch wel mensen die deze methode gebruiken, daar ben ik
blij mee om dat te horen.

M.v.g.

Andry Sappe'

Ik heb de indruk, dat je iets probeert aan te prijzen, wat je zelf nog nooit hebt geprobeerd. Dat zie je wel vaker met beginners op forums. Ik vraag me af, hoe vaak jij al flutter hebt gehad door genoemde oorzaak en hoe vaak je dat met deze oplossing hebt weten te verhelpen. Er moet toch sprake zijn van een 'voor-na' vergelijking, toch?

Je gebruikt de omschrijving 'speling' waar je eigenlijk 'vering' bedoeld.
Speling ontstaat juist als het door jou omschreven kabeltype in een bocht wordt gelegd. Daar helpt geen spaak tegen. Wat er wel mis is in het geval van de foto's die je hebt meegestuurd is dat de aanstuurrichting niet haaks op de scharnierlijn staat. In het geval van het hoogteroer zal het uiteinde van de kwiklink bij 'up' geven verder van de romp af bewegen en bij 'down' trekken er naar toe. Dit geeft wringing op het punt waar de spaak in de buitenmantel verdwijnt, het is immers geen rechtlijnige beweging.

Het laten uitsteken van 15 cm (onversterkte) gele binnenkabel is uiteraard vragen om moeilijkheden, maar daarvoor is deze 'spaakmethode' niet echt een oplossing.....

Bij het keuren van modellen kom ik dan ook vaker zwaar lopende of doorverende verbindingen aan dan dat er teveel speling in zit. De meest voorkomende fout is het verkeerd plaatsen van de roerhorns en/of verkeerd gebruik of plaatsing van scharnieren.

Bruno

IK Prijs het zelf niet aan, Iemand anders Prijst het namelijk aan.

Ik noem die naam liever niet op dit forum.

Maar ik denk dat ik deze manier gewoon wel ga gebruiken.

Maar wordt mijn kist op deze manier niet afgekeurd ?

M.v.g.

Andry Sappe'

Neen Hij wil liever niet met zijn naam op het forum.

Maar mag ik deze manier gebruiken Bruno , zonder dat

mijn kist wordt afgekeurd ?

M.v.g.

Andry Sappe´

Maar 100% spelingsvrij met gebruik van kwiklinks is eigenlijk niet haalbaar.

Dan kun je beter de kogelgewrichten toepassen zoals bij de onderste servo, die zijn spelingsvrijer.
IMAG0052edit.jpg

Grt,
Berto.

Als de besturing lichtlopend en spelingsvrij werkt, zonder een vermoedelijke kans op uitval, dan doet het er niet toe hoe je dat voor elkaar krijgt.

Deze methode werkt alleen goed, als het met spaak verstevigde gedeelte van de binnenkabel niet door een gebogen stuk buitenkabel hoeft te bewegen. En het is knap lastig om dat voor elkaar te krijgen.
Maar als je de kabel zo recht houd als daarvoor nodig is, dan kun je ook volstaan met maar een klein stuk binnenkabel te laten uitsteken en is de lange spaak overbodig.

Zet je de horns op de goede plaatsen?

Suc7,

Bruno

Berto

Jaah , dat zei hij ook al, zal der is over nadenken.

Bruno

Ok dan doe ik het op deze manier.
Vind het ook wat minder fragiel eruit zien namelijk :?

M.v.g.

Andry Sappe´

@berto;
de koppeling voor beide (hoogteroeren)? zoals op je foto zou ik persoonlijk iets anders uitvoeren.
je hebt beide stuurstangen naar achter naast elkaar in het koppelstuk geplaatst, en de stuurstang van je servo daarnaast. Beter zou zijn je stuurstang van de servo in het midden, en beide stangen naar achter ernaast.
Op deze manier kan het scheef gaan lopen, en wringen

Zo na een en ander op dit forum weer te hebben gade geslagen zal ik zelf maar eens ( hetzij flink tegen mn zin in ) eens stevig tegengas geven over dit geleuter tegen andry . die jongen wil gewoon even een slimme tip delen en dan krijg je gezever alom van anderen getverrrrrrrrrrrr moet dat nou ???

