Top Flite P-47D Thunderbolt

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door bipeflyer, 11 apr 2013.

1. Burp

Burp Forum veteraan

Lid geworden:
    30 jan 2005
    Die van mij ook :)

Maar je bent echt lekker bezig hoor Rob. Ik had dit draadje nog niet gezien (schande!) maar volg het vanaf nu.

2. bipeflyer

bipeflyer

Lid geworden:
    18 apr 2012
    Dankjewel! :D

Ik heb het draadje inderdaad laten verplaatsen omdat ik denk dat het hier meer opvalt dan in Bouwverslagen, als zijnde schaalmodel. Binnenkort weer een update!

3. bipeflyer

bipeflyer

Lid geworden:
    18 apr 2012
    Afgelopen week heb ik de onderkant van de romp ingedekt, hier ben ik halverwege:

Eenmaal volledig ingedekt heb ik deze foto gemaakt, waarop goed de grootte van de romp in relatie tot mijn werkruimte te zien is, gave plaat vind ik zelf:

Het laatste wat nog aan de romp moet gebeuren is het vulblok aan de onderkant van de romp voor de overgang naar het richtingsroer. Ik vind het jammer dat voor dergelijke compound shapes gekozen wordt voor een heel blok balsa wat in vorm geschuurd wordt, zeker op deze plek helemaal achteraan de romp. Ik heb daarom even overwogen om zelf een constructie te bedenken voor deze plek, met formers, ingedekt met strips, omdat dat veel lichter is. Uiteindelijk toch bij de omschreven constructie gebleven, het gewicht viel mee en het is wel stevig zo. Gelukkig schiet het met een mesje lekker op:

Vervolgens in grofweg de juiste vorm op z'n plek getaped om het zijaanzicht te controleren:

En na een paar keer testen en bijsnijden het blok vastgelijmd en met een schuurblok gelijkgeschuurd met de omliggende beplanking:

Nu hoef ik eigenlijk alleen de motorbevestiging (en firewall) nog voordat ik aan de vleugels kan beginnen, maar aangezien de motor nog niet binnen is ga ik me eerst met wat andere zaken bezighouden. Eentje daarvan is het bevestigingsmechanisme van het luikje voor de lipo's.

Toen ik gisteren thuis kwam uit het werk wachtte mij echter een leuke verrassing, de varioProp was binnen! Een mooi kwaliteitsproduct, kan niet wachten om te zien hoe het uitziet als hij eenmaal bevestigd is, mooi met gele tips. Toch is het nu al een mooi gezicht:

4. freekt

freekt Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Ziet er top uit!

Freek

5. Ella de Wildt

Ella de Wildt

Lid geworden:
    4 feb 2005
    Maar je had dat blok achter toch aan de binnenkant met de heilige Dremel een lesje afvallen kunnen geven?
    Mooi hout- en schuurwerk!

6. Emanuel

Emanuel

Lid geworden:
    9 feb 2011
    Mooi werk weer. Gaaf om te zien hoe een stapel plankjes tot een compleet vliegtuig wordt onder je handen.

7. bipeflyer

bipeflyer

Lid geworden:
    18 apr 2012
    Thnx!

Dankje. Goeie tip ook, even overwogen maar het blok werd uiteindelijk kleiner dan ik dacht en als je teveel uitdunt wordt het structureel niet stevig meer (haaks op de draad van het hout in een kromming), dan kun je beter balsa buigen. Ik had het zeker iets meer uit kunnen hollen dan nu, maar gezien het vermogen en het gewicht van de aandrijving uiteindelijk niet onder doet voor een 15cc viertakt, hoef ik me volgens mij niet zoveel zorgen te maken... :roll:

Ja da's prachtig hè? Hopelijk ooit nog eens vanaf scratch (dus eerst eigen design in CAD), dat lijkt me helemaal gaaf, maar met een goede bouwdoos is het ook al genieten. :cool:

8. bipeflyer

bipeflyer

Lid geworden:
    18 apr 2012
    De motor verwacht ik komende week binnen te hebben. Dan kan ik de romp afmaken. Ondertussen ben ik met wat details / afwerking bezig en met de bevestiging van het batterij-luik...

Even een vraagje aan jullie aangaande de keuze voor de servo's:

• Stuurvlakken: Futaba S3151
      Voor de stuurvlakken wil ik digitale servo's gebruiken, omdat die nauwkeuriger zijn, dus richtingsroer, hoogteroer en tweemaal rolroer.
    • Flaps: Futaba S3003
      Voor de flaps wil ik analoge servo's gebruiken, die blijven tijdens de landing in 1 stand staan en een digitale servo zou dan continu stroom trekken. Daarnaast lijkt me digitaal voor flaps overkill.
    • Intrekbaar landingsgestel bevat ook servo's omdat ik voor 'servoless' ga, maar die laat ik even buiten beschouwing. Nog aan het twijfelen tussen E-flite en LADO.

In totaal dus 8 servo's. De BEC op de gekozen ESC kan dit aan (Hacker MasterSPIN 80 Pro).

Lijkt jullie dit een goede keus qua servo's?

