Top Flite P-47D Thunderbolt

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door bipeflyer, 11 apr 2013.

1. bipeflyer

bipeflyer

Lid geworden:
    18 apr 2012
    Dankje Ralf! En ik ga inderdaad niet voor luchtaansturing. Dat is complexer (meerk werk en onderdelen) en dus ook foutgevoeliger. De retract die je op de afbeelding ziet heeft een ingebouwde servo, je hebt dus geen aparte servo nodig (vandaar dat men dat servoless noemt, terwijl het juist eigenlijk omgekeerd is :roll:). Aan de retract zoals afgebeeld zit een servo-aansluiting. Die prik je in je ontvanger en klaar ben je.

2. Jonkje

Jonkje

Lid geworden:
    29 jun 2009
    Wat doet zo'n retract met de ontvanger voeding als de retract bijv blijft hangen bij in of uit bewegen? Brand de zaak dan door of zit daar een beveiliging ingebouwd?

Ikzelf heb goed ervaring met lucht en o.a. Robart.

3. bipeflyer

bipeflyer

Lid geworden:
    18 apr 2012
    Als het goed is zit daar wel een ingebouwde beveiliging in ja. Maar als het goed gebouwd is zou het niet moeten kunnen blijven hangen toch? Dat geldt eigenlijk voor alle servo's, niet alleen voor je retracts. Ik gebruik overigens ook E-flite retracts bij kleinere modellen, allen van hetzelfde principe, en die werken feilloos. We gaan het zien :).

4. Martin Barbier

Martin Barbier

Lid geworden:
    2 apr 2007
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. Martin Barbier

Martin Barbier

Lid geworden:
    2 apr 2007
    Robert, goede keuze voor de P-47. Vliegt perfect ! En je kan er verschrikkelijk langzaam mee landen met full flaps.

Groetjes,
    Martin

6. bipeflyer

bipeflyer

Lid geworden:
    18 apr 2012
    Dankje Martin, da's ook een mooie strakke Jug! Ik moet zeggen dat ik veel verwacht van het vlieggedrag, ook gezien de kleinere P-47 die ik heb van Parkzone en de verhalen die ik lees op fora. Spannendste is om 'm mooi en strak af te werken en goed de lucht in te krijgen bij de maiden. Daarna is het volgens mij genieten :grin:.

7. Martin Barbier

Martin Barbier

Lid geworden:
    2 apr 2007
    Robert, als je precies bouwt en het zwaartepunt ligt goed, zal hij meer als...aan je verwachtingen voldoen. Als alle warbirds zo zouden vliegen ....:))

8. strutter

strutter PH-SAM

Lid geworden:
    17 sep 2006
    Oee, wat is dit toch een mooie kist :D.
    Ik kan me beheersen, ik kan me beheersen, ik kan me beheersen... :rolleyes:

Groeten, Ralf

9. Bart83

Bart83 verslagschrijvers

Lid geworden:
    1 okt 2007
    Toch ook wel erg gaaf zo'n mooie warbird.

Het bouwseisoen is wel echt weer begonnen met al die mooie verslagen hier.

Mvg,

Bart

10. Martin Barbier

Martin Barbier

Lid geworden:
    2 apr 2007
    En dan te weten dat we bij de GMVC elke eerste zaterdag van de maand oefenen met P-47 formatievliegen. Het aantal wisselt tussen de 4 en de 9 Thunderbolts. We vliegen met Topflite kisten, Bubble en Razorback en de Hangar9 Razorback. :)). Een genot om te zien !

11. bipeflyer

bipeflyer

Lid geworden:
    18 apr 2012
    Dat klinkt super Martin! Geven jullie ook demonstraties of hebben jullie een fly-inn of open dag?

12. femmo

femmo

Lid geworden:
    23 aug 2007
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  13. strutter

strutter PH-SAM

Lid geworden:
    17 sep 2006
    Hier een voorbeeld daarvan

Groeten, Ralf

14. Martin Barbier

Martin Barbier

Lid geworden:
    2 apr 2007
    Robert, als t goed weer is....1e zaterdag van de maand. Kom je toch eens kijken bij ons op de Goudse ? Tussen de 4 en 9 Thunderbolts .....We beginnen om 10 uur. En altijd verse koffie :))

15. bipeflyer

bipeflyer

Lid geworden:
    18 apr 2012
    Gave foto Ralf, blijft een mooi vliegbeeld zo'n Jug (en dan zeker de Razorback :p).

