Top Flite P-47D Thunderbolt

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door bipeflyer, 11 apr 2013.

1. bipeflyer

bipeflyer

Lid geworden:
    18 apr 2012
    Deze week eindelijk weer wat kunnen doen na de vakantie. Het messing buisje, aan één kant vlak geknepen en vastgelijmd. Zoals vermeld geeft de bouwhandleiding aan zilversoldeer te gebruiken, maar met name vanwege de reeds voorgemonteerde plastic bevestiging vlakbij leek me dat geen goed idee.. een klein foutje met de vlam of een iets te hoge temperatuur helpen dit onderdeel zo om zeep. De goede suggestie van metaalepoxy opgevolgd en dat werkte super:

Vervolgens het metalen knopje voor de ball link in de stuurstang voor het richtingsroer gemonteerd, waarbij ik het moertje heb gezekerd met een klein druppeltje 30-min epoxy:

Allemaal erg netjes en stevig gelukt, dus tijd om het geheel definitief in de romp te bevestigen:

Momenteel ben ik bezig met de stuurstangen voor hoogteroer en richtingsroer. Deze dienen geïnstalleerd te worden voordat de rest van de romp ingedekt wordt. Ik ga de materialen uit de bouwdoos gebruiken, in ieder geval voor deze stuurvlakken. De rolroeren ga ik niet doen zoals aangegeven (1 servo, 2 hevels), maar direct aansturen, maar da's een zorg voor later.

2. bipeflyer

bipeflyer

Lid geworden:
    18 apr 2012
    Volledig overtuigd van elektro was ik. Tot vorige week. Een clublid vliegt met viertakt motoren van 15 - 20 cc en die gaan heel gemakkelijk aan, slaan eigenlijk nooit af en hebben een heerlijk geluid. Hij heeft bovendien continu evenveel power en is na even bijtanken zo weer in de lucht.

Wat ik met de Parkzone Thunderbolt voor het eerst merkte is dat elektro gedurende de vlucht steeds net wat minder power heeft. Bij de Apprentice merk ik dat niet: grote accu, vrijwel voortdurend halfgas. Met de Thunderbolt wil je nog wel eens een volgas lowpas doen en die gaan na een tijdje vliegen toch wel achteruit qua spektakel.

Met de Apprentice vlieg ik 15 minuten met een accu, heb er twee (toch goedkoop) en zo kan ik ruim een half uur aan 1 stuk vliegen. De grote Thunderbolt krijgt accu's van boven de 150 euro en dan kan ik 8 minuten vliegen, een uur laden, etc. Bij m'n Parkzone Thunderbolt stond ik daar dus voor het eerst van te balen, veel te kort voor zo'n leuke kist (daarvan zijn de accu's ook goedkoop hoor, maar heb er gewoon nog maar eentje gekocht).

Als laatste heb ik nogal wat moeite om de juiste setup te vinden. Ik wil 6S en kom 'maar' tot 1500 watt (tegen minimaal 400 euro zonder prop), volgens sommigen eigenlijk nog niet genoeg power. De voorgestelde AXI setup komt iets hoger uit, maar dan is de motor alleen al 220 euro... ik had verwacht dat elektro duurder zou zijn, maar niet zoveel. Een 15cc viertakt van OS heb je voor onder de 300 euro en dan ben je volledig klaar op wat kleine dingen als een tankje en slangetjes na. Tuurlijk kost brandstof zelf geld, maar als een lipo twee seizoenen mee gaat kost een setje van 2 lipo's (uitgegaan van dat het met 6S lukt) toch 150 euro per jaar, heb je aardig wat peut voor :D.

Resumerend, met brandstof:
    • is het selecteren van de juiste setup eenvoudiger
    • is de aandrijflijn een stuk goedkoper (de rest kost al genoeg, servo's, retracts, bouwdoos)
    • kan ik meer vliegen op een avond / middag voor minder geld
    • houd ik continu vermogen tijdens een vlucht
    • heb ik mooier geluid (viertakt past toch best mooi bij een warbird moet ik toegeven, al is het niet authentiek)

De nadelen:
    • schoonmaken achteraf (maar dat zou minimaal moeten zijn als ik de uitlaat onderaan de romp uit laat komen)
    • brandstoflucht in de auto en in het klushok
    • lastig een goede vierbladsprop te vinden voor deze nog relatief kleine motor, dus waarschijnlijk gewoon een functionele tweeblads

Ik ben er nog niet uit hoor, maar waar de keus voor elektro eerst bepaald was, neig ik nu met 75% zekerheid naar brandstof...

