Top Flite P-47D Thunderbolt

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door bipeflyer, 11 apr 2013.

1. femmo

femmo

Lid geworden:
    23 aug 2007
    Past niet. Zoek eens op het draadje van christiaan vis (geloof ik)

bouwverslag-tf-p-47-thunderbolt-60-a
    Die zat met hetzelfde.

Wiel in schaalpositie = scheef naar achter kan helpen maar vraagt ombouw van de hooff ligger.

Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  2. bipeflyer

bipeflyer

Lid geworden:
    18 apr 2012
    Dank voor de tip femmo, ik heb het draadje gelezen. Christiaan heeft het project doorverkocht en de nieuwe eigenaar heeft er Century Jet retracts ingezet (een van de opties die in het boekje genoemd staan). Die CJ retracts horen volgens het boekje iets onder de vleugel uit te steken (lelijk, zeker omdat ik deuren wil monteren), maar die CJ retracts hebben dan ook gebogen OLEO's, zie dit plaatje. En omdat ze dus lager liggen steken ze er niet bovenuit. De Robart struts die in het boekje genoemd staan zijn overigens ook gebogen (of hoe dat heet) maar kennelijk net wat platter en die passen er helemaal in.

Ik heb de mod gezien waarbij het wiel in schaalpositie wordt gebracht, maar heb dat direct afgeschreven omdat het veel aanpassing vergt, je toch door de hoofdligger heen moet en het effect is minimaal (je ziet het niet in het vliegbeeld of de wielen nu in of uit zijn) en dit is tenslotte een semi-schaal project. En nu al m'n ribben al staan eigenlijk ook geen reële optie meer :(

Past niet vind ik daarom wel erg lastig te accepteren... die retracts en struts waren niet goedkoop en wil toch echt graag retracts en dan ook zeker servoless.. krijg hier wel hoofdpijn van in dit stadium van de bouw :-|

Zie trouwens ook dit filmpje, een Top Flite .60 ARF met dezelfde retracts als ik heb, incl. OLEO's, past prima dacht ik voordat ik ze aanschafte:

[URL="[/URL]

zie nu wel dat hij 3" wielen heeft i.p.v. 3,5". Daarnaast gebruikt hij RC Skylite OLEO's en daarbij lopen de wielen ook wat naar binnen:

140mm Offset Oleo Struts for P47 Thunderbolt - rcskylite.com

En nu? Vleugel uit elkaar en opnieuw beginnen? Dunnere wielen dan 1" vinden zal niet lukken vrees ik.. of morgen eens de veerpootjes proberen? :nooo: En waarom past het in de Hangar-9 kist wel (daar gaan ze ook recht opzij en niet in schaalpositie!)? Of toch maar geen retracts? Pfff...

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  3. femmo

femmo

Lid geworden:
    23 aug 2007
    Sowieso heeft de p47 een gebogen poot. Dan zit har wiel bijna recht onder de poot. Nu zit ie er naast dus veel te diep.

4. bipeflyer

bipeflyer

Lid geworden:
    18 apr 2012
    Klopt femmo, maar vraag me af waarom het in de H9 kist wel past. En wat zou jij doen? Geometrie veranderen zodat het er mss toch inpast of deze poot niet gebruiken?

5. femmo

femmo

Lid geworden:
    23 aug 2007
    Kunnen er geen robostruts in. Is h9 ook niet iets groter?

6. bipeflyer

bipeflyer

Lid geworden:
    18 apr 2012
    Goed idee dat zal ik eens uitzoeken. En de H9 is inderdaad iets groter, maar maar paar cm meer wingspan en die krijgt er zelfs een 4" wiel in..

7. bipeflyer

bipeflyer

Lid geworden:
    18 apr 2012
  8. bipeflyer

bipeflyer

Lid geworden:
    18 apr 2012
    Oh en femmo... dit zijn de struts die de bouwhandleiding van TF zelf adviseert als OLEO's:

TowerHobbies.com | Robart Straight RoboStrut 3/8"

die zijn gewoon recht... vandaar mijn aanname dat dit ook zou passen :|

En op dit moment adviseert Robart op hun eigen site voor deze kist inderdaad wel gebogen struts:

#653L 3/8" dia LH Offset RoboStrut 3" - 3 1/4" Wheel ? Robart Manufacturing

Veerpootjes zojuist bekeken, maar dat past net zo min.

Ik heb e.e.a. nagemeten. De Robostruts zijn 3/8" (= 9.525 mm) en de E-flite struts zijn net iets dikker, ongeveer 9.8 a 9.9 mm.. ik heb anderen gezien die het gedaan hebben (zoals in bovenstaand voorbeeld), dus ik denk dat die 0.3 a 0.4 mm rondom wel te overbruggen moet zijn als je de strut vastdraait. Toch?

9. femmo

femmo

Lid geworden:
    23 aug 2007
    Of je schuurt het wat terug.

10. bipeflyer

bipeflyer

Lid geworden:
    18 apr 2012
    Andersom, Robostruts zijn dunner.. heb zojuist Aerobertics gemaild of ik ze nog kan ruilen, ben benieuwd.

11. femmo

femmo

Lid geworden:
    23 aug 2007
    Dan vind ik een halve mm veel. Ik zou er dan wat laten koper tussen doen. Heb ik wel voor je eventueel.

12. bipeflyer

bipeflyer

Lid geworden:
    18 apr 2012
    Goede tip, wist ik niet, en dank voor het aanbod!