De romp op de foto is van mijn hand het is een fairchild PT 19 en voor nico nee alles loopt kei soepel in de sullivan kabels ----------------------------------------------* diepe zucht om dit flauwe geleuter *

... wie ik ben >> dat laat ik in het midden normaliter houd ik me altijd op de achtergrond en lees dit soort forums nooit maar na het lezen van het gezever van hierboven kon ik het niet laten om even mijn commentaar erbij te zetten

Ik ben iemand die meer dan 15 jaar ervaring heeft in de modelvliegerij
beroepshalve zit ik op een high tech electronica ontwikkelafdeling.

als ik op de vele clubs waar ik kom op het veld kijk zie je dat er erg veel pruts werk is aangaande hoe de stuurstangen op de roerhevels zijn aangesloten. zelfs heb ik dit soort prutswerk aangetroffen bij mensen die binnen de clubs modellen van beginners keuren ... pas bv nog gezien iemand met een schaalkist met een peperdure straalturbine dr in en de bedrading en de electronica was om te huilen die haalde de veiligheidsklasse 1 van de IPC 610 norm nog niet eens terwijl het moet voldoen aan klasse 3 . veel clubs blazen dan hoog van de toren met vlieg brevetten en modelkeuringen maar als je dan bij de keurmeesters kijkt krijg ik echt grijze haren als je naar hun eigen toestellen kijkt .

ik trof bij Andry toen ik bij hem thuis op bezoek was ook een dergelijke fout aan en liet hem zien hoe het op een klein kistje wel moet .
later heb ik hem het verhaal met foto's erbij gestuurd.
Deze goeie jongen is kei goed bezig voor een beginner en steeks zijn enthousiasme niet onder stoelen of banken en wil dit graag delen met andere beginners en vliegers .
Het viel me dan ook op dat bruno v/ d hoek meteen commentaar begon te geven ipv zijn clubgenootje te steunen en meteen even te bellen en je hulp aan te bieden. en nee bruno er zit geen mm speling op !!! en alles zit kaarsrecht zonder bochten of wat ook .

op de foto's zie je een en ander in aanbouw en is niet definitief want alles moet toch nog uitmekaar.

het hele verhaal komt er op neer dat roeren niet mogen bewegen als de servo met de hand tegen gehouden worden en het roer met enige kracht heen en weer word bewogen. vaak zie je dan dat de stuurkabels uitsteken en er erg veel slappe gele buitenkabel tot aan de ballink of kwiklink uitsteekt wat dan op zijn beurt erg kan flexen
en ja dat zal best wel vliegen maar dit soort speling is gewoon weg een big NO NO. op grotere dikke kisten is dit funest ( helpt mee bij flutter ) en bij kleine kisten word de besturing erg week.
de beste aansturing die er is kan alleen bereikt worden met closed loop of de servo zowat op of zeer kort bij het te bedienen roer .

Ik laat mijn verdere commentaar hiebij ik wilde dit effe kwijt .
moraal van het verhaal>> help een beginner en ga er eens op de koffie
en bied je ervaring en hulp aan <<
ik heb meer dan 200 km gereden om er effe langs te gaan en nog geen ene van zijn club is er geweest om effe te helpen .... das om over na te denken

mvg

Klaas vaak ( synoniem naam )

ps commentaar hierop geven heeft geen zin ik lees het toch niet.

@ Nico,
@berto;
de koppeling voor beide (hoogteroeren)? zoals op je foto zou ik persoonlijk iets anders uitvoeren.
je hebt beide stuurstangen naar achter naast elkaar in het koppelstuk geplaatst, en de stuurstang van je servo daarnaast. Beter zou zijn je stuurstang van de servo in het midden, en beide stangen naar achter ernaast.
Op deze manier kan het scheef gaan lopen, en wringen
Ho even, dit zou ook niet mijn manier van "koppelen" zijn maar dit is dat ook niet een bouwwerk van mij.

Dit is een foto die ik van Andry "geleend" heb welke in zijn eerste post als link was vermeld om aan te geven dat ik voor een kogelgewricht zou gaan ipv een kwiklink voor een spelingsvrije aansturing.

Groet,
Berto.

Klaar

Men accepteerd niets, ben toch maar een BEGINNER die

NIETS weet.

M.v.g.

Andry Sappe´

HèHè,
ik ga toch ff commentaar geven op de post van rondjeknarren.

Als eerste zou van mij de hele post verwijderd mogen worden door èèn van de moderaters ivm het taalgebruik in het eerste gedeelte :evil:
Dit is een net forum (ongelooflijk maar waar :? ) en dit hoort er hier niet thuis :!:

En als èèn van de moderaters dit heeft gedaan dan mag deze post ook weg :!: :!: :!:

stevig tegengas geven over dit geleuter
Het is geen geleuter, het gaat nog steeds over het onderwerp en iedre geeft zijn visie hierop en dat is het mooie van dit forum en als je niet wil reagreren dan doe je het toch niet :?:

En ik ken Andry een beetje van het onderling mailen en zijn post maar hij heeft deze situatie een beetje uitgelokt ivm het na 1 dag vragen waarom er niemand een reactie geeft.

Die reacties komen heus wel maar dat heeft soms meer dan een dag nodig, niet iedereen is 24 uur bereikbaar op dit forum (mhh, ik moet toch eens gaan afkicken :( ).
En je kunt op dit soort posts toch wel possitieve maar ook negatieve dingen verwachten, ieder heeft zo zijn eigen mening :P

en lees dit soort forums nooit
mhh, je valt een beetje door de mand het is dan wel toevallig dat je dit wel leest, maar dat zal wel komen omdat je wist dat dit geplaatst ging worden.