En dank voor de uitnodiging Martin. Zou ik heel graag gebruik van maken! Zal wellicht wel even duren, lukt me de laatste maand al niet om naar m'n eigen club te gaan (teveel sociale verplichten, kids etc). Reistijd valt me overigens mee, dacht dat het verder weg was maar toch slechts een uurtje rijden vanaf hier. Ik laat 't nog weten :).

16. strutter

strutter PH-SAM

Lid geworden:
    17 sep 2006
    Robert, zou je een foto willen maken van de tekening waar de motor met tankpositie zichtbaar is?

Groeten, Ralf

17. bipeflyer

bipeflyer

Lid geworden:
    18 apr 2012
    Ga ik doen Ralf, momenteel even geveld door de griep, maar zodra ik weer in de gelegenheid ben stuur ik je een fotootje

18. bipeflyer

bipeflyer

Lid geworden:
    18 apr 2012
    Hier kom ik even niet uit...

Intussen ben ik al aardig op weg met de linkervleugel, een update van het bouwverslag volgt snel, maar ik wil eerst even dit oplossen...

Ik ben de retracts aan het inmeten / -passen en loop tegen het volgende aan. Ik heb de strut vlak in de retracts gemonteerd (nog niet definitief) en de aangegeven uitsparing uit rib W2 verwijderd:

Zoals je op de bovenstaande foto al ziet, de strut ligt perfect tegen de huid van de onderzijde van de vleugel aan, steekt nét niet uit en zit zeker niet te diep, maar toch houd ik te weinig ruimte over om daaronder nog een wiel van 1" dik te plaatsen en met een diameter van 3 1/2" (89 mm).

Ik heb nog een foto door de ribben heen geschoten en daar met rode lijnen mijn probleem aangegeven:

De uitsparing zoals TF die geeft is qua lengte (met de rib mee) precies genoeg om de 3 1/2" wielen te laten passen. Maar in de diepte kom ik ruimte te kort.

Of is het de bedoeling dat je de struts wat draait en de OLEO arm iets omhoog steekt? Leek mij dat je dan niet de juiste sporing van de wielen krijgt. Of is het de bedoeling dat je na het beplanken nog meer van de rib weghaalt? Het is nu al zo'n dun stukje...

Het enige dat ik kan verzinnen is dat deze OLEO struts de dik zijn (in hoogte) . Al scheelt dat maar enkele millimeters met de veerpootjes van deze retracts, in ieder geval niet voldoende. Zou het hem dan toch in het bijstellen van de sporing zitten? :confused:

Alle suggesties zijn welkom, alvast bedankt voor het meedenken! :D

19. vogelman

vogelman

Lid geworden:
    15 jul 2009
    bij mijn nu te bouwen spitfire heb je hetzelfde probleem ,maar oplossing issimpel ?
    snij waar het wiel komt de rib weg ,dus het middenstuk , de wielwel word aan 4 kanten vastgezet met steunbalkjes ,tesamen met het bodemplaatje en buitenste beplanking meer dan sterk genoeg.
    Gr, john

20. bipeflyer

bipeflyer

Lid geworden:
    18 apr 2012
    Dankje John, op zich geruststellend qua stevigheid, maar dan heb ik nog simpelweg te weinig plek voor het hele wiel.

Zojuist nog eens gekeken en de strut nog iets verdraaid (denk dat ie wat teveel naar binnen stond qua sporing) dus heb nu nog net iets meer ruimte. Vervolgens heb ik van karton een doorsnede van het wiel gemaakt (Aerobertics waar ik de retracts en struts kocht had geen Robart #135 wielen, dus morgen maar eens shoppen hier in de buurt) en ook nu blijkt dat het niet past. Vervolgens heb ik zelfs de retract nog met een goeie mm opgehoogd en nog steeds geen succes...

Het perspectief van de foto maakt het effect wel iets erger dan het is, ik kan namelijk niet helemaal tussen de ribben met mijn camera voor een recht shot, maar het wiel steekt toch zeker een paar mm door de vleugel:

Dus ik doe iets fout of deze retracts passen niet :confused:

Deel Deze Pagina