Trial truck op Tamiya XC basis

Trial truck op Tamiya XC basis afgewerkt

Na lang zoeken en speuren ben ik op dit forum terecht gekomen en ben aangenaam verrast door de inhoud ervan !

Ik ben momenteel bezig met een trial truck te bouwen op een Tamiya XC chassis. Origineel een Isuzu MU maar die zie ik niet graag.
Deze heb ik tweedehands gekocht en krijgt nu een grote opknapbeurt. Tijdens mijn zoektocht naar verbeteringen stootte ik op het four linken van de achteras.
Deze zie ik op veel verschillende manieren toegepast worden. Zijn er hier mensen die iets gelijkaardigs hebben ?
Is het belangrijk van een heel zachte vering te gebruiken bij een four link ? De standaard ophanging is vrij hard.

Laatst bewerkt:
Die websites had ik ook al gevonden maar het gebeurt wel dat ik miserie heb met het vertalen naar het Nederlands.
Heb jij een four link gemaakt voor je achteras ?

Als ik je ergens mee kan helpen qua vertalen doe ik dat graag hoor. Stuur me dan gewoon en PB met wat je niet helemaal begrijpt.
Ik heb (nog) weinig veranderd aan mij MB Trial truck, bekijk dit topic maar es: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=61812
das mijn truck. Ik ben op dit moment errug druk met de Kight Hauler van Tamiya, daarnaast heb ik ook nog een dieplader staan die verbouwd moet worden (voor achter de Knight Hauler) op modelltruck.net is ook een topic van mij te vinden.

Heb je er al mee gereden ? Kan je redelijk traag rijden met een ESC en standaard motor ?
Ik ben momenteel nog bezig met een complete revisie te doen van het chassis.

Nee, dat gaat veel te snel. Tenminste, bij mij in de zandbak....... Hier in de buurt is er niet echt een club oid. Volgens de geleerden is de LRP een zeer goeie motor.

Een truckpuller motor, ja die zou ik er graag in hebben. Eerst toch maar eens dat chassis afwerken. Ik hoop er dit weekend wat vooruitgang mee te boeken.
De standaard veren vind ik ook te hard. Heb je daar al iets aan gedaan ?

De laatste dagen heb ik een paar uurtjes besteed aan het aanpassen van de truck cab op mijn chassis.

rc1002smallsb4.jpg

Gisteren een eerste klein testritje gemaakt. Snelheid is ok maar er scheelt nog iets met de stuurinrichting. Het beestje heeft al flink afgezien maar die komt er wel weer bovenop. Waarschijnlijk wordt dit weekend de cabine gespoten.

Hi

Ben er net geweest. 'k Heb 4mm holle messing buisjes mee. Ging die dus eerst solderen maar toen ik daar was dacht aan die epoxy lijm die jij gebruikt. Ik heb zo'n tweedelige tube mee van het merk Brico. Meng jij die in een apart potje en smeer je die over de naad ? Ik zou het dan later willen bijvijlen zoals een las.
Kan ik ook reinigen met white spirit ipv aceton ?

Gisteren in een stock toch nog een gasbrandertje meegeritst. Ik heb de messing proberen solderen en dit ging probleemloos !

ja, zo'n brandertje moet ik ook hoognodig aanschaffen!

naar t schijnt is dit echt niet moeilijk he, om te solderen met messing?

Nicolas

De messing soldeert inderdaad zeer makkelijk zelf met gewoon elektronica tin.
Momenteel ben ik bezig met lagers te monteren die ik via ebay gekocht heb vanuit hong kong. De prijs was belachelijk en ze zijn perfect. Een echte aanrader.

Alle lagers zijn gemonteerd en eindelijk loopt de aandrijving vlot. De glijlagers waren versleten tot en met.

De four link is ook af.

fourqx9.jpg

Rest me nu nog de achterste dempers maar hier heb ik nog wat werk aan.

hey skirmitt,

ik heb ook nog zo'n XC liggen. Is het echt de moeite om de lagers erin te steken?

die van mij die maakt een 'sleepgeluid' als m rijdt...just gelijk alsof da er zand inzit, dat knarst.

Nicolas

Zeer zeker. Bij mij alleszins want de glijlagers waren echt wel versleten. De aandrijving op zich loopt heel soepel al maakt deze wel nog enigszins lawaai. De spur gear is een beetje beschadigd door de vorige eigenaar maar deze doet verder geen afbreuk.

Is jouw XC nog standaard ? 'k Vind het best wel boeiende wagens.

Back