Ik ben iemand die meer dan 15 jaar ervaring heeft in de modelvliegerij
beroepshalve zit ik op een high tech electronica ontwikkelafdeling.
Gefeliciteerd........ :lol:
Ik ben bijna 30 doe nu ook bijna 15 jaar aan modelvliegen en ben GrondWerktuigKundige (ofwel: vliegtuigonderhoudsmonteur) en Chef TD bij luchtvaartbedrijf Ben Air / vliegschool Hilversum.

Lekker belangerijk dus :roll: , er zijn hier personen die wel meer ervaring hebben met modelvliegen en die zelfs modellen proffesioneel maken dus ervaring en werk zegt nul komma niks over hoe je een model bouwt of behoort te bouwen.

Dat verhaal over modelkeuringen en brevetten? ben ik blij dat wij op onze club daar relaxt mee omgaan.
Bij ons gaat het erom is het veilig en kan het niet stuk gaan (is altijd relatief)? OK, dan mag je vliegen.

op de foto's zie je een en ander in aanbouw en is niet definitief want alles moet toch nog uitmekaar
Mhh, zit er dan toch speling op 8O anders kan het wel zo blijven toch :?:

help een beginner en ga er eens op de koffie
en bied je ervaring en hulp aan
dat wordt op deze manier ook zo gedaan en niet iedereen heeft zeeen van tijd om langs te gaan.
Andry woont bij mij in de buurt, we vliegen niet bij dezelfde club maar ik heb vaak gewoonweg de tijd niet :( en dan is het forum een mooie uitkomst :yes:

Als Andry het model naar zijn club meeneemt dan zijn daar ook genoeg vliegers die hem aanwijzingen kunnen geven denk ik zo en dan komen ze er ook wel uit :P

ik heb meer dan 200 km gereden om er effe langs te gaan
Ik ben trots op je :worship:

commentaar hierop geven heeft geen zin ik lees het toch niet
en ik heb het toch gedaan :mrgreen:

Groet,
Berto.

@ Andry,

Hee jij kwam net ff tussendoor :)

Niet zulke lange tenen hè.

Je weet dat als je wat op het forum plaatst dat hier zowel possitieve als negatieve dingen uit kunnen komen.
Iedereen is vrij om te reageren in welke mate dan ook als het maar netjes en informatief blijft.

En het gaat hier niet om of wij het wel of niet accepteren maar over wat onze mening hierop is. Er zijn meerdere wegen om een goede aansturing te maken maar dat wil niet zeggen dat de jouwe slecht is maar het is èèn van de oplossingen.

Prima dat je het hier wilt delen maar misschien moet je het draadje gewoon zijn beloop laten gaan ipv een dag later een geforceerd antwoord los te krijgen (dat heb je als eens vaker gedaan en dat werkt gewoonweg niet).
Niet iedereen is continu op dit forum aanwezig, sommigen moeten ook nog werken (en ik heb daar ook internet :wink:) en hebben ook een gewoon gezin thuis dat ze tevreden moeten houden.
Dus verwacht niet direct een reactie dat kan enkele dagen duren en dat komt vanzelf wel.

En wij zeggen niet dat je niets weet (althans dat heb ik niet uit de diverse posts kunnen halen) maar wij geven zoals ik al zei slecht een mening of een andere oplossing.

Met vriendelijke groet,
Berto.

rondjeknarren zei:
Zo na een en ander op dit forum weer te hebben gade geslagen zal ik zelf maar eens ( hetzij flink tegen mn zin in ) eens stevig tegengas geven over dit geleuter tegen andry

@Rondjeknarren, zoals je jezelf nu noemt, jij weet best hoe dit forum werkt. En posten met de intentie om flink tegen gas te geven, en je gelijk te halen, wordt hier niet getolereerd.

Jezelf niet (publiekelijk ;)) bekend maken, en vervolgens zelf flink commentaar hebben op mensen, die jij verwijt commentaar te hebben op anderen vind ik zacht gezegd zwak.

Het commentaar op de technieken die Andy ons liet zien, zijn onderbouwd en brengen een andere kijk op de zaak. Iedereen heeft andere manieren voor zoiets, en iedereen vind dat zijn manier het best is. Wat misschien ook wel zo is! En daar kom je achter door een inhoudelijke discussie te voeren, met concrete argumenten. Het alleen op de man spelen leidt alleen maar tot ergernissen.

@all, kijk dus een beetje uit wat je post
Rondjeknarren heeft gezegd niets meer te posten, dus besteed ook maar geen aandacht meer aan hem en z'n post.

En nou verder met de fietsspaken en terug :ontopic:

Back