Laatst bewerkt: 14 jul 2013
  3. Emanuel

Emanuel

Lid geworden:
    9 feb 2011
    Poetsen van een brandstof kist hoort er nu eenmaal bij. Omdat de luchtstroom rond je romp altijd wat zal draaien wordt er meer smerig dan alleen de onderkant.

Als je een zware lader aanschaft dan tank je lipo's in 20-30 min weer vol. Met 2lipo's en enkele toestellen ( ik neem er altijd minimaal 2 mee naar het veld) kan ik vrijwel continu vliegen. De hele dag achter elkaar doorvliegen doe je toch niet, al is het alleen maar om je clubgenoten ook wat ruimte te geven.
    Voor mij niets anders dan elektro. Als je je lipos goed behandeld gaan ze langer dan 2 seizoenen mee hoor! Je moet een paar regeltje in acht nemen:
    -niet te ver leegvliegen
    -altijd op storage mode wegleggen (vooral niet vol wegleggen)
    -niet overbelasten ( juiste C waarde)
    Ik ben erg te spreken over Gens Ace accu's, levering uit Duitsland, redelijke prijzen, erg goede kwaliteit.

4. bipeflyer

bipeflyer

Lid geworden:
    18 apr 2012
    Tja, da's ook weer zo... vandaag heb ik weer een 'misschien toch maar elektro'-dag.

Dat zeg ik ook niet, poetsen hoort erbij, maar die trainers vroeger hadden hun uitlaat precies voor de LE van de vleugel, dus zat je hele kist geheid onder. Door de uitlaat onderuit te laten komen zal het een stuk minder zijn dan ik me van toen herinner. Maar het hoort er zeker bij, die tijd weegt overigens niet op tegen de laadtijd van elektro tussendoor.

Helemaal waar, maar da's dus 1 extra lipo (a 150+ euro) en een zware lader extra, terwijl een enkele elektro-setup al duurder is. Dat was vooral ook een beetje m'n punt, wordt een kostbaar kistje afgezet tegen brandstof.

Dank voor de tips. Waarom mag je een lipo's eigenlijk niet vol wegleggen? De meeste tijd brengen ze bij mij ongeveer leeggevlogen door tijdens opslag (20 a 30%), maar opladen doe ik soms een dag of wat van tevoren, zodat ik meteen weg kan als ik wil. Het komt ook voor dat ik een accu uiteindelijk niet gebruik, en dan laat ik hem een week opgeladen liggen. Na een week zit ie nog steeds op 98%. Ik heb vaker gehoord dat dat niet de voorkeur verdient, maar mij heeft nooit iemand goed uit kunnen leggen waarom precies.

5. bipeflyer

bipeflyer

Lid geworden:
    18 apr 2012
    Aangezien ik al wel een setup bedacht had voor elektro, maar die door sommigen als aan de krappe kant wordt beschouwd, e.e.a. er nog eens even bijgepakt, inclusief de rekenregeltjes:

de OS 5025-375 is goed voor maximaal 1550 watt en met een 13.9x9.25 4-blads varioPROP en een 5000 mAh 6S1P 45C lipo en een 80A regelaar kom ik op 1335 watt uit (gemiddeld) en een piek van 1560 watt. Netjes dus, maar meer richting de 1800 of zelfs 2000 watt is mij ook al eens geadviseerd.

Nu de uitgangspunten (verschillende benaderingen):

1) voor een warbird wordt als vermogen geadviseerd tussen de 100 watt/lbs en de 160 watt/lbs. Dat is tussen de 220 watt/kg en de 350 watt/kg (er zijn zelfs bronnen die 200 watt/kg als uitgangspunt nemen). Mijn streefgewicht is maximaal 4.5 kg, dus heb ik tussen de 900 en 1575 watt nodig. Als mijn kist lichter uitvalt, zelfs nog minder. Maar goed, mijn 1335 gemiddeld en 1560 piekvermogen valt heel netjes aan de bovenkant van de 900 en 1575 watt bandbreedte.

