Twee voedingen in serie schakelen?

Zjeraar ik wil je vraag met een wedervraag beantwoorden.
Waarom kan je een accu cel wel met de plus van de ene op de min van de andere aansluiten om meerdere cellen in serie te zetten?

Serie schakeling uitgeprobeert met 2 verschillende voedingen, maar wel eerst gemeten of er een spannings verschil was met de voedingen nog los. Blijkt dat het galvanisch gescheiden is. Bij mijn maas voeding is de kast verbonden met aarde, niet de min.

Bij die 1000WIcharger mag je trouwens 38 volt ingangs spanning hebben, dus 2x 13.8V geen punt.

Ik kocht onlangs een 900 watt voeding. Die heb je van maas (30V, 30A), maar ik heb de MRGN-900, want dan kan ik spanning en stroom instellen en dat is handig voor A123 laden rechtstreeks op de voeding.
Die van mij kwam van lipoly.de (wel een beetje groot ding)
Netzteile : lipoly.de, Alles für den Elektromodellflug.

@Ernst: ja... daar heb je een punt. Ik dacht, bij accu's zit er geen elektronica in, dus dat maakt niet uit... Beetje een rare gedachtengang, maarja :p Maar 'k denk dat ik het nu wel door heb, op een jip-en-jannekes manier weliswaar, maar toch :lol: een 12V voeding houdt zijn + gewoon 12V boven het potentiaal van de -, ongeacht of die - op 0V of ook al op 12V staat.

Zjeraar, dat is precies wat ik bedoel ;). Er zit wel een addertje onder het gras en dat is dat de uitgang wel "zwevend" moet zijn. De plus of de min moeten dus beide geheel los zijn van de aarde. Veruit de meeste voedingen voldoen hieraan maar eerst even controleren kan natuurlijk geen kwaad. "Zweeft" de uitgang dan kan je twee voedingen net als twee batterijen of accucellen zonder enig gevaar in serie zetten.
Alleen bij schakelende voedingen is er het al eerder genoemde voorbehoud.

Ik heb inmiddels de gok gewaagd en de twee Graupner voedingen (zonder enige vorm van modificatie) in serie gezet.
Dit werkt uitstekend in combinatie met de 1000W Icharger. :)

Groet,

Julius

Laatst bewerkt:
Dit is een oud draadje dat ik even terug wil wakker maken, omdat ik twee voedingen in serie wil zetten om 24V te krijgen om mijn lader te voeden.
Ik heb deze voedingen gekocht (zonder er veel van te kennen, zoals je zal merken): schakelende voedingen, vooral omdat ze 1200W kunnen leveren.

Het werkt dus niet: wanneer ik ze in serie zet, beginnen de aansluitingen naar het net te roken en te smelten (ik kon onmiddellijk alles stopzetten omdat ik een schakelaar er heb tussen staan). Het blijkt dat de aarding en de min-polen van de uitgang met elkaar verbonden zijn: ik meet geen weerstand tussen de min-uitgang en het chassis van de voeding.

Wat ik niet begrijp: wat is het verband met een schakelende voeding ? Is die verbinding aarde-min bij alle schakelende voedingen zo ? Ik heb wel nog een gebruik voor de voedingen die ik gekocht heb, maar ik wil niet opgeven.
Welke voedingen zouden jullie aanraden die ik in serie kan zetten om 24V te krijgen en die minstens 1000W elk kunnen leveren (ik heb mijn lader "op de groei" gekocht: een iCharger 4512 Duo) ?

Bedankt,
Stefan.

Hier een ander draadje met uitleg hoe dergelijke voedingen te gebruiken/aanpassen voor de applicatie die jij wil.

Maar de vraag is ga je ooit dit vermogen nodig hebben?
Ik hou altijd 1C laden aan, voor een 6S 5000 pack heb je dan 130-150W nodig.
Met de 4512 kun je t/m 12S packs laden, een 12S 5000 pack op 1C laad je met 300W.
2x 12S packs tegelijk betekent 600W aan de voeding.
2x 12S 5000 op 2C laden is dan zo'n 1200W aan de voeding zijde.

Hier een ander draadje met uitleg hoe dergelijke voedingen te gebruiken/aanpassen voor de applicatie die jij wil.

Maar de vraag is ga je ooit dit vermogen nodig hebben?
Ik hou altijd 1C laden aan, voor een 6S 5000 pack heb je dan 130-150W nodig.
Met de 4512 kun je t/m 12S packs laden, een 12S 5000 pack op 1C laad je met 300W.
2x 12S packs tegelijk betekent 600W aan de voeding.
2x 12S 5000 op 2C laden is dan zo'n 1200W aan de voeding zijde.
Hallo Rick,

Je laatste vraag is idd heel pertinent, en ik ga het allicht nooit nodig hebben, maar omdat het kàn en uit interesse, en omdat ik de voedingen nu eenmaal (allicht wat te snel) gekocht heb ...

Het idee komt vooral voort uit het idee om te kunnen laden aan hogere spanning, waardoor er minder stroom nodig is, en dus (heb ik begrepen) dunnere draden en minder schade aan elektronische componenten, maar zo een vaart zal dat ook niet lopen.
Haast is er dus niet bij: met één voeding van 1200W komt ik inderdaad al een heel eind: ik zou op die manier (indien ik goed reken) acht 6S packs kunnen laden aan 1C: aan 12S ben ik nog niet toe, maar wie weet ..

Thx,
Stefan.

Laatst bewerkt:
Back