9. Ella de Wildt

Ella de Wildt

Lid geworden:
    4 feb 2005
    Beste Robert,

Je redenering mbt het meer stroom trekken van een digitale servo bij een belasting is niet juist. Feitelijk zijn zaken als motor, tandwielkast en potmeter bij beide type servo's gelijk.
    Een kracht die de servo op moet brengen zal toch uit de motor moeten komen, daarbij maakt het niets uit of de servo analoog of digitaal is.

Een betere optie is het zgn "overcentrisch" maken van je aansturing.
    Bij vol flaps staat je stuurstang precies in lijn (of bijna) met de as van de servo. Zodoende kost het geen stroom om vol flaps te hebben, alleen de beweging naar vol-flaps toe kost dan stroom.

10. bipeflyer

bipeflyer

Lid geworden:
    18 apr 2012
    Dankje voor de correctie Rob. Dit is wat ik op een ander forum gelezen had, heb ik als waarheid aangenomen, goed te weten dat het niet juist is.

Ik ken de techniek van het 'overcentrisch' instellen van een flap-servo inderdaad wel, maar dit was nog niet in me opgekomen in relatie tot het stroomverbruik. Slim, dankje :D

Los daarvan, een S3003 voor flaps zou toch voldoende moeten zijn?

Laatst bewerkt: 20 nov 2013
  11. femmo

femmo

Lid geworden:
    23 aug 2007
    Volgens mij kan je daar elke standaardservo opmikken

12. 1crash2often

1crash2often

Lid geworden:
    20 nov 2005
    Ik denk zelf dat een flap meer werk te verzetten heeft als bijv een aileron omdat de luchtstroom er constant tegen aan drukt, in tegenstelling dus met andere roervlakken.
    Ik zou voor een 5kg servo gaan.

Volkert

13. bipeflyer

bipeflyer

Lid geworden:
    18 apr 2012
    Dank voor de tips! En de Futaba S3151 voor de stuurvlakken is verder een goede keuze? Of hebben jullie een andere favoriet voor deze schaal / toepassing?

14. dozo

dozo

Lid geworden:
    2 sep 2012
    Mooi project! Misschien idee voor je luik: magneetjes gebruiken, maar aan de binnenkant ook een dun metalen plaatje of iets anders metaal of magnetisch. Met een sterke magneet trek je hem er dan zo af zonder gaatje in je deksel. Ik heb dit gezien bij een kistje in San Francisco dus niet mijn eigen idee ;)

15. bipeflyer

bipeflyer

Lid geworden:
    18 apr 2012
    Dankje! Klinkt als een goed idee! Met magneetjes ben ik wel een beetje bang dat ie door de luchtdruk in de kist van het toestel afvliegt bij veel wind of een hoge G-kracht (paar weekjes terug nog gezien op de club...). Idee was nu om met een klein ijzeren pinnetje en een ballpoint veertje een slotje te maken en de andere kant gewoon met een pen-gat-verbinding te zekeren die ik er op kan schuiven. Lijkt te werken, ben alleen nog wat aan het freubelen met de bevestiging van die sluiting. Maar ik ga het magneet idee zeker ook overgewegen :D

16. femmo

femmo

Lid geworden:
    23 aug 2007
    ik heb hier nog wel een paar magneetjes voor je
    als je wilt mag je ze hebben

pb maar even

17. Henri Kaper

Henri Kaper verslagschrijvers

Lid geworden:
    25 nov 2006
    Je kan het ook combineren. Aan de voorzijde twee pennetjes en achter magneetjes. Dan zal het toch wel blijven zitten?

Ik zag nog een andere slimme oplossing bij een Philip Avonds Magister op de schaalwedstrijd in België. Die had een afneembaar cockpitdeel, een luik op de neus en het voorste stukje van de neus was afneembaar. Bij cockpitdeel, neusluik en de spanten waren links en rechts carbon buizen mee ingebouwd. Daardoorheen werd carbon staf als slotpen, van voren ingeschoven. Het voorste uiteinde van de staf had een wielklemring als greepje. In de foto zie je de naar voren getrokken staf met wielklemring boven de neusopening, waarmee de cockpit was vast gezet. Het staf voor het neusluik ging er in via het open neusje. Als laatste ging het neusje er op met magneten. Alles onzichtbaar weggewerkt.

Nou heb jij geen jet, maar je zou kunnen kijken of je ook iets dergelijks kan doen.

18. bipeflyer

bipeflyer

Lid geworden:
    18 apr 2012
    Dankje voor het delen Henri, erg interessante methode. Simpel en licht qua constructie, maar toch goed geborgd en eenvoudig open te maken. Ik ga het eens overdenken of dat past in mijn geval.

19. strutter

strutter PH-SAM

Lid geworden:
    17 sep 2006
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  20. bipeflyer

bipeflyer

Lid geworden:
    18 apr 2012
    Gaaf filmpje ja! Ken 'm. Die Moki is heel wat heftiger dan mijn motorkeuze :D.. maar positieve is dat mijn motor binnen is, zal snel een foto plaatsen, alleen momenteel even druk met klussen in huis.

Jammer genoeg past de hub van de varioProp niet op de as die je vastschroeft op de motor, alleen op de klemas. Ze zouden allebei dezelfde diameter moeten hebben, maar de schroefas van Scorpion is bij het gedeelte zonder schroefdraad net wat dikker... da's wel jammer. Ik zal een post met foto's en uitleg plaatsen om de opties te bekijken.

Wordt vervolgd...

Deel Deze Pagina