2) een OS FS-95V (16cc viertakt) zou volgens velen een uitstekende keuze zijn voor deze kist, daar geloof ik ook in. Die motor heeft volgens OS 1.68 pk. Nu heb ik de regel geleerd dat 1 pk gelijk is aan 750 watt en dat zou betekenen dat die FS-95V met 1.68 pk gelijk is aan 1260 watt (dit wattage is overigens precies wat Hacker adviseert voor een dergelijke kist). Ook volgens deze regel zit ik goed, zelfs aan de ruime kant.

3) als laatste kun je zeggen dat 1000 watt ongeveer 4 kg (static) thrust geeft. Dus met 1335 watt zit ik op 5.3 kg thrust. Dat zou mijn maximaal 4.5 kg wegende kist prima vooruit moeten krijgen.

Ik heb dus, al met al, het gevoel dat mijn setup zo slecht nog niet is, en zeker niet underpowered. Wat jullie?

6. Emanuel

Emanuel

Lid geworden:
    9 feb 2011
    Met jouw setup ben je zeker niet under powered. Ik weet zeker dat je high speed low passes veel sneller gaan zijn dan met die methanol motor.
    Je hebt het over accus van €150,- plus. Welke accus zijn dat? Ook meld je dat je electro setup over de €300,- gaat. Daar heb je dan vast een prijzige regelaar bij zitten...

7. bipeflyer

bipeflyer

Lid geworden:
    18 apr 2012
    Thnx! Goed te lezen :) Zie namelijk echt niet in waarom het niet zou kloppen.

De prop is overigens nog een beetje de vraag, of de verhouding diameter en pitch goed is, maar het voordeel is wel dat ik de pitch bij kan stellen, alleen diameter is het grootste wat op de C-hub past.

Ik wil een 5000 mAh 6S, zoiets als 35~70C. De opties die ik zo weet:

Eigenlijk vind ik Thunderpower dus het beste, maar is ook het duurste. Als Gens Ace echt goed is scheelt dat een hoop, anders zou ik proberen 2 35-70C accu's via HobbyKing te bemachtigen.

Laten we even voor de middelste optie qua prijs gaan (+/- 150 euro). De motor (OS 5025-375) is 105 euro. Elke regelaar die 80A aankan en van enige kwaliteit is gaat over de 45 euro die ik nog over heb om de setup onder de 300 te houden. Maar even een paar regelaars op een rijtje:
    • OS 100A: 139 euro
    • Castle Creation Edge 100: 127 euro
    • Hacker, verscheidene opties, start bij 169 euro
    • Jeti 77 Pro Opto: 149 euro
    • E-flite 80A: 95 euro

Uiteraard is de HobbyKing-range goedkoper, maar ik geloof dat de regelaar de belangrijkste schakel in de keten is, daar moet je zeker niet op gaan bezuinigen en gewoon voldoende ampères kunnen trekken en voldoende kwaliteit hebben.

De varioPROP komt ongeveer op 60 euro.

Als ik voor de E-flite regelaar ga kom ik totaal op 410 euro, met een OS regelaar op 454 euro. Castle Creation en Jeti is dan om het even denk ik, qua prijs.

Laatst bewerkt: 14 jul 2013
  8. Zenith

Zenith

Lid geworden:
    17 okt 2009
    Op zo'n mooie warbird als de P-47 Thunderbolt hoort gewoon een (4 takt) brandstof motor. Tenzij je het niet mag vanwege geluidsbeperkingen op je veld.
    Dat poetsen stelt niet veel voor, dat is met een paar minuten klaar.
    Brandstoflucht heb in nooit iets van gemerkt, niet in de auto en ook niet in m'n bouwhok. Ik zorg ervoor dat de tank altijd leeg is na het vliegen en dat de brandstofkan goed is afgesloten.

Ik zou zeggen: ga voor een 4 takt methanol.:thumbsup:

9. bipeflyer

bipeflyer

Lid geworden:
    18 apr 2012
    Ah, net wat ik nodig had, nog meer twijfel, haha. Nou, als die elektro-setup die ik had bedacht afdoende is, wat toch zo lijkt te zijn, is dat toch wel praktischer. Maar het sentiment dat je bedoelt kan ik me voorstellen. Op de vliegbasis is geluid niet echt een probleem, dus 4-takt mag gewoon, 2-takt trouwens ook maar da's geen aantrekkelijke optie qua geluid en betrouwbaarheid vind ik.