Nu even zoeken naar de juiste struts en dan hopelijk weer verder met de bouw!

13. femmo

femmo

Lid geworden:
    23 aug 2007
    Latoen koper bedoelde ik trouwen. Of litho plaat van een paar 10en

14. bipeflyer

bipeflyer

Lid geworden:
    18 apr 2012
    Okay thnx!

Goed nieuws van Aerobertics, super service weer. Ik stuur de struts morgen terug en hij gaat proberen voor mij de juiste te bestellen van Robart :D

15. bipeflyer

bipeflyer

Lid geworden:
    18 apr 2012
    In de afgelopen twee weken heb ik een paar avonden aan de vleugel gewerkt. Ondanks de complexiteit van de constructie gaat het erg gemakkelijk en snel in elkaar allemaal. Zoals te zien is op onderstaande foto heb ik de hoofdligger, voorlijsten, meerdere achterlijsten (flaps, ailerons en binnenste ligger), de wing tip constructie en meerdere servoluikhouders toegevoegd. Overigens heb ik wel de constructie veranderd van de aansturing van de ailerons: de tekening stelt een constructie voor met één centrale servo, lange push rods en bellcranks, maar dat is lastig af te stellen later en bovendien erg gevoelig voor speling, wat weer voor flutter kan zorgen. Daarom gekozen voor één servo per aileron, op de plek waar in de tekening de bellcranks staan. Hiervoor heb ik ook de servoluikhouders toegevoegd en de rest van de constructie lekker laten zitten :D. Is nog makkelijker te bouwen ook! De linkervleugel is qua opbouw al bijna af:

En vanuit een andere hoek:

Vervolgens heb ik enkele ribben deels weggesneden en de retract rails geplaatst om de retractinstallatie te testen. Hoewel het goed lijkt te passen ben ik toch op een probleem gestuit (zoals hierboven al te lezen is):

Zoals je ziet veel te weinig ruimte voor een wiel van zo'n 2,5 cm dik en bijna 9 cm doorsnee:

Ik heb geprobeerd met de sporing van de wielen te spelen, maar wat ik ook probeer, het blijft veel te krap. Erg vreemd, want de door mij aangeschafte OLEO's lijken erg veel op die uit de bouwhandleiding - en ze zeggen zelfs dat je als je goed je best doet zelfs één maat grotere wielen kunt plaatsen, dat hebben ze volgens mij zelf niet geprobeerd... - maar lang verhaal kort, dit gaat niet passen.

Aangezien de full scale struts gebogen zijn, en dat waarschijnlijk beter past omdat het wiel dan minder diep ligt, heb ik die nu besteld (Offset RoboStruts). Ik had de rechte eerst gekozen omdat ze lijken op die uit de bouwhandleiding, ze heten immers 'P-47 Struts' en ze passen uiteraard perfect bij de E-flite retracts die ik gekozen heb. Als de RoboStruts wel passen is het bovendien mooi meegenomen dat dat schaaltechnisch gezien veel correcter is!

Ondanks dat ik nu even niet verder kan met de retracts, zou ik al wel enkele volgende taken kunnen uitvoeren, zoals het beplanken van de flaps en ailerons en het installeren van de shear webs. Hopelijk krijg ik het allemaal voor elkaar, want de rest van de bouw is als het goed is niet meer zo uitdagend ;-). Wordt vervolgd!

16. femmo

femmo

Lid geworden:
    23 aug 2007
    Ben benieuwd!

17. Egbertje

Egbertje

Lid geworden:
    6 aug 2007
    Mooi project,heb zelf de P51D Mustang gehad en heb daarin een tip van een andere bouwer verwerkt en in de hoeken van je retract ribben (W5-6??) met je hoofdligger en neuslijst triplex driehoukjes te plaatsen om zo de zijwaartse krachten op te vangen.

Succes verder.

18. bipeflyer

bipeflyer

Lid geworden:
    18 apr 2012
    Dat is een slim idee Egbert, dank voor de tip!!

19. ramses

ramses Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    21 sep 2008
    .
    Hoi Robert,

Netjes gebouwd, ziet er strak uit! :thumbsup:

Volgens mij kan je van de rib waar het wiel invalt meer wegslijpen om ruimte voor het wiel te maken. Je kan de bekleding aan de binnenzijde dan versterken met glasweefsel.

Ik vond dit plaatje op internet wat laat zien wat ik bedoel (Top Flight Giant P-47):

In het "echt" zitten daar ook geen ribben meer:

Succes met het landingsgestel.
    Wordt een mooie Jug!

Groeten, Ramses

20. bipeflyer

bipeflyer

Lid geworden:
    18 apr 2012
    Dankje Ramses! En dank voor de tip / info :D. Erg goede info! Dat is in ieder geval geruststellend qua sterkte van de constructie. Ik hoop hiermee, i.c.m. de nieuwe offset struts, dat ik het dan allemaal wel passend krijg.

De struts zijn kennelijk nog steeds onderweg naar België (of in ieder geval nog niet aangekomen), en ik moet daarna nog wachten op het bestellen van de RoboStruts, dus de bouw ligt (helaas) even stil....

Ben ondertussen maar aan het tekenen geslagen voor mijn volgende project (als het allemaal lukt), wat een echte scratch built van eigen tekening moet worden met maximale schaalcorrectheid en schaaldetails.. beetje ambitieus misschien, maar wel gaaf en uitdagend! :cool:

Deel Deze Pagina