trillen van motor tegen gaan

• Topicstarter Topicstarter med
  • Startdatum Startdatum
M

med

Guest
Bij een bepaald toerental rammelt mijn kistje (bijna) helemaal uit elkaar.
Dus zit ik er aan te denken om de motor op een soort rubbers te plaatsen zodat die trilling wat gedempt wordt.
Maar zo'n motor wordt heftig heet natuurlijk en dan zal rubber verbranden/smelten dus moet ik iets anders zoeken.
Heeft iemand dit ook al eens geprobeerd en zo ja met wat ?

Grtz,

Joop.

Toch wel je prop gebalanceerd?
Te veel compressie?
Te vroege ontsteking?

Omdat het alleen bij bepaalde toerental voorkomt, denk ik aan een resonantie. Misschien moet je iets stijver maken.

Voor verbranden/smelten van rubbers hoef je niet bang te zijn, zo heet wordt het carter niet, er stroomt alleen maar vers afgekoeld mengsel door. En de rubbers worden niet direct op of tegen het carter gemonteerd maar op een extra alu bevestigingsplaat. Mocht je het toch niet vertrouwen dan kun je door iets van isolerend kunststof voor nemen (dikke dubbele printplaat o.i.d.). Maar eerst, voor zover dat nog niet gebeurd is, de oorzaak aanpakken.

vertel eerst eens wat meer over welke motor, toestel, uitlaat en prop

Sorry ik had even helemaal niet aan zoeken gedacht :oops:

Het gaat om een skystart trainer met een thunder tigre 6.9 cc motor met een standaard demper er op.
Stationair draait hij mooi maar net het gebied daar boven gaat het hele toestel resoneren.
Als ik het de het regelgebied van de gassschuif in 5 delen zou verdelen denk ik dat op 2/5 van regelgebied het toestel resoneerd, daarna niet meer.
De motor is hagelnieuw dus moet nog een beetje inlopen, misschien zit het 'm daarin zoals Ron zegt dat het met de compressie te maken heeft.
Ik heb geen idee hoe ik dat kan uitzoeken dus ga ik voor demping van het trillen ipv de oorzaak achterhalen.

Joop.

med zei:
Ik heb geen idee hoe ik dat kan uitzoeken dus ga ik voor demping van het trillen ipv de oorzaak achterhalen.
Normaliter hoef je bij toestellen en motoren van deze grootte niets te ondernemen tegen motortrillingen, anders dan een gebalanceerde prop en spinner.
Deze TT motor is een glijlager uitvoering toch?
Voel eens aan de as of deze in de lengterichting bewogen kan worden. Soms hebben glijlagermotoren een toerental waarbij de pulserende onderdruk precies samenvalt met de eigenfrequentie van de as, je hoort dan een soort van hamerend geluid bij ongeveer de hoeveelheid gas die jij beschrijft. Misschien is hiervan sprake?

IK heb de motor laten draaien met en zonder vleugels gemonteerd en met vleugels lijkt de resonantie minder maar is niet geheel weg.
Deze motor heeft inderdaad glijlagers en ik kan de as iets in de lengterichting heen en weer bewegen behalve als de zuiger in het bdp staat, dat komt waarschijnlijk doordat de compressie de zuiger hard op de krukas drukt.

Overigens is het trillen nu niet meer (hinderlijk) aanwezig doordat ik er anti glijvilt onderheb gemonteerd en dat scheelt heel veel.

Allen hartelijk bedankt voor het meedenken.

Joop.

Back