10. bipeflyer

bipeflyer

Lid geworden:
    18 apr 2012
    Okay, de kogel is zo'n beetje door de kerk. Vergeet het brandstof-uitstapje even, ik ben weer terug bij elektro ;)

Uiteindelijk toch ook teruggekomen bij Hacker. Ik had eerder een alternatief gezocht omdat Hacker motoren zo'n laag max. wattage hebben, maar ik lees overal dat dat zwaar 'onderschat' is, je kunt zeker meer uit zo'n motor halen. De O.S. heeft eigenlijk een wat kleine shaft (maar 11,5 mm) en Hacker spreekt me qua kwaliteit meer aan.

Dit wordt de setup, goed voor 1300 - 1500 watt:
    • Hacker A50-16S V3 365 kV - €149
    • Hacker A40/A50 Motor Mount Alu - €20
    • varioPROP 13.9"x10" 4-blade (12C hub) met scale spinner - €67,70
    • Turnigy nano-tech 5000 mAh 35~70C Lipo pack - €70,53
    • E-flite 80A ESC - €95,20

Prijskaartje totaal: €402,43 (exclusief verzendkosten). Best netjes toch?

Totaalgewicht van deze setup, incl. prop en excl. mount, is 1337 gram. Voor de servo's, retracts en ontvanger (zonder wielen), schat ik nog zo'n kleine 500 gram in. Met motorsteun en wielen gaat dat dus richting de 2 kilo. Heb ik nog maximaal 2,5 kilo over voor de kist zelf incl. hardware, schaaldetails en piloot. Lijkt me haalbaar.

11. Emanuel

Emanuel

Lid geworden:
    9 feb 2011
    Als ik me er nog even tegenaan mag bemoeien.
    Als regelaar kan ik deze aanbevelen: Hobbyking YEP 100A (2~6S) SBEC Brushless Speed Controller (NL Warehouse)
    Kost de helft, werkt perfect, wel even de prog card meebestellen. (Of even langskomen, je woont in de buurt zie ik)
    Met de Nano Techs heb ik erg slechte ervaring, al is dat wel een tijd geleden. Deze bevielen veel beter en blijven vooral langer bruikbaar.
    Turnigy 5000mAh 6S 40C Lipo Pack (NL Warehouse)
    Of leg het bedrag wat je bij de regelaar bespaard bij een Gens Ace ;-)
    Gens ace 5100mAh 22.2V 35C 6S1P Lipo Akku - Gens ace

12. bipeflyer

bipeflyer

Lid geworden:
    18 apr 2012
    Graag! :D

Bedankt voor je aanbod, ik woon inderdaad vlakbij. Eigenlijk wil ik op de regelaar niet bezuinigen, omdat dat een van de belangrijkste schakels in het geheel is. HobbyKing heeft nog steeds een dubbel gevoel voor mij. Hij is wel heel licht en niet duur... ga ik even over denken.

Ja, ik hoor sterk wisselende verhalen over nano-tech. De een vliegt er al jaren mee en wil niets anders, de ander zegt dat de gewone Turnigy's veel betrouwbaarder zijn en een langere levensduur hebben. Ga ik toch voor de gewone, of voor de Gens Ace. Jammer dat ze nu allebei niet leverbaar zijn, maar ik heb gelukkig ook nog even.

Thnx!

13. Emanuel

Emanuel

Lid geworden:
    9 feb 2011
    Ik heb nu enkele YEP regelaars in gebruik, een in een EDF, een in een F5B zwever en nog eentje in een watervliegtuig. Ze hebben mooie soft start opties en veel instelmogelijkheden. Ze blijven erg koel wat aangeeft dat het rendement goed is. Dit zijn de dezelfde regelaars in een ander jasje:
    ICE Series 100A 2-6S Brushless Speed Control for Airplane/Helicopter Type FLY 100A-ICE SB | HiModel

Op de grond kun je een regelaar goed testen door lange tijd op 80-90% gas te draaien. let daarbij wel op voldoende koeling van je motor.

Als je een losse ontvanger accu gebruikt kan er met de regelaar niet veel meer mis gaan dan dat je motor er mee stopt. Bij brandstof kisten zie ik dat vaker gebeuren. Mits je hoog genoeg zit is er niets aan de hand. Ik heb tot nu toe pas 1 defecte regelaar gehad van HK en dat was omdat hij vol water was gelopen ;-)

14. bipeflyer

bipeflyer

Lid geworden:
    18 apr 2012
    Dankje, goed praktijkervaringen te lezen.

15. bipeflyer

bipeflyer

Lid geworden:
    18 apr 2012
    Een korte update tijdens het vliegseizoen: afgelopen twee maanden eigenlijk niet meer gebouwd aan de grote Thunderbolt. Wel al redelijk wat gevlogen met de Parkzone en dat vliegt super! Erg mooi vliegbeeld, lekker strak en de bochten kun je heel mooi gracieus doortrekken (nee, geen bank-and-yank). Landing is ook leuk, zeker met full flaps, komt mooi binnen. Kan niet wachten tot deze grote kist af is!

Bij ons op de club is combat vliegen de laatste tijd weer populair en leek me leuk ook zo'n kistje te bouwen. Natuurlijk voor de Thunderbolt gekozen, tekening van Willem Bravenboer (Combat), vliegt beter dan je verwacht. Vier avondjes knutselen en weer een leuk klein modelletje bij voor de lol:

16. bipeflyer

bipeflyer

Lid geworden:
    18 apr 2012
    We zijn weer aan het bouwen! Heel binnenkort dus weer een mooie update met plaatjes, maar nu eerst even wat over keuzes met betrekking tot de setup. Ik zal het zo beknopt mogelijk proberen te omschrijven:

Wat ik had:
    • 5000mAh 6S
    • 375kV motor (1550 W)
    • varioProp 13.9x10 (vierblads)

Dit geeft de volgende resultaten (berekend):
    • 66A
    • 6777 rpm
    • 1380 W
    • 109 km/h pitch speed
    • 148 W/lb
    • 7.7 min vliegtijd (mixed)

Op zich mooi, maar toch een aantal problemen: ik kan de pitch niet verder ophogen als ik meer vermogen wil, omdat ik dan de setup teveel belast (op volle accu en volgas ga ik nu al richting de 1500 watt en over de 73A, wat echt op het randje is van wat een 6S setup redelijkerwijs aankan). Daarnaast is een krap 14" prop geen gezicht.. ik wil perse vierblads, daar horen concessies bij, maar dit wordt toch een raar gezicht. Een schaal prop zou zelfs rond de 18.5" uitkomen en dat verschil is wel erg groot.

Nu heeft FMS een zelfde grootte P-47 die wel een 17x10 vierblads prop draait op 6S met een 300 kV motor. Ziet er goed uit, maar wat je dan alleen ziet is dat je pitch speed zodanig afneemt dat je maximum snelheid wel erg laag is. Dit zie je ook terug op YouTube in filmpjes van de P-47 en de Corsair van FMS.

Ik heb dus verder gezocht en kom na lang puzzelen op de volgende setup:
    • 4000mAh 8S
    • 250 kV motor (2700 W)
    • varioProp 15x11 (vierblads)

Hiermee kom ik op de volgende output:
    • 53A
    • 6211 rpm
    • 1478 W
    • 108 km/h pitch speed
    • 156 W/lb
    • 7.7 min vliegtijd (mixed)

8 cellen is zwaarder, maar current is veel lager, dus kan ik met lagere capaciteit af (mAh). Omdat deze setup minder stroom trekt blijft het ook koeler, heb ik meer over als ik wat bij wil draaien aan pitch en lijkt me dit een duurzamere oplossing. Ik heb een kartonnen prop van 15" gemaakt om te kijken hoe het staat en dat kan net wat mij betreft (is 80% schaalgrootte). Door de grotere motor en het hoger wattage wat deze motor aankan kan ik met een pitch van bijvoorbeeld 12" richting de 1700 watt en dat zorgt dat, mocht het model zwaar uitvallen, ik meer speelruimte heb.

Wat denken jullie, is dit inderdaad beter?

17. bipeflyer

bipeflyer

Lid geworden:
    18 apr 2012
    Nu het vliegseizoen weer bijna afgelopen is (en 's avonds vliegen niet meer gaat), ben ik weer met bouwen begonnen.

Voordat ik het onderste gedeelte van de romp af kan maken moest ik eerst de buisjes voor de stuurstangen installeren. De stuurstang voor het richtingsroer is gekoppeld aan het staartwiel, dus dat moet nu al gemaakt worden:

Da's ook weer af! Het staartwiel stuurt netjes mee, de stuurstang is op maat en de buisjes zijn gelijk gemaakt met de buitenkant van de romp in de juiste hoek:

De intercooler uitgangen (voor achter de vleugels in de romp) uitgesneden. Voor zover ik kan zien zegt de bouwbeschrijving niets over het uitsnijden van de eigenlijke openingen, maar dat ga ik wel doen waarschijnlijk, zodat ik ze ook echt als uitgang voor de luchtstroom kan gebruiken en hopelijk de accu's nog wat meer koeling krijgen:

Maar eerst wat aanpassingen aan het frame zodat deze ABS uitgangen straks passen:

Tijd om de onderkant van de romp verder in te dekken:

Het indekken werkt geweldig met wat water gemengd met een scheutje ammoniak. Eerst met wat pinnetjes op z'n plek zetten en laten drogen:

Hier kun je de dubbele ronding in de sheeting zien, maar dat is helemaal geen probleem met deze techniek, door het vocht en de ammoniak staat er absoluut geen spanning op het balsa plankje, dus het blijft netjes op z'n plek. Mooi perspectief van de bouw vind ik trouwens:

Als het droog is haal ik het plankje even weg, smeer wat contactlijm (Bison Tix) op beide delen en rol de beplanking terug op zijn plek. Na een klein beetje schuurwerk is het resultaat weer erg netjes:

Hier een mooi overzichtsplaatje van de huidige vorderingen. Ik hoef eigenlijk alleen nog het laatstje stukje in te dekken en een balsa blokje achter onder op de romp te lijmen en in vorm te schaven. Hierna komt de installatie van motor en firewall... tijd dus om een knoop door te hakken wat betreft de motor die erop komt:

18. Emanuel

Emanuel

Lid geworden:
    9 feb 2011
    Ik krijg er gewoon zin om te bouwen van!

19. bipeflyer

bipeflyer

Lid geworden:
    18 apr 2012
    Leuk hè? :D

Gisterenavond bezig geweest met een eigen ontwerp voor de motorsteun:

Ik wil de motor via de rear-mount bevestigen, zodat er voldoende ruimte is rondom de prop adaptor. Ik ga de dummy radial maken en als je de motor vanaf de voorkant bevestigt, steekt de motorsteun dwars door de dummy. Daarnaast vind ik het prettig dat de prop adaptor op het meedraaiende gedeelte vastgeschroefd wordt aan het huis en geen klemconstructie op de as is (slipt niet bij een wat zwaardere prop zoals de varioProp).

Nu kan ik echter nergens, maar dan ook nergens een motorsteun vinden die 80 mm lengte aan kan (wat ik nodig heb). De meeste instelbare mounts zijn kleiner en ook voor kleinere motoren, of te lang, zoals de A40/A50 van Hacker bijvoorbeeld, die is vanaf 115 tot 136 mm instelbaar.

Op zich geen probleem, maken we er zelf een :D. Dit is een concept, de exacte afstand moet ik nog bepalen als prop en motor binnen zijn en de front firewall krijgt nog een down thrust van 1 graad. Dat is het voordeel van zelfbouw, kan ik hem precies naar mijn eigen wens uittekenen:

De voor- en achterkant schuiven met tabs in de zij- en bovenkant. Hierdoor zou je zelfs zonder lijm de voorkant er niet uit trekken met de motor (koud op elkaar lijmen lijkt me niet zo'n goed idee hier :cool:). De onderkant loopt schuiner af dan de bovenkant, zodat ie meer gewicht kan dragen. Motor en prop gaan zo'n 600 gram wegen bij elkaar. Materiaal is +/- 3 mm ply. Alles gelijmd met epoxy.

Als iemand suggesties heeft of feedback hoor ik dat natuurlijk graag!

20. bipeflyer

bipeflyer

Lid geworden:
    18 apr 2012
    Motor en prop zijn besteld, de ESC gekozen. Motor is de SII-4035-250kv van Scorpion en de prop een Ramoser varioProp 4-blads 12C hub met 15" SG bladen (ik gok op 11" pitch). ESC wordt een Hacker MasterSPIN Pro 80 en de accu's 8S 4000mAh, maar heb nog geen merk gekozen. Kom uit op zo'n 1500 watt verwacht ik, +/- 110 km/h pitch speed. :thumbsup:

Bouw is ook al wat verder, maar zit nog te stoeien met het tailblock en de aansluiting op het roer. Als dat af is volgt weer een update. En dan nog wat afwerking aan de romp en starten met de vleugels! :cool:

Deel Deze Pagina